Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Debate μέρος 3ο: Οι 5 προκλήσεις της επόμενης μέρας

Λίγες ημέρες πριν από τις κρίσιμες εκλογές της 25ης Ιανουαρίου, απευθυνόμαστε στα κόμματα, όχι για να καταγράψουμε τις γενικές τους θέσεις για την Παιδεία, αλλά για να εξασφαλίσουμε συγκεκριμένες απαντήσεις για την επόμενη κιόλας ημέρα των εκλογών

Debate μέρος 3ο: Οι 5 προκλήσεις της επόμενης μέρας

  • A-
  • A+

Το ερώτημα «ποιο σχολείο θέλουμε;» ή γενικότερα «τι εκπαιδευτικό σύστημα θέλουμε;» ανέκαθεν αποτελούσε τη βάση διαρκών και αδιέξοδων πολιτικών συγκρούσεων και ταυτόχρονα τον ακρογωνιαίο λίθο της... μεταρρυθμισιολογίας από τη Μεταπολίτευση και εντεύθεν.

Τα τελευταία χρόνια πριν από την κρίση όλες οι απόπειρες ρύθμισης ξεκινούσαν ως εξαγγελίες μεγαλειωδών μεταρρυθμίσεων και κατέληγαν σε αποσπασματικές παρεμβάσεις, οι οποίες περισσότερο προορίζονταν για την επικοινωνιακή παρακαταθήκη τού εκάστοτε υπουργού Παιδείας, παρά για την ουσιαστική βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας. Τα δε χρόνια της κρίσης, η εκπαιδευτική πολιτική έχει μετατραπεί σε προσπάθεια διάσωσης της εκπαίδευσης με τη δραματική συρρίκνωση του ορισμού της ως δημόσιου αγαθού.

Λίγες ημέρες πριν από τις κρίσιμες εκλογές της 25ης Ιανουαρίου, απευθυνόμαστε στα κόμματα, όχι για να καταγράψουμε τις γενικές τους θέσεις για την Παιδεία, αλλά για να εξασφαλίσουμε συγκεκριμένες απαντήσεις για την επόμενη κιόλας ημέρα των εκλογών σε θέματα που επηρεάζουν άμεσα και καθοριστικά όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ανεξάρτητα από το πώς και από ποιους δρομολογήθηκαν. Οι μετεγγραφές στα ΑΕΙ, οι διαγραφές των αιωνίων, η Τράπεζα Θεμάτων, τα αμέτρητα κενά στα σχολεία και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών αφορούν και επηρεάζουν χιλιάδες οικογένειες, μαθητές, φοιτητές, δασκάλους, καθηγητές, πανεπιστημιακούς.

♦Οι μετεγγραφές αναγνωρίζονται από όλα τα κόμματα ως προβληματικός πλην όμως αναγκαίος θεσμός, αρκεί να συνοδεύεται από την ύπαρξη αυστηρών προϋποθέσεων και την οικονομική στήριξη των ΑΕΙ.

♦Οι «αιώνιοι» φοιτητές δεν κοστίζουν, αλλά μόνο ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ είναι υπέρ της διατήρησης του δικαιώματος αποφοίτησης. Οι υπόλοιποι ζητούν εκκαθάριση των μητρώων σταδιακά και με προϋποθέσεις, ενώ ΠΑΣΟΚ και ΚΙΔΗΣΟ υπερασπίζονται το μέτρο το οποίο καθιερώθηκε επί... παλαιού ΠΑΣΟΚ. Το νέο ΠΑΣΟΚ πάντως χρησιμοποιεί πιο ήπια διατύπωση, παραπέμποντας και στα Ιδρύματα.

♦Οι απαντήσεις για την Τράπεζα Θεμάτων αντανακλούν την τρέχουσα πολιτική εικόνα. Τα αριστερά κόμματα (ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ, ΔΗΜΑΡ), αλλά και οι ΑΝ.ΕΛΛ. την αποδοκιμάζουν, ΠΑΣΟΚ, ΠΟΤΑΜΙ, ΚΙΔΗΣΟ συμφωνούν με την καθιέρωσή της.

♦Πλην ΚΚΕ, όλοι αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα ενός συστήματος αξιολόγησης ή «αναδιάρθρωσης» (βλ. ΣΥΡΙΖΑ), αλλά όλοι ζητούν αναθεώρηση του σημερινού πλαισίου. Συμπεριλαμβανομένου του (συγκυβερνώντος μέχρι πριν από λίγες εβδομάδες) ΠΑΣΟΚ.

♦Για τα χιλιάδες κενά, μία είναι η απάντηση. Πρέπει να αυξηθούν τα κονδύλια, πρέπει να γίνουν διορισμοί. Κανείς δεν εξηγεί πώς ακριβώς θα επιτευχθούν αυτοί οι δύσκολοι στόχοι.

♦Από τον διάλογο απουσιάζει η Ν.Δ., η οποία παρέπεμψε τις ερωτήσεις στον πρώην υπουργό Παιδείας, Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο. Μας διαμηνύθηκε ότι ο κ. Αρβανιτόπουλος δεν προλάβαινε, λόγω μεγάλου προεκλογικού φόρτου.

Τα ερωτήματα

1. Η επαναφορά του δικαιώματος μετεγγραφής στα ΑΕΙ διευκόλυνε χιλιάδες οικογένειες, αλλά και «γονάτισε» κυρίως τα κεντρικά Ιδρύματα. Είστε υπέρ της διατήρησης του θεσμού ή όχι;

2. Το καθάρισμα των μητρώων έχει αρχίσει στα ΑΕΙ. Πιστεύετε ότι πρέπει να δοθεί περαιτέρω παράταση (και για πόσο) σε όσους «λιμνάζοντες» φοιτητές έχουν επιδείξει ενδιαφέρον ή ν’ αρχίσουν άμεσα οι διαγραφές τους, όπως προβλέπει η τελευταία υπουργική απόφαση;

3. Η Τράπεζα Θεμάτων πέρυσι «πέταξε» από τις τάξεις χιλιάδες μαθητές και μόλις πριν από λίγες ημέρες με εντολή του υπουργού Παιδείας αναδιαμορφώνεται διά της δραματικής συρρίκνωσής της. Ποια είναι η θέση σας για την ύπαρξη και τον ρόλο αυτού του θεσμού;

4. Οι διαδικασίες αξιολόγησης δασκάλων και καθηγητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης προκάλεσαν μεγάλη αναταραχή στην εκπαιδευτική κοινότητα και προχωρούν με μεγάλη δυσκολία. Χρειάζεται επανεξέταση του προτεινόμενου μοντέλου ή επιμονή στην εφαρμογή;

5. Πώς θα καλυφθούν τα χιλιάδες κενά στα σχολεία την επόμενη σχολική χρονιά με δεδομένη την αδιοριστία, τις συνεχιζόμενες αθρόες συνταξιοδοτήσεις και την περαιτέρω περικοπή κονδυλίων;

 

Οι απαντήσεις

Τάσος Κουράκης, υποψήφιος βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης, ΣΥΡΙΖΑ

1. O θεσμός των μετεγγραφών είναι ένα αναγκαίο κακό, ένα μεταβατικό μέτρο, που οδηγεί σε αδιέξοδο τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, όταν το υπουργείο Παιδείας κάνει ανέξοδη «κοινωνική πολιτική» στις πλάτες τους. Tο υπουργείο Παιδείας όφειλε άμεσα να ενισχύσει τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ με έκτακτη οικονομική ενίσχυση. H κυβέρνηση της Αριστεράς θα στηρίξει με τον καλύτερο τρόπο και τη φοιτητική μέριμνα (σίτιση, στέγαση), για την οποία άλλωστε είχε καταθέσει και πρόταση νόμου στις 1/8/2012.

2. Ο μνημονιακός νόμος 4009/2011 της κυρίας Διαμαντοπούλου που προβλέπει τη διαγραφή φοιτητών θα καταργηθεί άμεσα από την κυβέρνηση της Αριστεράς. Είναι αδιανόητο να βρεθούν εκτός ΑΕΙ φοιτητές και φοιτήτριες που δεν κοστίζουν στο κράτος ούτε για δελτίο φοιτητικής ταυτότητας (πάσο), ούτε για φοιτητική εστία, ούτε για συγγράμματα, ούτε για παντός είδους διευκολύνσεις.

3. Η Τράπεζα Θεμάτων που οδήγησε χιλιάδες μαθητές της Α΄ Λυκείου σε παταγώδη αποτυχία θα καταργηθεί αμέσως και θα επαναφέρουμε τον θεσμό της πρόσθετης και ενισχυτικής διδασκαλίας. Θα αποσυνδέσουμε τις εξετάσεις εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση από την απόκτηση του απολυτήριου Λυκείου, το οποίο θα αποκτάται με ενδοσχολικές εξετάσεις.

4. Η λεγόμενη αξιολόγηση ακύρωσε, όπου εφαρμόστηκε, το συλλογικό πνεύμα ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και, καθώς θα συνδέονταν και με το ύψος των αποδοχών τους, οδήγησε σε έναν ανεπίτρεπτο ανταγωνισμό. Ως αυριανή κυβέρνηση της χώρας θα καταργήσουμε το αυταρχικό νομοθετικό πλαίσιο της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και θα προχωρήσουμε σε μια δημοκρατική αναδιάρθρωση του θεσμικού πλαισίου και της δομής της διοίκησης και της οργάνωσης της εκπαίδευσης, ενισχύοντας τον ρόλο των συλλογικών οργάνων.

5. Σχεδιάζουμε έναν νέο προγραμματισμό μόνιμων προσλήψεων προσωπικού για την εξασφάλιση της λειτουργίας και της διοίκησης όλων των σχολείων και των σχολών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ταυτόχρονα, σταδιακά θα καταργήσουμε όλες τις ευέλικτες μορφές εργασίας. Μεταβατικά θα αξιοποιήσουμε και τις δυνατότητες προσλήψεων μέσω προγραμμάτων για να καλυφθούν τα υπόλοιπα κενά, ενισχύοντας όμως τις χαμηλές αμοιβές τους. Επίσης, θα επιδοτήσουμε τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς σε απομακρυσμένες περιοχές, ώστε να διασφαλιστεί η επαρκής στελέχωση των σχολικών μονάδων σε αυτές τις περιοχές και η αξιοπρεπής διαβίωση των εκπαιδευτικών.

 

Δημήτρης Νικηφόρος, αναπληρωτής γραμματέας Τομέα Παιδείας ΠΑΣΟΚ

1. Ο θεσμός των μετεγγραφών είναι αλήθεια ότι δημιουργεί ορισμένες στρεβλώσεις. Από την άλλη, ιδίως σε μια περίοδο κρίσης, αποτελεί ένα κοινωνικό μέτρο. Ο νόμος του Μαΐου είναι γεγονός ότι ήταν πολύ γενναιόδωρος. Σε συνεργασία με τα Ιδρύματα, βρέθηκε μια τομή. Στο μέλλον, το θέμα πρέπει πάλι να λυθεί ύστερα από διαβούλευση.

2. Το μέτρο της «εκκαθάρισης» των φοιτητικών μητρώων είναι ορθό και πρέπει να προχωρήσει, για λόγους ουσιαστικής ακαδημαϊκής τάξης αλλά και αισθητικής. Η πρόβλεψη του νόμου δίνει την τελική αρμοδιότητα στα ίδια τα Ιδρύματα. Το υπουργείο έχει αρμοδιότητα στον βαθμό που δεν έχουν (κακώς) ολοκληρωθεί οι Οργανισμοί. Στο μέλλον θα περιμένουμε να δούμε τον τρόπο με τον οποίο το κάθε Ιδρυμα θα αντιμετωπίσει το ζήτημα.

3. Η Τράπεζα Θεμάτων δεν είναι ένας αρνητικός θεσμός. Σκοπός της είναι η υποβοήθηση των μαθητών στη μελέτη τους. Η αιτία που προβλήματος που δημιουργήθηκε ήταν η αλλαγή προς το αυστηρότερο του τρόπου προαγωγής και απόλυσης των μαθητών. Εγιναν οι παρεμβάσεις που έπρεπε και αντιμετωπίστηκε σε σημαντικό βαθμό. Από εκεί και μετά, είναι γεγονός πως τα θέματα της Τράπεζας πρέπει να είναι «ελεγχόμενα» όσον αφορά τον αριθμό τους και βέβαια να γνωστοποιούνται έγκαιρα και όχι παραμονές εξετάσεων.

4. Tο ΠΑΣΟΚ ήταν και είναι υπέρ της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και του εκπαιδευτικού. Ομως, είμαστε αντίθετοι τόσο με τη λογική που διέπει το Π.Δ. που προώθησε η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Παιδείας όσο και με πολλές από τις επιμέρους διατάξεις του. Απαιτείται αλλαγή του συγκεκριμένου μοντέλου αξιολόγησης.

5. Είναι αμφίβολο αν θα είναι δυνατό το άνοιγμα των σχολείων στις 11 Σεπτέμβρη. Απαιτούνται μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών. Αυτό θα το πετύχουμε με την κατάργηση της αναλογίας 1 προς 10 στην εκπαίδευση και την άμεση διενέργεια διαγωνισμού ΑΣΕΠ για 10.000 τουλάχιστον εκπαιδευτικούς γενικής εκπαίδευσης και 5.000 ειδικής αγωγής. Από την άλλη, επιβάλλεται να δοθεί ιδιαίτερο βάρος στη λειτουργία θεσμών αντισταθμιστικής εκπαίδευσης, όπως η ενισχυτική διδασκαλία και η πρόσθετη διδακτική στήριξη.

 

Ηλίας Πατίδης, υποψήφιος βουλευτής Β΄ Πειραιά, ΚΚΕ

1. Το μέτρο των μετεγγραφών σε μεγάλο βαθμό αφορά τα παιδιά των φτωχών λαϊκών στρωμάτων και πρέπει να διατηρηθεί, παράλληλα με την ουσιαστική αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης προς τα ΑΕΙ, την προκήρυξη θέσεων μόνιμης και αποκλειστικής απασχόλησης εκπαιδευτικού και λοιπού δυναμικού, την ανέγερση εστιών και στην επαρχία, ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες δωρεάν στέγασης και να μην εξωθούνται οι σπουδαστές στην αίτηση μετεγγραφής.

2. Η πλειονότητα των σπουδαστών που θα την πληρώσουν είναι παιδιά που έπρεπε να δουλεύουν ταυτόχρονα με τις σπουδές, που δυσκολεύτηκαν να τελειώσουν λόγω κόστους σπουδών. Κυρίως, η κυβέρνηση θέλει να προετοιμάσει τη νέα φουρνιά σπουδαστών να σκέφτεται άλλες εναλλακτικές, αρεστές στους κεφαλαιοκράτες. Εχουν ευθύνη και τα κόμματα εκείνα, όπως ο ΣΥΡΙΖΑ, που παρουσιάζουν τις διαγραφές απλά σαν ένα «νοικοκύρεμα».

3. Το ΚΚΕ παλεύει για να μη δοθούν οι εξετάσεις στην Α΄ και Β΄ λυκείου από Τράπεζα Θεμάτων και να έχουν αποκλειστικά ενδοσχολικό χαρακτήρα με αποκλειστική ευθύνη του εκπαιδευτικού. Η Τράπεζα Θεμάτων οδηγεί ακόμα πιο έντονα σε διδασκαλία με βάση τα «SOS», την τυποποιεί. Ακόμα, εντείνει τους κοινωνικούς φραγμούς, καθώς στις δεδομένες συνθήκες, με κενά, ελλείψεις εκπαιδευτικών κ.ά., ένας μεγάλος αριθμός μαθητών αποθαρρύνεται από τη συνέχεια των σπουδών και εγκαταλείπει.

4. Κατάργηση όλου του πλαισίου της λεγόμενης αξιολόγησης γιατί οδηγεί σε σχολεία πολλών ταχυτήτων και θέλει να ελέγξει ακόμα πιο σφικτά τους εκπαιδευτικούς ώστε να προωθούν την πολιτική της κατηγοριοποίησης των μαθητών, του ανταγωνισμού, της ιδεολογικής χειραγώγησης των παιδιών στις κάλπικες αξίες της επιχειρηματικότητας και της Ε.Ε.

5. Οχι μόνο την επόμενη σχολική χρονιά αλλά ακόμα και σήμερα πρέπει άμεσα να γίνουν προσλήψεις εκπαιδευτικών. Γιατί κενά υπάρχουν, που σημαίνει πολύ απλά ότι χιλιάδες παιδιά στερούνται το δικαίωμα στη μόρφωση. Φυσικά, για να γίνει αυτό απαιτείται σύγκρουση με την πολιτική των κυβερνήσεων που είναι δεσμευμένες στη στρατηγική της Ε.Ε., στην πολιτική εξυπηρέτησης του χρέους.

 

Ευγενία Μπουρνόβα, υπεύθυνη Τομέα Παιδείας και Ερευνας ΔΗΜΑΡ

1. Οι μετεγγραφές αποτέλεσαν πάντα μέτρο πελατειακού χαρακτήρα. Η φοιτητική μέριμνα πρέπει να γίνει πιο ουσιαστική/αποτελεσματική. Συμφωνούμε με την πρόταση του ΣΑΠΕ για περιορισμό των μετεγγραφόμενων στο 15% επί των εισακτέων (με βάση εισοδηματικά κριτήρια) με αντίστοιχο καθορισμό των εισακτέων στη βάση τριμερούς συμφωνίας (ΑΕΙ-ΑΔΙΠ-ΥΠΑΙΘ). Το θέμα των μετεγγραφών μεσοπρόθεσμα πρέπει ν’ αποδραματοποιηθεί και να εξετασθεί στο πλαίσιο της ορθολογικότερης οργάνωσης σε περιφερειακή βάση με την αντίστοιχη αναμόρφωση του συστήματος εισαγωγής στα ΑΕΙ, έτσι ώστε να καλύπτονται πραγματικές ανάγκες (μετοικίσεις, έκτακτες οικογενειακές συνθήκες).

2. Τα μητρώα πρέπει να εκκαθαριστούν για την εύρυθμη λειτουργία των ιδρυμάτων. Εάν υπάρχουν ειδικές περιπτώσεις, μπορούν να αιτηθούν την (επαρκώς αιτιολογημένη) εξαίρεση στις αρχές των ιδρυμάτων. Πρέπει να συζητηθεί μια διαδικασία επανεγγραφής υπό προϋποθέσεις που πρέπει να τελούν υπό το ίδιο καθεστώς με τον καθορισμό των εισακτέων (καθορισμός πλαφόν για την κατηγορία αυτή).

3. Δεν βοήθησε, ιδίως όπως εφαρμόστηκε. Κάθε σύστημα πρέπει να αξιολογείται με βάση τον στόχο που είχε θέσει. Η Τράπεζα Θεμάτων ανέδειξε την ανεπάρκεια στη λειτουργία των σχολείων, άρα πρέπει πρωτίστως να αλλάξει το σχολείο.

4. Η αξιολόγηση πρέπει να υπάρξει! Οπωσδήποτε όμως χρειάζεται επανεξέταση του προτεινόμενου μοντέλου αξιολόγησης αλλά και της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας. Το υπάρχον είναι δυσλειτουργικό, δεν οδηγεί σε αποτελέσματα συμβατά με την κοινή λογική (είναι δυνατόν ένας πραγματικά ανεπαρκής να βαθμολογηθεί ως άριστος) και δεν έχει τη συναίνεση των εκπαιδευτικών (κυρίως στα ζητήματα της ποσόστωσης, της επιμόρφωσης αλλά και των κριτηρίων).

5. Μόνο με αύξηση των κονδυλίων για την Παιδεία. Για το άμεσο μέλλον να εξαιρεθεί η εκπαίδευση από τον περιορισμό των προσλήψεων (10:1). Να γυρίσουν όλοι οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία, να επιστρέψουν όλοι οι αποσπασμένοι στις οργανικές τους θέσεις, να δοθούν κίνητρα μετακίνησης σε δυσπρόσιτα (μόρια, φοροαπαλλαγές, επίδομα) σχολεία, να σταματήσουν οι αποσπάσεις σε άλλες υπηρεσίες μέχρι την πλήρη καταγραφή των αναγκών.

 

Σταυρούλα Ξουλίδου, υποψήφια βουλευτής Β΄ Θεσσαλονίκης, ΑΝ.ΕΛΛ.

1. Υπάρχει μια σημαντική μερίδα φοιτητών, η οποία πραγματικά πληροί όλα τα κριτήρια ώστε να ζητήσει να συμπεριληφθεί στη διαδικασία των μετεγγραφών. Η επιλογή όμως πρέπει να γίνεται με βάση τα οικογενειακά εισοδήματα και να λαμβάνονται υπόψη και κοινωνικά κριτήρια, όπως πολύτεκνες οικογένειες ή φοιτητές με χρόνιες παθήσεις.

2. Πρέπει να στοιχειοθετηθεί ένα νομοθετικό πλαίσιο που θα εξαιρεί τους φοιτητές που επιμήκυναν τις σπουδές τους λόγω σοβαρών και μακροχρόνιων παθήσεων ή λόγω οικονομικών δυσχερειών οι οποίες τους οδήγησαν να έχουν το διττό ρόλο του φοιτητή και του σκληρού εργαζόμενου. Εξάλλου, δεν επιβαρύνουν ούτε στο ελάχιστο τον κρατικό προϋπολογισμό και διατηρούν αναλλοίωτο το δικαίωμα ολοκλήρωσης των σπουδών τους.

3. Η Τράπεζα Θεμάτων θεσμοθετήθηκε ανερμάτιστα χωρίς καμία προηγούμενη αξιολόγηση ή υποδομή. Είναι ένας θεσμός-ολοκαύτωμα που όπως απεδείχθη οδήγησε σε θάνατο πολλούς μαθητές και τους αποπροσανατόλισε από το στόχο τους. Αντί να ενθαρρύνει τις προσπάθειές τους για πνευματική ανάπτυξη και ολοκλήρωση, τους κατακερμάτισε.

4. Η διαδικασία της αξιολόγησης πρέπει να αναθεωρηθεί άρδην ώστε η εφαρμογή να είναι χρηστική, εφαρμόσιμη και υποβοηθήσει την εκπαιδευτική αναγέννηση που είναι εδώ και πολλές δεκαετίες επιτακτική.

5. Δεν μπορούμε να φανούμε ανώριμοι και να υποστηρίξουμε ότι τα προβλήματα θα διευθετηθούν από τη μια στιγμή στην άλλη. Χρειάζεται συστηματική εργασία. Δεν θα περικόψουμε εκπαιδευτικά κονδύλια. Θα αξιολογήσουμε την αν μη τι άλλο έωλη εκπαιδευτική κατάσταση, θα πατάξουμε τη γραφειοκρατία που ταλανίζει την εκπαιδευτική κοινότητα και θα τοποθετήσουμε τους απαραίτητους εκπαιδευτικούς στις θέσεις που χρειάζονται.

 

Γραφείο Τύπου «Το Ποτάμι»

1. Οι μετεγγραφές πρέπει να γίνονται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και με ποσοτικό περιορισμό. Καλύτερα είναι να υπάρχουν άλλα κίνητρα (όπως περισσότερες υποτροφίες, χαμηλότοκα ειδικά φοιτητικά δάνεια) παρά να υποβαθμίζεται το επίπεδο των σπουδών για ψηφοθηρικούς σκοπούς.

2. Μια μικρή μεταβατική περίοδος μπορεί να υπάρξει για να δοθεί μια τελευταία ευκαιρία. Οι «λιμνάζοντες» φοιτητές δεν κοστίζουν. Το πραγματικό κόστος είναι άυλο. Είναι η καλλιέργεια μιας νοοτροπίας ότι κάποτε όλοι θα «βγούμε», όλοι θα πάρουμε το «χαρτί». Αυτό οδηγεί σε μια χαλάρωση, σε μια λογική της ήσσονος προσπάθειας και αναπόφευκτα στην απώλεια της στοχοπροσήλωσης κατά τη διάρκεια των σπουδών. Η θέσπιση ενός ανώτατου χρονικού ορίου σπουδών είναι στη σωστή κατεύθυνση στον μακρύ δρόμο του εξορθολογισμού των πανεπιστημίων στην Ελλάδα.

3. Με την Τράπεζα απλά δυσκόλεψαν οι ενδοσχολικές εξετάσεις στο μέτρο που τα δύο από τα 4 θέματα είναι τώρα άγνωστα στους μαθητές. Οι εξετάσεις έγιναν πιο αξιόπιστες. Τα θέματα καλύπτουν όλη την ύλη. Είναι αντίστοιχα με αυτά του σχολικού βιβλίου ή των βοηθημάτων. Καλώς μειώνεται ο αριθμός τους για να είναι πιο εύκολα διαχειρίσιμα από τους μαθητές, αλλά και γιατί πολλά από αυτά ήταν μεταξύ τους σχεδόν ίδια.

4. Είμαστε υπέρ μιας επιστημονικά έγκυρης και δίκαιης αξιολόγησης όλων των δημόσιων υπαλλήλων. Ζητάμε να γίνεται από ανεξάρτητη αρχή που θα στελεχωθεί με στελέχη που θα γνωρίζουν να αξιολογούν και όχι από τους σχολικούς συμβούλους που δεν είναι εκπαιδευμένοι γι’ αυτό. Επίσης, ζητάμε ειδική εκπαίδευση και αξιόπιστη επιλογή των στελεχών της εκπαίδευσης που σήμερα γίνεται με κομματικά κριτήρια και ΜΟΝΟ.

5. Πρέπει όλοι οι αποσπασμένοι καθηγητές να επιστρέψουν στις τάξεις. Δεν νοείται να υπάρχουν κενά και κάποιοι καθηγητές να είναι σε κομματικά γραφεία ή σε άλλες θέσεις (ακόμα και σε Πανεπιστήμια!) και όχι στην τάξη. Υπάρχουν περίπου 5.000 εκπαιδευτικοί αποσπασμένοι εκτός σχολείων είτε εντός είτε εκτός υπουργείου Παιδείας. Αν, παρ’ όλα αυτά, συνεχίζουν να λείπουν ορισμένες ειδικότητες, να διορίζονται αναπληρωτές.

 

Χρήστος Αηδόνης, υποψήφιος βουλευτής Α΄ Αθηνών, Κίνημα Δημοκρατών Σοσιαλιστών (ΚΙΔΗΣΟ)

1. Το πρόβλημα δεν λύνεται με μετεγγραφές διότι η κρίση έχει εκτινάξει τις ανάγκες. Χρειάζεται να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο σύστημα στήριξης των φοιτητών που σπουδάζουν μακριά από το σπίτι τους. Η παροχή υποτροφιών, στέγης, σίτισης, αλλά και φορολογικών ελαφρύνσεων στις οικογένειες που σπουδάζουν παιδιά σε περιοχές μακριά από την οικογενειακή στέγη πρέπει να είναι προτεραιότητες σε μια ευρωπαϊκή χώρα.

2. «Αιώνιοι» φοιτητές δεν υπάρχουν σε καμιά χώρα σε κανένα πανεπιστήμιο. Νομίζω δόθηκαν αρκετές ευκαιρίες σε όσους θέλουν πράγματι να συνεχίσουν τις σπουδές τους. Η τελευταία υπουργική απόφαση είναι μια ακόμη. Ο Ν. 4009/11 είναι πρωτοποριακός. Θα πρέπει ο κ. Τσίπρας και ο ΣΥΡΙΖΑ να πουν τι θα κάνουν, λέγοντας ότι θα αλλάξουν τον νόμο.

3. Ως θεσμός είναι θετικός διότι διασφαλίζει την αντικειμενικότητα και το αδιάβλητο της αξιολόγησης των μαθητών, αλλά σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να λειτουργεί ως «δαμόκλειος σπάθη» πάνω από τα κεφάλια των μαθητών. Είναι σωστό η Τράπεζα Θεμάτων να αναδιαμορφωθεί και να επανεξεταστεί συνολικά ο τρόπος εφαρμογής της.

4. Η αξιολόγηση είναι απαραίτητη για τη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος. Δεν πρέπει όμως να συνδέεται με προσπάθειες ιδεολογικού ελέγχου, με ποσοστώσεις, απολύσεις και τιμωρητική διάθεση. Η αναταραχή σχετίζεται με μια νοοτροπία της εκπαιδευτικής κοινότητας που έχει τις ρίζες της στο παρελθόν, με κομματικές σκοπιμότητες αλλά και με λάθη των υπουργών Παιδείας.

5. Δυστυχώς η κρίση έχει πλήξει σημαντικά τον χώρο της Εκπαίδευσης και της Υγείας. Κι αυτό συνέβη όχι μόνο λόγω των περικοπών αλλά κυρίως γιατί μετά το 2012 σταμάτησε ή αποδομήθηκε κάθε μεταρρύθμιση της κυβέρνησης Παπανδρέου. Ετσι οδηγηθήκαμε μέχρι και σε απολύσεις εκπαιδευτικών της Τεχνικής κι Επαγγελματικής Εκπαίδευση με τον ανεκδιήγητο νόμο που διέλυσε τον χώρο αυτό. Θυμίζω ότι ως βουλευτής τον καταψήφισα. Τα κενά, λοιπόν, για να καλυφθούν χρειάζεται να «απελευθερωθεί» η εκπαίδευση από τη δέσμευση 10 προς 1 που ισχύει για τους διορισμούς αλλά και γενναίες μεταρρυθμίσεις.

(Αύριο το debate συνεχίζεται, με θέμα συζήτησης την Υγεία)

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αντιπαράθεση επί ερειπίων
Τα κόμματα καταθέτουν τις απόψεις τους - Η παιδεία, λόγω της αυτονόητης αξίας της ως δημόσιου αγαθού, πάντα προτάσσεται ως στρατηγική προτεραιότητα των κομμάτων, είτε βρίσκονται στην κυβέρνηση είτε στην...
Αντιπαράθεση επί ερειπίων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αποχή δείχνει η απόχη της κάλπης
Είτε λόγω αδιαφορίας για τον φοιτητικό συνδικαλισμό είτε λόγω δυσαρέσκειας για την παρακμή του, η αποχή -και όχι άλλη μορφή αντίδρασης- παραμένει το ισχυρότερο αποτύπωμα των φοιτητικών εκλογών τα τελευταία...
Αποχή δείχνει η απόχη της κάλπης
ΕΚΛΟΓΕΣ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2015
Ανοίγει η ψαλίδα μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και Ν.Δ.
Δύο νέες δημοσκοπήσεις, της εταιρίας GPO και του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, αποτυπώνουν σαφές προβάδισμα του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, με 4% και 6,5%, αντίστοιχα. Τρίτο κόμμα Το Ποτάμι. Εκτός...
Ανοίγει η ψαλίδα μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και Ν.Δ.
ΕΚΛΟΓΕΣ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2015
Τα ψηφοδέλτια των κομμάτων
Νέα Δημοκρατία, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, Ανεξάρτητοι Έλληνες, ΚΚΕ, ΚΙΔΗΣΟ, Το Ποτάμι και ο συνδυασμός Πράσινοι – Δημοκρατική Αριστερά, έδωσαν στη δημοσιότητα τα ψηφοδέλτια με τα οποία κατεβαίνουν στις εκλογές της 25ης...
Τα ψηφοδέλτια των κομμάτων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας
Η αυτοαξιολόγηση και άλλες παρεμβάσεις στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, βρίσκονται στις προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας μαζί με την έναρξη της μεγάλης αναδιάρθρωσης στην τριτοβάθμια, τα...
Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Δημοκρατικό» επιχειρείν στο νέο Πανεπιστήμιο
Στο νέο σχέδιο νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση, το υπουργείο Παιδείας προσπαθεί να ισορροπήσει μεταξύ του εκδημοκρατισμού στη λειτουργία των ιδρυμάτων και της στροφής των ΑΕΙ-ΤΕΙ σε χρηματοδότηση μέσω των...
«Δημοκρατικό» επιχειρείν στο νέο Πανεπιστήμιο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας