Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Εμείς οι Βλάχοι»
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΙΑΡΑΣ

«Εμείς οι Βλάχοι»

  • A-
  • A+

Ο Αποστόλης Καψάλης είναι γνωστός εργατολόγος, ερευνητής στο ΙΝΕ της ΓΣΕΕ και διδάκτορας Κοινωνικής Πολιτικής στο Πάντειο. Συναντηθήκαμε χτες με αφορμή το καινούργιο του βιβλίο για τους μετανάστες εργάτες στην Ελλάδα, που θα κυκλοφορήσει σε λίγες μέρες. Το τηλέφωνό του χτυπούσε ασταμάτητα, αλλά δεν ήταν για την επιστημονική του ιδιότητα που τον αναζητούσαν οι δημοσιογράφοι.

Ο κ. Καψάλης είναι πρόεδρος της «Συντροφιάς Βλάχων Αθήνας». Κι αφού ο Πέτρος Κωστόπουλος –των γνωστών λάιφ στάιλ εντύπων της άλλοτε... ισχυρής Ελλάδας και των απολυμένων εργαζόμενων– ισχυρίστηκε ότι... μας ξεβλάχεψε, αναμενόμενο είναι να θέλουμε όλοι να ακούσουμε τι έχει να μας πει ένας περήφανος Βλάχος επί του θέματος.

Συνέντευξη

● Είστε ο πρόεδρος της «Συντροφιάς Βλάχων Αθήνας». Δεν σας ξεβλάχεψε ο κ. Κωστόπουλος;

Ευτυχώς όχι! Οι βλάχικοι/αρμανικοί πληθυσμοί όλης της χώρας, αλλά και συνολικά της Βαλκανικής, είναι αναπόσπαστο κομμάτι αυτού του τόπου και της Ιστορίας του επί σειρά αιώνων, μεγαλούργησαν και διαπρέπουν σε όλα τα πεδία του οικονομικού και κοινωνικού στίβου και διακρίνονται διαχρονικά για την ευεργεσία και τον αλτρουισμό τους.

Σήμερα, επιχειρούν να διατηρήσουν αναλλοίωτη την πολιτισμική παράδοσή τους και ιδίως την πανέμορφη νεολατινική γλώσσα τους.

● Ο κ. Κωστόπουλος χρησιμοποιεί τη λέξη «Βλάχος» υποτιμητικά. Τι έχετε να πείτε;

Η χρήση του όρου απαξιωτικά (όπως χρησιμοποιείται ενίοτε το «Αλβανός» ή «Πακιστανός») δεν με ξαφνιάζει. Η ελίτ γκλαμουριάς διακρίνεται και φωνασκεί επί μακρόν στον στίβο του life style των πούρων και των μπουζουκιών. Αυτές οι αντιλήψεις μας έφεραν στην αισθητική και αξιακή πτώχευση που προηγήθηκε ασφαλώς της οικονομικής.

Ας αφήσουμε για λίγο τους Βλάχους κι ας δούμε πώς αντιμετώπισε ως εκδότης ο κ. Κωστόπουλος τις γυναίκες: αναπαρήγαγε σε άλλη –ξώβυζη αυτή τη φορά– συσκευασία την εικόνας μιας γυναίκας-σκεύους ηδονής και συμβόλου υποταγής. Ο απόλυτος ρατσισμός και σεξισμός σε ιλουστρασιόν σελίδες...

● Είστε λίγο μετά τα 40· λέγεται πως τα έντυπα του κ. Κωστόπουλου ήταν η Βίβλος της γενιάς μας.

Εκείνα τα χρόνια διάβαζα άλλα πράγματα, μεταξύ των οποίων Κοινωνικές Επιστήμες, Ανθρωπολογία, Λαογραφία και κυρίως Νομικά. Οπότε... δεν είχα την ευκαιρία να ανοίξω τους ορίζοντές μου και να αλλάξω ταυτότητα ή συνείδηση.

Κατά την άποψή μου, στοιχεία πολιτισμού είναι και ο σεβασμός στη διαφορετικότητα και σε όλες τις πληθυσμιακές ομάδες και κυρίως στη γλώσσα και στην κουλτούρα τους. Βασικά στοιχεία, επίσης, πολιτισμού είναι και ο σεβασμός των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων γενικά και –εν προκειμένω– στον χώρο των μίντια.

Ο κ. Κωστόπουλος και οι επιχειρήσεις του υπηρέτησαν με συνέπεια το σύστημα της αρπαχτής και της παραβατικότητας, πετώντας κυριολεκτικά στον δρόμο εκατοντάδες εργαζόμενους.

Θα ήθελα πολύ να του τα πω κι από κοντά, αλλά είναι λίγο δύσκολο να σμίξουμε: εμείς οι Βλάχοι ακούμε κλαρίνα, παραθερίζουμε στα ψηλά βουνά και, εάν ζητήσετε θαλασσινά για μεζέ στο τσίπουρο στο καφενείο του βλαχοχωρίου, θα σας φέρουν χοντρό αλάτι.

Για να σοβαρευτούμε, την επόμενη Πέμπτη 26 Απριλίου ο Σύλλογός μας εγκαινιάζει έναν κύκλο δημόσιων ακαδημαϊκών διαλέξεων στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο για τη γλώσσα και τον πολιτισμό των Αρμάνων/Βλάχων. Θα χαρούμε να δούμε και τον κ. Κωστόπουλο σε αυτές!

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Ο ελεύθερος χρόνος να γίνει κυρίαρχος και να είναι το μέτρο του πλούτου»
Ο γνωστός αγωνιστής-διανοητής της Αριστεράς, καθηγητής Πολιτικής Θεωρίας, Γιώργος Ρούσης, απαντά μέσα από το τελευταίο του, πολυαναμενόμενο βιβλίο «Ο ελεύθερος χρόνος μέτρο του πλούτου - Αντί να χάνουμε τη ζωή...
«Ο ελεύθερος χρόνος να γίνει κυρίαρχος και να είναι το μέτρο του πλούτου»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Το “άχρηστο” είναι και το μόνο που μας εξανθρωπίζει»
Διακεκριμένος ακαδημαϊκός, καθηγητής φιλολογίας και συγγραφέας του βιβλίου «Η χρησιμότητα του άχρηστου» ο Νούτσο Ορντινε έρχεται στην Ελλάδα και μιλάει στην «Εφ.Συν.» για το πώς η λογική του κέρδους υπονομεύει...
«Το “άχρηστο” είναι και το μόνο που μας εξανθρωπίζει»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Δεν υπάρχει συνταγή για λελογισμένη χρήση της βίας»
Γιατί το «Ω, λε φιλαλάκο» είναι κάτι παραπάνω από ένα βιβλίο, είναι η ζώσα ιστορία της «ζωηρής Αριστεράς» από τη Μεταπολίτευση μέχρι τις μέρες μας. Και για να συζητήσουμε με τον Νίκο Γιαννόπουλο ήταν απλώς η...
«Δεν υπάρχει συνταγή για λελογισμένη χρήση της βίας»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Ο Μαρξ αντιλήφθηκε ότι οι αγροτικές κοινότητες μπορεί να δείχνουν τον δρόμο προς τον κομμουνισμό»
Ο Τσινέλα μιλά για την πολιτική και διανοητική μεταμόρφωση του Μαρξ τα τελευταία χρόνια της ζωής του, όταν, απογοητευμένος από τις ήττες του προλεταριάτου στη Δύση, στράφηκε στη μελέτη της ρωσικής αγροτικής...
«Ο Μαρξ αντιλήφθηκε ότι οι αγροτικές κοινότητες μπορεί να δείχνουν τον δρόμο προς τον κομμουνισμό»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Οι σημερινοί νέοι είναι πολύ πιο ευθυγραμμισμένοι με το σύστημα»
Ο Κούμπιτσεκ στο μυθιστόρημά του «Σκίτσο ενός καλοκαιριού» (Κριτική, 2018) περιγράφει, μέσα από τις καλοκαιρινές περιπέτειες μιας εφηβικής παρέας, τη ζωή στην πρώην Ανατολική Γερμανία του 1985, με την άκαμπτη...
«Οι σημερινοί νέοι είναι πολύ πιο ευθυγραμμισμένοι με το σύστημα»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Ενα “ανύπαρκτο ζήτημα” 25 χρόνων!»
Με αφορμή το βιβλίο τους «10+1 Ερωτήσεις και Απαντήσεις για το Μακεδονικό» που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις ΠΟΛΙΣ ο καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης του Παντείου Δημήτρης Χριστόπουλος και ο ιστορικός,...
«Ενα “ανύπαρκτο ζήτημα” 25 χρόνων!»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας