Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Η βία είναι το μήνυμα. Μηδέν θεωρία, μηδέν δόγμα»

Ο Γάλλος δημοσιογράφος, Νικολά Ενέν

«Η βία είναι το μήνυμα. Μηδέν θεωρία, μηδέν δόγμα»

  • A-
  • A+

Ο Νικολά Ενέν, Γάλλος δημοσιογράφος που αιχμαλωτίστηκε για μεγάλο διάστημα από τους ισλαμιστές στη Συρία και απελευθερώθηκε πρόσφατα, μιλά αποκλειστικά στην Αγγελική Κουρούνη, την ανταποκρίτρια του «Charlie Hebdo» στην Ελλάδα, και τον Διονύση Γκουτζουρή.

Η συνέντευξη πάρθηκε στα τέλη Οκτωβρίου, στο σπίτι του Νικολά.

Διαθέτει μια πολύ σιγανή φωνή, δύσκολο να φανταστεί κανείς πώς μπορούσε να αντιστέκεται με αυτήν για σχεδόν ένα χρόνο στους φύλακες και βασανιστές του… Είναι μικροκαμωμένος και απλός στις κινήσεις του, το παρουσιαστικό του φανερώνει άνθρωπο της πόλης, αλλά ο Νικολά Ενέν (Nicolas Henin) είναι όσο καπάτσος χρειάζεται για να αντιμετωπίζει καταστάσεις που εξοκέλλουν του αστικού περιβάλλοντος… Το απέδειξε στην πράξη!

Το να μιλήσει για τον χρόνο του εγκλεισμού του και για τις συνθήκες που βίωσε δεν του είναι εύκολο, παρά το ότι βγήκε από αυτήν τη δοκιμασία ζωντανός και αρτιμελής.

Προτιμά να ερμηνεύσει, να εξηγήσει και να «τουιτάρει» την καθημερινότητα που επικρατεί στην περιοχή. Να κάνει απλώς τη δουλειά του ως δημοσιογράφος και, παράλληλα, να ενοχοποιήσει την «προπαγάνδα του αίματος», τον αδίστακτο βομβαρδισμό των Μέσων με τις εικόνες της φρίκης, τις οποίες επιμελούνται και σκηνοθετούν εκείνοι που θέλουν να τις αναδεικνύουν, δηλαδή οι ίδιοι οι τζιχαντιστές.

Τους περισσότερους μήνες της κράτησής του δεν είχε τη δυνατότητα να πλυθεί, ενώ το φαγητό του ήταν ελάχιστο.

Αντίθετα, στα χτυπήματα και στα βασανιστήρια δεν υπήρχαν εκπτώσεις.

Προσπάθησε μία φορά να δραπετεύσει και τα κατάφερε, μέχρι που τον εντόπισαν

. Υπέστη και ψυχολογικό πόλεμο, όταν ο ένας μετά τον άλλον εκτελούνταν και οι συγκρατούμενοί του…

«Οταν μας αφήνουν να φύγουμε, κανονικά θεωρούμαστε ελεύθεροι», είπε, «αλλά εγώ δεν είμαι ελεύθερος. Ο νους μου βρίσκεται κάπου σε ένα κελί στη Συρία».

REUTERS/Philippe Wojazer

Τις πρώτες εβδομάδες μετά τη σύλληψη, αυτός και οι συγκρατούμενοί του ήταν όλο το 24ωρο δεμένοι, ενώ συχνότατες ήταν και οι μετακομίσεις: άλλαξε συνολικά δώδεκα σημεία φυλάκισης.

Οπου και αν πήγαινε, τον ακολουθούσαν οι εκρήξεις, οι βομβαρδισμοί και τα ουρλιαχτά εκείνων που βασανίζονταν σε διπλανά κελιά. «Μοιράζαμε τις ζωές μας, τις ελπίδες μας, τις εμπειρίες μας», λέει ο Νικολά. «Δεν υπάρχουν αναστολές όταν είσαι κλειδωμένος μέσα σε λίγα τετραγωνικά με πολλούς ανθρώπους για έντεκα μήνες».

Ο Νικολά Ενέν αναγνώρισε πως ο υπεύθυνος για το μακελειό στο Εβραϊκό Μουσείο των Βρυξελλών, με τους τέσσερις νεκρούς, ο Μεχντί Νεμούς, είναι αυτός που τον κρατούσε φυλακισμένο στη Συρία, αυτός που τον βασάνισε.

Δεν δίστασε ούτε ένα κλάσμα δευτερολέπτου να δημοσιεύσει αυτή την πληροφορία.

«Οι Γάλλοι έχουν το δικαίωμα να μάθουν, δεν μπορούμε να κρατήσουμε αυτή την είδηση μυστική», είχε πει εκείνη την εποχή σε όλους όσοι τον κατέκριναν. Η θέλησή του για τη μετάδοση της πληροφορίας είναι ανυπολόγιστη…

Είναι μέσα στο πνεύμα του τζιχαντισμού να καταργήσουν όλα τα σύνορα που πηγάζουν από την αποικιοκρατία

Στην ουσία αυτοί οι τζιχαντιστές έχουν προβλήματα με τις οικογένειές τους. Βλέπουμε ένα μείγμα Φρόιντ και Οιδίποδα!

Είναι απίστευτο το ότι περίπου ένα 10% αυτών είναι νεαρές Γαλλίδες με αμιγώς γαλλικές ρίζες

• Τα γεγονότα που διαδραματίζονται αυτήν τη στιγμή στη Μέση Ανατολή με το Ισλαμικό Κράτος σάς προκαλούν έκπληξη;

Οχι, καθόλου! Είναι πάρα πολύ απλό… Πολύς κόσμος λέει ότι η Συρία είναι πολύπλοκη υπόθεση.

Η Συρία είναι πάρα πολύ απλή στην ουσία, είναι απλή σαν μία μικρή ιστορία!

Να σας εξηγήσω με ένα παράδειγμα: Εχουμε μια σχολική αυλή και σε αυτήν παίζουν τα παιδιά στα διαλείμματα. Σε αυτή την αυλή παίζει και ένα πάρα πολύ καλό μικρό αγόρι, που όσο περνάνε οι μέρες τόσο περισσότερο το χτυπάει ένας μεγάλος. Πήγε, λοιπόν, αυτό το αγοράκι κάποια στιγμή στη δασκάλα του και της λέει: «Κυρία, με χτυπάνε».

Εκείνη του απαντάει: «Αχ, κακομοίρη μου, μην ανησυχείς. Θα κάνω κάτι για να σε προστατέψω και για να τιμωρήσω αυτόν που σε χτυπάει…».

Τελικά η δασκάλα δεν κάνει απολύτως τίποτα! Οι μέρες περνούσαν και το παιδί δεχόταν συστηματικά όλο και πιο βάναυσες επιθέσεις και η δασκάλα τού έλεγε διαρκώς τα ίδια, χωρίς ωστόσο να προβαίνει ποτέ σε κάποια ενέργεια.

Στο τέλος το μικρό αγόρι έγινε ένας αλήτης και τώρα η δασκάλα τού τα ψέλνει! Και η συνέχεια της ιστορίας ποια είναι; Οτι το μεγάλο, το χοντρό παιδί που χτυπούσε το μικρό αγόρι εδώ και τρία χρόνια χωρίς να αντιδράσει κάποιος, πήγε να δει τη δασκάλα και της λέει: «Κοίτα εγώ τι έκανα! Δεν μπόρεσες να αντιδράσεις καθόλου και στο είχα πει πως κανείς δεν θα με σταματήσει!» Είναι κι αυτός ένας αλήτης!

Αυτό που γίνεται στη Συρία αυτήν τη στιγμή είναι λογικό… Ο πληθυσμός της Συρίας εδώ και τρία χρόνια δέχεται συστηματικά βόμβες κατάμουτρα χωρίς κανένας να τον βοηθά.

Είναι λογικό στο τέλος ο λαός να μπολιάζεται με ακραίες ιδέες.

Αυτό το αγόρι είναι ο λαός της Συρίας, το κακό παιδί της αυλής είναι η κυβέρνηση του Ασαντ και η αδιάφορη δασκάλα δεν είναι άλλη από τη διεθνή κοινότητα και το ΝΑΤΟ.

• Και γιατί τώρα γίνεται ό,τι γίνεται; Μιλάμε πια για τη δυναμική της «άνοιξης» των αραβικών χωρών;

Βεβαίως! Υπήρχαν τρεις μεγάλες χρονικές στιγμές στην αραβική επανάσταση. Το πρώτο μέρος ήταν ο αυθορμητισμός.

Ηταν οι πορείες στις οποίες όλοι μετείχαν γελώντας και με το αίσθημα της ευφορίας να κυριαρχεί.

Η δεύτερη χρονική στιγμή ήταν η απίστευτη καταστολή, τα όπλα και η στρατιωτικοποίηση της αντιπολίτευσης.

Το τελευταίο χρονικά κομμάτι είναι αυτός ο εξτρεμισμός της κοινωνίας και ο διχασμός του λαού.

Το ότι η επανάσταση πήρε αποκλειστικά αραβικά, σουνιτικά και συντηρητικά χαρακτηριστικά και ότι απέναντι το καθεστώς του Ασαντ μάζευε τα ψίχουλα των μειονοτήτων που έμεναν απ’ έξω.

• Πώς μπορούμε να περιγράψουμε το Ισλαμικό Κράτος;

Το Ισλαμικό Κράτος γεννήθηκε από δύο πράγματα. Το ένα είναι η Σιιτική Ημισέληνος, που τρομοκρατεί τους ντόπιους αραβικούς σουνιτικούς πληθυσμούς, που εδρεύουν από τον Λίβανο ώς το Ιράν. Πιστεύω πως είναι λάθος αυτός ο φόβος, διότι δεν υπάρχει λόγος να υφίσταται.

Είναι ένας φυτεμένος φόβος, τοπικός φόβος, ο οποίος είναι πάρα πολύ δυνατός στις τοπικές κοινωνίες. Το δεύτερο είναι ο τζιχαντισμός.

• Τζιχαντιστές είναι και οι Ευρωπαίοι που άφησαν πίσω την ήπειρο και ενσωματώθηκαν με τους μαχητές;

Ναι, αλλά προσέξτε! Είχα δώσει προ ημερών μια συνέντευξη στη φινλανδική τηλεόραση και η ρεπόρτερ μού έλεγε: «…Ναι, αλλά εσείς είστε Γάλλος και υπάρχουν ήδη 1.000 Γάλλοι, οι οποίοι πήγαν να πολεμήσουν στη Συρία. Αυτό δεν είναι ανησυχητικό από την οπτική γωνιά της τρομοκρατίας;»

Και εγώ της είπα ότι η ερώτησή της ήταν ανήθικη!

Οταν με ρώτησε γιατί της απάντησα «γιατί εμείς κάνουμε εξαγωγή από τα σκουπίδια μας!», επέμενε, λέγοντας ότι δεν είναι η κοινωνία που τους έστειλε και ότι μόνοι τους επέλεξαν να πάνε στη Συρία.

Της εξήγησα πως αυτά τα 1.000 άτομα, μόλις έφτασαν, έκαναν απίστευτες βιαιότητες και αυτοί οι άνθρωποι είναι ένας κίνδυνος πιο σημαντικός και πιο επικίνδυνος από τον τυχόν κίνδυνο που μπορεί να διατρέχουμε εμείς στην Ευρώπη από την ντόπια τρομοκρατία…

• Ναι, αλλά δεν μπορώ να καταλάβω γιατί η ερώτηση της συναδέλφου από τη φινλανδική τηλεόραση ήταν ανήθικη…

Είναι ανήθικη, διότι ακόμη και αν πούμε πως ένας σεσημασμένος εγκληματίας πήγε στη Συρία και πέτυχε το τρομοκρατικό του σκεπτικό, δηλαδή να γυρίσει στη χώρα από την οποία είχε φύγει –όπως έκανε ο Μεχντί Νεμούς που σκότωσε τέσσερα άτομα στο Εβραϊκό Μουσείο των Βρυξελλών– είναι ένα έγκλημα που δεν συγκρίνεται με αυτό που έκανε κάποιος που ήταν πάντα στη Συρία και μπορεί να έχει εκτελέσει πολύ περισσότερους.

Είναι ανήθικη, διότι εμείς φοβόμαστε ότι μπορεί να έχουμε ένα καινούργιο περιστατικό με τέσσερις νεκρούς σε ένα εβραϊκό μουσείο, σε ένα σχολείο, ή μια βόμβα στο μετρό. Και λοιπόν, τι θα γίνει; Θα έχουμε πέντε νεκρούς, δέκα νεκρούς; Μπορεί να έχουμε και 50 νεκρούς, τι είναι 50 νεκροί μπροστά στους 230.000 νεκρούς στη Συρία;

• Ναι, αλλά ο κίνδυνος στην ουσία είναι εδώ…

Ναι, ο κίνδυνος είναι εδώ, αλλά δεν συγκρίνεται ο κίνδυνος αυτός σε σχέση με αυτόν που νιώθουν οι Ιρακινοί και οι Σύροι από τους Γάλλους, Γερμανούς, Βρετανούς... Εκεί, αυτοί οι άνθρωποι κάνουν απίστευτες βιαιοπραγίες και αυτοί οι άνθρωποι, οι δικοί μας που πάνε εκεί, εκθέτουν σε τεράστιους κινδύνους τους Σύρους και τους Ιρακινούς.

• Οταν ήσασταν εσείς εκεί και είδατε να γιγαντώνεται το Ισλαμικό Κράτος, σκεφτήκατε κάποια στιγμή πριν σας πιάσουν, πριν πάρει τόσο μεγάλη δύναμη, ότι θα έχει αυτή την έννοια της εδαφικότητας;

Ναι, βέβαια, γιατί είναι μέσα στο πνεύμα του τζιχαντισμού να καταργήσουν όλα τα σύνορα που πηγάζουν από την αποικιοκρατία!

• Ναι, αλλά όταν η Αλ Κάιντα έκανε την τρομοκρατική επίθεση στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου στη Νέα Υόρκη δεν είχε προκύψει θέμα δημιουργίας ισλαμικού κράτους. Τι έγινε και άλλαξε;

Η αλλαγή, το ότι τα πράγματα πήραν μία τελείως άλλη κατεύθυνση, προκύπτει από την αλλαγή γενιάς. Περάσαμε από τη γενιά του Μπιν Λάντεν και της Αλ Κάιντα στη γενιά του Ισλαμικού Κράτους.

Οταν ο Μπιν Λάντεν μιλούσε στα Μέσα, μιλούσε στον κόσμο μπροστά σε μία κάμερα και έβγαζε ένα λόγο επί μία ώρα, σχεδόν σαν να έδινε συνέντευξη Τύπου, στην οποία έβγαζε τη δική του οπτική σχετικά με τον κόσμο, τη θρησκεία και την πολιτική.

Οταν ο Αμπού Μουσάμπ Αλ Ζαρκάουι μιλάει στον πλανήτη, κάθεται μπροστά στην κάμερα, αποκεφαλίζει τον Νίκολας Μπεργκ -την εποχή που εγώ ήμουν εκεί– και όλο αυτό παίρνει 20 δευτερόλεπτα. Το ανεβάζει στο YouTube και η βία είναι το μήνυμα! Μηδέν θεωρία, μηδέν δόγμα, μόνο βία! Οι άνθρωποι του Ισλαμικού Κράτους δεν είναι καλοί μουσουλμάνοι, όπως αυτοί στις τοπικές κοινωνίες της Συρίας και του Ιράκ.

• Γιατί η βία έγινε το μήνυμα; Τι προκάλεσε την εκκίνηση αυτής της κατάστασης;

Αυτά τα άτομα δεν έχουν απολύτως κανένα ιδεολογικό ή θρησκευτικό υπόβαθρο. Δεν έχουν τίποτα.

Αν κοιτάξετε στα social media, στα tweets των τζιχαντιστών, όλα γυρνάνε γύρω από 5-6 θεωρίες. Γύρω από την προκατάληψη, τη μοναδικότητα του Θεού, τη Σαρία...

Η όλη συζήτηση γυρνάει γύρω από μία χούφτα εννοιών, που σ’ τις πετάνε στα μούτρα σαν «σλόγκαν».

Συνεχώς αναπαράγουν αυτή τη συζήτηση, χωρίς να φέρνουν κάτι καινούργιο.

• Πώς καταφέρνουν αυτοί οι άνθρωποι να προσελκύουν τους νεότερους; Είναι η αποτυχία των δυτικών κοινωνιών;

Ναι, σε μεγάλο βαθμό είναι η αποτυχία των δυτικών κοινωνιών. Στην ουσία αυτοί οι τζιχαντιστές έχουν προβλήματα με τις οικογένειές τους.

Βλέπουμε ένα μείγμα Φρόιντ και Οιδίποδα! Είναι απίστευτο το ότι περίπου ένα 10% αυτών των τζιχαντιστών είναι νεαρές Γαλλίδες με αμιγώς γαλλικές ρίζες!

Μια άλλη εξήγηση για το πώς μπορούν να μαζεύουν τόσους νέους είναι ένα είδος πλύσης εγκεφάλου που έχουν υποστεί.

Ενα μέρος αυτής της πλύσης είναι η έκθεση αυτών των ατόμων στη βία. Η ιδέα είναι ότι με το να εκθέτεις διαρκώς αυτά τα άτομα στη βία, μια βία που είναι εικονική όταν τη βλέπεις στα social media, τα κάνεις πιο εύθραυστα, τα αποσταθεροποιείς και αυτή η αποσταθεροποίηση πετυχαίνει σχεδόν σε οποιονδήποτε παρακολουθεί αυτές τις εικόνες.

• Υπάρχει περίπτωση να χάσει η Δύση τον πόλεμο κατά του χαλιφάτου;

Δεν γίνεται να χάσουμε. Στο τέλος το χαλιφάτο θα χάσει! Μπορεί σε δέκα χρόνια, μπορεί σε 2-3, αλλά μετά θα χρειαστεί μεγάλη περίοδος ανάρρωσης.

• Αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει κανένας να αμύνεται στο έδαφος πέρα από τους Κούρδους;

Υπάρχει όμως ο Ελεύθερος Συριακός Στρατός και αυτή είναι η λύση. Δεν μπορούμε να παλέψουμε κατά των τζιχαντιστών χρησιμοποιώντας μόνο τους Δυτικούς, τους Κούρδους και τους σιίτες.

Πρέπει να μιλήσουμε στους Αραβες σουνίτες. Πρέπει να μαζευτούν μισθοφόροι, να γίνουν συμβούλια των παλιών νομάδων και των εθνοτήτων που βρίσκονται στην περιοχή, ακριβώς όπως έκαναν οι Αμερικανοί για να καταπολεμήσουν την Αλ Κάιντα το 2007 και το 2009.

• Πού βρίσκουν τους πόρους οι τζιχαντιστές;

Χειραγωγούν όλους τους παραγωγούς πετρελαίων! Υπάρχουν και οι τοπικοί πόροι, αυτοί που εκμεταλλεύονται τα τοπικά προϊόντα, τους φόρους, τους τελωνειακούς φόρους, αλλά και οι κλοπές από το σύστημα.

Η Συρία είναι μια σοσιαλιστική χώρα με πολλές βιομηχανίες.

Το πιο μεγάλο μέρος της βιομηχανίας που ελέγχουν οι τζιχαντιστές έχει καταστραφεί, αλλά τους έχουν μείνει αποθέματα, όπως και η βιομηχανία αλεύρων και αρτοποιίας.

• Είναι αλήθεια ότι έχουν βάλει ως πλάνο τη δημιουργία ενός κοινωνικού κράτους;

Υπερπροβάλλουν αυτή την πληροφορία, αλλά ελάχιστα προσπαθούν για κάτι τέτοιο αυτήν τη στιγμή. Πρόκειται για προπαγάνδα.

* Ανταποκρίτρια του «Charlie Hebdo» και άλλων γαλλόφωνων μέσων για την Ελλάδα

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Ο “ηρωισμός” του ISIS προσελκύει μέλη»
Ο Κρίστοφερ Ντίκι από τους πιο έμπειρους Αμερικανούς δημοσιογράφους σε διεθνή θέματα και αρχισυντάκτης του thedailybeast.com μίλησε στην «Εφ.Συν» για τις τακτικές στρατολόγησης του «Ισλαμικού κράτους», την...
«Ο “ηρωισμός” του ISIS προσελκύει μέλη»
ΑΦΡΙΚΗ
Η Τυνησία ξανά στις φλόγες
​Μνήμες από το ξέσπασμα της εξέγερσης που πυροδότησε την «Αραβική Ανοιξη» ξύπνησαν στην Τυνησία μετά την αυτοπυρπόληση ενός νεαρού φωτορεπόρτερ στη πόλη Κασερίν. Ακολουθώντας το παράδειγμα του του πλανόδιου...
Η Τυνησία ξανά στις φλόγες
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Ο κόσμος χρειάζεται ανεξάρτητους δημοσιογράφους για να γνωρίζει την αλήθεια»
Ο Κριστόφ Ντελουάρ, γενικός γραμματέας των Δημοσιογράφων Χωρίς Σύνορα, μιλά για τους κινδύνους και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η δημοσιογραφία σε όλο τον κόσμο, αλλά και για την πρωτοβουλία να...
«Ο κόσμος χρειάζεται ανεξάρτητους δημοσιογράφους για να γνωρίζει την αλήθεια»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Βρισκόμαστε υπό επιτήρηση· μας κατασκοπεύουν ώστε να χειραγωγούν την ψήφο μας»
Ο Ιγνάσιο Ραμονέ δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις: από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της αριστερής διανόησης στην Ευρώπη, πρώην διευθυντής της Le Monde Diplomatique, ομότιμος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο...
«Βρισκόμαστε υπό επιτήρηση· μας κατασκοπεύουν ώστε να χειραγωγούν την ψήφο μας»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Δεν πρέπει να ψάχνουμε την αλήθεια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης»
Πόσο δύσκολος στόχος είναι στις ημέρες μας η άσκηση του δημοσιογραφικού λειτουργήματος και πού πρέπει να αναζητούμε την έγκυρη και αξιόπιστη ενημέρωση μέσα σε έναν ορυμαγδό πληροφοριών, συχνά αναξιόπιστων; Σε...
«Δεν πρέπει να ψάχνουμε την αλήθεια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Το “Ισλαμικό κράτος” κάνει “πολιτιστική κάθαρση” στο Ιράκ και τη Συρία»
«Η καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς, που συνιστά «πολιτιστική κάθαρση», αποσυνθέτει τις κοινωνίες και αποτελεί τεράστια απώλεια, όχι μόνο για τους λαούς της Συρίας και του Ιράκ, αλλά για ολόκληρη την...
«Το “Ισλαμικό κράτος” κάνει “πολιτιστική κάθαρση” στο Ιράκ και τη Συρία»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας