Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τι αλλάζει και πότε στην εκπαίδευση
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Τι αλλάζει και πότε στην εκπαίδευση

  • A-
  • A+

Μέχρι τον Μάρτιο θα ληφθούν οι πολιτικές αποφάσεις για τη Β' και Γ' Λυκείου, Εθνικό Απολυτήριο, κατάργηση Πανελληνίων και αναμόρφωση των πρώτων ετών των ΑΕΙ.

«Στόχος και κεντρική πολιτική μας επιλογή είναι να διαμορφώσουμε το σχολείο που μας επιτρέπουν οι σαφείς ενδείξεις μιας έστω δειλής αναπτυξιακής πορείας, αφήνοντας πίσω μας το σχολείο της κρίσης» τόνισε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, κατά τη συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2017.

Έκανε λόγο για ολέθριες συνέπειες της κρίσης στην εκπαίδευση με ευθύνη των προηγούμενων κυβερνήσεων, ενώ τόνισε ότι για πρώτη φορά στα τελευταία πέντε χρόνια αυξήθηκαν τα κονδύλια για την παιδεία.

«Η αύξηση αυτή, αν και μικρή ποσοστιαία, μεταφράζεται σε 250.000.000 ευρώ, ποσό που θα ανακουφίσει τουλάχιστον κάποιες από τις επείγουσες ανάγκες της εκπαίδευσης» τόνισε και πρόσθεσε ότι για την υποστήριξη των αναπτυξιακών πρωτοβουλιών έχουν εξασφαλιστεί από ευρωπαϊκούς χρηματοδοτικούς μηχανισμούς άλλα 100.000.000 ευρώ ανά έτος, μέχρι το 2020. 

«Εδώ και σχεδόν δύο χρόνια προσπαθούμε να ορθοποδήσουμε μια δημόσια εκπαίδευση, θεσμικά υπονομευμένη, υλικοτεχνικά ρημαγμένη και με ανθρώπινο δυναμικό που η ίδια η Πολιτεία είχε απαξιώσει» επισήμανε, ενώ χαρακτήρισε άθλο όσα έγιναν από την σημερινή κυβέρνηση, σημειώνοντας ωστόσο ότι μένουν πολλά ακόμα να γίνουν.

Συγκεκριμένα ο Υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου σημείωσε:

Προσχολική Αγωγή

Γενίκευση της προσχολικής αγωγής και εκσυγχρονισμός της. Ανανέωση των αναλυτικών προγραμμάτων και εισαγωγή νέων παιδαγωγικών μεθόδων όπως είναι η διαφοροποιημένη παιδαγωγική.

Ολοήμερο σχολείο- Δημοτικό

Στα δημοτικά σχολεία, επέκταση της λειτουργίας του ενιαίου τύπου ολοήμερου, ώστε να συμπεριλάβει και τα μονοθέσια, τα διθέσια και τα τριθέσια δημοτικά σχολεία.

«Ταυτόχρονα, θα βελτιώσουμε την υλοποίηση του προγράμματος κατά τις απογευματινές ώρες, ώστε η φοίτηση των μαθητών σε αυτά να αποκτήσει ουσιαστικό παιδαγωγικό χαρακτήρα, και να λειτουργήσει θετικά, ιδιαίτερα για τους μαθητές που προέρχονται από τα πιο στερημένα κοινωνικά περιβάλλοντα». 

Θεματική Εβδομάδα

Στα Γυμνάσια, σχεδιάζεται η καθιέρωση του θεσμού της Θεματικής Εβδομάδας που φέτος θα είναι αφιερωμένη στην Αγωγή Υγείας με έμφαση στις εξαρτήσεις, τη διατροφή και τις έμφυλες σχέσεις. 

Περιγραφική αξιολόγηση

Παράλληλα, σε ολόκληρη την υποχρεωτική εκπαίδευση ξεκινά πιλοτικό πρόγραμμα περιγραφικής αξιολόγησης που σταδιακά θα επεκταθεί σε όλα τα σχολεία το 2018-19. Σύμφωνα με τον Κ. Γαβρόγλου «επιδιώκουμε να ενισχυθούν οι αρμοδιότητες του συλλόγου διδασκόντων και συνεπώς η αυτονομία της σχολικής μονάδας, ώστε να απεμπλακεί η λειτουργία της από την καθηλωτική γραφειοκρατία.

»Οι διαδικασίες του σχεδιασμού και της αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου που σταδιακά θα εισαχθούν θα αποτελούν εσωτερική υπόθεση των σχολικών μονάδων και σε καμία περίπτωση δεν θα έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα ούτε βέβαια θα συνδέονται με μισθούς ή απολύσεις. Αντίθετα, στόχος είναι να δημιουργηθεί μια κουλτούρα συνεργατικού σχεδιασμού με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας της παιδαγωγικής πράξης, μέσα σε κλίμα εμπιστοσύνης και ασφάλειας.

»Τέτοιου τύπου αυτοαξιολογήσεις θα αναδείξουν τις πρωτοποριακές δράσεις που γίνονται ήδη με πρωτοβουλία εκπαιδευτικών σε πολλά από τα σχολεία μας. Στις αυτοαξιολογήσεις, όμως, των σχολικών μονάδων θα καταγραφούν και οι υποχρεώσεις της Πολιτείας που σε πολλούς τομείς υπολείπονται».

Λύκειο και εθνικό Απολυτήριο

Το Λύκειο αποτελεί το πιο σύνθετο πεδίο στο οποίο είναι απαραίτητο να παρέμβουμε είπε ο Υπουργός Παιδείας.

«Χρειάζεται να αποκατασταθεί η αυτονομία του ως εκπαιδευτικής βαθμίδας. Ιδιαίτερα κρίσιμη είναι η αναβάθμιση των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου, την ουσιαστική λειτουργία των οποίων όλη η κοινωνία έχει εκχωρήσει στα φροντιστήρια. Είναι απαραίτητο το Λύκειο να απονέμει ένα αξιόπιστο Εθνικό Απολυτήριο που θα αποτελέσει και τη βάση για το νέο σύστημα εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο. 

»Άμεσα η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, αξιοποιώντας τις προτάσεις που διαμορφώθηκαν στη διάρκεια του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου, τις επεξεργασίες του ΙΕΠ, τις απόψεις εμπειρογνωμόνων, των εκπαιδευτικών φορέων, αλλά και προτάσεων που έχουν διατυπωθεί τα τελευταία 20 χρόνια, μέσα από ένα διάλογο που θα μεταδίδεται και από το Κανάλι της Βουλής, καλείται να καταλήξει σε ένα πλαίσιο προτάσεων, για το τετράπτυχο "Αναβάθμιση τελευταίων τάξεων του Λυκείου, αξιόπιστο Εθνικό Απολυτήριο, κατάργηση Πανελληνίων και αναμόρφωση των πρώτων ετών των ΑΕΙ"».

Οι αποφάσεις για το νέο σύστημα τον Μάρτιο

«Ελπίζουμε μέχρι τον Μάρτιο να ολοκληρωθούν οι συζητήσεις ώστε να ληφθούν οι απαραίτητες πολιτικές αποφάσεις και να γνωρίζουν όσοι θα είναι στην πρώτη Λυκείου ποιο θα είναι το νέο σύστημα. Να προγραμματίσουμε δηλαδή σε βάθος τριετίας. Μέχρι τότε θα
ισχύουν οι Πανελλήνιες με τη σημερινή τους μορφή».

Πανεπιστήμια

Ο μεγάλος στόχος εδώ είναι η διατήρηση και ενίσχυση της αυτονομίας των Πανεπιστημίων και η απρόσκοπτη στήριξη της ερευνητικής και εκπαιδευτικής τους δράσης.

Καθοριστικής σημασίας είναι η δημιουργία ενός ευέλικτου ΕΛΚΕ, που, απαλλαγμένος από την υπέρμετρη γραφειοκρατία, θα διαχειρίζεται αποτελεσματικά τα ερευνητικά κονδύλια και θα υποστηρίζει μέλη ΔΕΠ και νέους ερευνητές στην απορρόφηση των ερευνητικών κονδυλίων.

Μόνο μέσα από ένα τέτοιο υποστηρικτικό πλέγμα θα θωρακιστούν οι προπτυχιακές και οι μεταπτυχιακές σπουδές από τον κίνδυνο υποβάθμισής τους, κυρίως λόγω υποχρηματοδότησης και μη ανανέωσης του διδακτικού προσωπικού των Πανεπιστημίων.

Στήριξη των εκπαιδευτικών λειτουργών

Αφήσαμε για το τέλος την στήριξη των εκπαιδευτικών λειτουργών δήλωσε ο Υπουργός Παιδείας.

«Όχι επειδή το θεωρούμε δευτερεύον, αλλά ίσα ίσα, επειδή το θεωρούμε εξαιρετικά σημαντικό και κρίσιμο. Άλλωστε, στη δική τους συμβολή και ενεργό συμμετοχή στηρίζουμε την αισιοδοξία μας για την επιτυχία του εγχειρήματος. Ανάμεσα στις προτεραιότητες του υπουργείου είναι η δημιουργία Κεντρικής Υποστηρικτικής Δομής της Εκπαιδευτικής Κοινότητας η οποία, ανάμεσα σε άλλα, θα έχει την ευθύνη των προγραμμάτων επιμόρφωσης».

 

ΒΟΥΛΗ
«Πέρασε» το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας
Εν μέσω έντονων αντιπαραθέσεων και με τον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας, Κυριάκο Μητσοτάκη, να καταθέτει την ομιλία του για την Παιδεία στα πρακτικά, ψηφίστηκε επί της αρχής το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου...
«Πέρασε» το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας
ΒΟΥΛΗ
Τον Σεπτέμβρη στη Βουλή το νομοσχέδιο για το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Νωρίς το φθινόπωρο θα κατατεθεί προς συζήτηση στο Κοινοβούλιο το σχέδιο νόμου του υπ. Παιδείας για την αναδιάρθρωση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας ● Προβλέπεται να συγκροτηθεί από οκτώ σχολές. Οι τρεις θα...
Τον Σεπτέμβρη στη Βουλή το νομοσχέδιο για το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΒΟΥΛΗ
Σύγκρουση Μητσοτάκη-Γαβρόγλου για την Παιδεία
Έντονη κριτική άσκησε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης κατά την ομιλία του στη Βουλή. Ο Κ. Μητσοτάκης κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι δεν έχει σχέδιο για την Παιδεία, ενώ κατήγγειλε το υπουργείο πως θέλει...
Σύγκρουση Μητσοτάκη-Γαβρόγλου για την Παιδεία
ΒΟΥΛΗ
Αρχίζει η συζήτηση για τις αλλαγές στο Λύκειο
Οι αλλαγές στο Λύκειο και στον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα βρεθούν στο επίκεντρο της σημερινής συνεδρίασης της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων. Στόχος να βρεθεί «κοινός τόπος» μεταξύ...
Αρχίζει η συζήτηση για τις αλλαγές στο Λύκειο
ΒΟΥΛΗ
Με τη διαδικασία του επείγοντος το ν/σ του υπουργείου Παιδείας
Κατατέθηκε στη Βουλή μετά τα μεσάνυχτα στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, ενώ οι αντιδράσεις για τις συγχωνεύσεις ΑΕΙ-ΤΕΙ αλλά και το νέο σύστημα εισαγωγής συνεχίζονται.
Με τη διαδικασία του επείγοντος το ν/σ του υπουργείου Παιδείας
ΒΟΥΛΗ
Εγκρίθηκε ο πρώτος μεταμνημονιακός προϋπολογισμός
Με το αίσθημα της δικαίωσης για την -έστω και μερική ανάκτηση- της οικονομικής ελευθερίας της χώρας να κυριαρχεί στα κυβερνητικά έδρανα, εγκρίθηκε από τη Βουλή ο προϋπολογισμός του 2019, ο πρώτος της...
Εγκρίθηκε ο πρώτος μεταμνημονιακός προϋπολογισμός

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας