• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 7.5°C / 10.7°C
    2 BF
    77%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 4.6°C / 7.4°C
    6 BF
    48%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 4.0°C / 9.4°C
    2 BF
    77%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 1.9°C / 3.8°C
    2 BF
    72%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 8.0°C
    3 BF
    81%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 4.0°C / 7.0°C
    2 BF
    48%
  • Κοζάνη
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    0°C 0.4°C / 3.4°C
    2 BF
    64%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    2 BF
    92%
  • Ηράκλειο
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    12°C 11.8°C / 12.2°C
    3 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 5.7°C / 7.9°C
    2 BF
    81%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 8.8°C / 10.6°C
    1 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.2°C / 10.2°C
    7 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 12.1°C / 12.1°C
    7 BF
    60%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 5.6°C / 6.8°C
    3 BF
    70%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 5.5°C / 8.8°C
    2 BF
    76%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    1 BF
    93%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.5°C / 10.4°C
    3 BF
    76%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.6°C / 6.6°C
    2 BF
    64%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.8°C / 7.8°C
    3 BF
    59%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 2.2°C / 2.2°C
    1 BF
    90%
© Wit Olszewski | Dreamstime.com

Επουσιώδεις αλλαγές στο νομοσχέδιο για την άρση του απορρήτου

  • A-
  • A+

Mε τις ενθουσιώδεις εξαγγελίες του υπουργείου Δικαιοσύνης κατατέθηκε στη Βουλή με κάποιες αλλαγές το νομοσχέδιο για τις παρακολουθήσεις, παρά τις σφοδρές αντιδράσεις της αντιπολίτευσης. Πρόκειται για το νομοσχέδιο που αφορά στη διαδικασία άρσης απορρήτου των επικοινωνιών, την κυβερνοασφάλεια και την προστασία προσωπικών δεδομένων των πολιτών.

Φυσικά, οι αλλαγές δεν αλλάζουν με κανέναν τρόπο το αρχικό πνεύμα του νομοσχέδιου, ούτε καταργείται όπως ζητά η αντιπολίτευση η κατάπτυστη διάταξη υπ. αρ. 87.

Η κυβέρνηση φαίνεται ότι αγνόησε το μεγαλύτερο μέρος των έντονων ενστάσεων φορέων, όπως η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών, η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων κ.α.

Στην ουσία του, το νομοσχέδιο επιμένει να αγνοεί βασικά ζητήματα που έθεσαν ως καίρια οι Ανεξάρτητες Αρχές και σίγουρα, με το σκάνδαλο των υποκλοπών να ταλανίζει την πολιτική ζωή της χώρας, δεν κινείται σε μια λογική πλήρους διαφάνειας, ειδικά από τη στιγμή που η ενημέρωση ενός θύματος υποκλοπής δεν έχει αναδρομική ισχύ. 

Επίσης, η κυβέρνηση, επιμένει να θεωρεί πως τα 3 χρόνια είναι ένας καλός χρόνος για να ενημερωθεί κάποιος (υπό προϋποθέσεις) αν βρέθηκε σε καθεστώς παρακολούθησης ενώ δείχνει νυποχώρητη και στο κομμάτι που αφορά στην κατοχή και χρήση λογισμικών παρακολούθησης από το κράτος.

Σημαντικό είναι το γεγονός πως στο νομοσχέδιο δεν υπάρχει ούτε ένα άρθρο που να προβλέπει έλεγχο την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών από κάποια Ανεξάρτητη Αρχή

Σύμφωνα με τη «μαγική» εικόνα που προβάλλει η κυβέρνηση: «Ενισχύει τα δικαιώματα των πολιτών απέναντι στις απειλές που συνδέονται με την τεχνολογική εξέλιξη, εκσυγχρονίζοντας ταυτόχρονα το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο που ανατρέχει στο 1994 και αντιμετωπίζοντας τις ελλείψεις που διαπιστώθηκαν πρόσφατα». Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου Δικαιοσύνης, το εν λόγω νομοσχέδιο «επιδιώκει να εξασφαλίσει την αναγκαία ισορροπία μεταξύ της προστασίας της ιδιωτικότητας και της εθνικής ασφάλειας, εντός του συνταγματικού πλαισίου και στη βάση των καλύτερων διεθνών πρακτικών».

Ενδεικτικά, ακολουθούν μερικές από τις διατάξεις:

  • Η ποινική νομοθεσία εξοπλίζεται με τα απαραίτητα εργαλεία για την αντιμετώπιση των λογισμικών και συσκευών παρακολούθησης. Η χρήση λογισμικών και συσκευών παρακολούθησης από ιδιώτες αναβαθμίζεται σε κακούργημα και τιμωρείται με κάθειρξη έως δέκα έτη, ενώ σήμερα είναι απλό πλημμέλημα. Αντίστοιχα, η εμπορία και η απλή κατοχή, που σήμερα δεν ποινικοποιούνται, χαρακτηρίζονται πλημμέλημα με ποινή έως πέντε έτη. Τα απαγορευμένα λογισμικά και συσκευές παρακολούθησης καταγράφονται σε ειδικό κατάλογο δημόσια προσβάσιμο και διαρκώς επικαιροποιούμενο ενώ η προμήθεια λογισμικών παρακολούθησης από το Δημόσιο είναι δυνατή μόνο υπό τις προϋποθέσεις προεδρικού διατάγματος, το οποίο θα έχει υποβληθεί σε επεξεργασία του Συμβουλίου της Επικρατείας.
  • Αυστηροποιείται το πλαίσιο άρσης του απορρήτου. Για πρώτη φορά ο όρος «εθνική ασφάλεια» εξειδικεύεται νομοθετικά ενώ προβλέπεται ότι την άρση μπορούν να ζητήσουν μόνο η ΕΥΠ και η αντιτρομοκρατική υπηρεσία, εφόσον ανταποκριθούν σε αυστηρές απαιτήσεις τεκμηρίωσης. Επιπρόσθετες δικλίδες τίθενται, επίσης για πρώτη φορά, όταν η άρση αφορά πολιτικά πρόσωπα, οπότε απαιτείται άμεση και εξαιρετικά πιθανή διακινδύνευση της εθνικής ασφαλείας, καθώς και άδεια του Προέδρου της Βουλής. Προβλέπεται η υποχρεωτική γνωστοποίηση της άρσης, μετά την πάροδο τριών ετών από την παύση της, υπό την προϋπόθεση ότι δεν διακυβεύεται ο σκοπός για τον οποίο διατάχθηκε η άρση, όπως αξιολογείται από ειδικό τριμελές όργανο με τη συμμετοχή δύο εισαγγελικών λειτουργών και του προέδρου της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών. Ο κατάλογος των εγκλημάτων που δικαιολογούν άρση του απορρήτου εξορθολογίζεται και συστηματοποιείται ενώ η διαδικασία και οι χρόνοι καταστροφής του υλικού παρακολούθησης τυποποιούνται νομοθετικά.

Το υπουργείο αναφέρει επίσης ότι το νομοσχέδιο θα φέρει τις παρακάτω «καινοτόμες» αλλαγές στο νομοθετικό και ρυθμιστικό πλαίσιο:

  1. Ο ορισμός των «λόγων εθνικής ασφάλειας» που μπορούν να δικαιολογήσουν άρση του απορρήτου περιορίζεται ουσιωδώς. Ως «λόγοι εθνικής ασφάλειας» ορίζονται πλέον οι λόγοι που συνάπτονται με την προστασία των βασικών λειτουργιών του κράτους και των θεμελιωδών συμφερόντων των Ελλήνων πολιτών, ενώ η σχετική ενδεικτική απαρίθμηση περιλαμβάνει αποκλειστικά λόγους σχετικούς με την εθνική άμυνα, την εξωτερική πολιτική, την ενεργειακή ασφάλεια και την κυβερνοασφάλεια.
  2. Τίθενται αυξημένες απαιτήσεις τεκμηρίωσης του αιτήματος για άρση του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας. Το αίτημα αυτό πρέπει να περιλαμβάνει τους λόγους που στοιχειοθετούν κίνδυνο για την εθνική ασφάλεια, την αναγκαιότητα της άρσης του απορρήτου για την αντιμετώπιση του κινδύνου, το αντικείμενο της άρσης, δηλαδή τα εξωτερικά στοιχεία της επικοινωνίας ή και το περιεχόμενο αυτής και την απολύτως αναγκαία χρονική διάρκεια. Τυχόν παράταση της άρσης του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας πέραν των δέκα μηνών είναι δυνατή μόνο εφόσον επιβεβαιώνεται ότι εξακολουθούν να υφίστανται συγκεκριμένα στοιχεία που καθιστούν άμεση και εξαιρετικά πιθανή τη διακινδύνευση της εθνικής ασφάλειας.
  3. Παρέχονται αυξημένα εχέγγυα ανεξαρτησίας του τριμελούς οργάνου που αποφασίζει τη γνωστοποίηση της άρσης του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας. Σε αυτό συμμετέχουν πλέον δύο εισαγγελικοί λειτουργοί και ο Πρόεδρος της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών. Δεν προβλέπεται, αντιθέτως, πλέον, η συμμετοχή του Διοικητή της Ε.Υ.Π. και του Διευθυντή της Αντιτρομοκρατικής. Προβλέπεται επίσης η τήρηση απόρρητων συνοπτικών πρακτικών ενώ καταγράφεται και η γνώμη της μειοψηφίας.
  4. Η διαδικασία καταστροφής του υλικού παρακολούθησης τυποποιείται περαιτέρω. Αποσαφηνίζεται ότι οι φάκελοι με το υλικό τεκμηρίωσης μπορούν να καταστρέφονται μετά από την πάροδο δέκα ετών ενώ το υλικό που αποτυπώθηκε στο σύστημα επισυνδέσεων διαγράφεται μετά από την πάροδο έξι μηνών. Σε κάθε περίπτωση καταστροφής ή διαγραφής συντάσσεται σχετική έκθεση.
  5. Εξορθολογίζεται περαιτέρω ο κατάλογος των εγκλημάτων που δικαιολογούν άρση του απορρήτου. Η άρση του απορρήτου επιτρέπεται πλέον μόνο σε εγκλήματα ιδιαίτερης απαξίας, για τη διακρίβωση των οποίων ο περιορισμός του δικαιώματος στο απόρρητο της επικοινωνίας είναι αναγκαίος. Ο σχετικός κατάλογος συστηματοποιείται επίσης στο ίδιο νομοθέτημα, προς ενίσχυση της ασφάλειας δικαίου.
  6. Συστήνεται Ενοποιημένο Κέντρο Αναφοράς Κυβερνοασφάλειας στη Γενική Διεύθυνση Κυβερνοασφάλειας της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Το Κέντρο έχει ως σκοπό την ανάπτυξη, υποστήριξη και ενδυνάμωση των ικανοτήτων σε εθνικό επίπεδο για την έγκαιρη ανίχνευση και αντιμετώπιση κυβερνοαπειλών σε όλη την επικράτεια, ιδίως μέσω της ενίσχυσης των δυνατοτήτων έγκαιρης προειδοποίησης, ανίχνευσης και αντιμετώπισης κυβερνοεπιθέσεων.

► Το νομοσχέδιο με τίτλο: «Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών».

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΒΟΥΛΗ
Με ψήφους της Ν.Δ. πέρασε το ν/σ συγκάλυψης των παρακολουθήσεων
Λίγη ώρα πριν από την ψήφιση του νομοσχεδίου, ο υπουργός Δικαιοσύνης κατέθεσε τροπολογία που προβλέπει την παύση των υποδιοικητών της ΕΥΠ. 
Με ψήφους της Ν.Δ. πέρασε το ν/σ συγκάλυψης των παρακολουθήσεων
ΒΟΥΛΗ
Ψηφίστηκε επί της αρχής στην Επιτροπή μόνο από τη ΝΔ το ν/σ για την ΕΥΠ
Μονάχα με τη στήριξη της κυβερνητικής παράταξης «πέρασε» το νομοσχέδιο για την αλλαγή του ρυθμιστικού πλαισίου των παρακολουθήσεων από την ΕΥΠ, παρά τη σύσσωμη εναντίωση της αντιπολίτευσης.
Ψηφίστηκε επί της αρχής στην Επιτροπή μόνο από τη ΝΔ το ν/σ για την ΕΥΠ
ΒΟΥΛΗ
Ν/σ για την ΕΥΠ: Ξεκινάει στην Επιτροπή η μάχη για το σκάνδαλο των υποκλοπών [Live]
Στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης η πρώτη συζήτηση για το νομοσχέδιο παρακολουθήσεων της ΕΥΠ, με το θερμόμετρο της πολιτικής αντιπαράθεσης να αναμένεται να ανέβει.
Ν/σ για την ΕΥΠ: Ξεκινάει στην Επιτροπή η μάχη για το σκάνδαλο των υποκλοπών [Live]
ΒΟΥΛΗ
Σε πανικό η κυβέρνηση ενόψει της παρουσίας Τσίπρα στη Βουλή
Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ προανήγγειλε «λεπτομέρειες», μετά την ενημέρωση των πολιτικών αρχηγών απ' τον επικεφαλής της ΑΔΑΕ για τις υποκλοπές.
Σε πανικό η κυβέρνηση ενόψει της παρουσίας Τσίπρα στη Βουλή
ΒΟΥΛΗ
Δεν διέψευσε ο Οικονόμου τις παρακολουθήσεις Χατζηδάκη, Κύρτσου, Τέλλογλου και Φλώρου
Σύγκρουση σε υψηλούς τόνους στη Βουλή ανάμεσα στον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Γιάννη Ραγκούση και τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Γιάννη Οικονόμου για το σκάνδαλο των υποκλοπών.
Δεν διέψευσε ο Οικονόμου τις παρακολουθήσεις Χατζηδάκη, Κύρτσου, Τέλλογλου και Φλώρου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας