Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η Δημουλά και το δικαίωμα στην τεμπελιά
EUROKINISSI/ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Δημουλά και το δικαίωμα στην τεμπελιά

  • A-
  • A+

Το θυμήθηκα και είναι η ιδανική ευκαιρία να το καταθέσω. Το 2006, με τον Τάσο Τσακίρογλου (μικρός δεν είναι ο κόσμος;) κάθε Κυριακή κάναμε δίωρη ραδιοφωνική εκπομπή στον αλήστου μνήμης «Φλας», σε περίοδο χαοτικής πλην δημιουργικής αυτοδιαχείρισής του από απλήρωτους εργαζόμενους, με τον ιδιοκτήτη (Σ. Κόκκαλη) να παίζει το κρυφτούλι του «βασικού μετόχου».

Απρίλης ήταν, θέμα της εκπομπής –την ετοιμάζαμε μεταξύ άλλων στη διάρκεια της εβδομάδας– «Το δικαίωμα στην τεμπελιά». Θυμηθήκαμε τον τζίτζικα του Αισώπου και την υπεράσπισή του από τη Δημουλά στο ποίημα «Υπέρ Ασωτείας». Σκεφτήκαμε να της ζητήσουμε να το σχολιάσει, 17 χρόνια μετά την πρώτη δημοσίευσή του.

Την εντοπίσαμε, το προτείναμε, το σκέφτηκε κι ύστερα από μια-δυο μέρες ανταποκρίθηκε μ’ ένα κείμενο-κέντημα, που το ηχογράφησε μέσω τηλεφώνου στο στούντιο, πειθαρχώντας άψογα στις εντολές του ηχολήπτη. «Αν ξαναέγραφα σήμερα αυτό το ποίημα, σίγουρα θ’ άφηνα άταφο, χωρίς κανένα αμήν, το τζιτζίκι», έλεγε η Δημουλά στο αντι-ποίημα που μας αφιέρωσε, σημειώνοντας πικρά ότι «το πρώτο κακό παράδειγμα τεμπελιάς το έδωσε η ευτυχία. Ζει ξάπλα μέσα στα λεξικά, τα μόνα που τη γνωρίζουν, τα μόνα που νιώθουν ευτυχισμένα».

Κι έτσι προέκυψε μια απολαυστική εκπομπή, με Λαφάργκ, Αίσωπο, μια εξάχρονη να απαγγέλλει «Τζίτζικα και μέρμηγκα» και τη Δημουλά να αυτοσαρκάζεται και να αυτοαναθεωρείται τολμηρά, πρόθυμη κομπάρσος σ’ ένα ραδιοφωνικό παζλ, χωρίς ίχνος αλαζονείας της ακαδημαϊκού – που ήδη ήταν.

Αρέσει δεν αρέσει η Δημουλά, αυτή η εμπειρία μάς θυμίζει ότι «είναι υψηλή της ποιήσεως η σκάλα», όπως λέει ο Καβάφης, αλλά οι αληθινοί ποιητές εκτός από το να την ανεβαίνουν ξέρουν και να την κατεβαίνουν.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Τα τσούρμα και το τσούκι
Ετσι, με τσούρμα, τσουλήθρες, οικτρές κλίσεις, τσούκια κ.ά., εμφανίστηκαν πρόσφατα τα Ανθη του κακού του Μπωντλαίρ, όπως τα θέλησε ο Γ. Κεντρωτής (ΓΚ). Ούτε εδώ χρειάζονται γαλλικά, όπως δεν χρειάζονταν αρχαία...
Τα τσούρμα και το τσούκι
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Τι μένουμε, τι δεν μένουμε
Μένουμε σπίτι. Μένουμε ψύχραιμοι, ρεαλιστές, αισιόδοξοι. Μένουμε σκεπτικιστές. Μένουμε αμφισβητίες. Αλλά μένουμε και ορθολογιστές. Μένουμε νηφάλιοι. Αλλά μένουμε και ανήσυχοι. Μένουμε θετικοί.
Τι μένουμε, τι δεν μένουμε
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Το άπειρο κλεισμένο σε ανεκτίμητο δώρο
Διαλεχτή Ζευγώλη - Γλέζου. Υπογραμμίζω εξαρχής το όνομα, αφού προχθές, στο φύλλο της Πέμπτης, ο γνωστός δαίμων –του τυπογραφείου τις αλλοτινές εποχές, της φωτοστοιχειοθεσίας την σήμερον.
Το άπειρο κλεισμένο σε ανεκτίμητο δώρο
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Οι αθέοι
Ξόδεψα τη μέρα μου από νωρίς το πρωί, σωστότερα την αξιοποίησα και την απόλαυσα, εντρυφώντας σε νεανικούς, μεστούς, επαναστατικούς, σατιρικούς και αυτοσαρκαστικούς στίχους του Κώστα Βάρναλη, ο οποίος τέτοιες...
Οι αθέοι
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Κορυφογραμμές
Επιφανής εκπρόσωπος του ντανταϊσμού και αργότερα του σουρεαλισμού ο Πολ Ελιάρ, που γεννιέται τέτοιες μέρες το 1895, συγκαταλέγεται στους κορυφαίους Γάλλους ποιητές.
Κορυφογραμμές
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εουτζένιο Μοντάλε: η πρώτη προσέγγιση
Μπορούμε να διηγηθούμε τη συνάντηση με την ποίηση ενός ποιητή που αγαπήσαμε; Μπορούμε να αφηγηθούμε πώς τον διαβάσαμε και πώς μίλησαν στην ψυχή μας οι στίχοι του; Αυτό θα προσπαθήσω να κάνω περιγράφοντας πώς...
Εουτζένιο Μοντάλε: η πρώτη προσέγγιση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας