Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Χάρβεϊ Γουάινστιν, παραγωγός, καταδικασμένος βιαστής»

Χάρβεϊ Γουάινστιν, κινηματογραφικός παραγωγός

AP Photo/John Minchillo
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Χάρβεϊ Γουάινστιν, παραγωγός, καταδικασμένος βιαστής»

  • A-
  • A+

Το παραπάνω δεν είναι τίτλος, είναι ο τρόπος με τον οποίο ένας από τους σημαντικότερους ανθρώπους του σύγχρονου σινεμά, με καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωσή του, είναι υποχρεωμένος από προχθές και στο εξής να συστήνεται τοις πάσι.

Ο Χάρβεϊ Γουάινστιν είναι, σήμερα 68 χρόνων. Είναι τραχύς στην όψη, ήταν πάντα, ψηλός γύρω στο 1,80, οξυδερκής και επιθετικός. Οταν ήταν ο σπουδαιότερος παίκτης του αμερικανικού σινεμά, θαυμάζαμε λίγο τον τραμπουκισμό του, το επιθετικό ύφος του μπουλντόγκ/μαικήνα των τεχνών. Επρεπε να ξέρουμε ότι το ύφος δεν έρχεται χωρίς τις αντίστοιχες πράξεις.

Ο Γουάινστιν γεννήθηκε στο Κουίνς, από νωρίς ξεκίνησε με τον αδελφό του, Μπομπ, κι έναν φίλο να διοργανώνουν όλο και πιο επιτυχημένες συναυλίες. Στα τέλη της δεκαετίας του ’70, ο Χάρβεϊ κι ο Μπομπ αποφάσισαν να επενδύσουν τα κέρδη τους στη μεγάλη τους αγάπη, το σινεμά. Ιδρυσαν μια ανεξάρτητη εταιρεία διανομής (και κατόπιν παραγωγής) και την ονόμασαν Miramax, από τα ονόματα των γονιών τους, Μίριαμ και Μαξ.

Η εταιρεία ήταν πεισματικά νεοϋορκέζικη, το σήμα της ταξίδευε στους δίδυμους πύργους, ώσπου εκείνοι δεν υπήρχαν πια.

Η Miramax μπήκε στο διεθνές κινηματογραφικό ραντάρ όταν έβγαλε στις αίθουσες, το 1988, το διαβόητο ντοκιμαντέρ του Ερολ Μόρις «The Thin Blue Line». Συνέχισε με αυξανόμενες καλλιτεχνικές, φεστιβαλικές επιτυχίες: «Σεξ, ψέματα και βιντεοταινίες» του νεαρού Στίβεν Σόντερμπεργκ, «Το παιχνίδι των λυγμών», «Pulp Fiction», «Clerks», «Ερωτευμένος Σέξπιρ». Κάπου εκεί, ο κολοσσός της Disney παρατήρησε τη δυναμική της μικρής εταιρείας και την αγόρασε, διατηρώντας ως επικεφαλής της τους αδελφούς Γουάινστιν, έναντι 80 εκατομμυρίων δολαρίων.

Με μια πρωτοφανώς επιθετική και πολυέξοδη στρατηγική, η Miramax άρχισε να κατακτά και το οσκαρικό παιχνίδι: πρώτο Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας το 1997 για τον «Αγγλο ασθενή», υποψηφιότητες για το «Pulp Fiction», βραβεία για το «Good Will Hunting», τον «Ερωτευμένο Σέξπιρ» και μαζί βραβεία Τόνι, επιτυχίες στην τηλεόραση.

Μια στενή σύνδεση με τη μόδα: ο Χάρβεϊ Γουάινστιν, άλλωστε, ήταν σύζυγος της πανέμορφης σχεδιάστριας Τζορτζίνα Τσάπμαν. Παραγωγός του σόου «Project Runway», που ανέδειξε τη Χάιντι Κλουμ στην Αμερική, ο Γουάινστιν υποχρέωνε τις σταρ του, όλες όσες εμφανίζονταν σε εκπομπές ή ταινίες του, να φορούν τουλάχιστον μία φορά δημόσια φόρεμα του οίκου της συζύγου του, Marchesa.

Οταν ο Γουάινστιν ένιωσε να παραμερίζεται στην Disney (το στούντιο είχε αρχίσει να επενδύει στη Marvel, στις υπερηρωικές ταινίες, στο streaming), έφυγε το 2005 και ίδρυσε μαζί με τον αδελφό του και τους σκηνοθέτες Κουέντιν Ταραντίνο και Ρόμπερτ Ροντρίγκες τη Weinstein Company – εκείνη ήταν που θα τον έβλεπε να καταποντίζεται.

Εάν η άνοδος του κινήματος #MeToo κατάφερε κάτι χειροπιαστό, είναι να δώσει πλαίσιο, θεσμικό και ψυχολογικό, σε όσους έχουν υποστεί σεξουαλική κακοποίηση να μιλήσουν. Κι αυτό έγινε το 2016-2017. Μια σειρά από καταγγελίες για σεξουαλικά εγκλήματα και κατάχρηση εξουσίας συνάντησαν τον Χάρβεϊ Γουάινστιν και συγκεντρώθηκαν σε 80 αγωγές.

Ο Γουάινστιν απολύθηκε από την εταιρεία του, διαγράφηκε από την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών και, στις 25 Μαΐου 2018, συνελήφθη στη Νέα Υόρκη για βιασμό. Δυο χρόνια αργότερα, αυτές τις μέρες, μετά από έναν εξωδικαστικό συμβιβασμό με πολλές από τις κατηγορούσες, ο Γουάινστιν κρίθηκε ένοχος για τις δύο από τις πέντε κατηγορίες εναντίον του, για βιασμό: την ετυμηγορία θ’ ακολουθήσει η ανακοίνωση της ποινής του, στις 11 Μαρτίου – θα κυμανθεί από 5 έως 29 χρόνια φυλάκιση.

Αλλά η επαφή του παραγωγού με τον νόμο δεν σταματά εδώ. Ο Γουάινστιν θα δικαστεί και σε δικαστήριο του Λος Αντζελες για ακόμα δύο κατηγορίες βιασμού, καθώς στην Αμερική ο κατηγορούμενος συνήθως δικάζεται όπου έχει διαπραχθεί το ενδεχόμενο έγκλημα. Αυτές οι κατηγορίες μπορεί να οδηγήσουν σε επιπλέον ποινή 28 χρόνων φυλάκισης.

Την ίδια ώρα, ο ίδιος ο Ντέιβιντ Μάμετ υπογράφει το νέο θεατρικό έργο του. Λέγεται «Bitter Wheat» και καταπιάνεται με τη σύλληψη του Χάρβεϊ Γουάινστιν το 2018. Γιατί η περίπτωσή του ξεπερνά το γυναικείο κίνημα, τη Δικαιοσύνη, την εγκληματική δράση, τον τραμπουκισμό, το σινεμά: είναι, πια, κομμάτι της ποπ κουλτούρας.

ΧΑΡΒΕΪ ΓΟΥΑΪΝΣΤΙΝ

Γιατί τον επιλέξαμε​​​​​​

Ο Χάρβεϊ Γουάινστιν είναι μια περίπτωση που ξεπερνά την προσωπική του ιστορία. Ταυτίστηκε χαρακτηριστικά με τις τρεις προηγούμενες δεκαετίες. Στα 1990 ήταν εκείνος που απέδειξε ότι το διαφορετικό έχει σημασία, το περιθώριο μπορεί να περάσει στο mainstream, το κατεστημένο υπάρχει για να το ανατρέπουμε.

Το 2000, μαζί με την εποχή του, μεταποίησε το εναλλακτικό σε κατεστημένο: πρωτοστάτησε στη γενιά που ενώ υπονόμευε τους ισχυρούς, πανηγύρισε όταν πήρε τη θέση τους. Και στη δεκαετία του 2010, καταδικάστηκε, πρώτα από την κοινή γνώμη κι έπειτα από τη Δικαιοσύνη, για εγκλήματα που έκανε πάντα, που όλοι γνώριζαν, αλλά κανείς δεν θεωρούσε εφικτό να τα φέρει στην επιφάνεια. Αρα, ίσως οδεύουμε καλά.

 

ΣΙΝΕΜΑ
Το «Tenet» δεν ήταν μια καλή αρχή...
Σε κάθε σπουδαίο σκηνοθέτη «επιτρέπονται» και μία και πολλές αποτυχίες κι αυτή εδώ μάλλον είναι η χειρότερη, ώς τώρα, ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν – και πάλι καλύτερη από πολλές αποτυχίες λιγότερο δημιουργικών,...
Το «Tenet» δεν ήταν μια καλή αρχή...
ΣΙΝΕΜΑ
Η μεγάλη ληστεία μιας μικρής κολεκτίβας
Στην Αλσίνα ο Φερμίν, πάλαι ποτέ δημοφιλής ποδοσφαιριστής, αποφασίζει να στήσει μια κολεκτίβα και να αναβιώσει το τοπικό εργοστάσιο, δίνοντας στους κατοίκους (και στην οικογένειά του) δουλειά. Τα χρήματα όλων,...
Η μεγάλη ληστεία μιας μικρής κολεκτίβας
ΣΙΝΕΜΑ
Γαλλική κομεντί με ερωτεύσιμη Μαστρογιάνι
Λες κι ο Κριστόφ Ονορέ («Chansons d’ amour», «Plaire, aimer et courir vite») έχει οικειοθελώς επωμιστεί το βάρος τού να παρατείνει στις επόμενες δεκαετίες τη γαλλική παράδοση του ρομαντισμού, του έρωτα που...
Γαλλική κομεντί με ερωτεύσιμη Μαστρογιάνι
ΣΙΝΕΜΑ
Αναλύοντας την Αραβική Ανοιξη στο ντιβάνι της Γκολσιφτέ Φαραχάνι
Η πρωτοεμφανιζόμενη Γαλλοτυνήσια σκηνοθέτις παραφράζει το «Ενα ντιβάνι στη Νέα Υόρκη» της Σαντάλ Ακερμάν κι απλοποιεί τα νοήματά του, μεταφέροντας το... εν λόγω ντιβάνι στην Τυνησία πριν από τις εξεγέρσεις του...
Αναλύοντας την Αραβική Ανοιξη στο ντιβάνι της Γκολσιφτέ Φαραχάνι
ΣΙΝΕΜΑ
Τα τέσσερα κορίτσια της Γκέργουιγκ και του Τhe Boy
Καθώς οι αδελφές Μαρτς ενηλικιώνονται, έτσι κι η Γκρέτα Γκέργουιγκ, ως σκηνοθέτις, περνά από τη δροσιά και τη χάρη του «Lady Bird» σε μια αληθινά σημαντική σύγχρονη διασκευή. Η «Winona» είναι μια ταινία που...
Τα τέσσερα κορίτσια της Γκέργουιγκ και του Τhe Boy
ΣΙΝΕΜΑ
Τα τραγούδια της Ευτυχίας και η επιστροφή στον Πόλεμο των Αστρων
Δυο πόρτες έχει η ζωή και στην «Ευτυχία», η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου άνοιξε μια και μπήκε, γεμάτη ορμή. Στον «Πόλεμο των Αστρων» η επανάσταση συνεχίζεται, το Πρώτο Τάγμα είναι πιο δυνατό παρά ποτέ
Τα τραγούδια της Ευτυχίας και η επιστροφή στον Πόλεμο των Αστρων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας