Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στην Ολομέλεια η αντιπαράθεση για την ιδιωτική εκπαίδευση [Live]

Την άμεση παρέμβαση της Νίκης Κεραμέως, του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και του Κώστα Τσιάρα ώστε να μπει τέλος στο αίσχος ζητούν οι ενώσεις των εκπαιδευτικών

Στην Ολομέλεια η αντιπαράθεση για την ιδιωτική εκπαίδευση [Live]

  • A-
  • A+

Ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή το νομοσχέδιο της Νίκης Κεραμέως για την ιδιωτική εκπαίδευση, το οποίο περιλαμβάνει πολλές προβληματικές διατάξεις για τους εκπαιδευτικούς.

Δείτε live την συζήτηση στην Ολομέλεια 

Το νομοσχέδιο έχει γίνει δεκτό επί της αρχής, των άρθρων και στο σύνολό του κατά πλειοψηφία. Υπέρ τάχθηκε η Νέα Δημοκρατία με τα υπόλοιπα κόμματα να το καταψηφίζουν και την Ελληνική Λύση να επιφυλάσσεται για την Ολομέλεια.

Οι «δέκα αλήθειες» της Κεραμέως

Η ομιλία της υπουργού Παιδείας

Για δέκα αλήθειες και δύο κόσμους που συγκρούονται μεταξύ του προοδευτισμού και της οπισθοδρόμησης, έκανε λόγο η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, υπεραμυνόμενη του νομοσχεδίου της ενώ επιτέθηκε στο ΣΥΡΙΖΑ.

«Η αξιωματική αντιπολίτευση, όταν ήταν κυβέρνηση, επέδειξε μία τρομακτική ιδεοληψία και εμμονή απέναντι στην ιδιωτική εκπαίδευση. Πολέμησε την αξιολόγηση στα ιδιωτικά σχολεία, περιόρισε τη δυνατότητα για εκπόνηση πρόσθετων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων», υποστήριξε η κ. Κεραμέως. 

Όπως υπογράμμισε η υπουργός Παιδείας, «αυτή η νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης, αναδεικνύει 10 κύριες αλήθειες και έρχεται να συμπληρώσει την πρώτη σημαντική παρέμβαση στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του σχολείου».

Σύμφωνα με την κα Κεραμέως:

- Πρώτη αλήθεια είναι ότι το σύνταγμα μας προστατεύει την παιδεία σε όλες τις εκφάνσεις της, είτε αυτή είναι δημόσια, είτε ιδιωτική. Κατοχυρώνει και εγγυάται, ως βασική αποστολή του κράτους, την παιδεία με δωρεάν πρόσβαση σε όλες τις βαθμίδες της. Και εγγυάται και τη λειτουργία ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων.

- Δεύτερη αλήθεια είναι ότι η ιδιωτική εκπαίδευση λειτουργεί σήμερα σε ένα ασφυκτικό και συγκεντρωτικό πλαίσιο λειτουργίας υπέρμετρου κρατικού παρεμβατισμού, αποτέλεσμα, σε μεγάλο βαθμό, των παρεμβάσεων της προηγούμενης κυβέρνησης.

- Τρίτη αλήθεια είναι, ότι έχει έρθει η ώρα για μία γενναία τομή στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Εισάγουμε ένα νομοσχέδιο που διασφαλίζει την κρατική εποπτεία επί των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων, αλλά ταυτόχρονα τους δίνει την ελευθερία και την αυτονομία να αναπτύξουν τη δράση τους, να προσφέρουν το εκπαιδευτικό τους έργο, να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις και τις προσδοκίες των γονέων και των μαθητών.

- Τέταρτη αλήθεια είναι, ότι επιδιώκουμε τη μείωση του κρατικού παρεμβατισμού και την ενίσχυση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και της ουσιαστικής αυτονομίας της σχολικής μονάδας, τη συνολικότερη αναβάθμιση και του ιδιωτικού σχολείου και της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Περνάμε από την ακαμψία στην ευελιξία, από τον συγκεντρωτισμό στην αποκέντρωση, από την αμφισβήτηση, στην εμπιστοσύνη.

- Πέμπτη αλήθεια είναι, ότι το νομοσχέδιο ωφελεί αυτούς που βρίσκονται στο επίκεντρο της πολιτικής μας - τους μαθητές. Αναβαθμίζουμε την παρεχόμενη εκπαίδευση, με την εισαγωγή συστήματος αξιολόγησης εκπαιδευτικού έργου, σχολικής μονάδας και εκπαιδευτικών, με τη δυνατότητα για διευρυμένο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα και τη δυνατότητα του σχολείου να διαχειριστεί με μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία το ανθρώπινο δυναμικό του προς όφελος της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

- Έκτη αλήθεια είναι, ότι ωφελεί τους εκπαιδευτικούς, δίνοντας ευκαιρίες πρόσθετης απασχόλησης με δυνατότητα αύξησης του εισοδήματός τους, με αυξημένη προστασία στο εργασιακό καθεστώς τους.

- Έβδομη αλήθεια είναι, ότι ωφελεί τα σχολεία και την ιδιωτική εκπαίδευση συνολικά.

- Όγδοη αλήθεια είναι, ότι το κράτος διατηρεί ακέραιη την εποπτεία του επί της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

- Ένατη αλήθεια είναι, ότι αυτό το νομοσχέδιο το αντιπαλεύονται οι δυνάμεις της οπισθοδρόμησης, του υπερσυγκεντρωτικού κράτους, της χειραγώγησης της ιδιωτικής εκπαίδευσης, που ενδόμυχα επιθυμούν την κατάργηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Πολιτικές δυνάμεις ή συντεχνιακές, που δεν θέλουν την αξιολόγηση, την πρόοδο.

- Δέκατη αλήθεια είναι, ότι με αυτό το νομοσχέδιο που ενέχει ένα βαθύ συμβολισμό και είναι βαθιά ιδεολογικό, συγκρούονται δύο κόσμοι.

«Με αυτή τη νομοθετική πρωτοβουλία, συγκρούεται από τη μία ο κόσμος του προοδευτισμού, που θέλει σχολεία υπό την εποπτεία μεν του κράτους, αλλά πιο ελεύθερα και πιο αυτόνομα, πρωτοπόρα, δυναμικά, και από την άλλη ο κόσμος της οπισθοδρόμησης, της ήσσονος προσπάθειας, της πολεμικής εναντίον κάθε έννοιας αξιολόγησης, ο κόσμος που θέλει το κράτος να απλώνει τα πλοκάμια του παντού», κατέληξε η κ. Κεραμέως.

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης:

«Για ποιο λόγο η κυβέρνηση αποφάσισε να φέρει το νομοσχέδιο για την ιδιωτική εκπαίδευση εσπευσμένα, έξω τον προγραμματισμό που είχε ανακοινώσει και έξω από τις πιεστικές ανάγκες της επικαιρότητας, που απαιτεί σοβαρή ενασχόληση με ένα πράγμα, το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων τον Σεπτέμβριο;

Γιατί εξοφλεί προεκλογικά γραμμάτια! Είναι γραμμένα στη Διαύγεια τα ποσά που έχουν δώσει ιδιοκτήτες ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων στον προεκλογικό αγώνα της Νέας Δημοκρατίας. Και τώρα -να η αντιπαροχή!

Με μια κίνηση η σημερινή ΝΔ μετακινείται στον ακραίο νεοφιλελευθερισμό και στο χώρο της εκπαίδευσης. Ξηλώνει το μεταπολιτευτικό, δημοκρατικό, συνταγματικό κεκτημένο όπως κατοχυρώνεται στο άρθρο 16 του Συντάγματος, που ήταν έμπνευση -και γραφή- του Ευάγγελου Παπανούτσου. Ταυτόχρονα ξηλώνει τη νομοθεσία Ράλλη, επί κυβέρνησης Καραμανλή· τη νομοθεσία Ευθυμίου - Γκεσούλη, επί κυβέρνησης Σημίτη. Ακόμα και τη νομοθεσία Γιαννάκου. Και φυσικά, τους νόμους του ΣΥΡΙΖΑ για την εκπαίδευση. Θλιβερό να βλέπει κανείς ως κατάληξη αυτής της ιστορικής εξέλιξης, μια υπουργό μεσίτρια των συμφερόντων των ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων.

Και τι επαναφέρει στη θέση εκείνων που ξηλώνει; Τη νομοθεσία που ψηφίστηκε κατ’ υπόδειξη της τρόικας από την κυβέρνηση Σαμαρά, με υπουργό τον Αρβανιτόπουλο. Μια νομοθεσία μνημονιακή, διαλυτική, εργοδοτική, που κυρίως ικανοποιούσε τα βασικά αιτήματα των ιδιοκτητών των σχολείων». 

Η απάντηση Φίλη για τα ιδιωτικά σχολεία

Ο Ν. Φίλης απάντησε σήμερα εκ νέου στις χθεσινές δηλώσεις της υπουργού στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, απευθυνόμενος στον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο της ΝΔ, Σπήλιο Λιβανό.

«Κοιτάξτε, με κατηγόρησε η κυρία υπουργός ότι δήλωσα ως υπουργός κάποτε ότι "θέλω να κάνω τόσο καλό το δημόσιο σχολείο, ώστε να καταστεί περιττό το ιδιωτικό". Είναι αυτό κατηγορία; Ειδικά όταν αυτό το λέει η Υπουργός Παιδείας για να αποδείξει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ υπονομεύει το ιδιωτικό σχολείο... Είναι ψόγος αυτό; Όπως επίσης και η άλλη δήλωση που έφερε εδώ αλλά δεν τη διάβασε ολόκληρη. Διαβάζω λοιπόν τι είχα δηλώσει και πάλι ως υπουργός: "υποχρέωση της πολιτείας είναι διασφαλίσει το δικαίωμα της μόρφωσης σε όλα τα παιδιά, που σημαίνει να αναβαθμίσει το δημόσιο σχολείο. Εκεί θα κριθούμε". Αυτά είναι ψόγος;» αναρωτήθηκε δηκτικά ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ.

Και συνέχισε: «Κοιτάξτε όταν αυτά τα πράγματα τα λέει η νυν υπουργός Παιδείας, καταλαβαίνετε ότι παίρνει θέση υπέρ κάποιων, δηλ. υπέρ των ιδιωτικών σχολείων και κατά κάποιων άλλων, των δημόσιων σχολείων. Και όταν μπροστά της, στη Βουλή μέσα (σ.σ. στην προχτεσινή συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων) ο εκπρόσωπος των ιδιοκτητών ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων, των "σχολαρχών" δηλαδή, λέει ότι "τα ιδιωτικά σχολεία είναι καλύτερα κατά δύο χρόνια από τα δημόσια" και δεν απαντάει η υπουργός, τότε ποιος διαφημίζει τα ιδιωτικά σχολεία εις βάρος των δημόσιων;»

Μ. Ξενογιανακοπούλου: Συμφωνώ με τη 10η (αλήθεια)

«Από τις δέκα αλήθειες που είπε η υπουργός Παιδείας ότι φέρνει το νομοσχέδιο για την ιδιωτική εκπαίδευση συμφωνώ με τη 10η. Ότι συγκρούονται δύο κόσμοι, δύο διαφορετικές πολιτικές προσεγγίσεις. Ο καθαρόαιμος νεοφιλελευθερισμός και ο προοδευτισμός», τόνισε η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου, απαντώντας στην υπουργό Παιδείας.

«Υπάρχουν πράγματι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα μας που αποτυπώνονται γλαφυρά με τη πολιτική που εφαρμόζετε. Από τη μια είναι ο καθαρόαιμος νεοφιλελεύθερος προσανατολισμός σας, η λογική της αγοράς -ακόμα και σε περίοδο κρίσης - και η αποδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων, και από την άλλη είναι η δική μας προοδευτική αντίληψη ότι η παιδεία είναι κοινωνικό αγαθό και δικαίωμα και όχι καταναλωτικό προϊόν», υπογράμμισε η κ. Ξενογιαννακοπούλου.

Παράλληλα, χαρακτήρισε «ψευτοδίλημμα» το ερώτημα που έθεσε η κ. Κεραμέως για το αν ο ΣΥΡΙΖΑ και τα άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης είναι υπέρ ή κατά να υπάρχουν ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, γιατί, όπως είπε, «αυτό το δίλημμα το έλυσε το ίδιο το Σύνταγμα». «Εμείς λέμε ιδιωτικά σχολεία κάτω από την εποπτεία του κράτους. Παιδεία δηλαδή ως κοινωνικό αγαθό και όχι ως καταναλωτικό προϊόν. Αυτό έχει ανάγκη ο τόπος και όχι τον δικό σας καθαρόαιμο νεοφιλευθερισμό και τις ιδεοληψίες του που αποτυπώνετα στη πολιτική σας», ανέφερε.

Τέλος, η κ. Ξενογιαννακοπούλου κατηγόρησε τη κυβέρνηση ότι «εφαρμόζει ένα ιδιότυπο βαλκανικό πρότυπο στη παιδεία στη λογική της εμπορευματοποίησης της που πάει χέρι - χέρι με τις εκλεκτικές και πελατειακές σχέσεις της κυβέρνησης με τους επιχειρηματίες».

Δημήτρης Κουτσούμπας

«Αντί να δώσετε λύσεις στα οξυμμένα προβλήματα της εκπαίδευσης συνολικά, φέρνετε στην Βουλή ένα ακόμα αντιεκπαιδευτικό σχέδιο νόμου, που προχωρά σε σαρωτικές αλλαγές στη λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων και τις εργασιακές σχέσεις των ιδιωτικών εκπαιδευτικών. Άλλο ένα νομοσχέδιο που αφορά χιλιάδες εργαζόμενους έρχεται αιφνιδιαστικά, εν μέσω θερινών διακοπών.

Ο προφανής στόχος του Υπουργείου Παιδείας είναι να ξεμπερδέψει με την ψήφισή του χωρίς πάρα πολλές αντιδράσεις. Οι διατάξεις του νομοσχεδίου, όπως και οι ίδιοι ομολογείτε, μέσα από την αιτιολογική έκθεση, αποτελούν συνέχεια της κυβερνητικής πολιτικής στην Παιδεία. Δηλαδή, συνέχεια των απαράδεκτων αντιεκπαιδευτικών νομοθετημάτων για τη δημόσια Εκπαίδευση, για τις κάμερες μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας, για τις αντιεπιστημονικές αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα.

Ρυθμίσεις που στο σύνολό τους προκάλεσαν μεγάλες και δικαιολογημένες αντιδράσεις από τα σωματεία των εκπαιδευτικών, από γονείς, μαθητές και φοιτητές. Το παρόν σχέδιο νόμου για την ιδιωτική εκπαίδευση, είναι ένα νομοθέτημα που πλήττει βάναυσα τον παιδαγωγικό ρόλο, αλλά και τα εργασιακά δικαιώματα χιλιάδων ιδιωτικών εκπαιδευτικών».

Γιάννης Βαρουφάκης

«Το σαράκι που εισάγετε στα μικρομεσαία χαμηλών προδιαγραφών ιδιωτικά σχολεία, αφού κάνει εκεί την καταστροφική του δουλειά, θα προχωρήσει και στα μεσαία ιδιωτικά, πριν επεκταθεί, βλάπτοντας τα δημόσια σχολεία. Γιατί έως τώρα, η νομοθεσία δεν εμπιστευόταν τον ιδιοκτήτη να διαχειρίζεται τους διδάσκοντες όπως κάθε εργαζόμενο στον ιδιωτικό τομέα; 

«Δυο ήταν οι βασικοί λόγοι. Ο πρώτος είναι ότι αντίθετα με τον οικοδόμο που δουλεύει με τούβλα, ο δάσκαλος δουλεύει με ψυχές και μυαλά νέων ανθρώπων. Καλείται να τους εμπνεύσει, να τους εμψυχώσει και να τους βοηθήσει να οραματιστούν. Για να το πετύχει αυτό, πρέπει να διατηρήσει την αυτονομία του και όχι να μπαίνει στην τάξη με τον αέρα ενός φοβισμένου εντολοδόχου κάποιου επιχειρηματία. Ο δεύτερος λόγος είναι πως όταν η απόλυση είναι μια διαδικασία δύσκολη, όπως συνέβαινε ως τώρα, ο εργοδότης ήταν αναγκασμένος να επιλέξει προσεκτικά. Ελεύθερες απολύσεις, ισοδυναμούν με επιπόλαιες προσλήψεις και την μετατροπή της τάξης σε πασαρέλα διερχόμενων διδασκόντων».

«Με το σχέδιο νόμου ενισχύεται η παραπαιδεία ώστε να εισβάλει στο χώρο της Παιδείας με δούρειο ίππο τα ιδιωτικά σχολεία τρίτης κατηγορίας τα οποία θα πολλαπλασιαστούν». 

Αναλυτικά τα ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.» για το νομοσχέδιο Κεραμέως

Σύγκρουση Κεραμέως - Φίλη πριν απ' την ψηφοφορία του ν/σ για την ιδιωτική εκπαίδευση

Επιδοκιμάζουν οι σχολάρχες

«Να μπει τέλος στη “μονιμοποίηση” των ιδιωτικών εκπαιδευτικών»

Μαθήματα ασυδοσίας από Κεραμέως στην ιδιωτική εκπαίδευση

Μάθημα στην κ. Κεραμέως

Φίλης: «Φτιάχνετε σχολεία mall, σχολεία all-inclusive»

ΒΟΥΛΗ
Πέρασε επί της αρχής από την αρμόδια Επιτροπή το νομοσχέδιο Κεραμέως
Με την πλειοψηφία των βουλευτών της Ν.Δ. Δημοκρατίας ψηφίστηκε σήμερα από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής το σχέδιο νόμου. Την απόσυρσή του είχαν ζητήσει κατά τη συζήτηση ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ και ΜεΡΑ25.
Πέρασε επί της αρχής από την αρμόδια Επιτροπή το νομοσχέδιο Κεραμέως
ΒΟΥΛΗ
Επαναφέρει η κυβέρνηση τη λειτουργία της Βουλής μετά την κατακραυγή
Μετά τη σφοδρή κριτική της αντιπολίτευσης για πλήρη φίμωση της κοινοβουλευτικής διαδικασίας, η πλειοψηφία υποχώρησε εν μέρει.
Επαναφέρει η κυβέρνηση τη λειτουργία της Βουλής μετά την κατακραυγή
ΒΟΥΛΗ
Με τη διαδικασία του επείγοντος το ν/σ του υπουργείου Παιδείας
Κατατέθηκε στη Βουλή μετά τα μεσάνυχτα στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, ενώ οι αντιδράσεις για τις συγχωνεύσεις ΑΕΙ-ΤΕΙ αλλά και το νέο σύστημα εισαγωγής συνεχίζονται.
Με τη διαδικασία του επείγοντος το ν/σ του υπουργείου Παιδείας
ΒΟΥΛΗ
Τον Σεπτέμβρη στη Βουλή το νομοσχέδιο για το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Νωρίς το φθινόπωρο θα κατατεθεί προς συζήτηση στο Κοινοβούλιο το σχέδιο νόμου του υπ. Παιδείας για την αναδιάρθρωση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας ● Προβλέπεται να συγκροτηθεί από οκτώ σχολές. Οι τρεις θα...
Τον Σεπτέμβρη στη Βουλή το νομοσχέδιο για το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΒΟΥΛΗ
Στην αρμόδια Επιτροπή το ν/σ για τις δομές εκπαίδευσης
Αρχίζει σήμερα στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που αφορά τις δομές της εκπαίδευσης. Αναμένεται να ψηφιστεί στην Ολομέλεια εντός της εβδομάδας καθώς...
Στην αρμόδια Επιτροπή το ν/σ για τις δομές εκπαίδευσης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας