Αθήνα, 27°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
27°C
28.5° 25.6°
4 BF
34%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
26.6° 23.7°
6 BF
42%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
23°C
25.5° 23.0°
3 BF
66%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
20.9° 20.9°
2 BF
52%
Αλεξανδρούπολη
Ασθενείς βροχοπτώσεις
17°C
16.9° 16.9°
1 BF
82%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
25°C
25.4° 23.5°
0 BF
38%
Κοζάνη
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
21.8° 20.4°
2 BF
35%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
24°C
24.1° 24.1°
2 BF
40%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
26°C
27.1° 25.5°
4 BF
39%
Μυτιλήνη
Θύελλα
22°C
22.9° 20.7°
1 BF
71%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
24°C
24.8° 24.4°
5 BF
38%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
24°C
23.7° 22.9°
2 BF
50%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
23°C
22.9° 22.9°
4 BF
64%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
28°C
27.9° 27.9°
3 BF
26%
Λαμία
Αίθριος καιρός
27°C
27.2° 25.6°
3 BF
39%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
23°C
22.8° 22.7°
4 BF
70%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
28°C
28.0° 26.7°
4 BF
18%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
21.3° 20.5°
3 BF
80%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
24°C
26.1° 24.2°
2 BF
47%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
18°C
18.5° 18.5°
3 BF
56%
ΜΕΝΟΥ
Μενδώνη
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI

Με τις ψήφους ΝΔ και ΠΑΣΟΚ πέρασε το ν/σ για την άυλη πολιτιστική κληρονομιά

Υπερψηφίσθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής το σχέδιο νόμου του υπουργείου Πολιτισμού για τη διαφύλαξη και την ανάδειξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, την προστασία και ενίσχυση του ελληνόφωνου τραγουδιού και των ηχογραφημάτων νέων δημιουργών ή καλλιτεχνών, καθώς και την προστασία και διάχυση της ελληνικής γλώσσας, στο πλαίσιο της διαφύλαξης και ανάδειξης της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, το οποίο προκάλεσε έντονες αντιδράσεις κυρίως στον ξενοδοχειακό κλάδο για την υποχρεωτική ποσόστωση του ελληνόφωνου τραγουδιού.

«Υπέρ» του νομοσχεδίου επί της αρχής ψήφισε η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ. Καταψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ, Ελληνική Λύση, Νέα Αριστερά και Νίκη, ενώ με το «παρών» τάχθηκαν Σπαρτιάτες και Πλεύση Ελευθερίας.

Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ολοκληρώνοντας την συζήτηση στην Ολομέλεια του νομοσχεδίου ανέφερε ότι «η διάσωση της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς και η ποικιλομορφία της είναι δεδομένη και περισσότερο από ποτέ επιβεβλημένη λόγω των νέων συνθηκών». Η εισήγηση των εμπειρογνωμώνων, είπε κυρία Μενδώνη, ήταν εκείνη που υπέδειξε την σύσταση των δύο οργάνων που δημιουργούνται με το νομοσχέδιο για την προστασία της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς μας.

Για το ελληνόφωνο τραγούδι, είπε ότι δημιουργείται ένα πλέγμα προστασίας του. Μέλημα και πρόθεσή μας είναι η αναβάθμιση του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας, καθώς το θεσμικό του πλαίσιο, είναι πολλών ετών, γιατί νοιαζόμαστε και αγαπάμε τους δημιουργούς. Με το νομοσχέδιο δεν αλλάζουν ούτε αλλοιώνονται οι βασικοί νόμοι περί προστασίας πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, το ύψος ή ο τρόπος είσπραξης αυτών των δικαιωμάτων, τις παθογένειες που υφίστανται επί χρόνια στην λειτουργία των οργανισμών διαχείρισης, όσο και στην αγορά των χρηστών, αλλά αυτό που επέρχεται με τις παρούσες ρυθμίσεις είναι ότι αναγνωρίζουμε για πρώτη φορά το ελληνόφωνο τραγούδι ως αναγκαίο προστατευόμενο αγαθό στο πλαίσιο της άυλης πολιτιστικής μας κληρονομίας. Το αντιμετωπίζουμε ως ισότιμο κρίκο της σύγχρονης πολιτικής κληρονομιάς. Η βούληση της προστασίας αυτής δεν γίνεται σε βάρος της ελευθερίας άσκησης επαγγελματικής δραστηριότητας ούτε αγνοώντας την συνέργεια των διάφορων κλάδων, σε αυτή την προσπάθεια. Τα κίνητρα που δίνονται στους ραδιοφωνικούς σταθμούς έχουν την σύμφωνη γνώμη του ΕΣΡ. Δεν εμποδίζεται η ελευθερία επιλογής στους οπτικοακουστικούς παραγωγούς ή στον τουριστικό κλάδο, είναι όμως θεμιτή και εντός κοινοτικού δικαίου η ενίσχυση με σταθμίσεις των Ελλήνων δημιουργών και των δημιουργημάτων τους».

Η υπουργός, ανέφερε πως δεν υπήρξε ποτέ άλλοτε ένα νομοσχέδιο με τόσες ρυθμίσεις για την προστασία και ενίσχυση της άυλης πολιτιστικής μας κληρονομιάς, την προστασία και διάχυση της ελληνικής γλώσσας, μέρος της οποίας είναι και το ελληνόφωνο τραγούδι. Πρόκειται «για μια ημέρα χαράς γιατί στο υπουργείο εργαστήκαμε πολύ για να αναγνωριστεί ένας ολόκληρος κλάδος, των δημιουργών και ερμηνευτών και της συνεισφοράς τους στον ελληνικό πολιτισμό. Είμαστε χαρούμενοι γιατί συνεργαστήκαμε με τους δημιουργούς . Γιατί μαζί τους δώσαμε μια ακτίνα φωτός, μια ελπίδα για το παρόν και το μέλλον τους. Οι ρυθμίσεις αυτές, είναι η ελάχιστη αναγνώριση της ελληνικής Πολιτείας στα όσα προσφέρουν οι δημιουργοί καθημερινά στον ελληνικό μουσικό πολιτισμό και δικαιωματικά τους ανήκουν».

Απαντώντας στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης, απέρριψε ότι εκδιώχθηκε ο Σύλλογος Αρχαιολόγων Ελλάδα από το κτήριο της οδού Ερμού, που είναι χαρακτηρισμένο μνημείο και έργο τέχνης, γιατί δήθεν βρίσκεται σε μια προσωπική «κόντρα» με αυτό τον φορέα και ξεκαθάρισε πως η παραχώρηση άρθηκε επειδή παραβιάστηκαν οι όροι παραχώρησή του αποκλειστικά για χρήση του ΣΕΑ, καθώς είχε διατεθεί σε τέσσερις ομάδες ιδιωτών (την ομάδα Κατάληψη του Ακινήτου της Νοταρά 126, στην ερασιτεχνική αθλητική ομάδα Αστέρας Εξαρχείων, μια ομάδα μουσικών και μια ομάδα ιδιωτών που κατά δήλωσή της μεριμνά για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες) για να πραγματοποιούν εκδηλώσεις και κάποιες από αυτές με χρηματικό αντάλλαγμα. Η κυρία Μενδώνη διέψευσε ότι έχει υποστηρίξει στο ΣτΕ ή εγγράφως ότι τα παραχωρημένα κτήρια από το υπουργείο Πολιτισμού σε φορείς, δεν χρειάζονται να λαμβάνουν άδεια από το υπουργείο για τις εκδηλώσεις τους. Ο ΣΕΑ είπε διέθετε αυτό το κτήριο για πωλήσεις ρούχων, βιολογικών προϊόντων (κηραλοιφές), για πωλήσεις σπιτιών σκύλων, σε δεξιώσεις γάμων, βαφτίσεων και μνημόσυνων, για συνελεύσεις λόγου χάρη της Αερολέσχης Αθηνών, μέχρι δράσεις παιδοτόπου, για κοπή πιτών όπως των Φίλων της Αλσατίας, αλλά και σε προεκλογικές εκδηλώσεις. Μέσα στο κτήριο είχαν γίνει πολύ μεγάλες ζημιές καθώς υπήρχε μια διαρκής φιλοξενία και βρέθηκαν πλυντήρια, στεγνωτήρια ρούχων, πάγκοι και καθίσματα μπαρ, σιδερώστρες και απλώστρες… Ανέφερε πως το ύψος του 1,3 εκατ. ευρώ για τις αποκαταστάσεις του κτηρίου είναι μια απολύτως ορθολογική προσέγγιση, η εκτίμηση αυτή δεν έγινε αυθαίρετα από το υπουργείο αλλά αξιολογήθηκε από την αρμόδια υπηρεσία Νεότερων Μνημείων μετά από μια σειρά αυτοψιών που έκαναν. Η υπουργός, παράλληλα, κάλεσε την αντιπολίτευση να διαβάσει τις διαπιστώσεις του ελέγχου της Εθνικής Αρχή Διαφάνειας στο πόρισμά της, μια σειρά από σοβαρές διοικητικές και οικονομικές παραλείψεις του ΣΕΑ, παρουσιάζοντας τις μισθώσεις ως δωρεές γι΄ αυτό και το έστειλε το πόρισμά της στην εισαγγελία και την ΑΑΔΕ.

Η κ. Μενδώνη είπε ότι αυτό που ενοχλεί την αντιπολίτευση είναι ότι γίνεται έργο πολιτισμού σε όλη την Ελλάδα που δεν έχει ξαναγίνει. Χαρακτήρισε «μίζερη την αντιπολίτευση» που γίνεται είτε ηθελημένα είτε από άγνοια, υπογραμμίζοντας ότι το υπουργείο Πολιτισμού σήμερα έχει ένα πρόγραμμα 826 έργων υποδομών με προϋπολογισμό 1, 2 δισ. ευρώ με τα μισά περίπου χρήματα να είναι εξασφαλισμένα από το Ταμείο Ανάκαμψης χάρη στην πολιτική της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Επισήμανε ότι τα 10.564 μνημεία ήταν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ που τα απέδωσε στο ΤΑΙΠΕΔ, που εσείς σήμερα λέτε για εκμετάλλευσή τους από «κοράκια».

Η κυρία Μενδώνη απέρριψε την κριτική της αντιπολίτευσης περί «κανιβαλισμού του Αρχαιολογικού Νόμου» λέγοντας πως αυτό θεσπίστηκε το 2022 από την κυβέρνηση της ΝΔ και πουθενά δεν παραβιάζεται και ο νόμος 4858 του 2021. Η υπουργός τόνισε ότι δεν υπάρχει καμία κατασπατάληση πόρων αλλά ανέδειξε ότι ήταν αναγκαία η ενοικίαση του κτηρίου που χρησιμοποιούσε η ΑΑΔΕ για την στέγαση της διεύθυνσης Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων και την διεύθυνση Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Κτηρίων για τα επόμενα δέκα χρόνια, καθώς τους είχε γίνει έξωση προκειμένου να μην βρεθούν στον δρόμο, μέχρι μεσο - μακροπρόθεσμα να ετοιμαστούν τα κτήρια της παλαιάς ΠΥΡΚΑΛ.

Η υπουργός, ανέφερε πως θέλουμε ιατρικές και υγειονομικές υπηρεσίες σε έξι αρχαιολογικούς χώρους με υψηλή επισκεψιμότητα με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, χωρίς να στερούνται αυτές τις υγειονομικές δυνάμεις το εθνικό σύστημα υγείας και το ΕΚΑΒ.

Η κυρία Μενδώνη για τις διατάξεις που αφορούν τα 124 πωλητήρια του ΟΔΑΠΠ επισήμανε ότι ενώ έχουν αυξηθεί τα έσοδα τους παραμένουν όμως ελλειμματικά πάνω από ένα εκατομμύριο ευρώ ετησίως και με την ανάθεσή τους σε ιδιώτη σταματά να είναι ελλειμματικά και παράγονται μόνο έσοδα από εγγυημένα μισθώματα και την είσπραξη ποσοστών επί των πωλήσεων. Το ρίσκο είναι μηδενικό, έχουμε μηδενική δέσμευση κεφαλαίων, μηδενικό κόστος διαχείρισης και ο ΟΔΑΠΠ, το υπουργείο και προφανώς με γνώμη όπου χρειάζεται του ΚΑΣ ορίζονται όροι και κανόνες, δημιουργώντας ευελιξία και διεύθυνση των σημείων πώλησης καθώς και η προβολή θα βαρύνει τον ανάδοχο.

Η υπουργός, σημείωσε ότι η αύξηση του ορίου των 30.000 ευρώ για αναθέσεις προμήθειας υλικών σε 60.000 ευρώ γίνεται για ένα έτος (συμπεριλβάνεται προφανώς και ο ΦΠΑ) γιατί οι σχετικοί διαγωνισμοί κατασκευής πιστών αντιγράφων έχουν βγει άγονοι επειδή οι κατασκευαστές είναι μικροβιοτέχνες και τοπικοί χειροτέχνες - καλλιτέχνες που δεν μπορούν ούτε διαδικαστικά μέσω του ΕΣΗΔΙΣ ούτε οικονομικά με τις εγγυητικές επιστολές να ανταπεξέλθουν σε έναν τέτοιο διαγωνισμό. Υπεραμύνθηκε τα ηλεκτρονικά εισιτήρια λέγοντας ότι έτσι δεν θα έχουμε απώλειες εσόδων από πλαστά εισιτήρια. Για τα έργα στην Ακρόπολη, η υπουργός, κατέθεσε την έκθεση του κλιμακίου της UNESCO και του ΙΚΟΜ που στην έκθεσή τους συνολικής έκτασης 70 σελίδων αναφέρουν ότι όλα έγιναν κατόπιν μελετών, ενδελεχής έρευνας και τεκμηρίωσης, με υποδειγματικό τρόπο που θα μπορούσαν να αποτελέσουν πρότυπα προσπάθειας συντήρησης μνημείων και κληρονομιάς σε παγκόσμιο επίπεδο.

Πυρά από την αντιπολίτευση

Σφοδρή επίθεση εξαπέλυσε ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος και Τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Διονύσης Καλαματιανός.

Κατά την τοποθέτησή του στην Ολομέλεια ανέφερε: «Πρόσφατα, μάθαμε από δημοσιεύματα ότι 4 αρχαιότητες αποσύρθηκαν από τη δημοπρασία γνωστού Οίκου καθώς αποκαλύφθηκε ότι συνδέονταν με καταδικασμένο για αρχαιοκαπηλία. Και το Υπουργείο Πολιτισμού τι έκανε; Αντί να προστατεύσει τις αρχαιότητές μας, ισχυρίστηκε -προκείμενου να διώξει τις ευθύνες από πάνω του- ότι "δεν έχουν τεκμηριωθεί, στην εν λόγω δημοπρασία, αντικείμενα παρανόμως διακινηθέντα από την ελληνική επικράτεια".

Δεν είναι όμως μόνο αυτό. Μετατρέψατε τα 5 μεγάλα κρατικά Μουσεία σε ΝΠΔΔ. Και το κάνατε αυτό χωρίς να έχει διασφαλιστεί ούτε καν η ασφάλειά τους. Το πρόσφατο παράδειγμα του Βυζαντινού Μουσείου στο κέντρο της Αθήνας είναι χαρακτηριστικό, όταν άγνωστοι δράστες έκλεψαν ανενόχλητοι καλώδια χαλκού από τις εγκαταστάσεις του, χωρίς να υπάρξει η παραμικρή λογοδοσία.

Λογοδοσία, όμως, δεν έχει υπάρξει ούτε από το διορισμένο ΔΣ στον ΟΔΑΠ, που ακόμα δεν έχει αναλάβει καμία ευθύνη για τα πλαστά εισιτήρια που πλημμύρισαν τον Βράχο της Ακρόπολης το καλοκαίρι του 2023. Και τώρα έρχεστε με αυτό το νομοσχέδιο να δώσετε στον ΟΔΑΠ και νέα όπλα αδιαφάνειας, όπως είναι η αύξηση του ορίου των απευθείας αναθέσεων στις 60.000 ευρώ και οι αθρόες φωτογραφικές προσλήψεις υπαλλήλων.

Μετά από όλα αυτά, επανέρχεστε με "νέες ιδέες" για να ολοκληρωθεί το κομματικό ρουσφέτι στο σύνολο της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας. Αλήθεια, μήπως την εκλαμβάνετε ως προσωπική σας περιουσία;»

Ειδικότερα για τον ΟΔΑΠ, ανέφερε πως είναι η τρίτη φορά μέσα σε 4 χρόνια που η κυβέρνηση φέρνει ρυθμίσεις δήθεν για τον εκσυγχρονισμό και την αποδοτικότερη λειτουργία του, κάτι που αποτελεί ξεκάθαρη ομολογία αποτυχίας.

«Δυστυχώς για τους πολίτες, αλλά και για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και περιουσίας, ο Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων επί των ημερών σας, όχι μόνο δεν εκσυγχρονίστηκε, αλλά μετατρέπεται ταχύτατα σε όχημα αδιαφάνειας, σε εκκολαπτήριο παρασιτικής επιχειρηματικότητας, σε όργανο εξυπηρέτησης ιδιωτικών συμφερόντων, σε παράθυρο κομματικών διορισμών.»

Επιπλέον, σημείωσε πως το νομοσχέδιο δεν υπηρετεί μεταξύ άλλων και τον στόχο της προστασίας της ελληνικής μουσικής.

«Αρχικά είχατε σχεδιάσει ένα σχέδιο νόμου για το ελληνικό τραγούδι που προκάλεσε οξεία κριτική από την πλευρά του καλλιτεχνικού κόσμου και αρνητικά σχόλια στα social media.

Τώρα το αλλάξατε για να αμβλύνετε τις αντιδράσεις, ωστόσο έχει διατάξεις που αυτοακυρώνονται και που αναστέλλει η μία την εφαρμογή της άλλης. Έχει διατάξεις που παραπέμπουν πολλά ζητήματα στις καλένδες ή σε άλλες διατάξεις. Τελικά, το νομοθέτημα αυτό καθίσταται ένα νομοσχέδιο διαχείρισης πολιτικού κόστους και άστοχων επιλογών, το οποίο δυστυχώς, δεν έχει καμία αξία.

Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Με δεδομένο ότι στους ραδιοφωνικούς σταθμούς δεν εισάγεται υποχρεωτικότητα στην ποσόστωση, το ζήτημα που τίθεται είναι το εξής: εάν το κίνητρο είναι η αύξηση του διαφημιστικού χρόνου, σήμερα που επιτρέπονται 12 λεπτά διαφημίσεις την ώρα, με την αύξηση, ο χρόνος διαφήμισης θα ανέλθει στα 16 λεπτά την ώρα. Αυτό σημαίνει ότι το πρόγραμμα ελληνόφωνου τραγουδιού θα είναι γεμάτο διαφημίσεις, κάτι που μπορεί να αποτελέσει αντικίνητρο για τον ίδιο τον ακροατή. Συνεπώς, θα πρέπει να υπάρξουν άλλα κίνητρα, ώστε να ενισχυθεί το ελληνικό τραγούδι στο ραδιόφωνο, χωρίς να γεμίσουν οι συχνότητες διαφημίσεις και τελικά να απομακρυνθεί ο ακροατής από τις ελληνικές ραδιοφωνικές συχνότητες προς τις διαδικτυακές λίστες μεγάλων πολυεθνικών. Ενδεικτικά, θα ήταν θετικό να μεταδίδεται υποχρεωτικά και ένα σημαντικό ποσοστό ελληνικών μουσικών έργων νέων δημιουργών.»

Σε ό,τι αφορά τις διατάξεις για την αφαίρεση του αρχαιολογικού έργου από την Αρχαιολογική Υπηρεσία, υπογράμμισε πως αποτελούν τη χαριστική βολή στην προστασία των μνημείων μας.

Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Κυριακή Μάλαμα, από την δική της πλευρά, επέμεινε στην επί της αρχής καταψήφιση του νομοσχεδίου ενώ ανέφερε ότι θα ψηφίσει τις διατάξεις που αφορούν το ελληνόφωνο τραγούδι και με τις όποιες συμφωνούν οι καλλιτέχνες, αν και όπως εκτίμησε «θα έχουν μικρό θετικό αντίκτυπο και σίγουρα απέχει από τις προσδοκίες του Υπουργείου».

Η εισηγήτρια της αξιωματικής αντιπολίτευσης ανέφερε πως «σήμερα που είναι γενική απεργία καλούμε τον κόσμο σε δημοκρατική εγρήγορση για τον αρχαιολογικό πλούτο». Χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «παραπλανητικό καθώς ισχυρίζεται ότι φέρνει το "μάννα εξ ουρανού" στο ελληνικό τραγούδι, αλλά που στην πραγματικότητα παραδίδει τον αρχαιολογικό πλούτο της χώρας στα κοράκια της κερδοσκοπίας». Πρόκειται, είπε, για «ένα νομοσχέδιο που ξεχαρβαλώνει κάθε έννοια χρηστής διαχείρισης δημόσιου χρήματος στον ΟΔΑΠ και ανοίγει τις πύλες των ρουσφετολογικών προσλήψεων, "με ένα τηλέφωνο"». Τόνισε πως επιστρατεύεται το «περί προστασίας του ελληνόφωνου τραγουδιού» για «να κρύψει τα πραγματικά επίδικα που είναι η εκχώρηση του αρχαιολογικού έργου σε άλλους, σε αγνώστους, σε ιδιώτες». Υποστήριξε ότι από την ακρόαση φορέων αποκλείστηκε ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων αλλά κι ακόμα 7 φορείς της αρχαιολογίας της χώρας, για να μην ακουστούν οι αντιθέσεις τους με τις σχετικές διατάξεις του νομοσχεδίου, με ευθύνη της ηγεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού και του προεδρείου της Διαρκούς Επιτροπής. Η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ κατήγγειλε ότι προωθείται «φαγοπότι εργολαβιών κι αδιαφάνειας στη διαχείριση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς» ενώ ανέφερε πως «τα πέντε μεγάλα Μουσεία της Ελλάδας είναι υπό διάλυση». Σχετικά με τις διατάξεις για το ελληνόφωνο τραγούδι είπε ότι «προσπαθήσατε να χρησιμοποιήσετε την αγωνία των Ελλήνων τραγουδοποιών για επιβίωση, για να ενορχηστρώσετε την δική σας προσωπική προβολή».

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής επέμεινε στην καταψήφιση του νομοσχεδίου. Χαρακτήρισε «λειψό βήμα» τις διατάξεις για το ελληνόφωνο τραγούδι», λέγοντας πως το κίνητρο δεν είναι η ανάδειξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομίας και των δημιουργών της αλλά να αναδείξει ένα ισχυρό brand name για την αναβάθμιση της αστικής τάξης και τα κέρδη. Γι' αυτό, προσέθεσε, «το νομοσχέδιο αυτό δεν κλονίζει τα συμφέροντα, την πολιτική της ΕΕ και των καπιταλιστικών ομίλων». Η πολιτική της κυβέρνησης, είπε, στην πραγματικότητα υπονομεύει την άυλη πολιτιστική μας κληρονομία, υποβιβάζει τον ρόλο της Τέχνης και του Πολιτισμού και το δικαίωμα του λαού να γνωρίζει την Ιστορία του και να έρθει σε επαφή με το ποιοτικό καλλιτεχνικό έργο. Υποστήριξε πως η κυβέρνηση «απαξιώνει τους καλλιτέχνες γιατί έχει ως προτεραιότητες την εμπορική εκμετάλλευση του πολιτιστικού προϊόντος». Διαφώνησε κάθετα με τις διατάξεις του ΟΔΑΠ, τη συνέχιση της πολιτικής ομηρίας των συμβασιούχων υπαλλήλων στον Πολιτισμό, την περαιτέρω εκχώρηση τομέων σε ιδιώτες, τις εμπορικές παραχωρήσεις της Ακρόπολης, του Σουνίου κ.λ.π. Αντιτάχθηκε στην εκτέλεση αρχαιολογικού έργου με αυτεπιστασία στα ΝΠΔΔ. Δήλωσε πως θα ψηφίσει τα άρθρα για το ειδικό επίδομα για το προσωπικό σε Δήλο και Καστελόριζο καθώς για τους εργαζόμενους του Ευρωπαϊκού Κέντρου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων. Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, ξεκινώντας την παρέμβασή του, μεταξύ άλλων ανέφερε ότι «πολιτισμός είναι και το δικαίωμα του ανθρώπου να ζήσει» και χαιρέτησε την σημερινή απεργιακή κινητοποίηση ενώ προσέθεσε παράλληλα ότι «πολιτισμός είναι και η ειρήνη» και καταδίκασε «την επικίνδυνη πολεμική κλιμάκωση στην Μέση Ανατολή, την ισραηλινή κατοχή και την ασύλληπτη γενοκτονία του παλαιστινιακού λαού στην Γάζα». Ζήτησε να απεμπλακεί η χώρα από την στήριξη του ισραηλινού κράτους και τους ιμπεριαλιστικούς πολέμους, να επιστρέψει η φρεγάτα «Ύδρα»

Η ειδική αγορήτρια της Νέας Αριστεράς Σία Αναγνωστοπούλου άσκησε κριτική σε υψηλούς τόνους στην ασκούμενη πολιτική του Υπουργείου Πολιτισμού. Αναφερόμενη στις σημερινές απεργιακές κινητοποιήσεις είπε ότι «πολιτισμός είναι να μην πεινάνε οι άνθρωποι, πολιτισμός είναι η ειρήνη που εάν δεν διεκδικηθεί ο λιμός θα είναι κάτι που στο άμεσο μέλλον δεν θα μπορεί να αποφευχθεί», καταδίκασε τη γενοκτονία στην Παλαιστίνη και ζήτησε από τις δημοκρατικές δυνάμεις να κινητοποιηθεί.

Σχετικά με το νομοσχέδιο, η βουλευτής της Νέας Αριστεράς είπε απευθυνόμενη στην υπουργό ότι «πολιτισμός είναι ο σεβασμός στην δημοκρατία και δεν είναι το να αποκλείονται φορείς ή να μην προλαβαίνουν να ενημερωθούν». Έχουμε, είπε, μια «ανεπαισθήτως ολίσθηση στα πάντα». Υποστήριξε ότι η μετατροπή του ΤΑΠ σε ΟΔΑΠ απέτυχε, πως πέρασε «ανεπαισθήτως» η μακροχρόνια εξαγωγή αρχαιοτήτων, καταργείται ο αρχαιολογικός νόμος. Επέκρινε την «τσιμεντόστρωση της Ακρόπολης» εν μέσω καραντίνας και τώρα, είπε, θα δούμε τώρα το φάρδεμα των δυτικών Προπυλαίων! Ή με 5.000 ευρώ να μετατρέπονται μνημεία σε χώρους ιδιωτικών εκδηλώσεων. Ζήτησε, μεταξύ άλλων, διαχειριστικά σχέδια για την προστασία από τον υπερτουρισμό. Τα μουσεία, είπε η βουλευτής, χρειάζεται να ανήκουν στην Αρχαιολογική Υπηρεσία και πρέπει να στελεχωθούν. Στα πέντε μεγάλα μουσεία πολλές αίθουσες είναι κλειστές, σημείωσε. Σχετικά με τις εργασίες «αυτεπιστασίας» ζήτησε να αναγραφεί ρητά ότι αφορά μόνο τα πέντε μουσεία που έγιναν ΝΠΔΔ. Επέκρινε την κυβέρνηση ότι απαξιώνει «με ψέματα τον Σύλλογο των Αρχαιολόγων Ελλάδας» λέγοντας ότι η Εθνική Αρχή Διαφάνειας στον έλεγχό του «δεν βρήκε τίποτα το επιλήψιμο, αλλά με ψέματα τους πετάξατε έξω από το κτίριό τους». Αναφορικά με τις διατάξεις για το ελληνόφωνο τραγούδι, η ειδική αγορήτρια της Νέας Αριστεράς είπε ότι είναι θετικά διακείμενοι, αλλά «όσα γίνονται έγιναν λειψά, κουτσουρεμένα, με ισορροπίες και με ένα κλείσιμο του ματιού ότι βοηθάμε την ελληνική μουσική δημιουργία αλλά δεν πιέζουμε και κανένα».

Η ειδική αγορήτρια του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Νάγια Γρηγοράκου ανέφερε πως «θα ψηφίσουμε "ναι" επί της αρχής στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, παρά τις σοβαρές αντιρρήσεις μας σε συγκεκριμένα άρθρα» γιατί «το ελληνόφωνο τραγούδι αξίζει και πρέπει να έχει τη στήριξη όλων μας. Για τους Έλληνες μουσικούς που, εξαιτίας των αστοχιών, βρέθηκαν αυτήν τη στιγμή στο στόχαστρο». «Οι ρυθμίσεις αυτές δεν θα έχουν κόστος για τους χρήστες, ελάχιστα έσοδα για τους καλλιτέχνες αλλά το σημαντικό που επιφέρει είναι η αλλαγή στο μεταδιδόμενο μείγμα μουσικής» επισήμανε. Πρότεινε εκτός από κίνητρα να υπάρχουν και επιχορηγήσεις.

Σχετικά με τις διατάξεις του ΟΔΑΠ είπε ότι η πολιτική της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας δεν έλυσε τα προβλήματα, όπως τότε είχε διαφημιστεί, και δήλωσε κάθετα αντίθετη και με τις νέες διατάξεις. Ζήτησε τη ρητή αναγραφή στο νομοσχέδιο ότι η αρχαιολογική αυτεπιστασία αφορά μόνο τα πέντε μουσεία και αφορούν μόνο το πλαίσιο των σκοπών τους. Επίσης, μεταξύ άλλων επισήμανε ότι τα πέντε αυτά μεγάλα μουσεία δεν έχουν καταφέρει καν να προσλάβουν ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου φυλακτικό και άλλο προσωπικό για να λειτουργήσουν με το θερινό ωράριο από την 1η Απριλίου του 2024.

Η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης Σοφία-Χαϊδω Ασημακοπούλου ανέφερε ότι το νομοσχέδιο για την προστασία της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς και του ελληνόφωνου τραγουδιού προσφέρει κίνητρα που είναι πολύ περιορισμένου εύρους. Διατηρούμε, είπε, «εύλογες επιφυλάξεις» περί της αποτελεσματικότητας ακόμα και για όσα προβλέπονται στις διατάξεις του νομοσχεδίου. Εξέφρασε αντιρρήσεις στις διατάξεις που αφορούν τον ΟΔΑΠ λέγοντας ότι τα «ξεπουλάτε όλα για να επιτευχθούν οι στόχοι του Οργανισμού» με «δράσεις που ευτελίζουν τους αρχαιολογικούς μας χώρους». Είπε ότι χρειάζεται ολοκληρωμένος σχεδιασμός και μελέτες για την πυροπροστασία των αρχαιολογικών χώρων. Υποστήριξε ότι τα πέντε μεγάλα μουσεία της χώρας που έγιναν ΝΠΔΔ δεν έχουν αρχιφύλακες και καθαριστές, λειτουργούν με μειωμένο και χειμερινό ωράριο, με κλειστές αίθουσες. Καταλόγισε, τέλος, στην κυβέρνηση ότι δεν έχει καταφέρει να χαράξει μια ολιστική πολιτιστική πολιτική.

Η ειδική αγορήτρια της "Νίκης" Ασπασία Κουρουπάκη, ανέφερε πως «δεν θα υποστηρίξουμε το νομοσχέδιο και θα το καταψηφίσουμε στο σύνολό του». Χαρακτήρισε ανεπαρκείς τις πρόνοιες για την προστασία της άυλης πολιτιστικής κληρονομίας και μίλησε για αποκλεισμούς στη διαφύλαξη της παράδοσής μας. Ανεπαρκείς έκρινε τις υπόλοιπες διατάξεις για ΟΔΑΠ, τη φύλαξη των αρχαιολογικών χώρων και μουσειών. Επίσης, ανακοίνωσε την καταψήφιση και της τροπολογίας του Υπουργείου Παιδείας.

Ο ειδικός αγορητής των "Σπαρτιατών" Ιωάννης Κόντης, ανέφερε ότι το κόμμα θα αποφασίσει την τελική στάση του για την ψήφιση του νομοσχέδιου ανάλογα με την εξέλιξη της συζήτησης «καθώς θέλουμε την προώθηση του ελληνόφωνου τραγουδιού». Τάχθηκε υπέρ της επέκτασης της υποχρεωτικότητας εκπομπής ποιοτικού ελληνικού τραγουδιού όχι μόνο στους κοινόχρηστους χώρους ξενοδοχείων αλλά και σε κέντρα ψυχαγωγίας και εστίασης.

Η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας Τζώρτζια Κεφαλά δήλωσε ότι είναι «θετικό ως πρώτο βήμα» αυτό που γίνεται για το ελληνόφωνο τραγούδι αν και θα πρέπει να γίνουν ακόμα περισσότερα και με μεγαλύτερο εύρος. Επισήμανε πως το ελληνικό τραγούδι δεν επιχορηγήθηκε ποτέ στην πραγματικότητα. Οι περισσότεροι καλλιτέχνες, είπε, με πολύχρονες σπουδές μένουν ακόμα και εντός του Μητρώου. Το ελληνόφωνο τραγούδι, ανέφερε η βουλευτής, κινδυνεύει να χαθεί ή να εξαφανιστεί από τα νέα μέσα αλλά και τις νέες νοοτροπίες των παραγωγών και των πολυεθνικών εταιρειών. Τόνισε τη σημασία των μουσικών σκηνών στο ελληνικό τραγούδι και ζήτησε να διευκολυνθούν από την Πολιτεία. Σχετικά με τα άλλα κεφάλαια και διατάξεις του νομοσχεδίου είπε ότι έχουμε πολλές αντιρρήσεις σχετικά με την προστασία των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων που προωθούν τη διάθεση για κέρδος και ιδιωτικοποιήσεις.

 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Με τις ψήφους ΝΔ και ΠΑΣΟΚ πέρασε το ν/σ για την άυλη πολιτιστική κληρονομιά

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας