Αθήνα, 16°C
Αθήνα
Αραιές νεφώσεις
16°C
16.5° 14.0°
2 BF
71%
Θεσσαλονίκη
Ασθενής ομίχλη
9°C
10.5° 8.7°
2 BF
91%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.0° 15.5°
2 BF
60%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
3 BF
66%
Αλεξανδρούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
6°C
5.9° 5.9°
4 BF
81%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
8.7° 8.7°
2 BF
75%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
8°C
8.4° 8.4°
2 BF
93%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
2 BF
71%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
16.4° 15.5°
3 BF
67%
Μυτιλήνη
Αραιές νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
94%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
15°C
15.4° 15.4°
3 BF
77%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
12°C
11.7° 11.7°
3 BF
87%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
3 BF
72%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
4 BF
82%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.1° 13.5°
2 BF
69%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
16.0° 15.8°
3 BF
77%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.0° 14.8°
0 BF
67%
Καβάλα
Αραιές νεφώσεις
8°C
8.3° 7.3°
4 BF
77%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
8°C
7.5° 7.5°
3 BF
83%
Καστοριά
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
11.7° 11.7°
1 BF
54%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 17 Φεβρουαρίου, 2025
tsemperopoulos
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Γιώργος Τσεμπερόπουλος, σκηνοθέτης

Ενας μαέστρος (της σκηνοθεσίας) για τον Καζαντζίδη!

Δεν ανακαλύψαμε βέβαια τον «Τσε» του ελληνικού σινεμά τώρα, επειδή γύρισε το «Υπάρχω», αλλά εδώ και χρόνια επειδή έχει μια 50ετή σημαντική ιστορία μπροστά και πίσω από τις κάμερες, ως ενεργός επαγγελματίας αλλά και κάποτε ως θεσμικός παράγοντας στην εγχώρια κινηματογραφική σκηνή.

Ο Γιώργος Τσεμπερόπουλος, ο «Τσε» του ελληνικού σινεμά, με σημαντική ιστορία μπροστά και πίσω από τις κάμερες, ενεργός επαγγελματίας επί πέντε δεκαετίες, που πέρασε απ’ όλα τα πόστα της κινηματογραφικής παραγωγής αλλά και με θεσμική παρουσία στην εγχώρια κινηματογραφική σκηνή, είναι ο επίμονος σκηνοθέτης με την τολμηρή ρεαλιστική ματιά που θέτει στο επίκεντρο των ταινιών του τον άνθρωπο, τον έρωτα, τον φόβο, την αγάπη. Η καινούργια του, «Υπάρχω», που προβάλλεται ήδη στις κινηματογραφικές αίθουσες από την Πέμπτη, φέρνει στη μεγάλη οθόνη τη ζωή του απόλυτου ειδώλου Στέλιου Καζαντζίδη. Προσωπικότητα με αμφιλεγόμενες στιγμές, ταυτίστηκε όσο κανείς άλλος με τη λαϊκή ψυχή, τα έβαλε με το σύστημα, αγαπήθηκε σαν άγιος και παραμένει θρύλος για τις ερμηνείες του.

Από τις ακριβότερες παραγωγές στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, αναμένεται να κάνει εισπρακτικό θρίαμβο στο ελληνικό box office, ενώ ο σκηνοθέτης κέρδισε το στοίχημα, να μετατρέψει τη βιογραφική ταινία που του ανατέθηκε σε προσωπική ιστορία, να δημιουργήσει σκηνές με ένταση, να αναδείξει την ατμόσφαιρα της εποχής, να προσεγγίσει με ανθρώπινο τρόπο το μυθικό όνομα Καζαντζίδης και να εντάξει, εν τέλει, τα σκηνοθετικά προτερήματα που αναγνωρίζονται στις δουλειές του.

«Την ίδια ταινία κάνω πάντα», έχει πει. Ετσι κι αλλιώς, η Αθήνα και οι άνθρωποί της βρίσκονται στο επίκεντρο όλων των ταινιών του Γιώργου Τσεμπερόπουλου που ανανέωσαν τον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο, ανέδειξαν πρόσωπα όπως ο Αλκης Κούρκουλος ή έδειξαν το υποκριτικό εύρος ηθοποιών όπως η Καίτη Παπανίκα στο «Αντε Γεια» (1990), βραβεύτηκαν και ταξίδεψαν σε φεστιβάλ του εξωτερικού. Κι αυτό συνέβη από την προτελευταία του «Ο εχθρός μου» (2013) μέχρι πίσω στα «Μέγαρα» του 1974, όταν, νεαροί τότε, μαζί με τον Σάκη Μανιάτη, κατέγραψαν μία από τις σοβαρότερες οικολογικές καταστροφές που συντελέστηκαν στη χώρα και τον ξεσηκωμό των Μεγαρέων ενάντια στην απόφαση της χούντας να ξεριζώσει τους ελαιώνες τους, να πληγώσει τη γη τους για να κάνει τα χατίρια στους εφοπλιστές και να εγκαταστήσει διυλιστήριο πετρελαίου. Η δύναμη των εικόνων και οι αφηγήσεις των ξεσηκωμένων αγροτών που μπαίνουν σε πρώτο πλάνο, δημιουργούν ένα εξαιρετικό κράμα, με δυναμική και συγκίνηση ανέγγιχτη από τον χρόνο, κατατάσσοντας το ντοκιμαντέρ ως ένα από τα σημαντικότερα του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου.

Πηγαίος, συγκροτημένος, βαθιά ανθρώπινος, εξαιρετικός αφηγητής και συζητητής, ανήσυχος και επίμονος, πειθαρχημένος και προσηλωμένος, λεπτολόγος και παθιασμένος, με χιούμορ και βουδιστική στωικότητα, ο Τσεμπερόπουλος είναι μάστορας του σινεμά. Σίφου, όπως λένε οι Κινέζοι. Εγραψε πλήθος σεναρίων, περισσότερα από τις ταινίες που γύρισε, συνεργάστηκε για τη συγγραφή τους με τον Βασίλη Αλεξάκη («Αντε Γεια») και τον Ντένη Ηλιάδη («Πίσω Πόρτα» 2000) στη συγγραφή τους. Λάτρης της φωτογραφίας, την οποία οφείλει την ενασχόλησή του με τον κινηματογράφο, αθεράπευτος οδηγός μηχανής και καπνιστής -μέχρι σήμερα που το τσιγάρο «πυροβολείται» ως η βλαβερότερη συνήθεια για την υγεία-, γύρισε δύο μικρού μήκους στην Αμερική -από τις πέντε συνολικά μικρού και μεσαίου-, όπου πήγε για σπουδές σκηνοθεσίας στο Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου στο Λος Αντζελες και τελικά έζησε εφτά χρόνια.

Σκίτσο του Πέτρου Ζερβού

Οταν επέστρεψε στην Ελλάδα, γύρισε την πρώτη μεγάλου μήκους του, «Ξαφνικός Ερωτας» (1984), βασισμένη στο «Talgo» του Βασίλη Αλεξάκη, με πρωταγωνιστές την Μπέττυ Λιβανού και τον Αντώνη Θεοδωρακόπουλο, που έκανε εισπρακτικό πάταγο στην εποχή της. Διεύθυνση φωτογραφίας έκανε ο Γιώργος Πανουσόπουλος και art director ήταν ο Νίκος Περάκης. Είχε ήδη δημιουργηθεί η τριανδρία Πανουσόπουλος, Περάκης, Τσεμπερόπουλος, που οδήγησε σε μια βαθιά φιλία των τριών τους, που διαρκεί έως σήμερα, παρότι ξεκίνησε από επαγγελματική εκτίμηση, η οποία αποτυπώθηκε στη στενή συνεργασία τους σε ταινίες-σταθμούς του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου, όπως το «Ταξίδι του μέλιτος» του Πανουσόπουλου, «Αρπα Κόλα» του Περάκη, «Οι Απέναντι» του Πανουσόπουλου, «Λούφα και Παραλλαγή» του Περάκη. Αργότερα, ο Τσεμπερόπουλος μαζί με τον Γιώργο Πανουσόπουλο θα δημιουργήσουν τη Filmiki Productions, που παρήγε διαφημίσεις με κινηματογραφικά χαρακτηριστικά και υπάρχει μέχρι σήμερα. Εκεί ο Τσεμπερόπουλος διετέλεσε παραγωγός σε περισσότερα από 800 διαφημιστικά.

Καθοριστική ήταν η παρουσία, η συμβολή και η δράση του στους «Κινηματογραφιστές στην Ομίχλη», το κίνημα των κινηματογραφιστών που έδρασε το 2009 και από το οποίο δημιουργήθηκε η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ), πρόεδρος της οποίας διετέλεσε από το 2019 - 2022. Εχει υπάρξει μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ιδρυτικό μέλος της Ενωσης Σκηνοθετών/Παραγωγών Κινηματογράφου και μέλος του Δ.Σ. της Greenpeace Hellas.

Ανεκπλήρωτο όνειρο μέχρι σήμερα, να κινηματογραφήσει μια ταινία στο Κονγκό, εκεί όπου δούλεψε ο πατέρας του, από τον οποίο ορφάνεψε στην παιδική του ηλικία.

Στο «Υπάρχω», σε σενάριο της Κατερίνας Μπέη και παραγωγή του Διονύση Σαμιώτη, παραδίδει στο κοινό μια ολοκληρωμένη ατμοσφαιρική ταινία εποχής, με επίκεντρο τον Καζαντζίδη. Εχει αποσπάσει τον καλύτερο εαυτό όλων των ηθοποιών του, αφού μόνο διθύραμβοι γράφονται για την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα, ως Καζαντζίδη, εκείνες της Κλέλιας Ρένεση και της Ασημένιας Βουλιώτη ως Καίτης Γκρέυ και Μαρινέλλας, αντίστοιχα, αλλά και των υπολοίπων στους άλλους ρόλους.

Γιατί τoν επιλέξαμε

Ο Γιώργος Τσεμπερόπουλος γυρίζει μεγάλου μήκους ταινία κάθε δέκα χρόνια, πάνω-κάτω, και είναι πάντα μια ξεχωριστή στιγμή για τον ελληνικό κινηματογράφο, γιατί παραμένει από τους σκηνοθέτες της καρδιάς μας.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ενας μαέστρος (της σκηνοθεσίας) για τον Καζαντζίδη!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας