Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Επιτέλους, «Εθνική Αναπτυξιακή Στρατηγική»

Ο Αλέξης Τσίπρας με τον Δημήτρη Παπαδημητρίου, ο οποίος εδώ και μήνες επεξεργάζεται τον τρόπο για να επιτευχθεί η «παραγωγική ανασυγκρότηση για μια δίκαιη και βιώσιμη ανάπτυξη»

ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖΗ

Επιτέλους, «Εθνική Αναπτυξιακή Στρατηγική»

  • A-
  • A+

Η επίτευξη της «δίκαιης ανάπτυξης» έχει μπει στην κορυφή της ατζέντας των κυβερνητικών ενεργειών από τον πρωθυπουργό.

Ωστόσο η μέχρι πρότινος διαπραγμάτευση με τους δανειστές επισκίασε τις όποιες προθέσεις της κυβέρνησης, καθυστερώντας σημαντικά την παρουσίαση ενός αναλυτικού αναπτυξιακού σχεδίου.

Ο κόμπος έφτασε στο χτένι, πια, και ο Αλέξης Τσίπρας αναμένεται άμεσα να επισκεφθεί το υπουργείο Οικονομίας, ώστε να δώσει το στίγμα του αναμενόμενου σχεδίου.

Η «Εφ.Συν.» εξασφάλισε το πολυσέλιδο σχέδιο, που αποτελεί αντικείμενο επεξεργασίας εδώ και μήνες από τον υπουργό Δημήτρη Παπαδημητρίου.

Το σχέδιο τιτλοφορείται «Εθνική Αναπτυξιακή Στρατηγική 2021», περιγράφει τον τρόπο για να επιτευχθεί η «παραγωγική ανασυγκρότηση για μια δίκαιη και βιώσιμη ανάπτυξη» στο διάστημα 2017-2021 και θα τεθεί σε διαβούλευση στα 13 συνέδρια στις ισάριθμες περιφέρειες τα οποία θα πραγματοποιηθούν με τη συμμετοχή του πρωθυπουργού.

Στο σχέδιο γίνεται αρχικά μια σύντομη ανασκόπηση της πορείας της ελληνικής οικονομίας από τη Μεταπολίτευση έως το 2010, μια αποτίμηση των συνθηκών και των αποτελεσμάτων στην ευρωπαϊκή και διεθνή συγκυρία, αλλά και το πώς επηρέασαν τα μνημόνια την πραγματική οικονομία και την παραγωγή.

Η ελληνική οικονομία περιγράφεται συνολικά ως μια οικονομία που είναι εγκλωβισμένη σε μια «ενδιάμεση κατάσταση».

Κρίνεται δε εκ του αποτελέσματος πως, λόγω των επιλογών των παλαιότερων κυβερνήσεων, τελικά η ένταξη στην ΕΟΚ δεν διευκόλυνε, αλλά επιδείνωσε την παραγωγική αναβάθμιση της χώρας.

Υποστηρίζεται επίσης πως η χώρα μας δεν κατάφερε να συγκλίνει με τις αναπτυγμένες χώρες και πως η αναπτυξιακά «ισχυρή Ελλάδα» ήταν ουσιαστικά μια ψευδαίσθηση.

Το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, αναφέρεται στο σχέδιο, «βρήκε τη χώρα ανέτοιμη να την αντιμετωπίσει», ενώ υπογραμμίζεται ότι «η οριστική έξοδος από την κρίση θα επιτευχθεί μόνο όταν ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο αντικαταστήσει το εξαντλημένο σήμερα κυρίαρχο μοντέλο».

Αντιμετωπίζεται μάλιστα με έντονη κριτική η πολιτική εσωτερικής υποτίμησης που επιβλήθηκε στην Ελλάδα, και χαρακτηρίζεται «λανθασμένη» η προσδοκία ότι οι «μεταρρυθμίσεις» θα οδηγήσουν σε ταχεία και σημαντική οικονομική εξυγίανση και ανάπτυξη.

Σημαντική πτυχή της αποτυχίας ήταν επίσης η μη έγκαιρη και στη συνέχεια μη επαρκής ρύθμιση του δημόσιου χρέους

Αναλύονται επίσης διεξοδικά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας, όπως η γεωπολιτική θέση της Ελλάδας, ο πολιτισμός της, οι κλιματικές της συνθήκες, οι αξιόλογες υποδομές της και το ποιοτικά εξαιρετικό διαθέσιμο «ανθρώπινο κεφάλαιο».

Ωστόσο επισημαίνεται πως υπάρχουν «μεγάλα δομικά προβλήματα» που εμποδίζουν την παραγωγική, θεσμική και κοινωνική ανασυγκρότηση, ενώ εξετάζονται με προσοχή οι «απειλές» που εκπορεύονται από το διεθνές περιβάλλον, όπως η πιθανή εξασθένηση της παγκόσμιας ζήτησης, οι γεωπολιτικές εντάσεις και ο κίνδυνος αναπαραγωγής του προηγούμενου μοντέλου ανάπτυξης.

Πέραν των αναλύσεων, στο σχέδιο περιγράφονται οι κεντρικοί πυλώνες για το «νέο αναπτυξιακό πρότυπο της χώρας».

Αυτοί μπορούν να συνοψιστούν στα εξής:

● Προσανατολισμός σε ένα παραγωγικό μοντέλο προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας και έντασης γνώσης, και ταυτόχρονα δόμηση νέων δυναμικών πλεονεκτημάτων.

● Ενδυνάμωση της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων, που αποτελεί απολύτως αναγκαίο στόχο λόγω και του διαχρονικού ελλείμματος στο εμπορικό ισοζύγιο.

● Ενίσχυση, στο πλαίσιο των κανόνων ανταγωνισμού της Ε.Ε., του εγχώριου παραγωγικού δυναμικού, σε αντιδιαστολή με τη μέχρι πρότινος ασκούμενη πολιτική που οδήγησε σε μια λογική μεγέθυνσης της χώρας βασισμένης στην εισαγόμενη ιδίως καταναλωτική ζήτηση.

● Ενίσχυση των συνεργασιών των επιχειρήσεων με δημιουργία εσωτερικών αλυσίδων αξίας και συστάδων επιχειρήσεων (clusters) προκειμένου το πολύ μικρό μέγεθος των ελληνικών επιχειρήσεων να μετατραπεί σε πλεονέκτημα και να δημιουργηθεί μια κρίσιμη μάζα που θα επιτρέψει την είσοδό τους στις διεθνείς αγορές και θα βελτιώσει συνολικά τη θέση της ελληνικής οικονομίας στον διεθνή καταμερισμό εργασίας.

Εξι στόχοι

Ο βασικός συγγραφέας του σχεδίου έχει προχωρήσει επίσης στη διαμόρφωση έξι γενικών πολιτικών και αναπτυξιακών στόχων. Αυτοί είναι:

◼ Ενίσχυση της απασχόλησης και μείωση της ανεργίας

◼ Δημογραφική ανασυγκρότηση και συγκράτηση πληθυσμού

◼ Αντιμετώπιση της φυγής εξειδικευμένου δυναμικού

◼ Βελτίωση ανταγωνιστικότητας και επιχειρηματικού περιβάλλοντος

◼ Προώθηση της κοινωνικής και περιφερειακής συνοχής

◼ Οικολογικός επανασχεδιασμός της ανάπτυξης

Οι έξι αυτοί στόχοι μπορεί να μοιάζουν «μακρινοί», ωστόσο το μεγαλύτερο μέρος του σχεδίου καταλαμβάνουν συγκεκριμένες ενέργειες που αφορούν τους παρακάτω «τομείς αιχμής»:

► Αγροτικός τομέας και αγροδιατροφικό σύμπλεγμα

► Μεταποίηση-βιομηχανία

► Τουρισμός

► Εμπόριο

► Ναυτιλία, Logistics και μεταφορές

► Κατασκευές/υποδομές

► Ενέργεια, εξοικονόμηση ενέργειας και δίκτυα

► Ορυκτός πλούτος

► Αμυντική βιομηχανία

► Τεχνολογίες πληροφοριών και επικοινωνίας.

 

 

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Ξεκάθαρος δρόμος για... καθαρή έξοδο
Η διαφαινόμενη ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης στο Eurogroup του Ιανουαρίου και η ταχεία νομοθέτηση όλων των προαπαιτουμένων μέχρι τότε, κάνει την κυβέρνηση και τους δανειστές να «προπονούνται» εν όψει των...
Ξεκάθαρος δρόμος για... καθαρή έξοδο
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Στο μυαλό του Γκλεν Κιμ
Εχει βρεθεί στο επίκεντρο της δημοσιότητας με τους πλέον ανορθόδοξους τρόπους. Ο ρόλος που έχει αναλάβει, άλλωστε, του επιβάλλει να κινείται στο «παρασκήνιο» και να μην εκφέρει δημόσια άποψη. Ο Γκλεν Κιμ, που...
Στο μυαλό του Γκλεν Κιμ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Για «δικαίωση» μιλά ο ΣΥΡΙΖΑ, «αναιμική η ανάπτυξη» λέει το ΥΠ.ΟΙΚ.
Πολιτικές κόντρες ανάμεσα στην κυβέρνηση και την αξιωματική αντιπολίτευση, αμέσως μετά την ανακοίνωση του ρυθμού ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.
Για «δικαίωση» μιλά ο ΣΥΡΙΖΑ, «αναιμική η ανάπτυξη» λέει το ΥΠ.ΟΙΚ.
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Aποστροφή στο... κοινωνικό πρόσωπο
​Νέο πεδίο αντιπαράθεσης με τους δανειστές αποτελούν οι μεταρρυθμίσεις. Οι Βρυξέλλες επιμένουν στην... πειθαρχία και φαίνεται να δυσφορούν σε κάθε μεταρρύθμιση που σχεδιάζει η κυβέρνηση και έχει κατά τη γνώμη...
Aποστροφή στο... κοινωνικό πρόσωπο
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Φως στα άδυτα του διαδικτυακού τζόγου
Δυναμική παρέμβαση στο εν πολλοίς ασύδοτο τοπίο του διαδικτυακού τζόγου αναμένεται να κάνει η κυβέρνηση. Το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να φέρει στις αρχές του 2018 αναλυτικό νομοσχέδιο αδειοδότησης των...
Φως στα άδυτα του διαδικτυακού τζόγου
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Το QE δεν είναι προϋπόθεση για την πρόσβαση στις αγορές
Αλλάζουν οι προτεραιότητες της ελληνικής κυβέρνησης σχετικά με το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης με τον Έλληνα πρωθυπουργό να δηλώνει πως «θα ενταχθούμε στο πρόγραμμα» αλλά να ξεκαθαρίζει πως «δεν είναι τόσο...
Το QE δεν είναι προϋπόθεση για την πρόσβαση στις αγορές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας