Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σημειώσεις από το πουθενά
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σημειώσεις από το πουθενά

  • A-
  • A+

Κάθε χρόνο αναμένω τη νέα εκδοτική παραγωγή σχεδόν με παιδιόθεν αδημονία. Μια αδημονία που έλκεται από ανεξίτηλη μνήμη των βιβλίων, αλλά και των αναλώσιμων των πρώτων τάξεων του Δημοτικού. Ολον αυτόν τον αλησμόνητο μικρόκοσμο (πρωτίστως όσφρησης και αφής) που ισορροπούσε ανάμεσα στη χρηστικότητα, στο όνειρο και στον φετιχισμό.

Κάπως έτσι αισθάνομαι όταν λαμβάνω μέιλ με τις προσεχείς εκδόσεις από διάφορους εκδότες (πόσο μάλλον τα πακέτα με τα βιβλία). Ισως λόγω αυτού, μέσα μου, η έναρξη της εκδοτικής περιόδου καθρεφτίζεται στην έναρξη της σχολικής χρονιάς. Νέοι τίτλοι, νέα εξώφυλλα, νέες μεταφράσεις, νέα επίμετρα, νέα βιβλία Ελλήνων και ξένων συγγραφέων, όλου του βιβλιογραφικού φάσματος. Βιβλία ευπώλητα, πιο απαιτητικά, βιβλία με ετοιμοπαράδοτο αναγνωστικό κοινό ή βιβλία που ανιχνεύουν το κοινό τους. Βιβλία που περισσότερο τέρπουν, βιβλία που καινοτομούν, βιβλία που αναστατώνουν την εποχή τους.

Ολα έχουν τη θέση τους και το νόημά τους στον εκδοτικό χάρτη.

Αυτό το φθινόπωρο, ωστόσο, δεν είναι ένα οποιοδήποτε εκδοτικό φθινόπωρο. Οι περισσότεροι εκδοτικοί οίκοι την άνοιξη που μας πέρασε λόγω πανδημίας συγκρατήθηκαν, αυτοπεριορίστηκαν ή μετέθεσαν τα «βαριά χαρτιά» τους για το φθινόπωρο. Εξαιτίας αυτού η επάνοδος, ειδικά για τους μικρούς εκδοτικούς οίκους, είναι εξαιρετικά κρίσιμη.

Αναμένουμε λοιπόν τα νέα βιβλία, όχι μόνο για να τα μυρίσουμε, να τα ψηλαφίσουμε, φυσικά να τα κρίνουμε και να τα απολαύσουμε, όσα περισσότερα αντέχουμε ως αναγνώστες αλλά και βαλάντια, αλλά κατόπιν για να σταθμίσουμε και τους οικονομικούς δείκτες της βιβλιαγοράς. Καθώς μια εύρωστη αγορά με γεμάτα βιβλιοπωλεία, άρα ικανοποιημένους συγγραφείς, μεταφραστές, εκδότες αλλά και εργαζομένους στον χώρο του βιβλίου, σημαίνει ανοιχτή, πολυφωνική αναγνωστική συνείδηση.

Κι αυτό είναι, οφείλει να είναι, το πρώτο μέλημα του υποψιασμένου βιβλιόφιλου.

ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Σημειώσεις από το πουθενά
Στην παραθεριστική προοπτική του βιβλιόφιλου ορθώνονται δύο στοίβες: βιβλία για διάβασμα, βιβλία για ξαναδιάβασμα. Τα πρώτα ορίζουν τον αναγνωστικό του ορίζοντα από το εκδοτικό παρόν, τα δεύτερα τον διαχρονικό...
Σημειώσεις από το πουθενά
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Διαλεκτικές εικόνες και οφθαλμαπάτες
Αν υποθέσουμε ότι έχει κάποια αξία η απονομή παράσημων στο πεδίο του στοχασμού, ο Τζόρτζιο Αγκάμπεν θα έθετε ισχυρή υποψηφιότητα για τον χαρακτηρισμό του σημαντικότερου εν ζωή φιλοσόφου.
Διαλεκτικές εικόνες και οφθαλμαπάτες
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Από το εγώ στο εμείς
Ο Βασίλης Λαδάς (Πάτρα, γ. 1946), με σπουδές Νομικής και κάτοχος του Ειδικού Κρατικού Βραβείου για το μυθιστόρημά του «Παιχνίδια κρίκετ» (2013), ύστερα από επτά βιβλία πεζών κειμένων και δέκα ποιητικές...
Από το εγώ στο εμείς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας