Παράνομες κρίθηκαν από το Ελεγκτικό Συνέδριο οι αποφάσεις για ανάθεση προμήθειας 300 λεωφορείων με λίζινγκ στην ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) με τις οποίες η κυβέρνηση διαφήμιζε ότι θα πετύχει περισσότερα δρομολόγια και αποφυγή του συνωστισμού εν μέσω πανδημίας.
Στην πολυσέλιδη απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Ε.Σ.) εντοπίζεται σειρά σφαλμάτων στη διαδικασία του διαγωνισμού που ξεκίνησε από τον περασμένο Αύγουστο έως τον Νοέμβριο οπότε και εξετάστηκαν τα αποτελέσματα από το Εκτο Κλιμάκιο του Ε.Σ. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, που δέχεται το δεύτερο ράπισμα (μετά τις 609 προσλήψεις και τα ευρήματα εκεί του ΑΣΕΠ) από ελεγκτικό όργανο, δεν προχώρησε σε σχολιασμό της απορριπτικής απόφασης. Ομως η εταιρεία ΟΣΥ έβγαλε το δικό της... πόρισμα κρίνοντας ότι για όλα φταίνε η «εσφαλμένη πληροφόρηση» και οι «παρερμηνείες», που θα λυθούν μόλις υποβληθεί ένσταση. «Εκκωφαντική» χαρακτηρίζει την υπονόμευση των μέσων μαζικής μεταφοράς από την κυβέρνηση ο αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς.
Βασικός λόγος της απόρριψης είναι ότι συγκεκριμένες εταιρείες υπόσχονταν να παραδώσουν λεωφορεία στα οποία όλα τα παράθυρα θα ανοίγουν. Ομως στα επίσημα τεχνικά φυλλάδιά τους φαίνονταν ότι είτε δεν έχουν καθόλου ανοιγόμενα παράθυρα είτε ανοίγει μόνον ένας μικρός αριθμός.
Υπενθυμίζεται ότι η «Εφ.Συν.» σε πρόσφατο δημοσίευμα (28/12/2020) είχε επισημάνει τη σύγχυση γύρω από την ανάγκη να ανοίγουν τα παράθυρα των λεωφορείων όπως αναφέρει και η σχετική εγκύκλιος του γενικού γραμματέα Δημόσιας Υγείας από τον περασμένο Νοέμβριο. Την ίδια στιγμή, όμως, σε επίσημη απάντηση προς πολίτη, ο ΟΑΣΑ ανέφερε ότι τα ανοιγόμενα παράθυρα είναι «παρωχημένη τεχνολογία».
Αναλυτικότερα, το Ε.Σ. εντοπίζει τις «μη σύννομες» πράξεις στα εξής σημεία:
- Η μία από τις τρεις προσφορές που έγιναν δεκτές έπρεπε να απορριφθεί διότι η εταιρεία που την κατέθεσε έδωσε διαφορετικές τιμές ανάλογα με τον τύπο και την ηλικία των λεωφορείων. Υπενθυμίζεται ότι βάσει της διακήρυξης, ο ΟΣΥ ήθελε να προμηθευτεί 210 λεωφορεία 12 μέτρων και 90 αρθρωτά, μήκους 18 μέτρων. Το Ε.Σ. κρίνει ότι έπρεπε κάθε εταιρεία να προσφέρει μία τιμή για εκείνα των 12 μέτρων και μία για τα 18μετρα. Ομως, μία από τις εταιρείες ζήτησε διαφορετικά μισθώματα, δηλαδή 2.492 ευρώ (τον μήνα) για τρίθυρα οχήματα του 2011, 2.520 ευρώ για τρίθυρα του 2010 και 2.534 ευρώ για άλλη παρτίδα στην οποία περιλαμβάνονταν δίθυρα και τρίθυρα. Αν, πάντως, προχωρήσει τελικά η προμήθεια, ο στόλος των λεωφορείων θα θυμίζει «πάτσγουορκ» από διαφορετικούς τύπους και προδιαγραφές.
- Και οι τρεις προσφορές που έγιναν δεκτές «πάσχουν» στο θέμα των ανοιγόμενων παραθύρων. Η πρώτη εταιρεία λέει ότι σε κάποια λεωφορεία ανοίγουν τα τρία παράθυρα της αριστερής πλευράς και σε κάποια άλλα τα δύο από τα εννέα πλευρικά παράθυρα, όπως φαίνεται στα τεχνικά της φυλλάδια. Η δεύτερη δηλώνει ότι δεν ανοίγουν καθόλου τα πλευρικά παράθυρα αλλά μόνο οι καταπακτές οροφής. Η τρίτη δίνει επίσης λεωφορεία χωρίς ανοιγοκλειόμενα παράθυρα, η απόσταση του δαπέδου από το έδαφος είναι 37 εκατοστά ενώ ο διαγωνισμός έβαζε όριο τα 35 εκατοστά.
Το πρόβλημα στην περίπτωση αυτή δεν είναι μόνον ότι τα ανοιγόμενα παράθυρα ήταν μέσα στις προδιαγραφές αλλά, σύμφωνα με την απόφαση του Ε.Σ., και ότι παραβιάζονται «οι αρχές ίσης μεταχείρισης μεταξύ των διαγωνιζομένων». Αυτό συμβαίνει διότι υπήρχε τέταρτη προσφορά εταιρείας που απορρίφθηκε επειδή τα παράθυρα στα λεωφορεία της δεν άνοιγαν. Το Ε.Σ. κρίνει «πλημμελή και μη νόμιμη» την κρίση της Επιτροπής Διαγωνισμού και την απόφαση του Δ.Σ. του ΟΣΥ επισημαίνοντας ότι στηρίζονται «σε αντιφατικά δεδομένα». Ενώ η διοίκηση της ΟΣΥ απαντά ότι όλα τα λεωφορεία θα έχουν ανοιγόμενα παράθυρα και ότι το Ε.Σ. παραπλανήθηκε γιατί έβγαλε συμπέρασμα από «διαφημιστικά φυλλάδια».
Τι θα συμβεί εάν το Ε.Σ. επιμείνει στις απορριπτικές του αποφάσεις και δεν δεχτεί πως έπεσε θύμα παρανόησης; Με δεδομένο ότι η κυβέρνηση ακύρωσε διαδικασίες προμήθειας που είχε ξεκινήσει η κυβέρνηση Τσίπρα, η νέα μεγάλη προμήθεια των 1.000-1.300 λεωφορείων θα αποδώσει καρπούς «στα μέσα του 2024», όπως αναφέρει η διοίκηση της ΟΣΥ. Εως τότε; Το λίζινγκ των 300 λεωφορείων για 4 χρόνια κοστίζει περίπου 50 εκατομμύρια ευρώ. Μήπως θα δοθούν τα χρήματα για να κάνουν τις προμήθειες τα ΚΤΕΛ όπως εκείνα αποφασίσουν;
■ «Ο κ. Καραμανλής απέτυχε πλήρως (και) στην ενίσχυση των ΜΜΜ εν μέσω πανδημίας», τονίζει στη δήλωσή του ο τομεάρχης Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Παππάς: «Στερεί, για μια ακόμα φορά, από τους πολίτες εκατοντάδες οχήματα που θα ενίσχυαν τα δρομολόγια των λεωφορείων, καταδικάζει τους επιβάτες σε επικίνδυνους συνωστισμούς και υπονομεύει τις δημόσιες συγκοινωνίες. Η ανεπάρκειά του είναι εκκωφαντική».
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας