H «εθνική εκπροσώπηση» ακόμα και σ’ έναν λαμπερό, «πανευρωπαϊκό» (;), πρωτίστως τηλεοπτικό και δευτερευόντως (και μάλλον… καταϊδρωμένα) μουσικό διαγωνισμό είναι σοβαρό πράγμα. Είναι μια άσκηση ύφους και αποτελεσματικότητας για το κρατικό κανάλι. Μια τεράστια επικοινωνιακή «πλατφόρμα», πανελλήνιας κατ’ αρχήν σε ό,τι μας αφορά, εμβέλειας για όσους εμπλέκονται. Αλλά κι ένα δίκοπο μαχαίρι για τον τραγουδιστή που αναλαμβάνει αυτόν τον ρόλο, ειδικά εάν δεν είναι ήδη αναγνωρισμένος ή απόλυτα πειθαρχημένος στους κανόνες της αποστολής του.
Η εκρηκτική προσωπικότητα της Μαρίνας Σάττι, το παράξενο για τα αυτιά των «boomers», γλωσσικά υβριδικό, τραγούδι της και κυρίως η έλλειψη πειθαρχίας έναντι της αυστηρής υπόδειξης αποκλεισμού οποιασδήποτε πολιτικής έκφρασης που πάει κόντρα στη δυτική «γραμμή», πολύ περισσότερο δημόσιας αντίδρασης για όσα π.χ. έλεγε κι έκανε πέρυσι η ισραηλινή αποστολή, ήταν τόσο «ενοχλητικά» που τιμωρήθηκε με παντελή έλλειψη δημόσιας αναφοράς από τους ιθύνοντες. Αντίθετα η πολύ πιο πειθήνια Κλαυδία, που, μάλιστα, ερμήνευσε ένα τραγούδι με ελληνικό στίχο, αφιερωμένο στη γενοκτονία των Ποντίων, φορώντας ένα (ή μάλλον δύο) μακρύ φόρεμα και τα γυαλιά «της Μούσχουρη», αποδείχτηκε ένα πολύ πιο «καθωσπρέπει» πρόσωπο, στο οποίο και ο πρωθυπουργός μπορούσε να απευθύνει δημόσια «συγχαρητήρια» και ολόκληρο το Μαξίμου να συνταχθεί με τα μηνύματα που έστειλε (από την 6η θέση) η εθνική μας εκπροσώπηση, αλλά και η φετινή αποτελεσματικότητα της διοίκησης της ΕΡΤ.
Αποτέλεσμα; Η Κλαυδία (Παπαδοπούλου), που πάνω απ’ όλα έχει μια εκπληκτική φωνή με αξιοθαύμαστο εύρος και την ικανότητα να περνά από την τζαζ-σόουλ στο παραδοσιακό ή και να τα συνδυάζει σε εκπληκτικά φωνητικά «γυρίσματα» καθώς και το επιπλέον ατού να ερμηνεύει ένα καλό τραγούδι, με «στρωτό», αξιοπρεπή στίχο, οικείο μουσικό dna και ιστορικά φορτισμένο μήνυμα, ήταν πολύ καταλληλότερο πρόσωπο για να κοπεί και να ραφτεί στα μέτρα των πολιτικών, κοινωνικών κι επικοινωνιακών προσδοκιών καθενός.
Τι κι αν είναι ένα 22χρονο κορίτσι, ποντιακής καταγωγής, με μητέρα κομμώτρια και πατέρα οδηγό, μεγαλωμένο στον Ασπρόπυργο με τον απόηχο ποντιακών γλεντιών και ρωσικών τραγουδιών αλλά και των δικών της επιλογών (Μαντόνα, Μάικλ Τζάκσον, Εϊμι Γουάινχαουζ, Ετα Τζέιμς, Μπιγιονσέ κ.ά.), το οποίο, αυτοδίδακτο, διότι τα οικονομικά της οικογένειας δεν δικαιολογούσαν ωδείο παρά μόνο για τη μεγαλύτερη αδελφή της, έφτασε να τραγουδάει έτσι και να γράφει μουσική; Τι κι αν είναι αντιπροσωπευτική περίπτωση μιας νέας γενιάς τραγουδιστών που την αγάπη τους για τη μουσική παράδοση της Ανατολής από τη μια και για τις μεγάλες φωνές της ροκ, της σόουλ και της ποπ από την άλλη, τη «στεγάζουν» κυρίως στις πίστες;
Τι κι αν έφτασε μέχρι εδώ με σταθμούς, όχι τα ωδεία και την εκπαίδευση που της άξιζε, αλλά τις εξαιρετικά βραχυπρόθεσμες ευκαιρίες που δίνουν τα τηλεοπτικά realities; (Η ίδια έχει περάσει στα 15 από το «Ελλάδα έχεις ταλέντο» ερμηνεύοντας υπέροχα μια τζαζ διασκευή του «Billie Jean» και στα 17 από το «Voice» καθηλώνοντας και τότε το κοινό εντός κι εκτός στούντιο, είτε ερμήνευε το «Roxanne» είτε το ποντιακό «Σον Θεό εφτάγω τάμα».) Τι κι αν καθηλωτική ήταν και στα 17 της όταν εμφανιζόταν στο αφιέρωμα του Σαββόπουλου για το Γούντστοκ, για να ερμηνεύσει εμβληματικά ροκ; Τι κι αν ανήκει μόνο στα 22 της χρόνια, έχει σχέση με τον ράπερ και παραγωγό Oge, συνεργασία με την κολεκτίβα μουσικών και παραγωγών Arcade, ντύνεται υπό κανονικές συνθήκες όπως όλα τα κορίτσια της ηλικίας της, «ψιλοκριντζάρει» με το έντεχνο γιατί το βρίσκει «πολύ ποιητικό για μένα» και χρησιμοποιεί για την προβολή της το TikTok; Ξαφνικά η 22χρονη Κλαυδία, που έφτασε μόνη και λίγο-πολύ αβοήθητη ώς εδώ για να γίνει «η εκπρόσωπος της χώρας», προσέκρουσε στην απαίτηση από τη μια πλευρά ενός μέρους της Αριστεράς να μην αγκαλιάζει τα κορίτσια της ισραηλινής αντιπροσωπείας και να πάρει ανοιχτά δημόσια πολιτική θέση για κάτι που η ίδια η ελληνική κυβέρνηση καμώνεται ακόμα και τώρα πως δεν το βλέπει καν. Οι δεξιοί πάλι είδαν στην Κλαυδία (που έχει δηλώσει ότι προέρχεται από απολιτίκ οικογένεια ανθρώπων του μόχθου οι οποίοι ήρθαν από την πρώην Σοβιετική Ενωση κακήν-κακώς και προσπάθησαν να επιβιώσουν) μια δυνατότητα να κλείσουν το μάτι στις επιλογές τους ή στα εθνικά αφηγήματα και στα βολικά κλισέ: «ταλέντο, ήθος, δύναμη», «υπόκλιση στη μνήμη και την αντοχή ενός λαού», είπε ο πρωθυπουργός. Ενώ και ο Παύλος Μαρινάκης συνεχάρη με την ευκαιρία τη διοίκηση της ΕΡΤ.
Τα δικά τους κοστουμάκια έκοψαν βέβαια και άλλοι, όπως η συγγραφέας Μάρω Βαμβουνάκη που τη χαρακτήρισε «ένα κορίτσι που μας σόκαρε με το πόσο εντάξει δείχνει. Καλοχτενισμένο, καλότροπο, με τα γυαλάκια του και τη συνεχή ευγένειά του. Βλέμμα με ευθύτητα, με χαμόγελο ειλικρινές, με καλά ελληνικά, αγωγή και σεμνότητα, (…) στην αρχή ούτε σε μένα άρεσε γιατί μου θύμισε θεούσα δασκαλίτσα. Κι όμως! (…) Η ευπρέπεια μέσα στη νομιμοποιημένη απρέπεια». Και μη χειρότερα!
Η Κλαυδία, που είναι… Klavdia στη μουσική σκηνή, έκανε το 2020 το δισκογραφικό της ντεμπούτο με το σε δικούς της αγγλικούς στίχους «Lonely heart» κι έκτοτε συνεργάζεται με την Panik Records και τους Arcade, έχοντας κυκλοφορήσει μια σειρά από ελληνόφωνα επιτυχημένα singles. Πιο πρόσφατα το «Αυτά τα μάτια τα γλυκά» που, αν δεν είχε synthesized ενορχήστρωση πίστας, θα θύμιζε παλιάς μικρασιατικής επιρροής τραγούδι της Αλεξίου. Αλλά είπαμε. Η μικρή ανήκει στην εποχή της και στον εαυτό της.
Γιατί την επιλέξαμε
Αρκούσε η ελληνική εκπροσώπηση στη φετινή Eurovision για να την αναγάγουμε σε -«καθωσπρέπει»- εθνικό σύμβολο
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας