Ο Γιώργος Γεραπετρίτης μιλά στην «Εφ.Συν.» για την εκκρεμότητα της έλευσης στη Βουλή των συμφωνιών συνεργασίας με τη Βόρεια Μακεδονία. Αναφέρεται επίσης στο θέμα της διαγραφής του Κων. Μπογδάνου, καθώς και της κλιμάκωσης της φασιστικής εγκληματικής δράσης, ενώ μιλά για τους χειρισμούς της κυβέρνησης στο ζήτημα της πανδημίας και για την αλλαγή των προσώπων που τη διαχειρίστηκαν.
• Μετά και την παραίτηση του Παναγιώτη Αρκουμανέα από τη θέση του προέδρου του ΕΟΔΥ, είδαμε να απομακρύνονται από τις θέσεις τους όλα τα πρόσωπα που διαχειρίστηκαν την υγειονομική κρίση. Από τον υπουργό Υγείας Βασίλη Κικίλια και τον αναπληρωτή του Βασίλη Κοντοζαμάνη, μέχρι τον υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας Νίκο Χαρδαλιά. Ομάδα που κερδίζει δεν αλλάζει, λένε. Αν η ομάδα κέρδιζε, γιατί άλλαξε και μάλιστα ολόκληρη;
Η ομάδα αποδεδειγμένα δούλεψε πολύ καλά. Και αυτό μολονότι όλοι αντιλαμβανόμαστε τις χρόνιες παθογένειες του Εθνικού Συστήματος Υγείας, τις οποίες προσπαθήσαμε να καταπολεμήσουμε με ουσιαστικές δομικές παρεμβάσεις. Στη μεγαλύτερη παγκόσμια υγειονομική κρίση των τελευταίων 100 ετών, το σύστημα υγείας ανταποκρίθηκε, αξιοποιήθηκαν όλα τα μέσα υγειονομικού ελέγχου, ιδίως τα οικιακά αυτοδιαγνωστικά τεστ σε μεγάλη κλίμακα και πρώτα από όλη την Ευρώπη, ελήφθησαν μέτρα τα οποία κράτησαν υπό τις συνθήκες ζωντανές την οικονομία και την κοινωνία, οργανώθηκε μια άρτια επιχείρηση εμβολιασμού στηριγμένη στα πιο σύγχρονα ψηφιακά μέσα. Με την ανάπτυξη του προγράμματος εμβολιασμού, κρίθηκε ότι περνάμε σε μια νέα φάση όπου θα πρέπει να δοθεί έμφαση στις μεταρρυθμίσεις στα οικεία πεδία και υπήρξαν ορισμένες αλλαγές σε πολιτικά πρόσωπα. Παραμένει όμως η βασική μας φιλοσοφία για την προστασία της δημόσιας υγείας και τη διασφάλιση των ελευθεριών των πολιτών. Γιατί η μείζων αξία δεν πρέπει να αποδίδεται στα πρόσωπα αλλά στις πολιτικές που υπηρετούν.
• Τι απαντάει η κυβέρνηση στην κριτική του Ευάγγελου Βενιζέλου ότι δεν «παίρνουμε κόστος για τίποτα» και ότι «είμαστε μέσα στις δύο πρώτες χώρες της Ευρώπης σε θανάτους ανά εκατομμύριο»;
Είναι πολύ δυσάρεστο να χάνονται ανθρώπινες ζωές, και μάλιστα εξαιρετικά άδικα, δεδομένου ότι ποσοστό μεγαλύτερο από 90% όσων μπαίνουν σε εντατικές και καταλήγουν είναι ανεμβολίαστοι συμπολίτες μας. Για να έχουμε αντικειμενική και σφαιρική εικόνα θα πρέπει να ανατρέχουμε στα δεδομένα των ευρωπαϊκών οργανισμών, τα οποία προφανώς δεν επιδέχονται αμφισβήτηση.
Η Ελλάδα, καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας και έως σήμερα, βρίσκεται κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε απώλειες, ήτοι στη 17η θέση μεταξύ των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης (https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχει ελάχιστη υπερβάλλουσα θνησιμότητα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, δηλαδή περίπου ο ίδιος αριθμός θανάτων κατ’ έτος, αντίθετα με ό,τι συμβαίνει σε άλλες χώρες που πράγματι φαίνεται να έχουν πληρώσει μεγάλο, υπερβάλλον τίμημα σε ανθρώπινες ζωές (https://www.euromomo.eu). Σήμερα, πρωτίστως λόγω του εμβολιασμού, με ανοιχτή την κοινωνία και την οικονομία, η επιβάρυνση του συστήματος υγείας είναι συνολικά μειωμένη κατά δύο τρίτα σε σχέση με την άνοιξη. Καλοδεχούμενη η κριτική, θα ήταν όμως πιο παραγωγική εάν στηριζόταν σε επαρκή τεκμηρίωση.
• Μετά και τα τελευταία γεγονότα κλιμάκωσης της φασιστικής εγκληματικής δράσης, πρέπει να μιλάμε για «φασιστικές συμπεριφορές οποιουδήποτε χρώματος», όπως ακούσαμε τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, και για «δύο άκρα» για τα οποία μιλούν υπουργοί; Ή πρέπει να μιλάμε για «νεοναζιστικές ιδέες» που «δεν έχουν θέση στην ελληνική κοινωνία», όπως έκανε ο Νίκος Δένδιας; Μπαίνουν στο ίδιο τσουβάλι οι φασιστικές ομάδες με το αντιφασιστικό κίνημα;
Ο φασισμός δεν μπορεί παρά να καταδικάζεται από όλο το πολιτικό σύστημα και την κοινωνία. Ιδιαιτέρως οι κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας έχουν δώσει απτά δείγματα γραφής στην καταπολέμηση αυτής της βαριάς κοινωνικής παθολογίας. Το 2013 αποκλείστηκε νομοθετικά η κρατική χρηματοδότηση της Χρυσής Αυγής. Το ίδιο έτος συνελήφθησαν ηγετικά της μέλη, 7 εκ των οποίων καταδικάστηκαν το 2020 για διεύθυνση εγκληματικής οργάνωσης. Και τον Ιούνιο του 2021, με τη δημιουργική συμβολή και της αντιπολίτευσης, έκλεισαν περαιτέρω πολιτικά και νομικά παράθυρα για το μέλλον: καθιερώθηκε ασυμβίβαστο καταδικασθέντος για σοβαρά εγκλήματα να κατέχει επιτελική θέση σε πολιτικό κόμμα και απαγορεύθηκαν η ιδιωτική χρηματοδότηση κομμάτων, η ραδιοτηλεοπτική προβολή κατά την προεκλογική περίοδο και η υπαίθρια προβολή πολιτικών μηνυμάτων σε κόμματα που έχουν καταδικασθέντες σε επιτελική θέση. Πρέπει, πάντως, όλοι να αγρυπνούμε, διότι δυστυχώς ο φασισμός είναι βάκιλος που αναζητά συνθήκες να ευδοκιμήσει. Οπως, βεβαίως, οφείλουμε όλοι να συμφωνήσουμε στο αυτονόητο, ότι δηλαδή η βία, από όπου και αν προέρχεται, δεν μπορεί να γίνει δεκτή σε ένα ευνομούμενο κράτος δικαίου.
• Το γεγονός ότι η κυβέρνηση έχει αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο επιστροφής του Κων. Μπογδάνου στην Κ.Ο. της Ν.Δ. δεν αποδυναμώνει το όποιο μήνυμα επιχειρήθηκε να σταλεί με τη διαγραφή του;
Η συζήτηση, θα μου επιτρέψετε να πω, είναι εντελώς άκαιρη. Ο πρόεδρος της κοινοβουλευτικής ομάδας ενήργησε με εξαιρετικά γρήγορα αντανακλαστικά και έθεσε τον κύριο Μπογδάνο εκτός κοινοβουλευτικής ομάδας. Με τον τρόπο αυτό, αποδεικνύεται ότι τηρούνται στη Νέα Δημοκρατία αυστηρά οι κανόνες κοινοβουλευτικής δεοντολογίας. Αντίθετα με ό,τι συμβαίνει με άλλους πολιτικούς σχηματισμούς, όπως κατεξοχήν η αξιωματική αντιπολίτευση, που ανέχεται συχνά επιθετικό και μισαλλόδοξο λόγο από βουλευτές και μέλη της χωρίς καμία συνέπεια. Πριν την κριτική, καλό είναι να γίνεται αυτοκριτική.
• Παραμένει η εκκρεμότητα με την κύρωση των μνημονίων με τη Βόρεια Μακεδονία. Υπάρχει κάτι νεότερο σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα; Και πώς θα αντιμετωπιστούν οι δύο πρώην πρωθυπουργοί -οι κ. Σαμαράς και Καραμανλής- που έχουν διαμηνύσει ότι δεν θα τα ψηφίσουν;
Η θέση της κυβέρνησης είναι σαφής στο ζήτημα αυτό και είχε διατυπωθεί όταν ακόμη υπήρχε δυνατότητα ουσιαστικής παρέμβασης. Η Συνθήκη των Πρεσπών είχε επιζήμια χαρακτηριστικά. Εντούτοις, κυρώθηκε από τη Βουλή και σήμερα έχει υπερνομοθετική ισχύ. Το Σύνταγμα δεν επιτρέπει την κατάργηση του νόμου αυτού και η χώρα μας οφείλει να σεβαστεί τις διεθνείς δεσμεύσεις της. Διατηρούμε, όμως, τη δυνατότητα αυστηρής παρακολούθησης της εφαρμογής της Συνθήκης και δεν θα ανεχθούμε αρνητικές μονομερείς ενέργειες από την πλευρά του αντισυμβαλλόμενου μέρους. Υπό το πρίσμα αυτό, τα μνημόνια θα έλθουν προς κύρωση στη Βουλή σε χρόνο που θα επιλεγεί ως πλέον κατάλληλος. Δεν θεωρώ δε ότι θα υπάρξει ζήτημα συνοχής της κοινοβουλευτικής ομάδας.