Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο «Νονός» στον 21ο αιώνα

Ο «Νονός» στον 21ο αιώνα

  • A-
  • A+

Κι εμείς, οι εκτός Χόλιγουντ, συχνά λέμε «δεν γράφονται σήμερα τέτοια τραγούδια», «δεν γυρίζονται τέτοιες ταινίες», «δεν υπάρχουν μεγάλοι πολιτικοί» ή «δεν υπήρξε άλλος Μάης μετά το ’68» κ.λπ. Αλήθεια, θα μπορούσε να γυριστεί σήμερα μια ταινία σαν τον «Θίασο»; Να ακουστεί η «Συννεφιασμένη Κυριακή» της εποχής μας; Να βγουν φωνές σαν του Καζαντζίδη; Να γεννηθεί ένα νέο ΕΑΜ;

Το γεγονός ότι σήμερα κυριαρχούν οι «ταινίες ποπκόρν» ή τα «βιβλία γαριδάκια» δεν δείχνει απλώς την έκπτωση του λαϊκού γούστου, την ευκολία με την οποία αποδεχόμαστε τη μετριότητα ή και την ασχήμια.

Δείχνει ότι όλο και πιο δύσκολα το εμπορικό και το ποιοτικό μπορούν να συνυπάρξουν στην ίδια συσκευασία, όπως έχει συμβεί στην περίπτωση του «Νονού», όπως έχει συμβεί και σε άλλες ευτυχισμένες στιγμές της τέχνης και όχι μόνο της κινηματογραφικής.

Πολλοί σήμερα διαπιστώνουν ότι η αναλογία ανάμεσα στο ποιοτικό και το εμπορικό γέρνει διαρκώς υπέρ του δεύτερου, τουλάχιστον ως προς την κατανάλωση των πολιτιστικών προϊόντων. Ωστόσο, η τέχνη γεννιέται ακόμα και όταν η αγορά τής γυρίζει την πλάτη. Αλίμονο αν νομίζουμε ότι όλα τα αναμμένα κεράκια βρίσκονται πίσω μας και όλα τα (μισο)σβησμένα γύρω μας κι εμπρός μας.

Οταν οι πολιτικοί, οι εργατικοί, οι νεανικοί αγώνες παίρνουν την κάτω βόλτα, όταν η αντίσταση συνήθως περιορίζεται στον ψηφιακό, προσωπικό ή παρεΐστικο κόσμο μας, φαίνεται υπερβολή να γυρεύουμε τη μεγάλη τέχνη που αγγίζει τους πολλούς.

Δεν ήταν ο Κόπολα, ο Μάρλον Μπράντο, ο Αλ Πατσίνο και οι άλλοι διάσημοι ή αφανείς καλλιτέχνες και τεχνικοί οι μόνοι που έφτιαξαν τον «Νονό»: τον έφτιαξε μια ολόκληρη εποχή αμφισβήτησης και αγώνων η οποία είχε προηγηθεί και που ο απόηχός της δεν είχε ακόμα σβήσει. Οσο κι αν φαίνεται παρατραβηγμένο, ακόμα και το Βιετνάμ έδωσε κάτι από το αίμα του για να φτάνει και σήμερα η εξαίσια μουσική του Νίνο Ρότα, που έντυσε την ταινία, στα αυτιά μας.

Αυτό δεν σημαίνει ότι η ιδιοφυΐα του Ρότα περίμενε το Βιετνάμ για να εκδηλωθεί, όμως το παγκόσμιο αντιπολεμικό κίνημα έπαιξε ρόλο στην πρόσληψη, την αποδοχή της ταινίας από το πλατύ κοινό.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Μοναχικά παράσιτα
Η ταινία είναι εξαιρετική, αρμόδιοι όμως για την αναφορά στις ειδικές αρετές της είναι οι ειδικοί. Αρκετοί έχουν μιλήσει με λόγια διθυραμβικά για το αισθητικό αποτέλεσμα.
Μοναχικά παράσιτα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Συνομιλίες
Το 1974 ο Αμερικανός σκηνοθέτης Φράνσις Φορντ Κόπολα παρουσίασε την ταινία «Η συνομιλία», η οποία γυρίστηκε στο μεσοδιάστημα των ταινιών του «Ο Νονός» (1972) και «Ο Νονός ΙΙ» (1974) και αποτελεί ένα εύστοχο...
Συνομιλίες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ακηδία με όρους κοινωνικού κόστους
Η ακηδία βγαίνει από το «α» στερητικό και το «κήδος» (που σημαίνει φροντίδα, νοιάξιμο, σεβασμός για τον άλλο, π.χ. κηδεμόνας, κηδεία κ.α.).
Η ακηδία με όρους κοινωνικού κόστους
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πανδημία και πολιτική
Αυτά τα γενικά και κεντρικά προβλήματα, η επανάκτηση των κοινών αγαθών που αφορούν όλη την κοινωνία, κυρίως το επίκαιρο πρόβλημα της ταλαιπωρημένης και απαξιωμένης Δημόσιας Υγείας, είναι αδύνατον να λυθούν με...
Πανδημία και πολιτική
ΑΠΟΨΕΙΣ
Χούλιο Αγκίτα, πρόδρομος της Νέας Αριστεράς
Μεγαλωμένος πολιτικά μέσα στον ευρωκομμουνισμό, «παιδί» της θρυλικής Πασιονάρια και του Καρίγιο, ο Χούλιο Αγκίτα διακρινόταν για την ευρύτητα του πνεύματός του και της μόρφωσής του, παραπέμποντας συχνά στις...
Χούλιο Αγκίτα, πρόδρομος της Νέας Αριστεράς
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η αισθητική στην πολιτική επικοινωνία
Ενα στοιχείο διαπερνά όλες τις όψεις της πολιτικής επικοινωνίας: η αισθητική που τη συνοδεύει. Εννοια παρεξηγημένη. Νομίζεται ελιτίστικη, λογίζεται του «γλυκού νερού», θεωρείται του θεαθήναι, εκλαμβάνεται ως...
Η αισθητική στην πολιτική επικοινωνία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας