Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δυσμενείς ανατροπές στην Παιδεία ανακοίνωσε η Κεραμέως
(EUROKINISSI/ ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ)

Δυσμενείς ανατροπές στην Παιδεία ανακοίνωσε η Κεραμέως

  • A-
  • A+

Δυσμενείς ανατροπές στον χώρο της Παιδείας ετοιμάζει η νέα υπουργός, Νίκη Κεραμέως. Όπως ανακοίνωσε κατά την ομιλία της στη Βουλή το κυβερνητικό πλάνο περιλαμβάνει ελάχιστη βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ, τέλος στους «αιώνιους» φοιτητές και, φυσικά, στο πανεπιστημιακό άσυλο.

Αναλύοντας τις προγραμματικές της δηλώσεις η κ. Κεραμέως ανακοίνωσε και μείωση των αποσπάσεων εκπαιδευτικών σε φορείς, για να επιστρέψουν περισσότεροι εκπαιδευτικοί στις τάξεις, επίσπευση διαδικασίας πρόσληψης 4.500 εκπαιδευτικών στην ειδική αγωγή και επιμόρφωσή τους.

Τόνισε, ταυτόχρονα, ότι η εξωστρέφεια και ουσιαστικότερη διασύνδεση με την αγορά εργασίας αποτελούν τον πρώτο στόχο του κυβερνητικού προγράμματος για την Παιδεία. Στο πλαίσιο της ριζικής αλλαγής της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Δια βίου μάθησης ανακοίνωσε την επαναφορά του θεσμού των πρότυπων και πειραματικών σχολείων. Εξάλλου ανακοίνωσε την ενίσχυση της προσχολικής εκπαίδευσης, ενώ για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση ξεκαθάρισε πως κεντρική επιδίωξη είναι να απελευθερωθεί το σχολείο από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του Υπουργείου Παιδείας, και να υπάρξει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς.

Οι έξι βασικοί στόχοι, όπως τους παρουσίασε η Νίκη Κεραμέως είναι:

  • Η μεγαλύτερη ελευθερία και μεγαλύτερη αυτονομία για σχολεία και πανεπιστήμια και αξιοποίηση των δυνατοτήτων των εκπαιδευτικών
     
  • Εξωστρέφεια και ουσιαστικότερη διασύνδεση με την αγορά εργασίας
     
  • Ίσε ευκαιρίες για όλους
     
  • Αξιοποίηση των νέων δεδομένων της ψηφιακής εποχής
     
  • Να παραδίδονται πιο ολοκληρωμένοι πολίτες
     
  • Η υιοθέτηση πολιτικών βάσει τεκμηρίωσης 

Στην ομιλία της δεν παρέλειψε να ασκήσει κριτική στην προηγούμενη κυβέρνηση δηλώνοντας «τα τελευταία τεσσεράμισι χρόνια η Παιδεία επλήγη από τη λογική της ήσσονος προσπάθειας, τον εξισωτισμό προς τα κάτω και τη δαιμονοποίηση της αριστείας» και δεσμεύτηκε πως η πορεία αυτή θα ανασχεθεί, θα αποκατασταθούν οι αξίες της σκληρής δουλειάς, της αξιοκρατίας και της αριστείας. 

«Για εμάς, η αριστεία δεν είναι ρετσινιά, είναι στάση ζωής. Αριστεία είναι να προσπαθείς διαρκώς να υπερβαίνεις τον εαυτό σου, να επιδιώκεις καθημερινά να γίνεσαι καλύτερος» ανέφερε χαρακτηριστικά η αρμόδια υπουργός.

Προσχολική εκπαίδευση Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Προς την κατεύθυνση αυτή, η κ. Κεραμέως ανέφερε συγκεκριμένα:

  • Απλουστεύουμε μια σειρά από διαδικασίες για τη διοργάνωση εκπαιδευτικών δράσεων, όπως για παράδειγμα η διενέργεια σχολικών εκδρομών και η συμμετοχή σε διαγωνισμούς και ολυμπιάδες.
  • Θωρακίζουμε θεσμικά τη σχολική μονάδα, αναβαθμίζουμε το ρόλο του Διευθυντή, προωθούμε ένα νέο σύστημα επιλογής στελεχών της εκπαίδευσης, αναδιοργανώνουμε τις δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου, με γνώμονα δομές πιο κοντά στις σχολικές μονάδες, με σταδιακή κατάργηση των υφιστάμενων, υδροκέφαλων και συγκεντρωτικών δομών.
  • Δίνουμε μεγαλύτερη ελευθερία στους εκπαιδευτικούς όσον αφορά τη διδασκαλία στην τάξη και επενδύουμε περισσότερο στους εκπαιδευτικούς, κάτι που σημαίνει ότι τους προσφέρουμε τα κατάλληλα εργαλεία προκειμένου να επιτελούν απρόσκοπτα το έργο τους.
  • Εστιάζουμε, μετά από πολλά χρόνια, στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
  • Προωθούμε ένα σύστημα αξιολόγησης, ξεκινώντας από τις σχολικές μονάδες και προχωρώντας στους εκπαιδευτικούς, με αποκλειστικό στόχο την επιβράβευση των εκπαιδευτικών και τη βελτίωσή τους μέσω επιμόρφωσης.
  • Καταγράφουμε συγκεκριμένες ανάγκες που υπάρχουν για εκπαιδευτικούς γενικής εκπαίδευσης ανά τη χώρα και επιλύουμε σταδιακά το μείζον θέμα των αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Στο πλαίσιο αυτό, η υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε την μείωση των αποσπάσεων εκπαιδευτικών σε φορείς, για να επιστρέψουν περισσότεροι εκπαιδευτικοί στις τάξεις και την επίσπευση της διαδικασίας πρόσληψης 4.500 εκπαιδευτικών στην ειδική αγωγή.

Σε ένα τρίτο επίπεδο, η κ. Κεραμέως ανακοίνωσε επίσης ότι:

  • Επαναφέρουμε και ενισχύουμε τον θεσμό των πρότυπων και πειραματικών σχολείων.
  • Μελετούμε ένα νέο συνεκτικό πρόγραμμα σπουδών από το Δημοτικό έως το Λύκειο. Το πρόγραμμα σπουδών εμπλουτίζεται με νέες εκπαιδευτικές θεματικές, όπως εθελοντισμός, επιχειρηματικότητα, σεβασμός στον άλλο, προφύλαξη από φυσικές καταστροφές, διατροφή και υγιεινή. Ενισχύουμε, την εκμάθηση ξένων γλωσσών και γνώσεων πληροφορικής.
  • Δίνουμε έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων (soft skills), όπως π.χ. η δημιουργικότητα, η κριτική και συνθετική σκέψη και η ομαδική δουλειά, όπως και στην καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων (digital skills), π.χ. ψηφιακή χρήση, ψηφιακή επικοινωνία, ψηφιακή ασφάλεια, ψηφιακή συναισθηματική νοημοσύνη, ψηφιακά δικαιώματα.
  • Καθιερώνουμε τον σχολικό επαγγελματικό προσανατολισμό από το Γυμνάσιο, ώστε να αναδεικνύονται οι κλίσεις και οι δεξιότητες όλων των μαθητών.
  • Στην Ειδική Αγωγή, προσαρμόζουμε σταδιακά το εκπαιδευτικό μας σύστημα στην κατεύθυνση της πλήρους ανάπτυξης της ενταξιακής εκπαίδευσης (inclusive education), δημιουργούμε προγράμματα σπουδών για τις σχολικές δομές ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, κατάλληλα σταθμισμένα ως προς το είδος της αναπηρίας και των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, και ιδρύουμε προστατευμένα εργαστήρια μαθητείας και κατάρτισης.
  • Ενισχύουμε τον αυτόνομο παιδαγωγικό ρόλο του Λυκείου, με στοχευμένες παρεμβάσεις αναφορικά με το Εθνικό Απολυτήριο και τις προαγωγικές εξετάσεις από τάξη σε τάξη.
  • Θεσπίζουμε νέο πλαίσιο για την ιδιωτική εκπαίδευση με μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας, για παράδειγμα όσον αφορά στην εκπόνηση πρόσθετων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, και προστατεύουμε τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.
  • Βελτιώνουμε άμεσα στρεβλώσεις τους ισχύοντος συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, και σε βάθος χρόνου, επιφέρουμε ουσιαστικότερες αλλαγές μετά από ενδελεχή διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς. Καθορίζουμε ελάχιστη βάση εισαγωγής στα τριτοβάθμια ιδρύματα. Τα ιδρύματα θα μπορούν να καθορίζουν βάση εισαγωγής υψηλότερη της ελάχιστης και θα ορίζουν επίσης τον ετήσιο αριθμό των εισακτέων.

Μίλησε, ακόμη, για ριζική αλλαγή της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Δια βίου μάθησης ανακοινώνοντας ότι:

  1. Ιδρύουμε πρότυπα ΕΠΑ.Λ. και προβλέπουμε ενεργότερο ρόλο των κοινωνικών εταίρων σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο.
  2. Θεσπίζουμε νέο πλαίσιο λειτουργίας των Επαγγελματικών Σχολών Μαθητείας.
  3. Στη Δια Βίου Μάθηση:
  • Παρέχεται η δυνατότητα πιστοποίησης γνώσεων και δεξιοτήτων σε κάθε ενδιαφερόμενο, στο πλαίσιο της μη τυπικής και άτυπης μάθησης.
  • Αναβαθμίζουμε τις δεξιότητες των ενηλίκων για τη βέλτιστη ένταξη ή επανένταξη στην αγορά εργασίας και τη μείωση του κοινωνικού αποκλεισμού.

Τριτοβάθμια Εκπαίδευση - Κατάργηση ασύλου

Από την ομιλία της υπουργού Παιδείας δεν θα μπορούσε να λείψουν οι κορόνες περί κατάργησης του «κακώς νοούμενου» ασύλου, ώστε οι δημόσιες αρχές να μπορούν να επεμβαίνουν αυτεπαγγέλτως για κάθε αξιόποινη πράξη που διαπράττεται εντός πανεπιστημίου.

Ανακοίνωσε, επίσης, ότι καθιερώνεται ανώτατο χρονικό όριο ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών ν+2, πλην εξαιρέσεων.

Μίλησε για ενίσχυση της αυτονομίας και εξωστρέφειας των Ιδρυμάτων με την απελευθέρωση των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών, την διεύρυνση της δυνατότητας δημιουργίας ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων, ενίσχυσης των θερινών χειμερινών σχολειών σε τομείς που η χώρα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα (π.χ. πολιτισμός, ναυτιλία, τουρισμός), ανάπτυξης εκπαιδευτικών προγραμμάτων εξ αποστάσεως σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, με επένδυση στις νέες τεχνολογίες, αξιοποίηση της δυνατότητας ΣΔΙΤ για την κάλυψη επιμέρους αναγκών των Ιδρυμάτων (π.χ. για κατασκευή φοιτητικών εστιών), εισαγωγής νέου θεσμικού πλαισίου για δωρεές προς τα Ιδρύματα και για την υλοποίηση πατεντών και επιστημονικών ιδεών, απλοποίησης του πλαισίου λειτουργίας των ΕΛΚΕ, χωρίς να παραβιάζονται οι κανόνες διαφάνειας και λογοδοσίας, επέκτασης του θεσμού της πρακτικής άσκησης φοιτητών σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, σε συναφή με τις σπουδές τους αντικείμενα.

Κατά την Νίκη Κεραμέως, θωρακίζεται η Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π) και εισάγονται διαδικασίες αξιολόγησης σε όλα τα επίπεδα. Και ειδικότερα: Η κρατική χρηματοδότηση προς τα ανώτατα ιδρύματα θα εξαρτάται από αντικειμενικά κριτήρια όπως το κόστος σπουδών ανά φοιτητή, η διάρκεια των προγραμμάτων σπουδών, μέγεθος και γεωγραφική διασπορά του ιδρύματος αλλά θα συνδέεται, σε κάποιο βαθμό, και με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης. Ο Ακαδημαϊκός Χάρτης της χώρας θα προκύπτει από την αξιολόγηση της Α.ΔΙ.Π και στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων, ώστε να μην επαναληφθεί το καταστροφικό φαινόμενο ίδρυσης νέων τμημάτων και συγχωνεύσεων τμημάτων για την εξυπηρέτηση καθαρά ψηφοθηρικών σχεδιασμών και μικροπολιτικών συμφερόντων.

Τέλος, σχετικά με τον τομέα των Θρησκευμάτων, η κ. Κεραμέως τόνισε ότι δόθηκε προσφάτως η ευκαιρία στον Πρωθυπουργό και την ίδια «να αναπτύξουμε κάποιες πρώτες σκέψεις μας αναφορικά με τη νέα σχέση που σκοπεύουμε να οικοδομήσουμε με την Εκκλησία, σεβόμενοι τους διακριτούς θεσμικούς ρόλους Πολιτείας και Εκκλησίας».

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οι επιπολαιότητες της κ. Κεραμέως
Μέσα σε 10 ημέρες η νέα υπουργός Παιδείας πέτυχε να αναστατώσει χωρίς λόγο τους υποψηφίους ενώ τώρα δείχνει να ακροβατεί στις σχέσεις με την Εκκλησία.
Οι επιπολαιότητες της κ. Κεραμέως
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ν. Κεραμέως: Μεγάλη απήχηση βρίσκει η κατάργηση του ασύλου
«Ιδιαίτερο συμβολισμό» έχει για την κυβέρνηση η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, όπως δήλωσε η Νίκη Κεραμέως αναφερόμενη στο πρώτο νομοσχέδιο που θα φέρει η Νέα Δημοκρατία.
Ν. Κεραμέως: Μεγάλη απήχηση βρίσκει η κατάργηση του ασύλου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εισβολή της ΕΛ.ΑΣ. στα ΑΕΙ με ένα τηλεφώνημα
Η Νίκη Κεραμέως ξεκαθάρισε με ανατριχιαστικό τρόπο το πώς οραματίζεται τα πανεπιστήμια μετά την κατάργηση του ασύλου. Με την παραμικρή καταγγελία οιουδήποτε αξιόπιστου ή αναξιόπιστου μάρτυρα θα επεμβαίνει η...
Εισβολή της ΕΛ.ΑΣ. στα ΑΕΙ με ένα τηλεφώνημα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ακραία καιρικά φαινόμενα στην Παιδεία
Συνεχίζονται οι αντιδράσεις που έχουν προκαλέσει οι ανακοινώσεις του πρωθυπουργού και μαζί της νέας υπουργού Παιδείας για την κατάργηση του ασύλου, την κατάργηση της Νομικής Σχολής στην Πάτρα.
Ακραία καιρικά φαινόμενα στην Παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στις 8:15 το πρώτο κουδούνι στα σχολεία και τη νέα χρονιά
Διευκρινίσεις για το ωράριο λειτουργίας στα σχολεία έδωσε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως. Τι είπε για άσυλο, σύστημα Πανελληνίων εξετάσεων και Νομική Σχολή στην Πάτρα.
Στις 8:15 το πρώτο κουδούνι στα σχολεία και τη νέα χρονιά
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μυρίζει μπαρούτι η Παιδεία
Αρχισαν κιόλας τα όργανα ν’ ακούγονται στην Παιδεία. Οι ανακοινώσεις της κυβέρνησης για τις παρεμβάσεις που ετοιμάζει σε όλα τα κρίσιμα πεδία προκαλούν ισχυρές αντιδράσεις, ενώ ήδη ξεκίνησαν οι πρώτοι δυνατοί...
Μυρίζει μπαρούτι η Παιδεία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας