Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Υψηλοί τόνοι στη συζήτηση για το νομοσχέδιο του υπ. Παιδείας [LIVE]

Κώστας Γαβρόγλου

EUROKINISSI / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Υψηλοί τόνοι στη συζήτηση για το νομοσχέδιο του υπ. Παιδείας [LIVE]

  • A-
  • A+

Σε υψηλούς τόνους μεταξύ κυβέρνησης και Ν.Δ. αλλά και με το ΚΙΝ.ΑΛΛ. να αποχωρεί απ' τη διαδικασία, διεξάγεται στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, που, μεταξύ άλλων, φέρνει αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και συγχωνεύσεις πανεπιστημίων με ΤΕΙ.

Απόσυρση διάταξης που αφορά τα επαγγελματικά δικαιώματα αποφοίτων κολεγίων ζητά ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Τάσος Κουράκης.

 

«Ολοκληρώνουμε ένα τεράστιο μεταρρυθμιστικό σχέδιο»

«Με το παρόν νομοσχέδιο ολοκληρώνουμε τις νομοθετικές πρωτοβουλίες ενός τεράστιου μεταρρυθμιστικού σχεδίου, που ξεκίνησε το 2016. Πρόκειται για μία μεγάλη μεταρρύθμιση για την Ανώτατη Εκπαίδευση, που τον Σεπτέμβριο του 2020 θα συναντήσει τη μεταρρύθμιση για το λύκειο», τόνισε κατά την τοποθέτησή του ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου.

«Θέλουν ναι ή όχι να είμαστε μια χώρα χωρίς Γ' λυκείου, με απαξιωμένο απολυτήριο;» είπε απευθυνόμενος στην αντιπολίτευση και συνέχισε λέγοντας ότι τα φροντιστήρια κοστίζουν στα ελληνικά νοικοκυριά 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ, με το 30% των μαθητών να σπουδάζει εν τέλει αυτό που επιθυμεί.

Ο υπουργός υπερασπίστηκε τις αλλαγές στην Γ' λυκείου, που την καθιστούν προπαρασκευαστικό έτος πριν από το πανεπιστήμιο και στην οποία οι μαθητές θα διδάσκονται λιγότερα μαθήματα, αλλά με περισσότερες διδακτικές ώρες.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο ζήτημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων μηχανικών σχολών. «Λύνουμε επί της ουσίας των θέμα των 4ετών και 5ετών σπουδών μηχανικών», ανέφερε και συμπλήρωσε: «Λέμε: τα 4ετή τμήματα, με ακαδημαϊκές διαδικασίες θα μπορούν να γίνουν, μετά από απόφαση της Συγκλήτου, 5ετή. Και μετά, επιτροπή, στην οποία θα είναι αυξημένη η εκπροσώπηση του ΤΕΕ και θα συμμετέχουν οι πολυτεχνικές σχολές, ένας εκπρόσωπος του υπουργείου Παιδείας και ένας του υπουργείου Μεταφορών, θα αποφασίζει εάν τα τμήματα έχουν προϋποθέσεις για επαγγελματικά δικαιώματα».

Επιπλέον, αναμένεται να κατατεθεί τροπολογία, από κοινού με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, αναφορικά με τα επαγγελματικά δικαιώματα παλαιότερων πτυχιούχων.

Επίσης, ο υπουργός Παιδείας υπογράμμισε ότι για, πρώτη φορά, και με την εφαρμογή του νομοσχεδίου, οι μαθητές θα κληθούν να συμπληρώσουν μηχανογραφικό, το οποίο θα έχει μόνο πανεπιστημιακά τμήματα.

Τέλος, τόνισε τη σημασία της ίδρυσης του Εθνικού Κέντρου Επιμόρφωσης για τους εκπαιδευτικούς, στο πλαίσιο της λειτουργίας του Ανοικτού Ελληνικού Πανεπιστημίου.

Ενδοκυβερνητικές ενστάσεις για τα επαγγελματικά δικαιώματα

Στο μεταξύ, την απόσυρση διάταξης με την οποία ρυθμίζονται θέματα αναγνώρισης επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων κολεγίων, ζήτησε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Τάσος Κουράκης..

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ εκτίμησε ότι με διάταξη του άρθρου 98 του νομοσχεδίου προβλέπεται η υποχρέωση των επαγγελματικών φορέων, συλλόγων, επιμελητηρίων, να εγγράφουν στα μητρώα τους αποφοίτους κολεγίων και να τους εκχωρούν επαγγελματικά δικαιώματα, χωρίς τη διαδικασία που προβλεπόταν μέχρι σήμερα μέσω του ΣΑΕΠ (Συμβούλιο Αναγνωρίσεως Επαγγελματικών Προσόντων).

«Νομίζω ότι, αν ψηφιστεί αυτή η διάταξη, δεν θα έχει νόημα να περάσει κάποιος στην ιατρική ή τη νομική, στο δημόσιο πανεπιστήμιο αφού θα έχει ανοιχτή πρόσβαση στο συγκεκριμένο επάγγελμα μέσα από ένα κολέγιο. Νομίζω, κύριε υπουργέ, ότι κινούμαστε οριακά, έως ότου να διολισθήσουμε, στην ανατροπή του άρθρου 16 του Συντάγματος», είπε ο Τάσος Κουράκης.

Σημειώνεται ότι με άρθρο του νομοσχεδίου τροποποιείται το ΠΔ 38/2010 και πλέον για την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων θα αποφαίνεται το Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ) και όχι το Συμβούλιο Αναγνωρίσεως Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ) το οποίο αντικαθίσταται από το ΑΤΕΕΝ.

Πηγές του υπουργείου Παιδείας ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «στόχος της νομοθετικής πρωτοβουλίας είναι να προστατεύσει το άρθρο 16 του Συντάγματος, να κατοχυρώσει επί της ουσίας τα επαγγελματικά δικαιώματα, αλλά σε καμία περίπτωση την έμμεση αναγνώριση των ακαδημαϊκών προσόντων, που είναι δουλειά του ΔΟΑΤΑΠ. Κατά συνέπεια, η νομοθετική πρωτοβουλία κατοχυρώνει τους σπουδαστές των κολεγίων, με βάση την ευρωπαϊκή οδηγία».

Αντιπαράθεση με το «καλημέρα»

Με την έναρξη της συνεδρίασης ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ν.Δ., Κώστας Τζαβάρας, κατήγγειλε ότι «στραγγαλίζεται ο δημοκρατικός διάλογος, συρρικνώνεται και ευτελίζεται η κοινοβουλευτική διαδικασία».

«Ένα νομοσχέδιο που φιλοδοξεί να ανασυντάξει τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας και ταυτόχρονα να κάνει μια μεγαλόπνοη και μεγαλεπήβολη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, υποχρεούται να υποστεί τη βάσανο και τη διαδικασία του δημοκρατικού κοινοβουλευτικού διαλόγου με άνεση», είπε ο κ. Τζαβάρας.

«Ζήσαμε τη δημοκρατία, κύριε Τζαβάρα, με το σχέδιο Αθηνά», σχολίασε ο προεδρεύων Γιώργος Βαρεμένος.

«Αυτά που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ όταν η Ν.Δ. έφερνε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος το ένα μετά το άλλο νομοσχέδιο το κάνει τώρα η Ν.Δ.», παρατήρησε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Θανάσης Παφίλης και κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι φέρνει το νομοσχέδιο σε περίοδο που σχολεία και πανεπιστήμια είναι κλειστά, όπως άλλωστε έχει συμβεί με όλα τα σοβαρά νομοσχέδια του υπουργείου Παιδείας στο παρελθόν.

«Πριν από ενάμιση χρόνο κάλεσα στο γραφείο μου τα κόμματα για να δούμε το ζήτημα της Γ' Λυκείου. Από τον Σεπτέμβριο του 2017 μόνο το Ποτάμι έστειλε συγκεκριμένες προτάσεις. Γιατί δεν εστάλη καμία πρόταση; Αυτό δεν είναι ευτελισμός του διαλόγου; Το πρόβλημά σας είναι ότι το νομοσχέδιο είναι μεγάλο; Έπρεπε να μας ζητήσετε να σας στείλουμε βοηθούς να σας βοηθήσουν στην ανάγνωση», ανέφερε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου και επισήμανε ότι το νομοσχέδιο βρισκόταν για μεγάλο διάστημα στη διαβούλευση, πυροδοτώντας αντιδράσεις.

Η εισηγήτρια της Νέας Δημοκρατίας, Νίκη Κεραμέως, χαρακτήρισε «συναλλαγές στα όρια του πολιτικού εκβιασμού» την αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και ζήτησε «έστω την ύστατη στιγμή», την απόσυρση του νομοσχεδίου.

Κατηγόρησε τον υπουργό, ότι δεν θέλει το διάλογο, επιδιώκοντας συναίνεση μόνο με όποιον συμφωνεί μαζί του. «Όταν οι συνομιλητές του διαφωνούν μαζί του, η συναίνεση πάει περίπατο, οι διαφορετικές απόψεις αγνοούνται προκλητικά», είπε χαρακτηριστικά. Επίσης, επέκρινε το υπουργείο λέγοντας ότι με το νομοσχέδιο καταργεί τον τεχνολογικό τομέα της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, αντίθετα στις διεθνείς τάσεις, και ότι αναδιατάσσει τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας «χωρίς στρατηγικό σχέδιο, χωρίς πραγματικές συναινέσεις και στη βάση πολιτικών εκβιασμών».

Παράλληλα, τόνισε ότι το νέο σύστημα που προβλέπεται για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση «κατηγοριοποιεί» τις σχολές σε εκείνες που διατηρούν αυξημένο κύρος και σε εκείνες που απαξιώνονται πλήρως». Ακόμη, επέκρινε την κατάργηση του ΣΑΕΠ, λέγοντας: «Εν μέσω ακαδημαϊκής χρονιάς, προχωράτε στην κατάργηση της αναγνώρισης της επαγγελματικής ισοδυναμίας των αποφοίτων Κολλεγίων στην Ελλάδα, κατά παράβαση του ενωσιακού δικαίου, όπως σας εφιστά την προσοχή και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής».

Απαντώντας στις ενστάσεις σχετικά με τη διαδικασία κατεπείγοντος ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης, ανέφερε ότι «υπάρχει όριο» στη συχνή και επίμονη αναφορά στα περί διαδικασίας, «και το όριο είναι ότι κάποτε πρέπει να μπαίνουμε σε θέματα ουσίας».

Ο κ. Φίλης σημείωσε ότι συνολικά, επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, 192 δράσεις και αλλαγές έγιναν από το υπουργείο Παιδείας και αναρωτήθηκε ποιες από αυτές θα καταργήσει η ΝΔ «αν κάποιο θαύμα τη φέρει στην εξουσία».

«Θα θέλαμε μια απάντηση επί της ουσίας κι όχι μια στείρα διαδικαστική αντιπαράθεση», είπε και πρόσθεσε: «Αυτή η κυβέρνηση μέσα σε πολύ δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες ξεδίπλωσε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο παρεμβάσεων, τομών και μεταρρυθμίσεων που άλλαξαν κυριολεκτικά το τοπίο της εκπαίδευσης. Από την προσχολική αγωγή μέχρι την έρευνα. Από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο και την Ανώτατη Εκπαίδευση, που συζητάμε σήμερα. Από κάτω προς τα πάνω, με σχέδιο, τόλμη και όραμα το σχολείο της ποιότητας και της ισότητας».

Σημειώνεται ότι στη συζήτηση δεν συμμετέχουν οι βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής που είχαν αποχωρήσει μετά την ακρόαση φορέων στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής και την ίδια στάση τηρούν και στη διαδικασία στην Ολομέλεια. Όπως έχει δηλώσει το ΚΙΝ.ΑΛΛ., δεν θα μετέχει στη συζήτηση διότι αρνείται να συμμετάσχει σε ένα θεσμικό έγκλημα που διαλύει το Λύκειο, καταργεί την τεχνολογική εκπαίδευση, βυθίζει τους νέους ανασφάλεια.

«Είναι ένα νομοσχέδιο-μαμούθ με το οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να ξεμπερδεύει με τις εκκρεμότητες των αναδιαρθρώσεων που προωθούνται, τα τελευταία χρόνια από όλες τις κυβερνήσεις», ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Ιωάννης Δελής. «Είναι ένα νομοσχέδιο κάτω από το άγρυπνο μάτι του ΣΕΒ και με βάση τις οδηγίες της ΕΕ και του ΟΟΣΑ», είπε ο κ. Δελής και κατήγγειλε ότι οι διατάξεις οδηγούν σε «σχολές Φρανκεστάιν», γιατί με την πλήρη απορρόφηση των ΤΕΙ από τα όμορα τους πανεπιστήμια, απορροφώνται ακόμη και σχολές με ετερόκλητα αντικείμενα. Είπε, επίσης, ότι με το νομοσχέδιο «φροντιστηριοποιείται και δεν αναβαθμίζεται το Λύκειο» και ότι η κυβέρνηση μετατρέπει το Λύκειο σε ακόμη μεγαλύτερη και άγρια αρένα ανταγωνισμού, με περισσότερες εξετάσεις- πανελλαδικές, περιφερειακές, ενδοσχολικές - και την ίδια ώρα, τα πανεπιστήμια προσαρμόζονται ακόμα πιο σφιχτά στους στόχους των μεγαλοεπιχειρηματιών.

«Παρών», επί της αρχής και των άρθρων του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας θα ψηφίσει η Ένωση Κεντρώων. «Σκοπός δεν είναι να νομοθετούμε όπως μας βολεύει, αλλά να προσαρμόζονται οι διαδικασίες στους πολίτες. Δεν δόθηκε ο αναγκαίος χρόνος να συζητήσουμε όσο θα έπρεπε το νομοσχέδιο στη Βουλή», ανέφερε ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων, Αναστάσιος Μεγαλομύστακας.

ΒΟΥΛΗ
Στα μαχαίρια για την εκπαίδευση
Υπερψηφίστηκε στην Ολομέλεια το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τις συγχωνεύσεις τμημάτων και τον τρόπο πρόσβασης στα ΑΕΙ. Αντιπαράθεση Μητσοτάκη - Γαβρόγλου. Πυρά και από Λεβέντη - Γεννηματά.
Στα μαχαίρια για την εκπαίδευση
ΒΟΥΛΗ
Κλίμα πόλωσης στη συζήτηση για το ν/σ του υπ. Παιδείας
Εν μέσω έντονων αντιπαραθέσεων, αλλά και... αποχωρήσεων διεξήχθη τη Δευτέρα η συνεδρίαση και συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής, του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας που αφορά τις συγχωνεύσεις ΑΕΙ-ΤΕΙ...
Κλίμα πόλωσης στη συζήτηση για το ν/σ του υπ. Παιδείας
ΒΟΥΛΗ
Τον Σεπτέμβρη στη Βουλή το νομοσχέδιο για το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Νωρίς το φθινόπωρο θα κατατεθεί προς συζήτηση στο Κοινοβούλιο το σχέδιο νόμου του υπ. Παιδείας για την αναδιάρθρωση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας ● Προβλέπεται να συγκροτηθεί από οκτώ σχολές. Οι τρεις θα...
Τον Σεπτέμβρη στη Βουλή το νομοσχέδιο για το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΒΟΥΛΗ
Υποχρεωτική αποχώρηση στα 67 για τους μουφτήδες της Θράκης
Τροπολογία που κατατέθηκε χθες στη Βουλή ρυθμίζει διάφορα θέματα για τα μουφτεία της Θράκης. Οικονομική ενίσχυση και προσλήψεις για τα πανεπιστήμια Ιωαννίνων και Ιόνιου ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας • Τι...
Υποχρεωτική αποχώρηση στα 67 για τους μουφτήδες της Θράκης
ΒΟΥΛΗ
Στα χαρακώματα για την αξιολόγηση
Συνεχίζεται στη Βουλή η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας. «Αξιολόγηση η οποία ταυτίζεται με διαδικασίες απόλυσης είναι κάτι υπονομευτικό της δημοκρατίας» επισήμανε ο υπουργός Παιδείας, Κ....
Στα χαρακώματα για την αξιολόγηση
ΒΟΥΛΗ
Ψηφίστηκε το ν/σ για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
Ψηφίστηκε από την Ολομέλεια το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, στο οποίο εντάσσεται και η τροπολογία που καθορίζει τη σύνθεση της διοικούσας επιτροπής του...
Ψηφίστηκε το ν/σ για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας