Με κάθε τρόπο προσπαθεί να αποποιηθεί τις ευθύνες για το έγκλημα της σιδηροδρομικής σύγκρουσης στα Τέμπη ο πρώην υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, κατά τη διαδικασία κατάθεσης στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής.
«Άμα είχε τηρηθεί ο γενικός κανονισμός ασφάλειας των σιδηροδρόμων» θα είχε αποφευχθεί η σιδηροδρομική τραγωδία υποστήριξε ο Κ. Καραμανλής, προσπαθώντας να μετατοπίσει τις ευθύνες στον ανθρώπινο παράγοντα - κυρίαρχο αφήγημα της κυβέρνησης από την πρώτη στιγμή.
Ο πρώην υπουργός υπογράμμισε τη μείωση του προσωπικού του ΟΣΕ με νόμο του 2010 της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, αλλά και των μνημονιακών περικοπών που οδήγησαν στη «χαμηλή χρηματοδότηση που δημιουργούσε προβλήματα στη συντήρηση του δικτύου».
«Κακώς και πολύ προβληματική ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ», σχολίασε ακόμα ο Κ. Καραμανλής, προσπαθώντας να μετατοπίσει την ευθύνη στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
«Να δούμε τι ακριβώς έγινε εκείνο το μοιραίο βράδυ. Και τα συστήματα αυτά ανθρώπους χρειάζονται για να τα χειρίζονται. Να τηρείται ευλαβικά ο κανονισμός κυκλοφορίας. Αυτός ο κανονισμός λειτουργίας παραβιάστηκε το βράδυ εκείνο», σημείωσε ο πρώην υπουργός επιμένοντας πως όλα έγιναν εξαιτίας ανθρώπινου λάθους.
«Παρακολουθώ και εγώ με προσοχή όλες αυτές τις μέρες τις καταθέσεις που έχουν γίνει στην επιτροπή σας. Ακούστηκαν πολλές απόψεις και δόθηκαν διάφορες πτυχές των γεγονότων. Δεν υπήρξε όμως ούτε ένας ειδικός που να αρνήθηκε ότι αν έστω και μία πλευρά είχε τηρήσει τις διαδικασίες του γενικού κανονισμού κυκλοφορίας, το δυστύχημα θα είχε αποτραπεί. Από εργαζόμενους και συνδικαλιστές μέχρι στελέχη οργανισμών όλων των περιόδων αλλά και της διοίκησης της ΡΑΣ», τόνισε ο Κ. Καραμανλής. «Αυτή είναι λοιπόν η πραγματικότητα και τέτοιες παραβιάσεις του γενικού κανονισμού λειτουργίας καμία ολοκλήρωση της 717 δεν θα μπορούσε να τις υπερνικήσει», ισχυρίστηκε.
Τα λεγόμενα του πρώην υπουργού περί «ανθρώπινου λάθους» έρχονται σε αντίθεση με τις καταθέσεις των ειδικών, σύμφωνα με τις οποίες εάν λειτουργούσαν τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας θα είχε αποφευχθεί η μετωπική σύγκρουση των τρένων.
«Έθεσα την παραίτηση μου αμέσως στη διάθεση του πρωθυπουργού. Ήταν μια πράξη αυτονόητη. Δεν με απασχόλησε η μικρότητα πολιτικών αντιπάλων. Οι ίδιοι ουδέποτε είχαν την πολιτική ευθιξία να παραιτηθούν», σημείωσε κατά την αρχική του εισήγηση.
Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής διέκοπτε διαρκώς τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Βασίλη Κόκκαλη και τον κατηγορούσε πως «παίζει θέατρο» και προσπαθεί να «δημιουργήσει εντυπώσεις».
Ο Κ. Καραμανλής είναι «ψεύτης, προκλητικός, και αμετανόητος» δήλωσε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Β. Κόκκαλης, με αφορμή την κατάθεση του πρώην υπουργού Υποδομών & Μεταφορών στην εξεταστική επιτροπή για «τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών». Σύμφωνα με τον Β. Κόκκαλη, ο πρώην υπουργός «ενώ γνώριζε τα πάντα, εντούτοις δεν θέσπισε εθνικούς κανόνες ασφαλείας για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Ενώ γνώριζε ότι η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα είχε καταστραφεί, δεν έκανε τίποτα για να την φτιάξει. Έφτασε στο σημείο να αμφισβητήσει και την επιτροπή Γεραπετρίτη» ανέφερε, σημειώνοντας ότι «προκύπτουν» ευθύνες για «το γεγονός ότι είχε υποχρέωση από τον νόμο να θεσπίσει εθνικούς κανόνες ασφαλείας».
«Οι προσλήψεις του ΟΣΕ γίναν από τον ΟΣΕ. Δεν μπορώ να διαψεύσω φήμες. όταν μου φέρετε τα στοιχεία, τότε βεβαίως θα κάνω κάποιο σχόλιο. Εννοείται ότι αυτό δεν είναι αληθές. Για λόγους αρχής, θέλω να μάθω πόσοι ήταν και από ποιους νομούς προσελήφθησαν. Συζητάμε ζητήματα που δεν έχουν σχέση», απάντησε ο πρώην υπουργός σε ερώτημα της Μιλένας Αποστολάκη (ΠΑΣΟΚ), αναφορικά με την καταγωγή των υπαλλήλων που προσελήφθησαν στον ΟΣΕ και τις κατηγορίες πως πρόκειται για ρουσφέτια από την εκλογική περιφέρεια του πρώην υπουργού. «Ο νομικός σύμβουλος του υφυπουργού είναι ταυτόχρονα και νομικός σύμβουλος της Hellenic Train», γνωστοποίησε ενώπιον της Επιτροπής η Μιλένα Αποστολάκη. Ο πρώην υπουργός πιέστηκε σφόδρα από την βουλεύτρια του ΠΑΣΟΚ, την οποία διέκοπτε συνεχώς, διόρθωνε και απαξίωνε τα ερωτήματά της.
«Ξέρετε καλύτερα από μένα ότι η δικαιοσύνη ήδη διερευνά την υπόθεση σε όλες της τις διαστάσεις και πρόκειται για μία έρευνα που κρατά μεν αρκετά αλλά όπως φαίνεται είναι και δυναμική καθώς προστίθεται ολοένα και νέα στοιχεία. Να είστε βέβαιοι λοιπόν ότι κανείς μέσα σε αυτή την αίθουσα δεν επιθυμεί περισσότερο την πλήρη διαλεύκανση αυτής της υπόθεσης από εμένα και το λέω αυτό πιστεύοντας ειλικρινά ότι οι περισσότεροι συνάδελφοι της αντιπολίτευσης την αλήθεια θέλετε να μάθετε. Υπάρχουν σίγουρα και ορισμένοι που πριν αρχίσει εξεταστική επιτροπή μπορεί να έχουν ήδη συντάξει τα πορίσματα εναντίον μου.
»Να δούμε τι ακριβώς έγινε εκείνο το μοιραίο βράδυ. Όλο αυτό το καιρό έχω συζητήσει και εγώ με εκατοντάδες συμπολίτες μου και κάποιοι με ρωτούνε “καλά αν για όλα φταίνε οι άνθρωποι τότε γιατί να φέρνουμε αυτές τις νέες τεχνολογίες στο σιδηρόδρομο;” Η απάντηση είναι πως όσο περισσότερο εξελίσσουμε την τεχνολογία και χρησιμοποιούμε αυτή τη τεχνολογία τόσο αναβαθμίζουμε τα επίπεδα ασφαλείας για αυτό άλλωστε και έδωσα την παράταση για ολοκληρωθεί τελικά η περιβόητη σύμβαση 717, γι’ αυτό ξεμπλέξαμε τον γόρδιο δεσμό και επιλέξαμε να προχωρήσουν τα έργα παρά τις πολύ μεγάλες δυσκολίες», ισχυρίστηκε ο πρώην υπουργός.
«Η 717 αφορά μόνο τα συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης. Έχουμε και το GSMR στους σταθμούς και τα τρένα που είναι μια ψηφιακή διαδικασία επικοινωνίας ανώτερη από αυτή που έχουμε σήμερα. Έχουμε το λεγόμενο ETCS, το οποίο είναι ένα σύστημα που μειώνει την ταχύτητα των τρένων - έχουμε και στα τρένα ETCS και στις ράγες. Όλα αυτά κάνουν ένα σύστημα που οι Ευρωπαίοι έχουν ονομάσει ERTMS, δηλαδή ένα ευρωπαϊκό σύστημα διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας. Όλα αυτά μαζί μεγιστοποιούν την ασφάλεια στον σιδηρόδρομο. Όλα μαζί, όχι ένα μεμονωμένα», σημείωσε ο Κ. Καραμανλής προσπαθώντας να υπονοήσει πως τα συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης δεν ήταν αρκετά για να αποτρέψουν την πολύνεκρη σύγκρουση.
«Σε ό,τι αφορά λοιπόν αυτά τα συστήματα θέλω να δηλώσω κάτι και να είμαι ξεκάθαρος: Σαφώς και θα συνέβαλαν στην αύξηση της ασφάλειας αλλά δεν υπάρχει βεβαιότητα ότι θα απέτρεπαν το δυστύχημα γιατί και τα συστήματα αυτά ανθρώπους χρειάζονται για να τα χειρίζονται, γιατί για να είναι ασφαλή τα τρένα ακόμα πιο σημαντικό και από όλες τις τεχνολογίες είναι να τηρείται ευλαβικά ο κανονισμός κυκλοφορίας. Αυτός ο γενικός κανονισμός κυκλοφορίας, σύμφωνα σχεδόν με όλους τους μάρτυρες που πέρασαν από την επιτροπή σας, παραβιάστηκε κατά συρροή το βράδυ εκείνο. Αυτή είναι λοιπόν η πραγματικότητα και τέτοιες παραβιάσεις του γενικού κανονισμού λειτουργίας καμία ολοκλήρωση της 717 δεν θα μπορούσε να τις υπερνικήσει. Πρέπει επιτέλους, κατά την προσωπική μου άποψη, να ακουστεί και αυτό γιατί ο ελληνικός λαός και ιδίως οι οικογένειες που τις έπληξε τόσο άδικα αυτή τη τραγωδία, έχουν το δικαίωμα να γνωρίζουν», συμπλήρωσε.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας