Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σημειώσεις από το πουθενά
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σημειώσεις από το πουθενά

  • A-
  • A+

Ο χρόνος του εαυτού, ο χρόνος της γραφής, ο χρόνος της επιβίωσης. Οι τρεις χρόνοι που συμφύρονται στην καθημερινότητα ενός συγγραφέα και ενίοτε επικρέμανται απειλητικά πάνω του. Επειδή σπανιότατα, τουλάχιστον στον τόπο μας, οι άνθρωποι της γραφής βιοπορίζονται από τα βιβλία τους, ο χρόνος της γραφής λογοδοτεί ευθέως στον χρόνο της επιβίωσης, ενώ ο χρόνος του εαυτού διαμελίζεται ανάμεσα στον χρόνο της γραφής και στον χρόνο της επιβίωσης.

Επί του πρακτέου για να εξασφαλίσει ένας σύγχρονος Ελληνας συγγραφέας δύο-τρεις ώρες απερίσπαστου και ατεμάχιστου χρόνου γραφής οφείλει, μεσοσταθμικά, να βαρέσει οκτάωρο στεγνού χρόνου επιβίωσης. Μιλάμε πάντα για πρόσωπα της γραφής τα οποία αφενός δεν σιτίζονται από τα βιβλία της (μέσω του επίπονου χρόνου της γραφής) και αφετέρου δεν έχουν ισόβιο κομπόδεμα (μ’ άλλα λόγια: ο χρόνος της επιβίωσης δεν υφίσταται ως σχήμα λόγου στη ζωή τους).

Δηλαδή μιλάμε για τον κανόνα του σιναφιού.

Αυτό το αποσαφηνίζουμε καθώς οι άνθρωποι που γράφουν δεν βιώνουν μια διπλή ζωή μόνο εντός αφηγηματικής επιφάνειας αλλά και στην καθαυτήν υλικότητα της καθημερινότητας. Και αναφερόμαστε σε συγγραφείς καταξιωμένους, βραβευμένους, συγγραφείς που βρίσκονται σε μια ηλικιακή και λογοτεχνική ωριμότητα, συγγραφείς που διαμορφώνουν την πολιτισμική συνείδηση του καιρού τους.

Φυσικά υπάρχει μια όχι και τόσο αμελητέα μερίδα αναγνωστών (περιστασιακών συνήθως) που θεωρεί τη λογοτεχνική βάσανο κάτι ανάμεσα σε πετριά, βίτσιο, απόλαυση ή χόμπι. Αρα, επαγωγικά, θεωρεί τον χρόνο της γραφής έναν χρόνο άπλετο, ανέμελο, μη ανταποδοτικό, συνομιλίας με τη Μούσα ή την αιωνιότητα, έναν χρόνο γεμάτο παραξενιές, πόζες ή υποχονδρίες. Ο καθείς και οι εικόνες του, ο καθείς και τα στερεότυπά του, ο καθείς και οι «συγγραφείς» του, ο καθείς, εντέλει, και ο αναγνωστικός του «χρόνος».

ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Σημειώσεις από το πουθενά
Αυτό το φθινόπωρο, ωστόσο, δεν είναι ένα οποιοδήποτε εκδοτικό φθινόπωρο. Οι περισσότεροι εκδοτικοί οίκοι την άνοιξη που μας πέρασε λόγω πανδημίας συγκρατήθηκαν, αυτοπεριορίστηκαν ή μετέθεσαν τα «βαριά χαρτιά»...
Σημειώσεις από το πουθενά
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Σημειώσεις από το πουθενά
Στην παραθεριστική προοπτική του βιβλιόφιλου ορθώνονται δύο στοίβες: βιβλία για διάβασμα, βιβλία για ξαναδιάβασμα. Τα πρώτα ορίζουν τον αναγνωστικό του ορίζοντα από το εκδοτικό παρόν, τα δεύτερα τον διαχρονικό...
Σημειώσεις από το πουθενά
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Σημειώσεις από το πουθενά
Κάθε καλοκαίρι παρατηρώ αναγνώστες σε διακοπές αλλά φέτος από τη μια η χρήση μάσκας και απολυμαντικού, από την άλλη η περιστολή του χρόνου των διακοπών οι εκτεθειμένοι σε κοινή θέα αναγνώστες ήταν σαφώς...
Σημειώσεις από το πουθενά
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Μια στοχαστική ελεγεία
Το ποιητικό έργο του Αντώνη Φωστιέρη είναι ένα από τα περισσότερο καταξιωμένα στο σύνολο της ποιητικής παραγωγής από τη δεκαετία του 1970 και εξής, ειδικότερα σε ό,τι κατά συνθήκη ονομάζουμε μέχρι σήμερα...
Μια στοχαστική ελεγεία
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Σελίδες για την πανδημία
Η πανδημία, η οποία εξακολουθεί δριμύτατη, εκτός από τις άμεσες και τραγικές συνέπειες στην ζωή και στην υγεία των ανθρώπων, επέφερε πολλές ανατροπές και ανέδειξε πολλά και κρίσιμα ζητήματα για τις κοινωνίες,...
Σελίδες για την πανδημία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας