Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Ρουβίκωνας και ο κοινωνικός κανιβαλισμός

Ο Ρουβίκωνας και ο κοινωνικός κανιβαλισμός

  • A-
  • A+

Παρά τον κάπως βαρύγδουπο τίτλο του, «Παρέμβαση στο Πεδίον του Αρεως ενάντια στη μητροπολιτική αθλιότητα κράτους, δημοτικής αρχής και κοινωνικού κανιβαλισμού», τίποτα στο βίντεο που κυκλοφόρησε πρόσφατα η αναρχική ομάδα Ρουβίκωνας δεν δικαιολογεί ότι πρόκειται για δράση που στρέφεται ενάντια στον κοινωνικό κανιβαλισμό. Αντιθέτως.

Το βίντεο ξεκινά με την ομάδα να μπαίνει νύχτα στο Πεδίον του Αρεως, περνώντας μέσα από άνοιγμα της καγκελόφραχτης περίφραξης, στη συνέχεια να βαδίζει σε χαλαρή παράταξη στα δρομάκια του Πεδίου, κρατώντας κοντάρια και φακούς, παρεμβάλλονται πλάνα από το φως των φακών να πέφτει πάνω σε συστάδες δέντρων και παγκάκια, και το βίντεο τελειώνει πάλι με πλάνα της ομάδας να περιπολεί τους δρόμους του Πεδίου, στοχεύοντας με τους φακούς δεξιά κι αριστερά.

Στο ενδιάμεσο παρεμβάλλεται η συνομιλία με φύλακα του Πεδίου, η οποία δεν καταγράφεται στην εικόνα αλλά ακούγεται πάνω σε στατικό πλάνο, με αλλοιωμένη τη φωνή του φύλακα «για λόγους ασφαλείας του ίδιου του εργαζομένου στο πάρκο», όπως αναγράφεται στο πλάνο.

«Υπάρχουνε γκέι και αυτά» ακούγεται η αλλοιωμένη φωνή. «Ναι, ναι, εννοείται. Για παιδεραστές μάς νοιάζει, για παιδεραστές. Για παιδική πορνεία», του απαντούν μέλη της ομάδας.

«Για παιδεραστές, παιδιά, ό,τι μαλακία γίνεται, δηλαδή από πεσίματα και τέτοια, γίνονται από την πλευρά της Αθηνάς, έχει ένα παρκάκι από πίσω, εκεί γίνονται όλα», απαντά ο φύλακας.

«Από την άλλη πλευρά», προσανατολίζονται τώρα τα μέλη της ομάδας, που ευχαριστούν τον φύλακα για τη συνεργασία και συνεννοούνται για άλλους δύο φύλακες που θα ανεβούν προς τα πάνω.

Ωστε στο Πεδίον του Αρεως, όπου «υπάρχουνε γκέι και αυτά», μια ομάδα με κοντάρια ρωτά τον φύλακα πού βρίσκονται οι «παιδεραστές» που αναζητά.

Για να κάνει τι; Τι είδους αποτέλεσμα έχει η παρέμβαση στο στάδιο της τελικής συναλλαγής και πράξης με όρους καταστολής; Επιπλέον, πώς θα διαχωρίσει σε αυτές τις συνθήκες όσους συναναστρέφονται με ανηλίκους κάτω των δεκαοκτώ; Πώς θα ξέρουν οι άλλοι, αυτοί που δεν συναναστρέφονται με ανήλικους κάτω των δεκαοκτώ, όσοι βρίσκονται στο πάρκο για άλλους λόγους, για άλλες επιθυμίες και ανάγκες της νύχτας, εν πολλοίς στιγματισμένες και περιθωριοποιημένες, πώς θα ξέρουν ότι δεν έχει στόχο αυτούς η βία της συγκεκριμένης παρέμβασης;

Το κείμενο που συνοδεύει την παρέμβαση δημιουργεί μεγαλύτερη σύγχυση παρά δίνει απαντήσεις. «Δεν έχουμε αυταπάτες. Η παρέμβασή μας έχει αποκλειστικά συμβολικό χαρακτήρα. Ακόμα κι αν μπορούσαμε να είμαστε κάθε βράδυ εκεί, ακόμα κι αν επιλέγαμε να συγκρουστούμε και με αυτές τις μαφίες, δεν είναι αυτή η δουλειά μας. Ούτε προσφέρουμε κάποια λύση στον κόσμο, και ιδίως σε αυτά τα παιδιά», αναγνωρίζει ο Ρουβίκωνας. «Φυσικά και δεν υποκαθιστούμε την αστυνομία. Φυσικά και δεν δρούμε στο όνομα κάποιου συντηρητισμού. Ο κάθε ενήλικος έχει δικαίωμα να διαθέτει το σώμα του όπως γουστάρει», υπογραμμίζει.

Αλλά τότε; «Σκοπός μας είναι να ρίξουμε φως στο σκοτάδι, να χαλάσουμε τη βολή αυτών που είναι υπεύθυνοι για το αίσχος. [...] Αυτό το τελευταίο όμως, η χρήση των παιδιών, ξεπερνάει τα εσκαμμένα του "τι να κάνουμε, έτσι είναι ο κόσμος"...». Το θέμα όμως είναι ακριβώς «τι κάνουμε». Γιατί οι φακοί του Ρουβίκωνα φωτίζουν μόνο την ίδια την ομάδα καθώς περιπολεί στο Πεδίον, όπως επίσης συστάδες και παγκάκια.

Δεν μαθαίνουμε τι συνάντησαν εντέλει στην περιπολία, ούτε τι συνέβη εκεί, ούτε τι αποτέλεσμα είχε η παρέμβαση. Το βίντεο συσκοτίζει ό,τι συμβαίνει στο Πεδίον και φωτίζει μόνο την παρέμβαση της ομάδας, καθιστώντας την παρέμβαση πλήρως αυτοαναφορική και αναιρώντας τους διακηρυγμένους στόχους της.

Διότι η παρέμβαση έρχεται σε συνέχεια μιας σειράς δημοσιευμάτων και τηλεοπτικών ρεπορτάζ σε ελληνικά και διεθνή μέσα ενημέρωσης, όπως και μιας έρευνας του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, που μιλούν για έξαρση του φαινομένου της προσφοράς και ζήτησης σεξ με ανήλικους πρόσφυγες στο κέντρο της Αθήνας.

Πρόκειται φυσικά για συνέπεια της οικονομικής και κοινωνικής εξαθλίωσης των προσφυγόπουλων που έχουν εγκλωβιστεί στην Ελλάδα, πληρώνοντας το τίμημα των ξενοφοβικών πολιτικών, της οικονομικής ανισότητας και εξαθλίωσης και της κατάρρευσης του κράτους πρόνοιας και του κράτους δικαίου.

Μόνο που αυτές οι απόπειρες δημοσιογραφικής και επιστημονικής καταγραφής αποτυγχάνουν να αποτυπώσουν μια σαφή και κατά το δυνατόν ολοκληρωμένη εικόνα του φαινομένου της σεξουαλικής εκμετάλλευσης ανηλίκων. Σε ποιο ποσοστό πρόκειται για ανηλίκους, κάτω των δεκαοκτώ, που «πουλάνε το κορμί τους έναντι 2 ευρώ», όπως μας πληροφορούσε πριν από ενάμιση χρόνο γνωστή ΜΚΟ;

Οταν το πλαίσιο της έρευνας είναι τόσο ασαφές και κυριαρχεί η περιπτωσιολογία, είναι εύκολο να πυροδοτηθεί ηθικός πανικός που, με αφορμή ή πρόσχημα την «παιδεραστία», στρέφεται εναντίον της σεξουαλικής πράξης μεταξύ ανδρών κάθε ηλικίας, πράξης ήδη υπονομευμένης και στοχοποιημένης από τη ρητή και υπόρρητη ομοφοβία που διαπερνά τον δημόσιο και ιδιωτικό λόγο.

Και, όπως γνωρίζουμε καλά από τις αστυνομικές επιχειρήσεις εναντίον των οροθετικών γυναικών και των χρηστών παράλληλα με το κυνήγι των χρηστών, από ομάδες των Εξαρχείων, ο ηθικός πανικός, αποτέλεσμα έντεχνης χειραγώγησης των συναισθημάτων μέσω της εικόνας και του λόγου που απευθύνεται στο ένστικτο και όχι στη λογική, είναι ο προάγγελος της καταστολής, φυσικά της αστυνομικής καταστολής.

Η ομάδα του Ρουβίκωνα το ξέρει κι αυτή πολύ καλά, αλλά υποκρίνεται ότι μπορεί να βγάλει από πάνω της την ευθύνη, ξορκίζοντας το κακό με δηλώσεις. Ηδη άρχισε το πανηγύρι στα πιο αντιδραστικά δελτία ειδήσεων, που δεν παρέλειψαν να κάνουν εκτεταμένα ρεπορτάζ, φέρνοντας την παρέμβαση στα μέτρα τους. Το κακό είναι ότι η ίδια η παρέμβαση δεν τα δυσκόλεψε καθόλου.

 

ΑΠΟΨΕΙΣ
Για την Ελλάδα της νέας εποχής, για την Αριστερά της εποχής μας
Τον Αύγουστο του 2018 ο κύκλος της δημοσιονομικής προσαρμογής έκλεισε. Η πρώτη μάχη κερδήθηκε. Για να ακολουθήσει η αμέσως επόμενη. Σκληρότερη. Η οικοδόμηση της Ελλάδας της νέας εποχής. Ανασηκώνοντας το κεφάλι...
Για την Ελλάδα της νέας εποχής, για την Αριστερά της εποχής μας
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Ο κ. Τόσκας και η διαπίστωση του αυτονόητου
Δεν προχωρά πέρα από τη διαπίστωση του αυτονόητου η απάντηση του αναπληρωτή υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Νίκου Τόσκα, στην ερώτηση 25 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με τις σοβαρές καταγγελίες της Ελληνικής...
Ο κ. Τόσκας και η διαπίστωση του αυτονόητου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εθνικός διχασμός στα χρόνια του Μπάιρον
Σχεδόν διαχρονικό πρόβλημα των Ελλήνων ο εθνικός διχασμός, που και σήμερα επιχειρείται από τις δυνάμεις της Δεξιάς, στο όνομα της Μακεδονίας. Ακόμα και στη διάρκεια της Επανάστασης του 1821, που απαιτούσε τη...
Εθνικός διχασμός στα χρόνια του Μπάιρον
ΑΠΟΨΕΙΣ
Προεκλογικοί διάλογοι για την τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση
Ο δημόσιος λόγος εδώ και λίγο καιρό κινείται στο πλαίσιο των απαιτήσεων των εκλογών. Εκεί όμως που κάθε λογικός άνθρωπος αρχίζει να αναρωτιέται για το αν οι πρωταγωνιστές έχουν συνειδητοποιήσει σε ποια χώρα...
Προεκλογικοί διάλογοι για την τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ
«Antivirus» με τολμηρό πολιτικό εξώφυλλο
Με ένα τολμηρό πολιτικό εξώφυλλο κυκλοφόρησε το νέο τεύχος του ΛΟΑΤΚΙ+ περιοδικού «Antivirus», αποτυπώνοντας με τον πιο καθαρό τρόπο την απειλή του φασισμού που επιχειρεί να κερδίσει έδαφος διεθνώς αλλά και...
«Antivirus» με τολμηρό πολιτικό εξώφυλλο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ιστορία χωρίς ιστορικούς
Πολιτικοί, δημοσιογράφοι, συγγραφείς, στρατηγοί, πρόεδροι σωματείων, μητροπολίτες, μουσικοσυνθέτες έχουν τοποθετηθεί για ζητήματα αρχαίας και σύγχρονης ελληνικής ιστορίας σε εφημερίδες, ιστοσελίδες,...
Ιστορία χωρίς ιστορικούς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας