Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο κατήφορος της δημόσιας εκπαίδευσης σταματά

Οι δαπάνες για την Παιδεία αποτελούν λιγότερο από το 2,5% του ΑΕΠ, όταν ο μέσος όρος των αντίστοιχων δαπανών στην Ευρώπη βρίσκεται σχεδόν στο 5% του μέσου ΑΕΠ

EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Ο κατήφορος της δημόσιας εκπαίδευσης σταματά

  • A-
  • A+

Η κατάθεση των κρατικών προϋπολογισμών για τα έτη 2013 - 2015 χαρακτηρίστηκε από βίαιες περικοπές και στον τομέα της εκπαίδευσης, που υπηρετούσαν τη στρατηγική επιλογή των μνημονιακών κυβερνήσεων και διαμόρφωσαν καθοριστικά το τοπίο έως και σήμερα. Ο προϋπολογισμός του 2015 είναι ο χειρότερος όλων των προηγούμενων ετών για την Παιδεία. Αποτυπώνει την απόλυτη διάλυση σε όλες τις βαθμίδες της Παιδείας. Πήρε τη σκυτάλη από τους προηγούμενούς του (του 2014 και του 2013), αυτή του χειρότερου προϋπολογισμού για την Παιδεία σε όλη την Ευρώπη και από τους χειρότερους στον κόσμο. Οι δαπάνες για την Παιδεία αποτελούν λιγότερο από το 2,5% του ΑΕΠ, όταν ο μέσος όρος των αντίστοιχων δαπανών στην Ευρώπη βρίσκεται σχεδόν στο 5% του μέσου ΑΕΠ.

Εκτός από τον οικονομικό στραγγαλισμό, η κυβέρνηση, κατά τα δυόμισι χρόνια της θητείας της, επέδειξε σε πάρα πολλές περιπτώσεις το αυταρχικό της πρόσωπο απέναντι στο εκπαιδευτικό κίνημα. Πέρα από τα αμέτρητα καθημερινά παραδείγματα αυταρχισμού, ο πρωθυπουργός και η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας δεν δίστασαν ακόμα και να υπογράψουν την επιστράτευση των εκπαιδευτικών τον Μάιο του 2013 ή αργότερα να κινητοποιήσουν τις ανώτατες εισαγγελικές αρχές, στην προσπάθειά τους να καμφθούν οι αποφασιστικές κινητοποιήσεις ενάντια στη διάλυση της δημόσιας παιδείας. Ο αυταρχισμός αποτέλεσε το μακρύ χέρι των νεοφιλελεύθερων δοξασιών δανειστών και συγκυβερνώντων, οι οποίοι δεν σταμάτησαν να ονειρεύονται απολύσεις, ιδιωτικοποιήσεις, συγχωνεύσεις και καταργήσεις σε όλο το φάσμα της δημόσιας παιδείας.

Προφανής τους στόχος ήταν η υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου, του Πανεπιστημίου και του ΤΕΙ. Συνεχιστές του καταστροφικού έργου, που ξεκίνησε από το 2010 με τη σαρωτική ανατροπή του σχολικού χάρτη και τις μαζικότερες στην ιστορία της εκπαίδευσης συγχωνεύσεις και καταργήσεις περίπου 2.000 μονάδων, προχώρησαν σε νέο γύρο συγχωνεύσεων, καταργήσεων και υποβάθμισης σχολικών μονάδων. Σε συνδυασμό με την αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών, την αύξηση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα, τις συμπτύξεις τμημάτων και τις δραματικές μειώσεις των δαπανών για την εκπαίδευση, στόχευσαν στην απαξίωση και συρρίκνωση του αγαθού της δημόσιας δωρεάν παιδείας προς όφελος της ιδιωτικής αγοράς. Στη δε λειτουργία των ΑΕΙ κινήθηκαν στο πλαίσιο ενός άκρως επιθετικού τρίπτυχου: εκμηδένιση δημόσιας χρηματοδότησης, διάλυση μέσω των «διαρθρωτικών» απολύσεων και υφαρπαγή της περιουσίας των ΑΕΙ.

Ο κατήφορος θα σταματήσει με την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Το πρόγραμμα που έχουμε επεξεργαστεί μαζί με την εκπαιδευτική κοινότητα, μέσα από δεκάδες δημόσιες διαβουλεύσεις σαν και αυτές που έπρεπε να κάνει αλλά δεν έκανε η κυβέρνηση, θα αντιστρέψει τη φορά των πραγμάτων και από τις πρώτες ημέρες θα κινηθεί προς την αναβάθμιση της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης. Βασικοί μας στόχοι είναι η επίλυση των προβλημάτων λειτουργίας όλων των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, όπως τα σχολικά βιβλία και τα συγγράμματα, οι λειτουργικές δαπάνες, η αναβάθμιση της προσχολικής αγωγής. Θα διασφαλίσουμε την πρωινή λειτουργία των σχολείων και τον εξοπλισμό τους με όλα τα απαιτούμενα μέσα, με προτεραιότητα στα σχολεία των πιο υποβαθμισμένων περιοχών, στο πλαίσιο μιας αντισταθμιστικής εκπαιδευτικής πολιτικής. Θα μειώσουμε τη διάρκεια των εξετάσεων σε Γυμνάσια και Λύκεια προς όφελος του διδακτικού χρόνου, θα αποσυνδέσουμε τις εξετάσεις εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση από την απόκτηση απολυτήριου Λυκείου, το οποίο θα αποκτάται με ενδοσχολικές εξετάσεις, θα προχωρήσουμε σταδιακά στην ολοήμερη λειτουργία των σχολικών μονάδων και θα επαναφέρουμε τους τομείς και τις ειδικότητες της ΤΕΕ που καταργήθηκαν ως δήθεν περιττές. Θα ανασυγκροτήσουμε τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, αποκαθιστώντας τη δημοκρατική αυτοτέλειά τους, επιδιώκοντας την ανάσχεση της ιδιωτικοποίησης των λειτουργιών τους και τη στήριξη του μορφωτικού και ερευνητικού ρόλου τους. Ενας νέος μεταβατικός νόμος-πλαίσιο άμεσης εφαρμογής θα διαμορφώσει το θεσμικό πεδίο για τον δημοκρατικό μετασχηματισμό των ΑΕΙ έτσι ώστε να αποκτήσουν ένα νέο, πραγματικά δημόσιο χαρακτήρα. Θα διαμορφώσουμε ένα δεσμευτικό σχέδιο σταδιακής αύξησης της τακτικής επιχορήγησης των ΑΕΙ ώστε να αποκατασταθεί η λειτουργική τους αξιοπρέπεια και αυτονομία και θα καταργήσουμε τα δίδακτρα στις μεταπτυχιακές σπουδές. Αμεσα θα ακυρώσουμε νομοθετικά όλες τις ευνοϊκές ρυθμίσεις που οδηγούν στην ισοτίμηση των τίτλων που απονέμουν τα κολέγια με τα πτυχία των ΑΕΙ και αναιρούν τις συνταγματικές επιταγές του άρθρου 16. Βασικός στόχος μας είναι ή άμβλυνση των εκπαιδευτικών και κοινωνικών ανισοτήτων και αυτό θα επιτευχθεί: α) ενισχύοντας τις δομές που σήμερα λειτουργούν υποστηρικτικά ως δομές αλληλεγγύης, με σταδιακή επαναφορά και αναβάθμιση της ενισχυτικής διδασκαλίας και της πρόσθετης διδακτικής στήριξης, β) εφαρμόζοντας προγράμματα παράλληλης στήριξης των παιδιών με μαθησιακές και άλλες δυσκολίες και ενισχύοντας τους θεσμούς αντισταθμιστικής εκπαιδευτικής πολιτικής, γ) λαμβάνοντας ειδική μέριμνα για τους μαθητές με αναπηρία.

Η κυβέρνηση της Αριστεράς οραματίζεται και θέτει ως προτεραιότητά της μια ποιοτική δωρεάν εκπαίδευση για όλους, έναν πραγματικό μοχλό εξέλιξης και ανάπτυξης της κοινωνίας.

* Υπεύθυνος Επιτροπής Ελέγχου του Κυβερνητικού Εργου Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ

ΑΠΟΨΕΙΣ
Πανεπιστήμιο: οι μεγάλες ευθύνες της Αριστεράς
Οσο η Αριστερά εξακολουθεί να αναζητεί στρατηγικούς συμμάχους στη σύνοδο των πρυτάνεων, των προέδρων των ΤΕΙ και των προέδρων των Ερευνητικών Κέντρων, χωρίς να προτείνει η ίδια μια καινούργια ατζέντα για την...
Πανεπιστήμιο: οι μεγάλες ευθύνες της Αριστεράς
ΑΠΟΨΕΙΣ
Υπέρ δημοσίου Πανεπιστημίου συνηγορία
Το πιο επικίνδυνο που δεν κατανοούν οι θιασώτες της αγοραίας ιδεοληψίας με την απαξίωση που επιχειρούν του δημόσιου Πανεπιστήμιου σε μια περίοδο κρίσης και διάχυτης απαξίωσης της ενεργού πολιτικής και των...
Υπέρ δημοσίου Πανεπιστημίου συνηγορία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η άμοιρη συνένωση ΑΕΙ-ΤΕΙ
Η συνένωση ΑΕΙ-ΤΕΙ θα επιφέρει την κατάργηση της τεχνολογικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Μέχρι σήμερα οι ενδείξεις τείνουν να «εξαφανίσουν» τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΤΕΙ) από τον ακαδημαϊκό χάρτη....
Η άμοιρη συνένωση ΑΕΙ-ΤΕΙ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ακαδημαϊκή ποιότητα ως πολιτική εξουσίας
Ας μην αφήσουμε στην ιστορικό του μέλλοντος να διαπιστώσει την επίκληση αδιέξοδων επιχειρημάτων περί «διαφοράς ποιότητας» στην παρούσα φάση ανάπτυξης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας. Οι διακρίσεις...
Η ακαδημαϊκή ποιότητα ως πολιτική εξουσίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μετά τα Συμβούλια Ιδρύματος
Το επιχείρημα, με βάση το οποίο θεσμοθετήθηκαν τα Συμβούλια Ιδρύματος στα ΑΕΙ (νόμος 4009/2011) ήταν η έλλειψη ουσιαστικού ελέγχου και λογοδοσίας της διοίκησης. Με βάση το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο, αλλά και...
Μετά τα Συμβούλια Ιδρύματος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Δημοκρατικό Πανεπιστήμιο
Η θεμελιώδης δημοκρατική αρχή στο πολιτικό σύστημα, όπως θεσπίζεται και κατοχυρώνεται στο Σύνταγμα, δεν περιορίζεται μόνον στη λειτουργία του πολιτεύματος αλλά ισχύει και πρέπει να επεκτείνεται σε κάθε δημόσια...
Δημοκρατικό Πανεπιστήμιο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας