Η καθυστέρηση της υπογραφής της σύμβασης κατασκευής του τμήματος Ηράκλειο-Χανιά του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, ο αποκλεισμός της Ανατολικής Κρήτης από το έργο αλλά και η εγκατάσταση διοδίων, αποτέλεσαν αντικείμενο σφοδρής κριτικής από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, για να επιτεθούν στην κυβέρνηση.
«Ο πρωθυπουργός και άργησε και ξέχασε. Οι κάτοικοι της Κρήτης έχουν βγάλει τα συμπεράσματα τους», ήταν το αιχμηρό σχόλιο του εκπροσώπου Τύπου του ΠΑΣΟΚ, Κώστα Τσουκαλά.
«Ο Πρωθυπουργός σήμερα, 9 Μαΐου 2025, πανηγύρισε τη σύμβαση κατασκευής του ΒΟΑΚ. Ο ίδιος τον Μάιο του 2019, στην προεκλογική ομιλία του στα Χανιά, δήλωνε πως ‘ο βόρειος οδικός άξονας είναι το μεγάλο οδικό έργο της επόμενης κυβέρνησης' και πως αποτελεί προσωπική του δέσμευση, ότι στην τελική του ανάπτυξη θα εκτείνεται σε όλη την Κρήτη, από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία». Του πήρε έξι ολόκληρα χρόνια για να υπογραφεί η σύμβαση κατασκευής του ΒΟΑΚ από το Ηράκλειο μέχρι τα Χανιά. Δεν τήρησαν τη δέσμευση για την ένταξη του τμήματος Αγίου Νικολάου -Σητείας στον σχεδιασμό του. Η ανατολική άκρη του νησιού εγκαταλείπεται χωρίς ασφαλή και σύγχρονη οδική πρόσβαση. Ο Πρωθυπουργός και άργησε και ξέχασε. Οι κάτοικοι της Κρήτης έχουν βγάλει τα συμπεράσματά τους», ανέφερε ο κ. Τσουκαλάς στη σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε.
Ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, τονίζει στην ανακοίνωσή του πως «η Κρήτη κατέχει όχι μόνο τα εθνικά, αλλά και τα ευρωπαϊκά ρεκόρ, για το πώς ΔΕΝ πρέπει να γίνονται τα δημόσια έργα».
Στην συνέχεια προσθέτει «πως αν λάβει κανείς υπόψη τους χρόνους, τις υποσχέσεις, τις εξαγγελίες και τα δελτία τύπου για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) θα περίμενε κανείς να έχει ολοκληρωθεί πλήρως αυτό το έργο. Σήμερα έλαβε χώρα άλλη μια φιέστα με πρωταγωνιστή τον κ. Μητσοτάκη με την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ. Φθάσαμε από το προεκλογικό «ο ΒΟΑΚ θα γίνει» στους κατοίκους της Κρήτης το 2019, με 6 χρόνια καθυστέρηση, 3 Υπουργούς στο τιμόνι του Υποδομών & Μεταφορών και παρότι υπήρχαν όλα τα απαραίτητα χρηματοδοτικά εργαλεία για να γίνει το έργο, στο να ακολουθηθεί τελικά ο σχεδιασμός που είχε γίνει επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Σχεδιασμός τον οποίο η ΝΔ, ως αντιπολίτευση, είχε πολεμήσει με ψέματα και λάσπη. Με δύο, όμως, μεγάλα ερωτηματικά: Τα διόδια, σε ποια έκταση και πού, και το τελικό κόστος του έργο. Αφού βάζουν διόδια στους Κρητικούς ποια θα είναι τα ανταποδοτικά οφέλη στην τοπική κοινωνία; Υπογράφηκε η σύμβαση για το τμήμα του έργου χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες και οι απαλλοτριώσεις που απαιτούνται για το οδικό δίκτυο. Το αρμόδιο Υπουργείο επιμένει να μην ενημερώνει τι ποσοστό απαλλοτριώσεων έχει υλοποιηθεί από το Καστέλλι Χανίων μέχρι την Χερσόνησο Ηρακλείου. Το ζήτημα των απαλλοτριώσεων είναι κρίσιμο για το τελικό κόστος του έργου, αφού η μη ολοκλήρωσή τους, όταν κυρωθεί η σύμβαση στην Βουλή, στοιχειοθετούν ευθύνη του Δημοσίου και δικαίωμα των εργολάβων να αξιώσουν και να πάρουν αποζημιώσεις λόγω των καθυστερήσεων. Θα την «πληρώσει» δηλαδή ο φορολογούμενος. Να θυμίσουμε ότι πρώτος νόμος που ψήφισε η κυβέρνηση Μητσοτάκη ήταν ο νόμος για το Επιτελικό Κράτος το 2019. Όπως αποδεικνύεται τελικά το επιτελικό κράτος ούτε αποτελεσματικό είναι, ούτε καλό συντονισμό έχει, ούτε τα έργα προχωρούν ταχύτερα και με διαφάνεια, όπως έλεγε ο κ. Μητσοτάκης».
Ο βουλευτής του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης, ο οποίος συμμετείχε στην κινητοποίηση που πραγματοποίησαν φορείς και εργατικά σωματεία στο Πολιτιστικό Κέντρο Ηρακλείου για τον ΒΟΑΚ τόνισε πως ο ΒΟΑΚ δεν πηγαίνει μέχρι τη Σητεία επειδή δεν είναι κερδοφόρο, ενώ επισήμανε την ανάγκη ο δρόμος να ήταν δημόσιος, δωρεάν και κατ΄ επέκταση χωρίς διόδια.
Συγκεκριμένα, δήλωσε: «Το ΚΚΕ στηρίζει τον αγώνα των Σητειακών, τον αγώνα όλων των Κρητικών, για έναν Βόρειο Οδικό 'Αξονα ασφαλή, λειτουργικό, δημόσιο και δωρεάν, χωρίς διόδια, χωρίς τη λογική του κόστους-οφέλους. Δυστυχώς, η κυβέρνηση δίνει ένα πολύ μεγάλο έργο στους παραχωρησιούχους με διόδια, θα το χρυσοπληρώσει ο κρητικός λαός, που σε τελική ανάλυση δεν θα είναι ούτε ασφαλής.
Είναι δίκαιος ο αγώνας των Σητειακών. Αποδεικνύεται ότι το γεγονός ότι δεν πάνε τον ΒΟΑΚ μέχρι τη Σητεία οφείλεται στο ότι δεν τους αποφέρει κέρδος. Εμείς λέμε, λοιπόν, ότι ο ΒΟΑΚ πρέπει να γίνει για να καλύψει τις ανάγκες των Κρητικών από τον Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία κι αυτόν τον αγώνα θα τον δώσουμε μέχρι τέλους».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας