Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αντί πινακίου φακής, ε;
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αντί πινακίου φακής, ε;

  • A-
  • A+

Φυτρώνει αείποτε. Τη βάζεις σε βρεγμένο βαμβάκι και πρασινίζει. Εχει μνήμη διακλαδωμένη στο άπειρο της ελαχιστότητάς της, χρονοταξιδιώτισσα. Παραμένει υποτιμημένη λόγω μεγέθους -ίσως και του μόχθου που έπρεπε να δαπανήσουν οι άνθρωποι για τη συγκέντρωση και τον καθαρισμό της- και κακολογημένη για την ταπεινότητά της, ο Ησαύ πούλησε τα πρωτοτόκια στον Ιακώβ, την αποτέλειωσε το ΚΕΕΛΠΝΟ που την πλήρωνε 12,5 ευρώ… τη μερίδα.

Κι όμως με έστειλε πίσω στον χρόνο, εκεί η ανθρώπινη δραστηριότητα άφησε κατάλοιπα και αναμνήσεις, τις οποίες επίσης, αν «ποτίζεις», μπορεί να φυτρώσουν, μπορεί να αποδειχθούν «βραστερές», οπότε στήνεται γιορτή επιστροφών και αναστάσεων.

Οχι, τις αράδες αυτές δεν προκάλεσε κάποιο «πυρηνικό πιάτο» εξεζητημένου μάγειρα, αλλά προέκυψε καλομαγειρεμένη μερίδα με συνοδεία παστό σκουμπρί, κρασάκι και καλή παρέα. Είναι που άνοιξα τον τόμο «Κοινωνικός χώρος και ιδεολογία στις προϊστορικές κοινότητες», με μελέτες αφιερωμένες στον αείμνηστο καθηγητή Αρχαιολογίας Γιώργο Χουρμουζιάδη (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, 2019) και έπεσα πάνω στο κείμενο της Γεωργίας Στρατούλη «Ετούτοι… του “νερού” και “εκείνοι”… του βουνού», μίλησα μαζί της και κόλλησα στην περιζήτητη σήμερα φακή του οικισμού Αυγή Καστοριάς, υπολείμματα της οποίας βρέθηκαν στις ανασκαφές, νεολιθική περίοδος, 7.000 χρόνια πίσω.

Και αντάλλασσε η Στρατούλη με τον Χουρμουζιάδη -λίγο πιο κάτω, στη λίμνη Καστοριάς, στο Δισπηλιό- απόψεις για την αρχαιολογία και ήτανε και η Νάσια εκεί και ο Κωτσάκης και ο Ανδρέου και δεν είχε περάσει μέρα από την εποχή που –τι λάθος– τη λέμε προϊστορική, κι ιστορούσαμε σε αλλεργία, κάτω από βελανιδιές, μαύρα πεύκα, έλατα, ιτιές, λεύκες, λεπτοκαρυές και φτέρες, ισομοιράζαμε χαρές με τους προγόνους. Αντί πινακίου φακής, ε;

ΑΡΧΕΙΟ
«Αλλοι λόγοι» να... απολυόμαστε
Αιφνίδια είναι σίγουρα η ένταση στο Μετρό Θεσσαλονίκης -κορυφώθηκε χθες με την απεργία των συμβασιούχων αρχαιολόγων-, αλλά αδιευκρίνιστο παραμένει για την ώρα αν είναι και αναιτιολόγητη. Αδιαμφισβήτητο είναι...
«Αλλοι λόγοι» να... απολυόμαστε
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Αν μ’ αγαπάτε να με φυλάτε
Μια μάνα θετική στον κορονοϊό γέννησε ένα υγιέστατο παιδάκι αλλά δεν μπορεί να το πάρει στην αγκαλιά της. Μια μάνα υποδέχεται το παιδί της από το εξωτερικό όπου σπούδαζε και δεν μπορεί να το αγκαλιάσει γιατί...
Αν μ’ αγαπάτε να με φυλάτε
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Τι είχες Γιάννη, τι είχα πάντα...
Μια από τις διαχρονικές παθογένειες του -δυστυχώς ανεπίδεκτου μαθήσεως- πολιτικού μας συστήματος είναι ότι σχεδόν σε κάθε πρωτοβουλία που λαμβάνουν τα κόμματα κυριαρχούν η εντυπωσιοθηρία, η μικροπολιτική και...
Τι είχες Γιάννη, τι είχα πάντα...
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Δημοσιογραφικά και πολιτισμένα
Τις εταιρείες τηλεφωνίας, για παράδειγμα. Γιατί δεν απαιτεί η κυβέρνηση να δώσουν δωρεάν χρόνο ομιλίας; Ξέρετε πόσοι άνθρωποι δεν έχουν ούτε για να βάλουν μια κάρτα στο κινητό και μένουν χωρίς καν να μιλάν σε...
Δημοσιογραφικά και πολιτισμένα
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Στην έρημο του πραγματικού;
Ο φόβος «παγώνει» τη σκέψη και ναρκώνει τα κοινωνικά ανακλαστικά μας. Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς λοιπόν ας αντισταθούμε με κάθε τρόπο!
Στην έρημο του πραγματικού;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας