Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Κάθε παιδί έχει δικαίωμα στην εκπαίδευση με ίσους όρους»

«Τα προσφυγόπουλα θα πάνε σχολείο», λέει στην «Εφ.Συν.» η Σία Αναγνωστοπούλου

ΕUROKINISSI / ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΥΝΗΣ / ilialive.gr

«Κάθε παιδί έχει δικαίωμα στην εκπαίδευση με ίσους όρους»

  • A-
  • A+

Η θερινή ακαδημία για τους πρόσφυγες με τίτλο «Πέρα από την προσφυγική κρίση – Σπουδάζοντας στην Ευρώπη» αποτελεί, σύμφωνα με την αναπληρώτρια υπουργό Παιδείας Σία Αναγνωστοπούλου (η οποία είχε και την πρωτοβουλία), μια ευκαιρία για το υπουργείο Παιδείας να χρησιμοποιήσει τα συμπεράσματα του όλου εγχειρήματος με σκοπό τον σωστότερο σχεδιασμό πολιτικής και πρακτικών σχετικά με την εισαγωγή των προσφύγων στην ανώτατη εκπαίδευση.

Προφανώς η «δράση» αυτή δεν μπορεί να φωτίσει την αντιμεταναστευτική πολιτική της Ε.Ε. και το μαύρο φόντο της ζωής των δεκάδων χιλιάδων προσφύγων θυμάτων των ιμπεριαλιστικών επεμβάσεων και πολέμων, ωστόσο, σύμφωνα με την κ. Αναγνωστοπούλου, κάθε παιδί έχει δικαίωμα στην εκπαίδευση με ίσους όρους.

Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας θα λάβουν εκπαίδευση μέσα στα camps.

Τα παιδιά Δημοτικού και Γυμνασίου-Λυκείου θα μεταφερθούν σε κοντινά σχολεία. Στην αρχή, σε τάξεις υποδοχής. Τα βασικά μαθήματα θα είναι τα ελληνικά, τα αγγλικά, τα μαθηματικά. Μέρος του προγράμματος θα είναι η γυμναστική και τα καλλιτεχνικά.

• Πώς γεννήθηκε η ιδέα της θερινής ακαδημίας; Ποιες ανάγκες θεωρείτε πως καλύπτει ένα τέτοιο εγχείρημα;

Η θερινή ακαδημία αποτελεί πρόλογο σε ένα στοίχημα που απευθύνεται σε όλους μας, τόσο στην ελληνική όσο και στις ευρωπαϊκές κοινωνίες.

Το στοίχημα για το πώς θα καταφέρουμε να επουλώσουμε τις πληγές των ανθρώπων που έχασαν τα σπίτια και τους τόπους τους, πώς θα εντάξουμε τους ανθρώπους αυτούς με σεβασμό και αλληλεγγύη στις κοινωνίες μας, όχι απλώς με όρους φιλανθρωπίας αλλά με όρους ίσων ευκαιριών.

Στόχος της ακαδημίας ήταν από τη μία οι πρόσφυγες να γνωρίσουν το υπάρχον πλαίσιο και από την άλλη να γνωρίσουμε κι εμείς το προφίλ και τις ανάγκες των ανθρώπων αυτών.

Οι φοιτητές αυτοί προέρχονται από χώρες όπου δεν υπήρχαν ουσιαστικά ανταλλαγές σε επίπεδο φοιτητών και αναγνώριση των πτυχίων τους.

Για τον λόγο αυτό χρειάζεται περισσότερη μελέτη για τη χάραξη μιας πολιτικής και τη δημιουργία του πλαισίου ένταξής τους στα ελληνικά (αλλά και στα ευρωπαϊκά) Πανεπιστήμια. Η θερινή ακαδημία ήταν το πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

• Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των φοιτητών-προσφύγων οι οποίοι έλαβαν μέρος;

Οσοι έλαβαν μέρος είτε ήταν φοιτητές που θα ήθελαν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ελλάδα ή σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα είτε νέοι που θα ήθελαν να σπουδάσουν. Ηταν παιδιά από τα camps της Αττικής με καταγωγή από το Ιράν, το Ιράκ, το Αφγανιστάν, τη Συρία και το Μάλι.

Ανθρωποι που αναζητούν να ανακτήσουν μια κανονικότητα που τους αφαιρέθηκε με τον πιο βίαιο τρόπο. Αυτό που προσπαθήσαμε εμείς να τους προσφέρουμε είναι ένα κομμάτι αυτής της χαμένης κανονικότητας.

Και ταυτόχρονα μια προσπάθεια ώστε να καταφέρουμε να συντηρήσουμε και να βοηθήσουμε στη διαμόρφωση του κομματιού της πνευματικής ηγεσίας των κοινοτήτων αυτών. Του κομματιού δηλαδή αυτού που θα μας βοηθήσει να έρθουμε με άλλους όρους σε επαφή με αυτές τις κοινότητες.

• Ποια είναι τα συμπεράσματα που βγάλατε απ’ όλη τη διαδικασία και πώς στοχεύετε να τα αξιοποιήσετε; Θα υπάρξει κάποια συνέχεια με αντίστοιχες πρωτοβουλίες;

Το βασικότερο εμπόδιο για την ένταξη των φοιτητών-προσφύγων στην ανώτατη εκπαίδευση είναι η γλώσσα, και γι’ αυτό ήδη βρισκόμαστε σε συνεργασία με το Διδασκαλείο του ΕΚΠΑ.

Η αναγνώριση του απολυτηρίου και των πτυχίων τους αποτελεί ένα ακόμα σημαντικό ζήτημα, για την επίλυση του οποίου συνεργαζόμαστε με τον ΔΟΑΤΑΠ και το Συμβούλιο της Ευρώπης.

Μέλημά μας είναι τώρα να προχωρήσουμε στην επίλυση των συγκεκριμένων προβλημάτων και ευελπιστούμε ότι στο μέλλον θα επαναληφθούν αντίστοιχα εγχειρήματα και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας.

• Η θερινή ακαδημία για τους πρόσφυγες με τίτλο «Πέρα από την προσφυγική κρίση – Σπουδάζοντας στην Ευρώπη», ως γνωστόν, έχει στόχο την ενημέρωση των νέων προσφύγων σχετικά με τον χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα και στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Πιστεύετε ότι αυτή η «δράση» μπορεί να φωτίσει την αντιμεταναστευτική πολιτική της Ε.Ε. και το μαύρο φόντο της ζωής των δεκάδων χιλιάδων προσφύγων θυμάτων των ιμπεριαλιστικών επεμβάσεων και πολέμων;

Δεν έχουμε αυταπάτες πως με εγχειρήματα σαν τη θερινή ακαδημία μπορούμε να εξανθρωπίσουμε την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης για τους πρόσφυγες.

Η στάση της Ενωσης είναι προβληματική (για να χρησιμοποιήσω μια ήπια έκφραση) σε πολλούς τομείς. Αυτό που εμείς καλούμαστε είναι να διαχειριστούμε τη δική μας στιγμή, το εδώ και το τώρα των προσφύγων.

Η συνύπαρξη είναι ο στρατηγικός μας στόχος και η παιδεία το βασικό μας εργαλείο ώστε να την επιτύχουμε.

Ο χώρος της Παιδείας είναι ο «άλλος χώρος» που πρέπει να δημιουργήσουμε ώστε να υποδεχτούμε τους πρόσφυγες. Ενας χώρος που -σε αντίθεση με τα στρατόπεδα, τα σύρματα και τον αποκλεισμό τα οποία γεννούν ένταση, φανατισμό και ρατσισμό- γεννά την ανταλλαγή, τη συνύπαρξη και την ενότητα.

Η εμπειρία μας στην Ολυμπία μάς απέδειξε πως υπάρχει πλούτος μέσα απ’ την ανταλλαγή. Οι πρόσφυγες φοιτητές και οι Ελληνες φοιτητές μέσα στο πλαίσιο του σχολείου δεν διέφεραν. Και αν κάτι τέτοιο είναι εφικτό σε μια σχολική αίθουσα, τότε σίγουρα μπορεί να γίνει εφικτό και στο σύνολο της κοινωνίας μας.

• Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του σχεδιασμού του υπουργείου Παιδείας για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων;

Η πρωτοβουλία της θερινής ακαδημίας εντάσσεται σε μια σειρά πρωτοβουλιών του υπουργείου για το σύνολο των εκπαιδευτικών βαθμίδων με σκοπό να υπάρξει συνολική μέριμνα και ρύθμιση σε σχέση με την εκπαίδευση και τους πρόσφυγες. Οπως, π.χ., η ίδρυση δομών υποδοχής για την εκπαίδευση των προσφύγων, η στελέχωσή τους με εκπαιδευτικούς ή η ενημέρωση των Ελλήνων μαθητών για το προσφυγικό ζήτημα μέσα από διαμοιρασμό έντυπου και ψηφιακού υλικού.

Για το υπουργείο, κάθε παιδί έχειδικαίωμα στην εκπαίδευση με ίσους όρους. Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας θα λάβουν εκπαίδευση μέσα στα camps. Τα παιδιά Δημοτικού και Γυμνασίου-Λυκείου θα μεταφερθούν σε κοντινά σχολεία. Στην αρχή, σε τάξεις υποδοχής.

Τα βασικά μαθήματα θα είναι τα ελληνικά, τα αγγλικά, τα μαθηματικά. Μέρος του προγράμματος θα είναι η γυμναστική και τα καλλιτεχνικά. Τα παιδιά των προσφύγων θα πάνε στο Πανεπιστήμιο. Σχέδιο του υπουργείου είναι η διευκόλυνση των προσφυγόπουλων με παροχή σίτισης και στέγασης.

• Κάτι τελευταίο που βρίσκεται στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων σας. Εχετε δηλώσει ότι το υπουργείο Παιδείας θα προχωρήσει την επόμενη περίοδο σε επανακαθορισμό των ακαδημαϊκών και λειτουργικών κριτηρίων των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών. Πού βρίσκεται το θέμα αυτό;

Σε 15 μέρες το νομοσχέδιο μπαίνει σε διαβούλευση και θα κατατεθεί μέσα στον Οκτώβρη. Και για το τόσο σημαντικό αυτό ζήτημα ελπίζω να επανέλθουμε.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Το πολύχρωμο σχολείο διαμορφώνει πιο έξυπνους και κοινωνικά επιδέξιους μαθητές»
Πέρσι έγινε το πρώτο, κρίσιμο βήμα για την ένταξη των προσφυγόπουλων στην εκπαιδευτική διαδικασία, κυρίως με τη δημιουργία των απογευματινών τάξεων υποδοχής. Φέτος, το πρόγραμμα διευρύνεται, καλύπτονται κενά...
«Το πολύχρωμο σχολείο διαμορφώνει πιο έξυπνους και κοινωνικά επιδέξιους μαθητές»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Αλλαγές σε Λύκειο και ΕΠΑΛ από τη νέα σχολική χρονιά»
Αλλαγές από τη νέα σχολική χρονιά στο πρόγραμμα της Α΄ τάξης του Γενικού Λυκείου και εκείνο της Α΄ ΕΠΑΛ ώστε να έχουν μικρές διαφορές και κοινά μαθήματα επιλογής, ανασχεδιασμός της επαγγελματικής εκπαίδευσης...
«Αλλαγές σε Λύκειο και ΕΠΑΛ από τη νέα σχολική χρονιά»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν τι τους περιμένει εάν η χώρα επιστρέψει στο παρελθόν»
Ο υφυπουργός Παιδείας Δημήτρης Μπαξεβανάκης υποστηρίζει ότι ο ΟΟΣΑ είναι απλώς «ένας οργανισμός που προσφέρει τεχνογνωσία» και ότι η αυτοαξιολόγηση «δεν συνδέεται με διαθεσιμότητα-απόλυση, μισθολογική...
«Οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν τι τους περιμένει εάν η χώρα επιστρέψει στο παρελθόν»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Είμαστε σε φάση ενδελεχούς μελέτης του χάρτη των ΑΕΙ»
«Δεν πρόκειται να υπάρξει καμία αλλαγή πριν ολοκληρωθεί μια εμπεριστατωμένη ανάλυση που θα οδηγήσει σε ανασχεδιασμό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης» τόνισε μιλώντας στην «Εφ.Συν» η αναπληρώτρια υπουργός Σία...
«Είμαστε σε φάση ενδελεχούς μελέτης του χάρτη των ΑΕΙ»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εκτός σχολείων τα πιο ευάλωτα παιδιά!
​Με πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Παιδείας μπαίνουν ανυπέρβλητα εμπόδια στην εγγραφή ανήλικων μαθητών στα Εσπερινά Γυμνάσια. Απαιτείται από τους ανήλικους μαθητές να προσκομίσουν αντίγραφο του βιβλιαρίου...
Εκτός σχολείων τα πιο ευάλωτα παιδιά!
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το άσυλο γράφεται με υ...
Η εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας λειτουργεί ως όχημα για την ομαλή κοινωνική ένταξη των προσφύγων και των μεταναστών που ζουν στη χώρα, αρχή την οποία συμμερίζονται τα δύο συνεργαζόμενα υπουργεία, Παιδείας και...
Το άσυλο γράφεται με υ...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας