• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.1°C / 32.3°C
    5 BF
    16%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.1°C / 33.8°C
    3 BF
    50%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.0°C / 34.8°C
    3 BF
    40%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 29.2°C / 31.9°C
    2 BF
    35%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 30.2°C
    5 BF
    36%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.8°C / 33.8°C
    1 BF
    54%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.2°C / 29.2°C
    0 BF
    39%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.7°C / 30.7°C
    2 BF
    24%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.8°C / 29.3°C
    5 BF
    58%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 27.3°C
    4 BF
    47%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.4°C / 25.8°C
    4 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 26.2°C
    2 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    3 BF
    43%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.5°C / 30.9°C
    2 BF
    40%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.4°C / 31.6°C
    2 BF
    42%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 27.8°C
    4 BF
    62%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.7°C / 31.5°C
    4 BF
    12%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.3°C / 26.0°C
    2 BF
    52%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.7°C / 30.5°C
    3 BF
    35%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    30°C 30.2°C / 30.2°C
    0 BF
    52%

Η Περιφερειάρχης Αττικής, Ρένα Δούρου

EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Τοπική Αυτοδιοίκηση: εγγύηση και προϋπόθεση δημοκρατίας

  • A-
  • A+

Ο διάλογος για την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πόσο αφορά την κοινωνία και τους συμπολίτες μας;

Μήπως πρόκειται για μια συζήτηση intra muros, μεταξύ ορισμένων αιρετών ή τεχνοκρατών;

Ή οφείλει να αφορά όλους και όλες γιατί ουσιαστικά πρόκειται για την προστασία του περιβάλλοντος, τη στήριξη της επιχειρηματικότητας, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των τοπικών κοινωνιών;

Απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα υπάρχουν πολλές, το σίγουρο είναι ένα: πολύτιμος χρόνος έχει χαθεί σχετικά με τις δυνατότητες, τον ρόλο και τη λειτουργία εκείνης της βαθμίδας εξουσίας που βρίσκεται πιο κοντά στους πολίτες και τα προβλήματά τους.

Είναι άλλωστε ενδεικτικό ότι το Συμβούλιο της Ευρώπης θεωρεί τις τοπικές και περιφερειακές αρχές κρίσιμα εργαλεία εμβάθυνσης της δημοκρατίας, διασφάλισης της κοινωνικής συνοχής και αντιμετώπισης του ρατσισμού και της ξενοφοβίας.

Και δεν είναι τυχαίο ότι η κεντρική κυβέρνηση στη χώρα μας, από την ίδρυση του σύγχρονου κράτους, ποτέ δεν εμπιστεύτηκε και αντιμετώπισε με δυσπιστία, ενίοτε και φόβο, αυτή την εκκολαπτόμενη αποκεντρωμένη εξουσία. Εξ ου και οι συστηματικές προσπάθειες ελέγχου.

Τελευταίο παράδειγμα, η θέσπιση από τον «Καλλικράτη» της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, θεσμού ελέγχου των αιρετών περιφερειών από το κεντρικό κράτος.

Ούτε είναι τυχαίο ότι οι σχεδιασμοί του μεσοπρόθεσμου προγράμματος και του Γιόαχιμ Φούχτελ έπληξαν πρώτη την Τοπική Αυτοδιοίκηση, θέτοντάς την υπό επιτροπεία και αποδυναμώνοντάς τη θεσμικά, με την απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, και οικονομικά, με τη μείωση των ΚΑΠ.

Το πρώτο θύμα των μνημονίων ήταν η Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Ωστόσο ανέκαθεν η Τ.Α. ήταν το «ράφι» για «ατυχήσαντα» στελέχη στην κεντρική πολιτική σκηνή ή το «ζέσταμα» για μια υπουργική καριέρα.

Η υπόθεση όμως της Αυτοδιοίκησης είναι πολύ σημαντική, σε όλα τα επίπεδα, για να αντιμετωπίζεται ως «παράρτημα» κεντρικών σχεδιασμών.

Η μεταρρύθμισή της από την κυβέρνηση σήμερα επείγει και έχει, πέρα από συμβολικό, και κρίσιμο, ουσιαστικό χαρακτήρα.

Μπορεί και πρέπει, μετά από πολύμηνη καθυστέρηση, να αποτελέσει τομή με το χθες και αφετηρία για ένα νέο, αποκεντρωμένο μοντέλο διοίκησης, λαμβάνοντας υπόψη το momentum που αποτελεί ο δημόσιος διάλογος για τη συνταγματική μεταρρύθμιση.

Στην κατεύθυνση αυτή, με αίσθηση της ευθύνης ως μεγαλύτερης Περιφέρειας της χώρας, η Περιφέρεια Αττικής έχει έγκαιρα επεξεργαστεί συγκεκριμένες προτάσεις που σχετίζονται με τον Β’ βαθμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Προτάσεις που βασίζονται στην εμπειρία και τη βούληση να καταστούν οι Περιφέρειες της χώρας πυλώνες βιώσιμης ανάπτυξης, σύγχρονης επιχειρηματικότητας που παράγει θέσεις εργασίας, καθώς και εστίες κοινωνικής αλληλεγγύης.

Να παίξουν δηλαδή, για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας, έναν διπλό, αυτονόητο σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ρόλο: αναπτυξιακό και κοινωνικό.

Να μπορούν να δίνουν αποτελεσματικά το «παρών» στην αντιμετώπιση ζητημάτων όπως το προσφυγικό/μεταναστευτικό.

Μέχρι σήμερα οι τοπικές και περιφερειακές αρχές φέρνουν σε πέρας την αποστολή τους απέναντι στο προσφυγικό φαινόμενο με μόνο στήριγμα την αλληλεγγύη των πολιτών.

Ομως πλέον πρέπει, χωρίς θεσμικά εμπόδια, με σαφές κανονιστικό πλαίσιο, να είναι σε θέση να δρουν σε όλα τα μέτωπα.

Συγκεκριμένα, οι προτάσεις της Περιφέρειας Αττικής καλύπτουν ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και αφορούν ειδικότερα τα εξής ζητήματα:

  • 1. Μητροπολιτικές λειτουργίες
  • 2. Κρατικές αρμοδιότητες
  • 3. Τομείς άσκησης πολιτικής.

Επιπλέον, στο πλαίσιο επεξεργασίας προτάσεων για την αναθεώρηση του προγράμματος «Καλλικράτης», επεξεργαστήκαμε και προτάσεις που πλέον είναι ώριμες να συζητηθούν ενόψει της συνταγματικής αναθεώρησης και αφορούν τη συνταγματική κατοχύρωση:

  • της Μητροπολιτικής Αυτοδιοίκησης,
  • των αρμοδιοτήτων της Tοπικής Aυτοδιοίκησης στον χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό,
  • της οικονομικής αυτοτέλειας.

Είναι σαφές ότι απαιτούνται θεσμικές τομές σε ένα πεδίο αλληλοεπικάλυψης αρμοδιοτήτων και θεσμικής ασάφειας. Τα παραδείγματα κατασπατάλησης πόρων και ανθρώπινου δυναμικού, ουκ ολίγα.

Π.χ. για την τοποθέτηση ενός φωτεινού σηματοδότη, εμπλέκονται Δήμος, Περιφέρεια, Αποκεντρωμένη Διοίκηση και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών! Επίσης, για μια Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, απαιτείται η ανάμειξη Δήμων, Περιφερειών, της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, αν πρόκειται για έργο, π.χ. αντιπλημμυρικό, και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης!

Ωστόσο οι προτάσεις αυτές πρέπει απαραίτητα να συνοδευτούν από την πολιτική βούληση να αποκτήσουν οι Περιφέρειες, μαζί με την απαραίτητη αυτονομία, και τους απαραίτητους πόρους.

Γιατί μόνο έτσι θα μπορέσουν να υπηρετήσουν τον στόχο μιας νέας αντίληψης για την Τ.Α. ως πραγματικής διοίκησης και όχι ως ετεροδιοίκησης, όπως είναι σήμερα.

Μια Αυτοδιοίκηση δηλαδή αντιπροσωπευτική της λαϊκής κυριαρχίας, που θα αποκρυσταλλώνει, σε τοπικό επίπεδο, το αίτημα υλοποίησης της «δημοκρατικής ιδέας», όπως την εξέφρασε ο Αλέξανδρος Σβώλος, και η οποία παραμένει το επίκαιρο και κρίσιμο ζητούμενο σήμερα, και όχι μόνο στη χώρα μας.

Μια Αυτοδιοίκηση-εγγύηση και προϋπόθεση δημοκρατίας.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Δημοκρατία και ανάπτυξη στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
Αν το κράτος θεωρείται στην Ελλάδα ο «μεγάλος ασθενής», τότε σίγουρα οι παθογένειές του έχουν «μεταδοθεί» και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ως αναπόσπαστο μέρος του. Η μεταρρύθμιση στους ΟΤΑ καλείται να...
Δημοκρατία και ανάπτυξη στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για να γίνει πράξη μια «άλλη Ελλάδα», πρέπει να κατακτήσουμε μιαν «άλλη Αυτοδιοίκηση»
Τελικά, η σημερινή κατάσταση στην Αυτοδιοίκηση υπονομεύει «από την βάση προς την κορυφή» το όλον της ελληνικής Πολιτείας. Υπονομεύει την πρόθεση συμμετοχής και πολιτικής ωρίμανσης πολύτιμων στελεχών.
Για να γίνει πράξη μια «άλλη Ελλάδα», πρέπει να κατακτήσουμε μιαν «άλλη Αυτοδιοίκηση»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μαζί με τους εργαζόμενους των ΟΤΑ ενάντια στο εργασιακό νομοσχέδιο
Επειδή έχουν γραφτεί πολλά για το εργασιακό νομοσχέδιο στο σύνολό του, θα επιμείνω στην παγίωση της τηλεργασίας, που αποτελεί τον Δούρειο Ιππο ώστε η κυβέρνηση να εφαρμόσει πλήρως το αντεργατικό και...
Μαζί με τους εργαζόμενους των ΟΤΑ ενάντια στο εργασιακό νομοσχέδιο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Συμμετοχική δημοκρατία ή όχι;
Η Νέα Δημοκρατία ποτέ δεν είδε την Τοπική Αυτοδιοίκηση με καλό μάτι· την ήθελε σε ασφυκτικό εναγκαλισμό με την κεντρική εξουσία και απλό διεκπεραιωτή των πολιτικών της.
Συμμετοχική δημοκρατία ή όχι;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το έλλειμμα της δημοκρατίας και οι συνέπειές του
Οσα συνέβησαν στην πλατεία της Νέας Σμύρνης σε βάρος πολιτών με την καταχρηστική άσκηση εξουσίας στο πλαίσιο της κυβερνητικής λογικής αντιμετώπισης της πανδημίας, δεν πρέπει να θεωρούνται ως κεραυνός εν αιθρία.
Το έλλειμμα της δημοκρατίας και οι συνέπειές του
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μερικές σκέψεις για το εκλογικό σύστημα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
Να ξεκαθαρίσω από την αρχή ότι η συζήτηση για το εκλογικό σύστημα δεν μπορεί να γίνεται αποσπασματικά και αποκομμένα από την πραγματικότητα που βιώνουν οι δήμοι και η χώρα.
Μερικές σκέψεις για το εκλογικό σύστημα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας