Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος ρεσάλτου
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος ρεσάλτου

  • A-
  • A+
Με τη δημιουργία του κράτους Μαξίμου ο Κυρ. Μητσοτάκης καταργεί όλους τους ανεξάρτητους μηχανισμούς ελέγχου και τοποθετεί από πάνω τους αρεστούς του Μαξίμου, ανάγοντας και πάλι τις ανυπόληπτες και κομματικοποιημένες προφορικές συνεντεύξεις σε βασικό κλειδί διορισμού στις επιτελικές θέσεις.

Το αγαπημένο ελληνικό καλοκαιρινό φρούτο και τον τρόπο που διαλαλούν το καρπούζι οι πλανόδιοι μανάβηδες θυμίζουν όλο και περισσότερο οι νομοθετικές πρωτοβουλίες του Κυρ. Μητσοτάκη. «Ολα τα σφάζω, όλα τα μαχαιρώνω» λοιπόν θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κάποιος μεταφορικά τον νέο νόμο της αυτοκρατορίας του Μαξίμου.

Ο νέος πρωθυπουργός φαίνεται να έχει υιοθετήσει απολύτως το παραπάνω σλόγκαν ήδη από την περίοδο που ως υπουργός του Αντ. Σαμαρά προσπάθησε να θέσει εκτός Δημοσίου -με τη μέθοδο ενός απολύτως αναχρονιστικού και αποτυχημένου μοντέλου αξιολόγησης- μεγάλο αριθμό υπαλλήλων, ενώ λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές του 2015 προσπάθησε ανεπιτυχώς να καταργήσει και τη «Διαύγεια».

Σήμερα, με τη δημιουργία του κράτους Μαξίμου καταργεί όλους τους ανεξάρτητους μηχανισμούς ελέγχου και τοποθετεί από πάνω τούς αρεστούς του Μαξίμου, ανάγοντας και πάλι τις ανυπόληπτες και κομματικοποιημένες προφορικές συνεντεύξεις σε βασικό κλειδί διορισμού στις επιτελικές θέσεις.

Την ώρα που ξηλώνονται ανεξάρτητες αρχές, η Δικαιοσύνη μοιάζει να απολαμβάνει τη θερινή ραστώνη, χωρίς ακόμα να αντιλαμβάνεται τον δρόμο στον οποίο οδηγεί η ολοκληρωτική αντίληψη συγκέντρωσης όλων των εξουσιών στα χέρια του επιτελείου της μονοπρόσωπης εταιρείας του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Μέθοδος 1η: Μεγάλες βουτιές στην επετηρίδα

Με τη μεγαλύτερη βουτιά στην επετηρίδα ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης επέλεξε τον Βασίλη Κόκκινο για να δικάσει τον Ανδρέα Παπανδρέου. Παρόμοιες βουτιές είδαμε και στη συνέχεια στις επιλογές ηγεσίας των Ανωτάτων Δικαστηρίων, όπως η επιλογή από τη Ν.Δ. του Ρωμύλου Κεδίκογλου ως προέδρου του Αρείου Πάγου που, όντας μόλις έναν χρόνο αντιπρόεδρος, υπερπήδησε τους πέντε αρχαιότερους αντιπροέδρους.

Στη συνέχεια, επί κυβέρνησης Αντ. Σαμαρά προτιμήθηκε η άμεση υπουργοποίηση του μέχρι τότε εν ενεργεία δικαστή Χαράλαμπου Αθανασίου που, ως γνωστόν, υπήρξε επί μακρόν πρόεδρος της Ενωσης Δικαστών και Εισαγγελέων με πολύ ισχυρά ερείσματα στον χώρο. Ο ίδιος άλλωστε, ως υπουργός Δικαιοσύνης, διόρισε σύμβουλό του τον Παναγιώτη Λυμπερόπουλο, που ταυτόχρονα ήταν μέλος και στο Δ.Σ. της Ενωσης, ενώ σήμερα είναι αντιπρόεδρος.

Τη μέθοδο Σαμαρά με διορισμό στο υπουργείο δικαστικού που μόλις συνταξιοδοτήθηκε ακολούθησε και ο σημερινός πρωθυπουργός.

Με την απρόσμενη (;) μάλιστα βοήθεια του Προκόπη Παυλόπουλου, ο Κ. Μητσοτάκης, απαξιώνοντας τη νόμιμη επιλογή της προηγούμενης Βουλής μεταξύ των αρχαιότερων και των πλέον άξιων δικαστικών λειτουργών, υπερασπίζεται την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης και δηλώνει ότι θα επιλέξει ανάμεσα στους αρχαιότερους, έχοντας προφανώς στον νου του... άλλους αρχαιότερους.

Μέθοδος 2η: Οι υποθέσεις μεγάλου δημοσίου συμφέροντος αλλάζουν συνεχώς εισαγγελικά χέρια

Ειδικά στα θέματα διερεύνησης των μεγάλων σκανδάλων, οι υποθέσεις κατέληξαν είτε στα συρτάρια είτε σε σχεδόν συμβολικού τύπου δικαστικές διαδικασίες, με ελάχιστα από τα φερόμενα ως εμπλεκόμενα πρόσωπα να δικάζονται και να καταδικάζονται. Δυστυχώς εδώ ενεπλάκησαν κατά καιρούς και εισαγγελείς που προέταξαν την ιδεολογικοπολιτική τους ταυτότητα, υποβαθμίζοντας την εισαγγελική τους ιδιότητα.

Παράδειγμα ο «γαλάζιος» Γεώργιος Σανιδάς, που, ως εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, αποφάσισε ότι οι δικογραφίες για το Βατοπέδι, που σκόνταψαν σε ονόματα πολιτικών, δεν έπρεπε να διαβιβαστούν αμελλητί στη Βουλή, αλλά να αξιολογηθούν πρώτα από τον ίδιο. Με παραιτήσεις στις αφόρητες πιέσεις του Γ. Σανιδά αντέδρασαν οι εισαγγελείς που διερευνούσαν το «ανύπαρκτο» σκάνδαλο του Βατοπεδίου.

Ο ίδιος είχε χαρακτηρίσει εξάλλου μη σύννομο το πόρισμα του επικεφαλής της Εθνικής Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες Γιώργου Ζορμπά (κυβέρνηση Καραμανλή) για το σκάνδαλο των ομολόγων.

Οι εισαγγελείς έρχονταν και παρέρχονταν ειδικά στο μεγάλο σκάνδαλο της Siemens, για το οποίο έφτασε να ενοχοποιηθεί τελικά μόνο ο Τάσος Μαντέλης.

Ο πρώτος εισαγγελέας που ανέλαβε επί Ν.Δ. (η οποία αρνήθηκε δύο φορές τη σύσταση εξεταστικής) την προανάκριση για το σκάνδαλο Siemens ήταν ο Παναγιώτης Αθανασίου, ενώ η προκαταρκτική εξέταση που διενεργούσε διήρκεσε πάνω από τρία ολόκληρα χρόνια! Ο ίδιος είχε περιορίσει την έρευνα μόνο μέχρι το 2004, δηλαδή μόνο επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ.

Ο 4ος ειδικός ανακριτής Νίκος Ζαγοριανός ξεκινάει την προανάκριση από το 2005 μέχρι το 2008. Μέσα σε σωρεία παραλείψεων με αποκορύφωμα το να διαφύγουν οι τρεις πλέον κρίσιμοι μάρτυρες που έπαιρναν τα χρήματα (μίζες) από τη Siemens και τα διοχέτευαν στους καλά κρυμμένους λογαριασμούς αξιωματούχων συνεχίστηκε η προανάκριση, ενώ ο τότε προϊστάμενος επιθεώρησης των δικαστηρίων Ιωάννης Παπανικολάου άσκησε ποινική δίωξη κατά του Νίκου Ζαγοριανού για παράβαση καθήκοντος και κατάχρηση εξουσίας στην υπόθεση.

Τον Σεπτέμβριο του 2008 αναλαμβάνει την κύρια ανάκριση ο Γεώργιος Σανιδάς και η εφέτης ανακρίτρια Μαρία Νικολακέα. Το βούλευμα εκδίδεται τον Μάρτιο του 2015, ενώ η υπόθεση φτάνει στο δικαστήριο μόλις το 2017.

Χέρια άλλαζαν στη συνέχεια στην Εισαγγελία Διαφθοράς και οι υποθέσεις του σκανδάλου Βγενόπουλου με τη γνωστή ανάθεση της υπόθεσης από την εισαγγελέα Ελένη Ράικου στη Γεωργία Τσατάνη, η οποία έσπευσε να τη θέσει στο αρχείο. Ακολούθησε αναφορά-κόλαφος του Ιωάννη Αγγελή σε βάρος της Ελένης Ράικου, του Ισίδωρου Ντογιάκου και άλλων αλλά και της πρώην εισαγγελέως του Αρείου Πάγου Ευτέρπης Κοτζαμάνη.

Μάλιστα η αναφορά αυτή, ενώ τέθηκε αρχικά στο αρχείο, στη συνέχεια διερευνήθηκε από νυν αντιπρόεδρο του ΣτΕ, ο οποίος σε έκθεσή του εντοπίζει συγκεκριμένες πειθαρχικές ευθύνες των παραπάνω εισαγγελέων.

Η Ελ. Ράικου παραιτείται -τον Μάρτιο του 2017- από τη θέση της προϊσταμένης της Εισαγγελίας κατά της Διαφθοράς, «αρνούμενη να μετατραπεί σε Ιφιγένεια στον βωμό των συμφερόντων των διεφθαρμένων κρατικών λειτουργών και των μεγάλων συμφερόντων στον χώρο του φαρμάκου που επιδιώκουν την ηθική εξόντωσή της».

Την αντικαθιστά τότε η εισαγγελέας Διαφθοράς, Ελένη Τουλουπάκη, η οποία διαχειρίζεται με τους συναδέλφους της όλες τις καυτές υποθέσεις των σκανδάλων στην Υγεία μέχρι και σήμερα κι ενώ η θητεία της ανανεώθηκε μετά την πρώτη με συντριπτική πλειοψηφία εκλογή της το 2017 (ψήφοι 10-1) από το Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο Πολιτικής και Ποινικής Δικαιοσύνης.

Η ίδια και οι συνεργάτες της έγιναν στόχος σφοδρών επιθέσεων, ακόμα και μηνύσεων, με στελέχη της Ν.Δ. και του ΚΙΝ.ΑΛΛ. να κάνουν λόγο για επίορκους εισαγγελείς. Και στην περίπτωση αυτή αναφορά έκανε ο πρώην εποπτεύων την εισαγγελία Ι. Αγγελής, καταγγέλλοντας παραλείψεις και λανθασμένες κινήσεις που αποσκοπούσαν -σύμφωνα με τον ίδιο- μέχρι και στην ενοχοποίηση προσώπων.

Στην περίπτωση αυτή οι καταγγελίες του Ι. Αγγελή λόγω και του νέου πολιτικού συσχετισμού θεωρούνται έγκυρες από τη σημερινή κυβέρνηση.

Μέθοδος 3η: Κατάργηση των μη αρεστών αρχών

Η πρώτη πράξη αυτής της μεθόδου παίχτηκε επί κυβέρνησης Κ. Καραμανλή, όταν ο Γιώργος Αλογοσκούφης με τον ν. 3691/2008 κατάργησε την ανεξάρτητη Αρχή για την Καταπολέμηση της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και στη θέση της θέσπισε διοικητική επιτροπή ελέγχου που εποπτευόταν από το υπουργείο Οικονομικών. Κατά τον χρόνο κατάργησής της, η Αρχή διερευνούσε έπειτα από γραπτή παραγγελία τού τότε προέδρου της, Γιώργου Ζορμπά, τις οικονομικές πτυχές του σκανδάλου της Siemens.

Στη συνέχεια βέβαια είχε επιλεγεί αντί της κατάργησης των ανεξάρτητων αρχών η τοποθέτηση των πορισμάτων των επιθεωρητών αλλά και του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους στα συρτάρια ανακριτικών γραφείων. Με τον τρόπο αυτό αποσιωπήθηκε για χρόνια το σκάνδαλο του ΚΕΕΛΠΝΟ, του ΟΚΑΝΑ, των Υποθηκοφυλακείων κ.λπ., ενώ τώρα που εκδόθηκαν ανάλογα και πλήρη πορίσματα από τους επιθεωρητές απλώς καταργείται ο θεσμός του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης (ΓΕΔΔ) παρά το γεγονός ότι τυγχάνει της αναγνώρισής του από την Ε.Ε. και τα θεσμικά της όργανα.

Ο πρωθυπουργός αποφάσισε στο πρώτο κυβερνητικό νομοσχέδιο να καταργήσει τον θεσμό του ΓΕΔΔ και να επιβάλει άμεση εποπτεία του Μαξίμου στους ανεξάρτητους μηχανισμούς ελέγχου και μάλιστα στο όνομα της αποκομματικοποίησης του κράτους.

Οι επιλογές αυτές του Κ. Μητσοτάκη δεν ήταν προφανώς κεραυνός εν αιθρία, μια και ο ίδιος είχε δώσει δείγματα γραφής για τον τρόπο που φανταζόταν το κράτος ήδη από την εποχή της υπουργίας του στην κυβέρνηση Σαμαρά.

Το 2013 πέρασε κατά πλειοψηφία η τροπολογία Μητσοτάκη που προέβλεπε την κατάργηση ή συγχώνευση δημόσιων οργανισμών με απλά προεδρικά διατάγματα. Κατάφερε να εντάξει στο απαράδεκτο καθεστώς της διαθεσιμότητας 25.000 υπαλλήλους τη διετία 2013-14. Οι δε «γαλάζιες» προφορικές συνεντεύξεις ήταν και είναι η επιτομή της επιλογής των ημετέρων.

Ο Κ. Μητσοτάκης έφερε στη Βουλή τον Φεβρουάριο 2014 την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, με το αναχρονιστικό και αποτυχημένο σύστημα της συγκριτικής αξιολόγησης στη βάση υποχρεωτικών ποσοστώσεων (25% άριστα, 60% μέτρια, 15% αρνητικά).

Παρότι το σύστημα επικρίθηκε από το σύνολο των επιστημονικών φορέων του χώρου και από την Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής, ο ίδιος με το σύνολο των ΜΜΕ να τον στηρίζει πέτυχε την ψήφισή του ως νόμου (4250/2014). Ο νόμος φυσικά δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Επιβεβαιώθηκε στη συνέχεια ότι προβάδισμα στην αξιολόγηση είχαν οι εγγύτεροι στην πολιτική ηγεσία υπάλληλοι.

Τότε μάλιστα η Ενωση Αποφοίτων της ΕΣΔΔΑ (Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης) κατήγγειλε το «ρεσάλτο του κομματικού κράτους», υπογραμμίζοντας ότι το σύστημα είναι διαμορφωμένο ώστε να διαρκέσουν μόνο οι μεταβατικές διατάξεις. Ως αποτέλεσμα, θα παρέμεναν επί μακρόν σε θέσεις ευθύνης γενικοί γραμματείς και διευθυντές που είχαν επιλεγεί από τις πολιτικές ηγεσίες των υπουργείων. Το τωρινό νομοσχέδιο δεν αποτελεί παρά τη συνέχεια αυτής της αντίληψης.

Στις 21/6/2014 ο ίδιος συνετέλεσε στην επαναφορά της αδιαφάνειας, με πρώτο χτύπημα την κατάργηση της υποχρέωσης δημοσίευσης των ισολογισμών στις εφημερίδες και δεύτερο την παραγωγή σύγχυσης στη Διαύγεια, με τις αλλαγές που ο ίδιος και πάλι επέφερε. Στόχος ήταν η προσπάθεια συσκότισης στην αναζήτηση των πληροφοριών που αφορούν τη διοίκηση και τις εταιρείες που κινούνται στον δημόσιο βίο, κατά το «χτίσιμο» της «νέας Ελλάδας».

Τώρα η ανάγνωση και μόνο των άρθρων του νομοσχεδίου και του τρόπου εποπτείας των αρχών επιβεβαιώνει την κυρίαρχη μέθοδο υπαγωγής του κράτους στον ίδιο τον πρωθυπουργό.

Από τον εισαγγελικό κλάδο ο νέος πρόεδρος του Αρείου Πάγου

Η επιλογή των τριών υποψηφίων για τη θέση του προέδρου του Αρείου Πάγου και των τριών για τη θέση του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου θα γίνει μεταξύ των έξι αρχαιότερων -σύμφωνα με την επετηρίδα- δικαστικών για κάθε θέση, σύμφωνα με την εξουσιοδότηση που έδωσε την Παρασκευή το υπουργικό συμβούλιο στον υπουργό Δικαιοσύνης, Κώστα Τσιάρα.

Το ίδιο κριτήριο εφάρμοσε άλλωστε και ο πρώην υπουργός Δικαιοσύνης, Μιχάλης Καλογήρου, γι’ αυτό και η λίστα με τα ονόματα είναι σχεδόν η ίδια. Η διαφορά είναι πως ο νυν υπουργός Δικαιοσύνης αποφάσισε να ικανοποιήσει το αίτημα της Ενωσης Δικαστών και Εισαγγελέων να επιλεγεί εισαγγελέας του Αρείου Πάγου από τον εισαγγελικό κλάδο και όχι από το σύνολο των αρεοπαγιτών.

Συγκεκριμένα, για τη θέση του προέδρου του Αρείου Πάγου, η επιλογή θα γίνει μεταξύ των αντιπροέδρων Αγγελικής Αλειφερoπoύλoυ, Γεώργιου Λέκκα, Πηvελόπης Ζωvταvoύ, Ιωσήφ Τσαλαγαvίδη, Ειρήvης Καλoύ, Δήμητρας Κoκoτίvη.

Για τη θέση του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, η επιλογή θα γίνει μεταξύ των αντεισαγγελέων Δημήτριου Δασoύλα, Βασίλειου Πλιώτα, Χαράλαμπου Βουρλιώτη, Βασιλικής Θεoδώρoυ, Ευσταθίας Σπυρoπoύλoυ και Παvαγιώτη Καραγιάvvη.

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Τάσος Φιλιππάκος: άλλη μία περίπτωση γαλάζιας «αριστείας»
Δεν έχουν τελειωμό οι «άριστοι» του επιτελικού κράτους του Κ. Μητσοτάκη που έχουν βεβαρημένο παρελθόν & εξαιρετικά σοβαρές εμπλοκές με τη Δικαιοσύνη.
Τάσος Φιλιππάκος: άλλη μία περίπτωση γαλάζιας «αριστείας»
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Η σύνθεση του Εθνικού Συμβουλίου Έρευνας,Τεχνολογίας και Καινοτομίας
Για πολιτική βούληση της κυβέρνησης να συνδεθεί «η έρευνα με την καινοτομία και αυτή με την οικονομία» μίλησε ο πρωθυπουργός στην εναρκτήρια συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Έρευνας, Τεχνολογίας και...
Η σύνθεση του Εθνικού Συμβουλίου Έρευνας,Τεχνολογίας και Καινοτομίας
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Μπουρλότο στο συνέδριο της Ν.Δ.
Με ευθείες βολές στην κυβέρνηση και τη γνωστή ακροδεξιά φρασεολογία του, ο Αντώνης Σαμαράς άναψε φωτιές. ● Πολιτικό αντίβαρο αποτέλεσε ο Βαγγέλης Μεϊμαράκης.
Μπουρλότο στο συνέδριο της Ν.Δ.
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Μέρισμα για λίγους και ασθενέστερους
Σε συγκεκριμένες κατηγορίες που ανήκουν στις πιο αδύναμες κοινωνικές ομάδες, θα κατευθυνθεί φέτος το κοινωνικό μέρισμα, όπως ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, ψαλιδίζοντας τις προσδοκίες.
Μέρισμα για λίγους και ασθενέστερους
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Συνέδριο Ν.Δ.: Νυχτερινός αγώνας δρόμου μετά το πέρας των εργασιών της 2ης ημέρας
Ολοκληρώνονται οι εργασίες του συνεδρίου της Νέας Δημοκρατίας με το ενδιαφέρον να μεταφέρεται στην κυριακάτικη ομιλία του πρωθυπουργό και προέδρου του κόμματος της Πειραιώς.
Συνέδριο Ν.Δ.: Νυχτερινός αγώνας δρόμου μετά το πέρας των εργασιών της 2ης ημέρας
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Το επιτελικό... συνέδριο του ενός
Από την ατζέντα του συνεδρίου απουσιάζουν παντελώς τα κρίσιμα ζητήματα της επικαιρότητας, όπως το προσφυγικό, το Μακεδονικό και οποιοδήποτε ζήτημα που αφορά τη σημερινή πολιτική της κυβέρνησης. Μοιάζει πιο...
Το επιτελικό... συνέδριο του ενός

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας