Αθήνα, 13°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
13°C
13.9° 12.2°
3 BF
89%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
14.4° 12.6°
1 BF
78%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
14°C
13.8° 11.0°
3 BF
70%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
11°C
10.9° 10.9°
2 BF
66%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
14.6° 13.9°
2 BF
67%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
13.2° 10.0°
1 BF
83%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
6°C
9.5° 6.4°
2 BF
87%
Αγρίνιο
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
2 BF
83%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
15.4° 13.6°
3 BF
80%
Μυτιλήνη
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
14.9° 14.6°
0 BF
63%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
13.8° 12.4°
3 BF
94%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.8° 11.8°
3 BF
85%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
13°C
13.1° 13.1°
2 BF
71%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
12°C
12.3° 11.9°
0 BF
94%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
13.8° 12.5°
2 BF
89%
Ρόδος
Αραιές νεφώσεις
15°C
14.9° 14.8°
4 BF
85%
Χαλκίδα
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
14.0° 12.7°
2 BF
91%
Καβάλα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.6° 16.6°
2 BF
53%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
13.9° 12.7°
2 BF
87%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
8°C
8.2° 8.2°
1 BF
91%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 26 Φεβρουαρίου, 2024
Κυριάκος Μητσοτάκης
Φωτογραφία από τον ιστότοπο του πρωθυπουργού primeminister.gr

Πυρά για το «πόρισμα» Μητσοτάκη για το ναυάγιο της Πύλου 

Σφοδρές αντιδράσεις προκαλεί η απαράδεκτη δήλωση του πρωθυπουργού για το πολύνεκρο ναυάγιο με τα εκατοντάδες θύματα ανοιχτά της Πύλου την περασμένη Κυριακή.

Στη συνέντευξή του στο BBC o Κυριάκος Μητσοτάκης ισχυρίστηκε, μεταξύ άλλων, ότι οι επιβαίνοντες στο μοιραίο σκάφος αρνήθηκαν να δεχτούν τη βοήθεια που τους πρόσφερε το ελληνικό Λιμενικό.

Η «Πρωτοβουλία δικηγόρων και νομικών για το ναυάγιο της Πύλου» σχολιάζει πως ο πρωθυπουργός δεν υπερασπίζεται την ανάγκη προστασίας της ανθρώπινης ζωής και πως ενθάρρυνε επίσης την πρακτική αποτροπών – επαναπροωθήσεων, οι οποίες οδήγησαν στο ναυάγιο.

Παράλληλα, η Κίνηση Ενωμένοι Ενάντια στο Ρατσισμό και τη Φασιστική Απειλή σημειώνει πως «η προσπάθεια συγκάλυψης των ευθυνών του ελληνικού λιμενικού γίνεται μέσα από την προσπάθεια να περάσουν όλες οι ευθύνες του ναυαγίου πάνω στους αδίκως κατηγορουμένους εννιά ναυαγούς».

Η ΚΕΕΡΦΑ ζητά να τιμωρηθούν οι υπεύθυνοι και να μην μετατραπούν οι εννέα επιζήσαντες, που συνελήφθησαν, «σε εξιλαστήρια θύματα μιας δίκης παρωδίας μετακυλίοντας σε αυτούς τις ευθύνες του ελληνικού λιμενικού για το ναυάγιο».

Ακολουθούν οι δύο ανακοινώσεις

Η «Πρωτοβουλία δικηγόρων και νομικών για το ναυάγιο της Πύλου» καταρρίπτει τους ισχυρισμούς του πρωθυπουργού

Σε προχτεσινή συνέντευξή του (26/11/2023) στο BBC, ο Κυριάκος Μητσοτάκης απάντησε, ερωτώμενος ρητά για το πολύνεκρο ναυάγιο της Πύλου (σ.σ.: η μετάφραση από τον ιστότοπο primeminister.gr): «Αυτό το συγκεκριμένο περιστατικό είναι υπό έρευνα... Ταυτόχρονα, ήμουν πολύ ανοιχτός και ειλικρινής ότι θεωρούμε ότι έχουμε το δικαίωμα να αποτρέπουμε παράνομες εισόδους στη θάλασσα και ταυτόχρονα να ενθαρρύνουμε αυτά τα σκάφη να επιστρέψουν στις ακτές από όπου απέπλευσαν».

Δεν μπορεί παρά να μας λυπεί το γεγονός ότι ο ίδιος ο Πρωθυπουργός της χώρας ενθαρρύνει τις πρακτικές των αποτροπών – επαναπροωθήσεων που έχουν θέσει σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές και οι οποίες έχουν καταδειχθεί από σειρά ανεξάρτητων και αμερόληπτων ερευνών.

Είναι δε αυτές οι πρακτικές οι οποίες οδήγησαν και στο ναυάγιο της Πύλου. Η Πρωτοβουλία Δικηγόρων και Νομικών για το συγκεκριμένο ναυάγιο υποστήριξε τους επιζώντες – θύματα αυτής της τραγωδίας, 40 εκ των οποίων υπέβαλαν μήνυση στο Ναυτοδικείο Πειραιά κατά παντός υπεύθυνου, για παραλείψεις ως προς την έναρξη επιχείρησης έρευνας και διάσωσης, αλλά και καταγγέλλοντας απόπειρα ρυμούλκησης του σκάφους προς άγνωστο προορισμό, σε κάθε δε περίπτωση εκτός της περιοχής ευθύνης της Ελλάδας, όπως επίσης και καθυστέρηση στην έναρξη επιχείρησης διάσωσης, ακόμη και μετά την ανατροπή και βύθιση του σκάφους.

Στην ίδια δε συνέντευξη, όταν του υπεδείχθη η φωτογραφία του υπερφορτωμένου με ανθρώπους σκάφους, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε:

«Είναι πολύ δύσκολο -κοιτάζοντας μόνο αυτή τη φωτογραφία- να κάνει κάποιος πολλά για ένα υπερφορτωμένο σκάφος. Ρωτήσαμε τους επιβαίνοντες στο πλοίο αν ήθελαν βοήθεια. Αρνήθηκαν οποιαδήποτε βοήθεια, ήθελαν να φτάσουν στην Ιταλία. Και, στο τέλος της ημέρας, οι διακινητές πρέπει να βρίσκονται υπόλογοι, όχι το Λιμενικό Σώμα που προσπαθεί να κάνει τη δουλειά του».

Είναι πάλι λυπηρό ότι ο Ελληνας Πρωθυπουργός δεν υπερασπίζεται την ανάγκη προστασίας της ανθρώπινης ζωής, παραθέτοντας δύο αντιφατικούς ισχυρισμούς: αφενός ότι η επιχείρηση διάσωσης σε ένα τόσο υπερφορτωμένο πλοίο ήταν "πολύ δύσκολη", εξού και δεν επιχειρήθηκε, και αφετέρου ότι οι επιβαίνοντες ερωτήθηκαν και αρνήθηκαν την οποιαδήποτε βοήθεια.

Και οι δύο αυτοί ισχυρισμοί δεν ευσταθούν.

1) Οι ελληνικές αρχές μπορούσαν, αν το επιθυμούσαν, να οργανώσουν επιχείρηση διάσωσης και να εκκενώσουν το υπερφορτωμένο σκάφος Adriana. Οι συνθήκες ήταν μάλιστα εξόχως ευνοϊκές, καθώς το σκάφος είχε εντοπιστεί 15 ώρες πριν τη βύθιση, όντας με την πρώτη ματιά εμφανώς υπερφορτωμένο, υπήρχε δε πολύς χρόνος και μέσα που μπορούσαν να κινητοποιηθούν (αναφέρεται μεγάλο σύγχρονο ναυαγοσωστικό σκάφος 64 μέτρων στο Γύθειο), ενώ καθ' όλο το χρονικό διάστημα εντοπισμού οι άνεμοι που έπνεαν ήταν ασθενείς. Ωστόσο, οι ελληνικές αρχές ουδέποτε αναγνώρισαν την αναγκαιότητα οποιασδήποτε επιχείρησης διάσωσης και μάλιστα αρνήθηκαν ακόμη και τη συνδρομή της Frontex.

2) Οι ελληνικές αρχές όφειλαν να οργανώσουν επιχείρηση διάσωσης, καθώς οι επιβαίνοντες ήταν σε προφανή κατάσταση κινδύνου (distress) ώστε να επιχειρηθεί διάσωση, σύμφωνα με τις υποχρεώσεις που πηγάζουν από τη Διεθνή Σύμβαση για τη Θαλάσσια Έρευνα και Διάσωση (SAR). Ο ισχυρισμός ότι οι επιβαίνοντες "ερωτήθηκαν" και, κατά το ελληνικό Λιμενικό, δήλωσαν ότι επιθυμούν να συνεχίσουν το ταξίδι τους στην Ιταλία, ακόμα και νομιζόμενος αληθής (παρότι οι επιζώντες αναφέρουν το αντίθετο), ουδεμία συνέπεια έχει στην υποχρέωση διάσωσης που υπείχαν οι ελληνικές αρχές. Και τούτο γιατί το σκάφος Adriana ήταν προφανώς μη αξιόπλοο, ήδη εκ πρώτης όψεως. Τον σοβαρό κλυδωνισμό του σκάφους είχαν εξάλλου ήδη διαβιβάσει στο ΕΚΣΕΔ τόσο ο πλοίαρχος παραπλέοντος εμπορικού πλοίου που έσπευσε σε βοήθεια όσο και ο Κυβερνήτης του σκάφους του Λιμενικού Σώματος, ο οποίος τράβηξε και σχετικό βίντεο πολλές ώρες πριν τη βύθιση του σκάφους. Προκύπτει δηλαδή παράλειψη οφειλόμενης ενέργειας των Ελληνικών αρχών.

Εξάλλου, ο ίδιος ο Έλληνας Πρωθυπουργός έχει χαρακτηρίσει το σκάφος Adriana ως "βάρκα... προφανώς μη αξιόπλοη" σε συνέντευξή του στο Bloomberg στις 20/7/2023: (βλ. σχετική δήλωση στον ιστότοπο primeminister.gr, https://www.primeminister.gr/2023/07/20/32208. Στα αγγλικά: "On a boat that was obviously not seaworthy", βίντεο, 16:10: https://tinyurl.com/ycyjt7yj ).

Για να αποδειχτεί ο εξόχως αντιφατικός χαρακτήρας των ισχυρισμών των ελληνικών αρχών, καλούμε τα ΜΜΕ να απευθύνουν διευκρινιστικό ερώτημα στον κυβερνητικό εκπρόσωπο: τι εννοεί ο Πρωθυπουργός όταν λέει: «ότι έχουμε δικαίωμα να αποτρέπουμε παράνομες εισόδους στη θάλασσα και ταυτόχρονα να ενθαρρύνουμε αυτά τα σκάφη να επιστρέψουν στις ακτές από όπου απέπλευσαν»; Περιλαμβάνει το "δικαίωμα" αυτό και ρυμουλκήσεις; Καλούμε επίσης τα ΜΜΕ να απευθύνουν ερώτημα στον εκπρόσωπο του ελληνικού Λιμενικού: κατά την στενή παρακολούθηση του Adriana, θεωρήθηκε η "βάρκα ... προφανώς μη αξιόπλοη"; Επαναλαμβάνει δηλαδή το Λιμενικό τη δήλωση του Έλληνα Πρωθυπουργού;

Ως Πρωτοβουλία Δικηγόρων και Νομικών για το ναυάγιο της Πύλου επαναλαμβάνουμε την ανάγκη για μια ταχεία και αντικειμενική, ανεξάρτητη από λογικές δημοσίου συμφέροντος, εξαντλητική διερεύνηση των συνθηκών του ναυαγίου, ώστε να αναδειχθεί η αλήθεια και να αποδοθούν οι ευθύνες σε όλους εκείνους που επιλήφθηκαν του περιστατικού από οποιαδήποτε θέση και με οποιαδήποτε ιδιότητα.

 

«Όχι» στην συγκάλυψη του εγκλήματος ζητά η ΚΕΕΡΦΑ

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην συνέντευξη του στο BBC προσπαθεί να συγκαλύψει το έγκλημα της Πύλου.
Οι απαντήσεις του Πρωθυπουργού αποκαλύπτουν το πως η πολιτική συνόρων της Ευρώπης Φρούριο και της ελληνικής κυβέρνησης σημαίνει εκατοντάδες και χιλιάδες νεκρούς στη Μεσόγειο.

Μιλά για την «εφαρμογή μιας αυστηρής πολιτικής η οποία έχει ως αφετηρία μια θεμελιώδη παραδοχή : ότι πρέπει να περιοριστεί ο αριθμός των σκαφών που αποπλέουν από τα τουρκικά παράλια. Το έχουμε καταφέρει αυτό, με αρκετή επιτυχία». Ο Πρωθυπουργός χρησιμοποιώντας μια άλλη γλώσσα ομολογεί την συστηματική πρακτική των επαναπροωθήσεων στο Αιγαίο.

Αυτή η δολοφονική πρακτική είναι αυτή που αναγκάζει τους πρόσφυγες να επιλέξουν ακόμα πιο επικίνδυνες διαδρομές προκειμένου να διαφύγουν από τον πόλεμο και την φτώχεια και να φτάσουν σε ένα πιο ασφαλές μέρος για να ζήσουν. Η αναχώρηση του πλοίου Αdrianna από το Τομπρούκ της Λιβύης είναι άμεση συνέπεια της πολιτικής της κυβέρνησης Μητσοτάκη.

Όταν ο Πρωθυπουργός μιλώντας για το πλοίο Adrianna λέει «Όταν εξετάζει κανείς αυτό το σκάφος, το τραγικό είναι ότι αυτό το σκάφος αρχικά αναχώρησε από τα παράλια της Λιβύης. Και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είναι τόσο σημαντικό να συνεργαζόμαστε με τις χώρες διέλευσης». Με ποιες ακριβώς χώρες πιστεύει ότι είναι σημαντικό να συνεργαστεί; Με την κυβέρνηση του Χαφτάρ που ο γιός του είναι μέρος των κυκλωμάτων διακίνησης μεταναστών που επέτρεψαν αυτό το πλοίο να αποπλεύσει από το Τομπρούκ στοιβάζοντας 700-750 άτομα εκεί, όπως έχει αναδείξει και η έρευνα των Reporters United, Lighthouse Reports, Der Spiegel, SIRAJ και El Pais.

Εν συνεχεία ο Πρωθυπουργός μιλώντας για το ναυάγιο της Πύλου επανέρχεται στην παραδοχή της πρακτικής των επαναπροωθήσεων αλλά και στην ενθάρρυνση αυτών των σκαφών να επιστρέφουν στις ακτές από όπου απέπλευσαν. Με ποιόν τρόπο άραγε γίνεται αυτή η ενθάρρυνση; Μήπως αυτό σημαίνει εμπλοκή των λιμενικών αρχών σε πράξεις όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση, της ρυμούλκησης όπως οι επιζώντες έχουν δημοσίως πει; Εξάλλου, η ανατροπή και βύθιση του σκάφους έγινε χρονικά αμέσως μετά την ρυμούλκηση.

Και τέλος, μετά από αυτή την απάνθρωπη, ρατσιστική και ακροδεξιά πολιτική της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και των ηγετών της Ε.Ε. ο Κυριάκος Μητσοτάκης πολύ απλά δηλώνει, ότι «στο τέλος της ημέρας είναι σημαντικό να καταλογίσουμε την ευθύνη στους διακινητές». Δεν εννοεί προφανώς τον γιο του Χαφτάρ και των πρωτοπαλίκαρων του αλλά στους πρόσφυγες που ήταν και αυτοί πάνω σε ένα μη αξιόπλοο, χωρίς σωσίβια και σωστικές λέμβους πλοίο, σε αυτούς που ναυάγησαν και επιζήσανε παρά τις πράξεις και τις παραλείψεις του ελληνικού λιμενικού να τους διασώσει. Η προσπάθεια συγκάλυψης των ευθυνών του ελληνικού λιμενικού γίνεται μέσα από την προσπάθεια να περάσουν όλες οι ευθύνες του ναυαγίου πάνω στους αδίκως κατηγορουμένους εννιά ναυαγούς.

Να σταματήσουμε τις ρατσιστικές πολιτικές της κυβέρνησης της ΝΔ και όλης της ΕΕ. Ο πιο ανοικτός ρατσισμός, οι δολοφονικές πολιτικές της στρατιωτικοποίησης των συνόρων και της «εργαλειοποίησης» των προσφύγων που επιχειρείται μάλιστα να νομιμοποιηθούν και νομοθετικά το επόμενο διάστημα μέσα από το Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για το Άσυλο και τη Μετανάστευση , ο φράχτης στον Έβρο, η στοχοποίηση των μεταναστών για τις φωτιές στον Έβρο το καλοκαίρι από το Μητσοτάκη, οι πολιτικές των κλειστών συνόρων, οι πολιτικές της αποτροπής, των συστηματικών επαναπροωθήσεων, των ναυαγίων και των πνιγμών στο Αιγαίο είναι αυτά που έχει να αντιμετωπίσει το αντιρατσιστικό κίνημα.

Να δώσουμε τη μάχη για να καταδικαστούν οι δολοφόνοι του εγκλήματος στη Πύλο, με το πνιγμό στο ναυάγιο 600 προσφύγων. Το ναυάγιο στην Πύλο είναι το αποτέλεσμα της απάνθρωπης ευρωπαϊκής πολιτικής στα σύνορα, η οποία αναγκάζει τους μετανάστες και πρόσφυγες να αναζητήσουν ακόμα πιο επικίνδυνους τρόπους διαφυγής από την βία που υφίστανται από τις δικτατορίες, τους πολέμους και την φτώχεια. Τα ανοιχτά σύνορα για τους πρόσφυγες χρειάζεται να είναι στην αιχμή του αντιρατσιστικού κινήματος. Πέντε μήνες μετά το έγκλημα της Πύλου οι επιζώντες καταγγέλλουν τις ευθύνες των ελληνικών αρχών για την παράλειψη έγκαιρης διάσωσης τους ενάντια σε κάθε διάταξη του δικαίου της θάλασσας καθώς και για την προσπάθεια ρυμούλκησης τους πέρα από οποιαδήποτε πρωτόκολλα διάσωσης, με αποτέλεσμα την ανατροπή και την βύθιση αυτού. Οι επιζώντες αξιώνουν την άμεση, ενδελεχή και αξιόπιστη διερεύνηση και τον καταλογισμό των ποινικών ευθυνών για τις πράξεις και παραλείψεις των Ελληνικών Αρχών. Η κυβέρνηση της ΝΔ είναι υπεύθυνη για το τραγικό αυτό έγκλημα.

Τέλος, θα πρέπει παράλληλα να δώσουμε την μάχη στο να μην μετατραπούν οι 9 επιζήσαντες μετανάστες του ναυαγίου σε «εξιλαστήρια θύματα» μιας δίκης παρωδίας μετακυλίοντας σε αυτούς τις ευθύνες του ελληνικού λιμενικού για το ναυάγιο. 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Πυρά για το «πόρισμα» Μητσοτάκη για το ναυάγιο της Πύλου 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας