Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι αθέατες πλευρές των εξαγγελιών για τις προσλήψεις εκπαιδευτικών
EUROKINISSI / ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ

Οι αθέατες πλευρές των εξαγγελιών για τις προσλήψεις εκπαιδευτικών

  • A-
  • A+

Παρουσία του πρωθυπουργού, πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου η πρώτη συνεδρίαση της 20μελούς επιτροπής εμπειρογνωμόνων, διακομματικής συναίνεσης, που θα μελετήσει τα οικονομικά της εκπαίδευσης.

Το στίγμα του αντικειμένου της επιτροπής έδωσε ο υπουργός Παιδείας, Κ. Γαβρόγλου, την περασμένη Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου στην Ολομέλεια της Βουλής, δηλώνοντας ότι «θα είναι μια επιτροπή» εμπειρογνωμόνων «που θα μελετήσει τα οικονομικά της εκπαίδευσης και η κυβέρνηση δεσμεύεται σε τρία χρόνια να κλείσει τουλάχιστον τις ψαλίδες ως προς τις ανελαστικές δαπάνες. Πιστεύουμε μέχρι τον Ιούνιο να έχουμε τα πρώτα πολύ καλά αποτελέσματα».

Αν όμως από αυτή την επιτροπή έχουμε, σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας, τα πρώτα αποτελέσματα τον Ιούνιο, άγνωστη παραμένει ακόμη η ημερομηνία της εξαγγελθείσας από τον υπουργό Παιδείας διυπουργικής σύσκεψης για τον τριετή προγραμματισμό των διορισμών μόνιμων εκπαιδευτικών.

Τη σύσκεψη είχε εξαγγείλει ο Κώστας Γαβρόγλου στις 2 Ιανουαρίου με τη δήλωση ότι «διυπουργική σύσκεψη για τον τριετή προγραμματισμό των προσλήψεων αυτών, που θα αφορούν τα έτη 2018-2020, αναμένεται να συγκληθεί την ερχόμενη εβδομάδα».

Στην ίδια δήλωση ο υπουργός ανακοίνωνε ότι «η κυβέρνηση ετοιμάζεται να προχωρήσει μέσω ΑΣΕΠ σε αρκετές χιλιάδες προσλήψεις εκπαιδευτικών».

Σύμφωνα με τον κ. Γαβρόγλου, το νέο σύστημα διορισμού των εκπαιδευτικών, το οποίο θα αποφασιστεί ύστερα από διάλογο με τις ομοσπονδίες τους, θα πρέπει να συνδυάζει δύο πράγματα: α. να ακολουθεί την υπάρχουσα νομοθεσία και νομολογία, και β. να εξαντλήσει την όποια δυνατότητα έχει το υπουργείο Παιδείας για να ενισχύσει όλους εκείνους τους αναπληρωτές που τόσον καιρό στηρίζουν την εκπαίδευση και οι οποίοι θα πρέπει οπωσδήποτε να δουν τον εαυτό τους μέσα σ’ αυτούς τους διορισμούς.

Να πούμε λοιπόν καθαρά την εκτίμησή μας γι’ αυτή τη νέα εξέλιξη σε επίπεδο, βεβαίως, δηλώσεων.

1. Αυτό που έχει γίνει φανερό είναι ότι όλες οι διακηρύξεις των υπουργών Παιδείας για 20.000 μόνιμους διορισμούς, από τον Ανδρέα Λοβέρδο και τον Αριστείδη Μπαλτά μέχρι και τον Νίκο Φίλη, ήταν τουλάχιστον παρελκυστικές.

Προσπαθούσαν να κερδίσουν χρόνο και να χορτάσουν με ελπίδες το ρημαγμένο εκπαιδευτικό σώμα όταν δεν είχε εξασφαλιστεί τίποτε. Ηταν μια επικοινωνιακή πολιτική, ένας χειρισμός, την ίδια ώρα που έμπαιναν σε λειτουργία αλλεπάλληλοι «κόφτες» που αποψίλωναν τα σχολεία από προσωπικό.

2. Μετά τη δήλωση και του Κ. Γαβρόγλου για χιλιάδες διορισμούς εκπαιδευτικών, έρχεται «καπάκι» η δήλωση του ίδιου για επιτροπή εμπειρογνωμόνων που θα μελετήσει τα οικονομικά της εκπαίδευσης και η οποία σε τρία χρόνια θα συμβάλει στο «να αντιμετωπιστούν όλες οι ανελαστικές ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό». Είναι φανερό ότι πρόκειται για τακτική τού «στρίβειν διά του αρραβώνος!

Το ξεκαθαρίζουμε: Το υπουργείο Παιδείας δεν σκοπεύει να κάνει μόνιμους διορισμούς. Για τρεις λόγους σημαντικούς και δυσοίωνους. Πρώτον, γιατί το υπουργείο Παιδείας έχει «στο τσεπάκι» και άλλους «κόφτες» για τον περιορισμό των αναγκών σε προσωπικό.

Είναι φανερό ότι στα ΕΠΑΛ τη νέα σχολική χρονιά θα έχουμε πολύ λιγότερα τμήματα καθώς θα έχει αποφοιτήσει η φετινή Γ’ τάξη η οποία είναι οριοθετημένη με βάση το προηγούμενο σύστημα, ενώ συγχρόνως θα γίνουν και νέες μαζικές συγχωνεύσεις τμημάτων στη βάση της εγκυκλίου για έλεγχο των φοιτούντων (και όχι εγγεγραμμένων) μαθητών.

Και το χειρότερο, που το γνωρίζει ο κ. Γαβρόγλου: Σύμφωνα με τα στοιχεία της πρόσφατης έκθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα (Σεπτέμβριος 2016), θα έχουμε μείωση του μαθητικού δυναμικού τα επόμενα 6 χρόνια (2017-2022) κατά 120.000 μαθητές, αφού οι γεννήσεις από το 2010/11 και μετά είναι μειωμένες κατά 15.000-20.000 ετησίως σε σχέση με την περίοδο 2005-2010.

Και αυτό το γνωρίζουν οι επιτελείς του υπουργείου και γι’ αυτό λέμε ότι μοιάζουν όλες οι διακηρύξεις τους για προσλήψεις μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού σαν επιχείρηση κερδίσματος χρόνου.

Αυτό σημαίνει ότι, αν οι μόνιμοι αλλά και οι αδιόριστοι εκπαιδευτικοί πέσουν στην «παγίδα» που στήνει το υπουργείο και χωριστούν σε «ομάδες συμφερόντων» (προϋπηρεσία, ΑΣΕΠ, μεταπτυχιακά κ.λπ.), αν η αντιπαράθεση, αντί να επικεντρωθεί στην απαίτηση για μόνιμους διορισμούς ίσους με τον αριθμό των εκπαιδευτικών που αποχώρησαν την τελευταία εξαετία, αναλωθεί στον τρόπο διορισμού, τότε θα αλληλοφαγωθούν για ένα «αδειανό πουκάμισο». Στην κυριολεξία. Και αν γίνει αυτό, τότε όλοι μαζί θα υποστούν όσα δεν φαντάζονται.

Την ίδια ώρα ο γνωστός ΣΕΒ στην πρόσφατη έκθεσή του (Φεβρουάριος 2017) με τίτλο «Η έξοδος από την κρίση ξεκινάει στα θρανία», αναφορικά με τους εκπαιδευτικούς, διαπιστώνει «υπερεπάρκεια ανθρώπινων πόρων» και κακή διαχείρισή τους, λίγες ώρες διδασκαλίας ανά εκπαιδευτικό, ευνοϊκή αναλογία δασκάλων προς μαθητές, ενώ συγκρίνει το κόστος μισθοδοσίας, σημειώνοντας πως στην Ελλάδα η μισθοδοσία αποτελεί το 80% των δημόσιων δαπανών για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, αντί του 60% στην Ε.Ε. και του 50% στη Φινλανδία.

Στο πλαίσιο αυτό για τη στελέχωση των σχολείων προτείνει «καλύτερη διαχείριση των ανθρωπίνων πόρων, ώστε να αυξηθούν οι μέσες ώρες διδασκαλίας και να μειωθούν οι ανάγκες για έκτακτους εκπαιδευτικούς».

ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ιστορία ενός «προμελετημένου εγκλήματος»
Σε παλαιότερα άρθρα μου και επιστολές προς τους αρμοδίους του υπουργείου Παιδείας και δημοσιευμένα στον ηλεκτρονικό, ημερήσιο και περιοδικό Τύπο («Alfavita», «Το Ποντίκι», «Φιλολογική»), είχα εκφράσει την...
Η ιστορία ενός «προμελετημένου εγκλήματος»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο επιθεωρητισμός... με νέα φορεσιά
Η υπουργική απόφαση για τον προγραμματισμό και την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων εμπεδώνει ακόμη περισσότερο την ιεραρχία, τον διοικητισμό και τον τεχνοκρατισμό, δημιουργώντας μια...
Ο επιθεωρητισμός... με νέα φορεσιά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Στο ίδιο έργο θεατές
Έναρξη του σχολικού έτους 2017- 2018 και, όπως κάθε χρονιά, έτσι και φέτος έχουμε επανάληψη διακηρύξεων για το αυτονόητο... Η «κανονικότητα», λοιπόν, επανέρχεται, σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας, Κώστα...
Στο ίδιο έργο θεατές
ΑΠΟΨΕΙΣ
Διορισμοί εκπαιδευτικών και σύστημα προσλήψεων: το τυρί, η φάκα και το ΙΟΒΕ
Το υπουργείο Παιδείας για το σύστημα διορισμών των εκπαιδευτικών υλοποιεί κατά γράμμα τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ για τα «εργασιακά προσόντα», τις πιστοποιήσεις και τις δεξιότητες που πρέπει «διά βίου» να...
Διορισμοί εκπαιδευτικών και σύστημα προσλήψεων: το τυρί, η φάκα και το ΙΟΒΕ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η παιδεία-πίτα και το κράτος-επιχειρηματίας
Τα «καύσιμα» της κίνησης της φροντιστηριακής δραστηριότητας πριμοδοτούνται από το ανταγωνιστικό σύστημα επιλογής για τα ΑΕΙ-ΤΕΙ, το οποίο στηρίζεται σε μεθόδους που προσφέρονται για εμπορική εκμετάλλευση....
Η παιδεία-πίτα και το κράτος-επιχειρηματίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Επιδόσεις μαθητών και αξιολόγηση εκπαιδευτικών
Από την επίσημη αξιολόγηση ουσιαστικά «αγνοούνται» ή καταγράφονται τυπικά οι αμέτρητοι κοινωνικοί και εκπαιδευτικοί παράγοντες που επηρεάζουν και συνδιαμορφώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία και το εκπαιδευτικό...
Επιδόσεις μαθητών και αξιολόγηση εκπαιδευτικών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας