• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    20°C 16.4°C / 21.3°C
    0 BF
    58%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.7°C / 19.9°C
    0 BF
    56%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.0°C / 21.8°C
    2 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 16.4°C
    1 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 16.3°C
    0 BF
    72%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.0°C / 18.2°C
    2 BF
    43%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 14.5°C
    2 BF
    29%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.6°C / 21.6°C
    1 BF
    64%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.2°C / 20.9°C
    2 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 13.9°C / 16.9°C
    2 BF
    59%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 17.1°C / 20.2°C
    2 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 15.6°C / 21.8°C
    3 BF
    50%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    2 BF
    73%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.5°C / 15.9°C
    0 BF
    59%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.5°C / 14.5°C
    1 BF
    39%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    23°C 16.8°C / 22.8°C
    2 BF
    43%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.6°C / 22.1°C
    2 BF
    53%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    18°C 14.3°C / 19.4°C
    2 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.8°C / 20.0°C
    2 BF
    70%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 14.8°C
    2 BF
    38%

Ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ, πρώην υπουργός και τομεάρχης Παιδείας, Νίκος Φίλης 

EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Η Ν.Δ. στέλνει περισσότερους νέους, πελάτες στα κολέγια»

  • A-
  • A+
Η κ. Κεραμέως σπιλώνει και συκοφαντεί εκατοντάδες χιλιάδες παιδιά που όλα αυτά τα χρόνια μπήκαν στο Πανεπιστήμιο με «χαμηλή βάση». Εχουμε ευθύνη να προστατεύσουμε τα παιδιά, τα παιδιά μας. Γιατί στο ψέμα και στις συκοφαντίες η κ. υπουργός είναι «μανούλα».
Ακολουθήστε μας στο Google news

«Η Ν.Δ. γυρίζει το ρολόι της εκπαίδευσης πίσω», δηλώνει ο Νίκος Φίλης, βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, πρώην υπουργός Παιδείας και σκληρός πολιτικός αντίπαλος της νυν υπουργού Ν. Κεραμέως. Με την ΕΒΕ επιστρέφει στην «αποτυχημένη επιλογή της κυβέρνησης Καραμανλή με την καθιέρωση της βάσης του 10», την οποία «κατάργησε η κ. Διαμαντοπούλου το 2010 και όχι ο ΣΥΡΙΖΑ το 2015», ενώ με το σχέδιο νόμου για την εκπαίδευση «γυρίζει το σχολείο στην προ 1981 εποχή».

Ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. μιλάει εφ’ όλης της ύλης που έχει ξεδιπλώσει η Νίκη Κεραμέως, αλλά όχι μόνο. Δεν διστάζει να χτυπήσει το καμπανάκι και για τον ΣΥΡΙΖΑ: «Ο φόβος που έφερε η πανδημία μετατρέπεται σε κοινωνική οργή. Κι αυτό είναι το πρόβλημα του κ. Μητσοτάκη. Πυκνώνει όμως ο πολιτικός χρόνος και για τον ΣΥΡΙΖΑ, καθώς ενισχύεται η λαϊκή απαίτηση να εμπνεύσει και να εκπροσωπήσει το αίτημα της δημοκρατικής ανατροπής».

• Η εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής προκάλεσε αδικίες και στρεβλώσεις, αλλά ανέδειξε και τη συνεχιζόμενη αποτυχία των κυβερνήσεων να θεραπεύσουν χρόνιες παθογένειες του συστήματος εισαγωγής στα ΑΕΙ. Μπορεί να γίνει πιο ορθολογικό, πιο δίκαιο;

Επί μακρόν πολλές κυβερνήσεις είχαν συνομολογήσει ένα επώδυνο για τους μαθητές αλλά τουλάχιστον αδιάβλητο σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια. Το σύστημα αυτό δεν ήταν δίκαιο, οδηγούσε σε εξοντωτικό ανταγωνισμό, άνθηση της παραπαιδείας και οικονομική αιμορραγία των οικογενειών. Ολα όσα συζητούμε, Λύκειο-εξεταστικό κέντρο, απουσία κριτικής προσέγγισης στη γνώση, εκεί παραπέμπουν. Η πρώτη απόπειρα να ανοίξει ένας άλλος δρόμος, με την αναβάθμιση του απολυτηρίου του Λυκείου και τη σταδιακά αυξανόμενη επίδρασή του στην εισαγωγή στα Πανεπιστήμια, με την αναμόρφωση της Γ’ Λυκείου και την ελεύθερη εισαγωγή στις λεγόμενες «πράσινες» σχολές, έγινε επί ΣΥΡΙΖΑ. Δυστυχώς, καταργήθηκαν από τη Ν.Δ..

Οσο για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, δεν είναι πρωτοφανής. Με έναν άλλο μανδύα, ως «βάση του 10», είχε εφαρμοστεί από την κυβέρνηση Καραμανλή. Την κατάργησε η κ. Διαμαντοπούλου το 2010 και όχι ο ΣΥΡΙΖΑ το 2015, όπως τεχνηέντως διαδίδεται προκειμένου να φιλοτεχνηθεί το αφήγημα της «εξίσωσης προς τα κάτω» από την Αριστερά. Μάλιστα, τότε η κ. Διαμαντοπούλου είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Δεν έχουμε καμιά ένδειξη ότι τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ έχουν σήμερα καλύτερους φοιτητές από αυτούς που είχαν μέχρι το 2006.

Ο πολιτικός χρόνος πυκνώνει και για τον ΣΥΡΙΖΑ, καθώς ενισχύεται η λαϊκή απαίτηση να εμπνεύσει και να εκπροσωπήσει το αίτημα της δημοκρατικής ανατροπής

Αντίθετα, έχουμε τμήματα με καθηγητές και προσωπικό χωρίς αντικείμενο εργασίας και υποδομές που υπολειτουργούν, όταν μάλιστα δεκάδες χιλιάδες νέοι λόγω του συγκεκριμένου συστήματος προσφεύγουν σε κολέγια αλλά και σε κάθε είδους ιδρύματα χωρών όλου του κόσμου». Σίγουρα κάτι σας θυμίζει αυτό. Τη σημερινή Ν.Δ., που επιλέγει με την ΕΒΕ να γυρίσει το ρολόι της εκπαίδευσης σε μια αποτυχημένη επιλογή και να στείλει ξανά περισσότερους νέους, πελάτες στα κολέγια. Κάτι που μας απομακρύνει από την ευρωπαϊκή τάση να φτάσει το ποσοστό των νέων που έχουν πανεπιστημιακό πτυχίο στο 45%.

Δεν έχει «φετίχ» το πτυχίο η Ευρώπη, ξέρει ότι μόνο με υψηλά προσόντα των πολιτών της μπορεί να ανταγωνιστεί διεθνώς τις ανερχόμενες οικονομικές δυνάμεις. Γι’ αυτό ενισχύει την πανεπιστημιακή μόρφωση και δεν την υποκαθιστά με την κατάρτιση και την πρώιμη εξειδίκευση, όπως με ταξικά βίαιο τρόπο επιχειρεί η κυβέρνηση. Φυσικά για μας οι σπουδές είναι επίσης εφόδιο του πολίτη για καλύτερες συνθήκες εργασίας και μισθούς, αλλά και ικανοποίηση του δικαιώματος των πολιτών στη μόρφωση.

• Η κυβέρνηση όμως επιμένει να κατηγορεί τον ΣΥΡΙΖΑ ότι υποβάθμισε την ανώτατη εκπαίδευση επιτρέποντας την είσοδο στα Πανεπιστήμια με 0,6, με 1, με 2 και με 3 στα 20. Την ενδιαφέρουν, όπως λέει, οι απόφοιτοι, όχι οι εισαχθέντες. Εσάς;

Η κυβέρνηση και προσωπικά η κ. Κεραμέως επιδίδονται σε εκστρατεία συκοφάντησης φοιτητών και επιστημόνων. Αυτά που λένε δεν στηρίζονται από την πραγματικότητα. Ελάχιστοι νέοι έχουν περάσει με τέτοιους βαθμούς, αλλά ναι, χιλιάδες έχουν περάσει με χαμηλούς βαθμούς, κάτω του 10, στα ΑΕΙ. Παλαιότερα, δεκάδες χιλιάδες έγιναν πτυχιούχοι από ξένα Πανεπιστήμια στα οποία μπήκαν χωρίς εξετάσεις. Οι νέοι λοιπόν σήμερα στο δημόσιο ελληνικό Πανεπιστήμιο κάνουν ένα νέο ξεκίνημα, προσπαθούν, καλύπτουν τα κενά τους, αποφοιτούν και εργάζονται. Για τη Ν.Δ. όλοι αυτοί είναι μια ενοχλητική πραγματικότητα.

Στο συλλογικό συντηρητικό φαντασιακό έχουν καταγραφεί ως άνθρωποι που κατέλυσαν ένα άβατο που δεν τους ανήκει. Υπάρχει τρόπος τα Πανεπιστήμια να βοηθήσουν τους φοιτητές τους να συμπληρώσουν τα κενά και να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Το κύριο, βέβαια, πρέπει να παραμένει η αναβάθμιση του Λυκείου, η μετατροπή του από εξεταστικό κέντρο ξανά σε «σχολείο». Αν κάτι δηλώνουν οι χαμηλοί βαθμοί εισαγωγής, είναι τα κενά της Παιδείας μας στα Λύκεια, όχι στα Πανεπιστήμια.

• Η κ. Κεραμέως, πάντως, σας κατηγορεί ότι ξεφύγατε από τα όρια της πολιτικής αντιπαράθεσης και περάσατε στο πεδίο της προσωπικής ζωής της, εμπλέκοντας, μάλιστα, τα παιδιά της.

Δεν έκανα καμία προσωπική επίθεση, δεν το συνηθίζω, άλλωστε, στη μακρόχρονη δημόσια παρουσία μου. Οταν νομοθετούσα ως υπουργός Παιδείας, εξήγησα, έβλεπα τα μάτια του παιδιού μου να με κοιτούν από την τάξη, απέναντι. Κι αναρωτήθηκα αν νιώθει το ίδιο η κ. Κεραμέως, αν ανησυχεί τώρα που νομοθετεί την καταστροφή του δημόσιου σχολείου. Καμία εμπλοκή, από μένα, των παιδιών της υπουργού στον δημόσιο διάλογο, και μάλιστα με τον τρόπο που το εννοεί. Χρειάζεται όμως και κάποια σύνεση.

Δεν βγήκα εγώ να δηλώσω ότι η τρίτη λέξη της κόρης μου όταν γεννήθηκε ήταν, για παράδειγμα, «Αλέξης», ούτε βέβαια να σπιλώσω και να συκοφαντήσω εκατοντάδες χιλιάδες παιδιά που όλα αυτά τα χρόνια μπήκαν στο Πανεπιστήμιο με «χαμηλή βάση». Γιατί, πράγματι, έχουμε ευθύνη να προστατεύσουμε τα παιδιά, τα παιδιά μας. Γιατί στο ψέμα και στις συκοφαντίες η κ. υπουργός είναι πράγματι «μανούλα».

• Εχει αναθεωρήσει ο ΣΥΡΙΖΑ κάποιες από τις πολιτικές που ακολουθήθηκαν επί διακυβέρνησής του, όπως την «ανωτατοποίηση» των ΤΕΙ και την ίδρυση πολλών νέων τμημάτων, όπως τον κατηγορεί η κυβέρνηση;

Το ελληνικό κράτος από την ίδρυσή του, ιδιαίτερα μάλιστα μετά τον πόλεμο, επεκτείνει συνεχώς τον πανεπιστημιακό θεσμό και αυξάνει τον αριθμό των φοιτητών. Είναι μια αναπτυξιακή και δημοκρατική κοινωνική ανάγκη. Ειδικά στην περιφέρεια έχουν ιδρυθεί σημαντικά Πανεπιστήμια, με δυναμική παρουσία στον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας, αλλά και διεθνή αναγνώριση.

Αν υπάρχει πληθωρισμός τμημάτων σε ορισμένους τομείς, ας ψάξουν η Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ στον καθρέφτη τους να βρουν τους υπαίτιους κι όχι στον ΣΥΡΙΖΑ, που με ακαδημαϊκά κριτήρια και με τη σύμφωνη γνώμη των Πανεπιστημίων ίδρυσε μερικά νέα τμήματα. Και, βέβαια, εκεί όπου μια μεταγενέστερη μελέτη μπορεί να δείχνει αδυναμίες ή προβλήματα, εδώ είμαστε να το συζητήσουμε και να κάνουμε τις αναγκαίες προσαρμογές. Σε ό,τι αφορά την ένταξη των ΤΕΙ στα ΑΕΙ, που προώθησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, είναι επιλογή που ανταποκρίνεται στην ευρωπαϊκή κατεύθυνση για τον ενιαίο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και έρευνας.

Η υπουργός Παιδείας κάνει επικοινωνιακό παιχνίδι με δύο-τρία παραδείγματα νέων τμημάτων, προσπαθώντας να υπονομεύσει το έργο αυτό. Να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση χωρίς αξιολόγηση κατήργησε νέα τμήματα που είχαν εξαγγελθεί, καθώς και τα διετή προγράμματα επαγγελματικής-τεχνικής εκπαίδευσης.

• Η ΕΒΕ επισκίασε τη συζήτηση του σχεδίου νόμου για την εκπαίδευση. Απορρίπτετε αναφανδόν τις προωθούμενες διατάξεις. Ποιες είναι οι αντιπροτάσεις;

Το νομοσχέδιο αυτό γυρίζει το σχολείο στην προ 1981 εποχή. Δεν διορθώνει αλλά αποδιαρθρώνει την εκπαίδευση. Διαλύει τη δημοκρατική λειτουργία της σχολικής μονάδας. Ανοίγει τον δρόμο για να μετατραπεί το σχολείο της γειτονιάς σε σχολείο της αγοράς. Αυτό προκύπτει με την υποβάθμιση του συλλόγου διδασκόντων και τη δημιουργία ενός διευθυντή «αφέντη» αλλά και μάνατζερ, που θα αναζητά χορηγούς και θα επιτρέπει την εμπλοκή ιδιωτικών πρότζεκτ. Προετοιμάζεται η εγκατάλειψη του σχολείου από το κράτος, στο όνομα μάλιστα της αυτονομίας, καθώς η ήδη μικρή δημόσια χρηματοδότηση περιορίζεται ακόμα πιο πολύ στο νέο Μεσοπρόθεσμο.

Η αποκέντρωση του εκπαιδευτικού συστήματος είναι αναγκαία. Αλλά αυτό σημαίνει μεταβίβαση αρμοδιοτήτων και δημοκρατία στους εκπαιδευτικούς θεσμούς. Αυτονομία χωρίς δημοκρατία σημαίνει αυταρχισμός και κατηγοριοποίηση των σχολείων σε πολλές ταχύτητες με όξυνση των κοινωνικών και εκπαιδευτικών ανισοτήτων.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε καθιερώσει την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων και είχε ιδρύσει τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕΚΕΣ), ώστε η ευθύνη υποστήριξης της σχολικής κοινότητας να μη γίνεται από ένα πρόσωπο αλλά από μια διεπιστημονική ομάδα που θα ενισχύει το εκπαιδευτικό έργο, αλλά και θα αντιμετωπίζει και τα συνεχώς αυξανόμενα ψυχοκοινωνικά προβλήματα των νέων. Με το νομοσχέδιο καταργούνται τα ΠΕΚΕΣ χωρίς καμιά αξιολόγησή τους.

Ενδεικτικό της ακραίας αντίληψης περί αριστείας είναι η διάταξη στο προσχέδιο νόμου σύμφωνα με την οποία η κατάταξη των μαθητών ανά τμήμα δεν θα γινόταν με βάση την αλφαβητική σειρά του επωνύμου τους, αλλά με κριτήρια το διαφορετικό μαθησιακό επίπεδο και την εθνοτική καταγωγή τους. Μια ανατριχιαστική διάταξη, που μετά την κατακραυγή που προκάλεσε αναγκάστηκαν να αποσύρουν.

Το νομοσχέδιο συγκροτεί μια ενδιάμεση και πολυάριθμη γραφειοκρατική ιεραρχία, που η επιλογή των στελεχών της γίνεται από επιτροπές που διορίζει χωρίς κριτήρια ο υπουργός, αποκλείοντας ταυτόχρονα τη συμμετοχή των εκπροσώπων των εκπαιδευτικών. Μια απόδειξη του κομματικού «επιτελικού» κράτους. Κι ακόμα επαναφέρει τον επιθεωρητισμό, μετατρέπει την αναγκαία για τη βελτίωση όλων των εκπαιδευτικών επιμόρφωση σε διαδικασία στιγματισμού για όσους κριθούν ότι δεν είναι ικανοί. Κι όλα αυτά με την επίκληση της αξιολόγησης, που στο νομοσχέδιο έχει πολυ-τιμωρητικό χαρακτήρα. Κι όμως υπάρχει το μοντέλο της Φινλανδίας, μιας χώρας με βέλτιστες εκπαιδευτικές πρακτικές που, αντί να μελετηθεί, αποσιωπάται.

• Αν η κοινωνία αρχίζει να αντιλαμβάνεται τις συνέπειες της κυβερνητικής πολιτικής, πιστεύετε ότι έχει πεισθεί για την ετοιμότητα του ΣΥΡΙΖΑ να φέρει την ανατροπή;

Καθώς βγαίνουμε από τον φόβο που προκάλεσε η πανδημία και συνειδητοποιούμε τα μεγάλα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί, ο πολιτικός χρόνος γίνεται πυκνότερος. Η υπόθεση με τη σφαγή των χιλιάδων εισακτέων έχει προκαλέσει οργή. Ιδιαίτερα ανάμεσα στα νέα παιδιά, όπως είχε συμβεί και με την πανεπιστημιακή αστυνομία, τον Μάρτιο. Τώρα αυτό εκφράζεται με τις δεκάδες χιλιάδες υπογραφές πολιτών που απαιτούν να παραιτηθεί η κ. Κεραμέως. Οπως δείχνουν ακόμα και οι δημοσκοπήσεις που επικαλείται η κυβέρνηση, ο φόβος που έφερε η πανδημία μετατρέπεται σε κοινωνική οργή.

Κι αυτό είναι το πρόβλημα του κ. Μητσοτάκη. Πυκνώνει όμως ο πολιτικός χρόνος και για τον ΣΥΡΙΖΑ, καθώς ενισχύεται η λαϊκή απαίτηση να εμπνεύσει και να εκπροσωπήσει το αίτημα της δημοκρατικής ανατροπής. Με το δικό του πρόγραμμα, που πρόσφατα ολοκλήρωσε στην πανελλαδική συνδιάσκεψη, με δημοκρατική διάθεση αναστοχασμού για τη διακυβέρνησή του, μακριά από τις «ουρές» των μνημονίων, ικανός να αντιληφθεί τη νέα διεθνή πραγματικότητα μετά την πανδημία και φυσικά με επιστροφή στα κινήματα. Ολα αυτά είναι οι αναγκαίες προϋποθέσεις για την πολιτική αλλαγή, που είναι ο στόχος στις επόμενες εκλογές με απλή αναλογική, όποτε αυτές γίνουν. Οι καιροί ου μενετοί.

ΒΟΥΛΗ
Πυρ ομαδόν κατά της Κεραμέως για την «αναβάθμιση» του σχολείου
Ξεκίνησε χθες η συζήτηση στην Ολομέλεια για το νομοσχέδιο το οποίο προγραμματίζεται να ψηφιστεί την Τετάρτη ● Στο επίκεντρο ο φετινός αποκλεισμός των χιλιάδων υποψηφίων από τις σχολές ΑΕΙ λόγω της Ελάχιστης...
Πυρ ομαδόν κατά της Κεραμέως για την «αναβάθμιση» του σχολείου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Χαμός στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για τη «σφαγή» 20.000 παιδιών
Η σφοδρή αντιπαράθεση για τη «σφαγή της γενιάς της πανδημίας» ανάμεσα στον τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκο Φίλη, και την υπουργό Παιδείας σηματοδότησε τη δεύτερη μέρα συζήτησης, στην Επιτροπή Μορφωτικών...
Χαμός στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για τη «σφαγή» 20.000 παιδιών
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Οι πανελλαδικές θα καθοριστούν από την πορεία των εξελίξεων»
Δεν το λέει ανοιχτά, αλλά το «δείχνει» καθαρά. Τα σχολεία δεν θα έχουν ανοίξει μέχρι και το Πάσχα και οι πανελλαδικές πάνε για Ιούλιο και με λιγότερη ύλη. Αν τα δεδομένα της επιδημικής κρίσης χειροτερέψουν,...
«Οι πανελλαδικές θα καθοριστούν από την πορεία των εξελίξεων»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Η δική μας λογική δεν είναι η αστυνομοκρατία των πανεπιστημίων»
«Εγώ δεν φαντάζομαι τα πανεπιστήμια με κάγκελα και λουκέτα, ούτε τους φοιτητές φρουρούς στην πόρτα επί πληρωμή, όπως κάποτε είχε προτείνει η Ν.Δ.» απαντά ανοιχτά ο υπουργός Παιδείας στις αιτιάσεις κυρίως της...
«Η δική μας λογική δεν είναι η αστυνομοκρατία των πανεπιστημίων»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Οι μεγάλες αλλαγές στο Λύκειο και στο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ»
Κατάργηση κλειστού αριθμού εισακτέων, νέο Λύκειο, αναβάθμιση απολυτηρίου είναι τα χαρακτηριστικά που σηματοδοτούν τη μεγάλη παρέμβαση που επιχειρείται στο σύστημα εισαγωγής στα ανώτατα Ιδρύματα. Στόχος, να...
«Οι μεγάλες αλλαγές στο Λύκειο και στο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας