Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΣΥΡΙΖΑ: Εξοντωτικός ανταγωνισμός η κατάργηση της κλήρωσης για τη σημαία
EUROKINISSI / ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

ΣΥΡΙΖΑ: Εξοντωτικός ανταγωνισμός η κατάργηση της κλήρωσης για τη σημαία

  • A-
  • A+

«Αναχρονιστική» και «αντιπαιδαγωγική πρακτική» χαρακτηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ την απόφαση του υπουργείου Παιδείας να καταργήσει την κλήρωση για τον ορισμό του σημαιοφόρου, επισημαίνοντας πως έτσι προάγονται εξοντωτικός ανταγωνισμός και οι διακρίσεις μεταξύ μαθητών και μαθητριών.

Με ανακοίνωσή της η Επιτροπή Ελέγχου Κοινοβουλευτικού Έργου Παιδείας (ΕΠΕΚΕ Παιδείας) του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει πως ουσιαστικά «ο ορισμός σημαιοφόρου μετατρέπεται σε μια διαδικασία αναζήτησης του «άριστου των αρίστων», ακόμη και αν αυτή η αριστεία αποτυπώνεται σε διαφορά 0.1 της μονάδας» και καλεί την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να συμμορφωθεί με την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ.

Όπως εξηγεί ο ΣΥΡΙΖΑ, η εν λόγω απόφαση του ΣτΕ (συνταγματική η διαδικασία ανάδειξης σημαιοφόρων μαθητικών παρελάσεων ανεξαρτήτως βαθμολογίας των συμμετεχόντων στην κλήρωση-2374/2018) απέρριψε την αίτηση γονέων εναντίον της κλήρωσης των σημαιοφόρων μεταξύ όλων των μαθητών, αποδεχόμενο έτσι το ΠΔ της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ) «συνιστά κόλαφο για τη ρύθμιση που έχει κατατεθεί στη Βουλή προς ψήφιση από την υπουργό Παιδείας».

Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΕΠΕΚΕ Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ:

«Η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων σχετικά με την κατάργηση της κλήρωσης για τον ορισμό του σημαιοφόρου, μεταξύ όλων των μαθητών και των μαθητριών, αποτελεί μια αναχρονιστική και αντιπαιδαγωγική πρακτική. Ο ορισμός σημαιοφόρου μετατρέπεται σε μια διαδικασία αναζήτησης του «άριστου των αρίστων», ακόμη και αν αυτή η αριστεία αποτυπώνεται σε διαφορά 0.1 της μονάδας!

Με τη συγκεκριμένη απόφαση, η Νέα Δημοκρατία επιχειρεί να ενεργοποιήσει τα εθνικιστικά και ακροδεξιά αντανακλαστικά μέρους της εκλογικής της βάσης, που έχουν ατονήσει μετά τις κυβιστήσεις της νέας Κυβέρνησης στο «Μακεδονικό» και τη «Συμφωνία των Πρεσπών», όπως επίσης και στο προσφυγικό ζήτημα.

Η «αγωνία» της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων για το συγκεκριμένο θέμα αποτυπώνεται και στον αντιθεσμικό τρόπο με τον οποίο προχώρησε η ρύθμιση. Με εγκύκλιο (Φ.20/155435/Δ1) της Υφυπουργού Σοφίας Ζαχαράκη προς τα σχολεία της χώρας στις 7 Οκτωβρίου αναστάλθηκε η εφαρμογή ισχύοντος νόμου, εν όψει της ψήφισης νέας διάταξης, η οποία κατατέθηκε με τροπολογία μερικές ημέρες αργότερα σε άσχετο νομοσχέδιο.

Ένα ακόμα «δήγμα» της νέας διακυβέρνησης, με θύματα την «καλή νομοθέτηση» και την «κανονικότητα», χωρίς σύγκληση της αρμόδιας Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, χωρίς διαβούλευση με τους φορείς, με περιφρόνηση προς το σύνολο των βουλευτών, ιδίως της αντιπολίτευσης και με παντελή έλλειψη σεβασμού προς την κοινοβουλευτική τάξη.

Σε πρόσφατη και εκτενή ανακοίνωση του Τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Φίλη αναλύονται διεξοδικά οι εκπαιδευτικοί και παιδαγωγικοί λόγοι που καθιστούν μια τέτοια ρύθμιση άκρως προβληματική. Είχαμε την ελπίδα ότι η νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας θα λάμβανε σοβαρά υπόψη τις επισημάνσεις, όχι μόνο του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και της εκπαιδευτικής κοινότητας, ότι η σημαία δεν μπορεί να υποβαθμίζεται και να ευτελίζεται από σύμβολο ενότητας σε έπαθλο επιβράβευσης επιδόσεων, επιτείνοντας τις διακρίσεις και το διαχωρισμό μεταξύ των μαθητών και των μαθητριών.

Πιστεύαμε επίσης, πως η Υπουργός Παιδείας δεν θα αποτολμούσε να κατασκευάσει μία δικής της έμπνευσης «αριστεία», καθώς το νομικό της υπόβαθρο δεν θα την οδηγούσε να αγνοήσει την ισχύουσα νομοθεσία, σύμφωνα με την οποία η αριστεία στην Ε’ και Στ’ τάξη είναι μια και μοναδική, περιλαμβάνοντας όλους τους μαθητές με βαθμούς 9 και 10 (μεταξύ άλλων: ΠΔ 8/1995, άρθρο 4, παρ. 3 και ΥΑ Φ.7Α/ΦΜ/212191/Δ1/04-12-2017, άρθρο 4).

Ακόμα νομίζαμε πως οι ιδεοληψίες και οι αυταρχικές παιδαγωγικές αντιλήψεις της δεκαετίας του 1950 θα υποχωρούσαν μπροστά στις αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας που δεν επιθυμεί των εξοντωτικό ανταγωνισμό και τις πιέσεις ορισμένων γονέων προς τους δασκάλους για το 0.1 ή το 0.2 της μονάδας, προκειμένου το παιδί τους να αναδειχθεί σημαιοφόρος.

Δυστυχώς, τα παραπάνω επιχειρήματα έπεσαν στο κενό ή μάλλον στη μαύρη τρύπα της νεοφιλελεύθερης-αυταρχικής αντίληψης της ΝΔ, η οποία αντιλαμβάνεται την εκπαίδευση, αλλά και γενικότερα την οργάνωση της κοινωνίας ως κυνομαχία, για την οποία τα παιδιά πρέπει να ακονίσουν τα δόντια τους εξ απαλών ονύχων.

Η Νομολογία του ΣτΕ

Επιπρόσθετα, περιμένουμε με αληθινό ενδιαφέρον τις εξηγήσεις της Υπουργού Παιδείας σχετικά με τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, την οποία είτε αγνοεί είτε ηθελημένα παρακάμπτει. Η πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ (Συνταγματική η διαδικασία ανάδειξης σημαιοφόρων μαθητικών παρελάσεων ανεξαρτήτως βαθμολογίας των συμμετεχόντων στην κλήρωση-2374/2018) απέρριψε την αίτηση γονέων εναντίον της κλήρωσης των σημαιοφόρων μεταξύ όλων των μαθητών, αποδεχόμενο έτσι το ΠΔ της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Πρόκειται για μια απόφαση με πλήρη τεκμηρίωση βασισμένη σε ενδελεχή μελέτη όλων των νόμων και ρυθμίσεων που διέπουν τους σκοπούς της εκπαίδευσης στο δημοτικό σχολείο.

Η εν λόγω απόφαση του ΣτΕ συνιστά κόλαφο για τη ρύθμιση που έχει κατατεθεί στη Βουλή προς ψήφιση από την Υπουργό Παιδείας, αναφέροντας ρητά:

«[…] συνάγεται ότι η επίδοση στα μαθήματα δεν είναι αποφασιστικής σημασίας κριτήριο για την επιλογή του σημαιοφόρου στο πλαίσιο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, η δε ενεργός σχέση των μαθητών του δημοτικού σχολείου με τα εθνικά σύμβολα δεν συνάπτεται προς τους βαθμούς τους, αφού η συμμετοχή στις παρελάσεις και η παράσταση στη σημαία συνδέεται πρωτίστως με την ίδια την ιδιότητα του μαθητή ως μέλους της σχολικής κοινότητας […], λαμβανομένων υπόψη και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της εν λόγω εκπαιδευτικής βαθμίδας (νεαρή ηλικία των μαθητών, επιδίωξη εξάλειψης ανταγωνισμού και βαθμοθηρίας), ενώ απόκειται, κατά τα λοιπά, στο νομοθέτη να διαμορφώσει τα κριτήρια και τα μέσα επιβράβευσης των επιδόσεων των μαθητών […]».

Από την παραπάνω απόφαση του ΣτΕ τίθενται δύο ερωτήματα:

• Τι περισσότερο ή λιγότερο λέει ο ΣΥΡΙΖΑ σε σχέση με το ΣτΕ;

• Μετά από αυτή την απόφαση, θα επιμείνει η ΝΔ και προσωπικά η κυρία Κεραμέως να ψηφίσουν μια ρύθμιση καταφανώς αντίθετη προς το πνεύμα και το γράμμα των αποφάσεων του ΣτΕ, τις αποφάσεις του οποίου για άλλα θέματα έχουν δηλώσει ότι θα σεβαστούν (πχ: αναγραφή θρησκεύματος στα απολυτήρια);

Συνακόλουθα, περιμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τα επιχειρήματα και τις απαντήσεις της ΝΔ και της αρμόδιας Υπουργού στη Βουλή. Εκεί - εκτός απροόπτου - θα φανερωθεί πως η πραγματική σημαία που σηκώνει η Κυβέρνηση είναι αυτή του εξοντωτικού ανταγωνισμού και των διακρίσεων ακόμη και μεταξύ των μικρών μαθητών του δημοτικού σχολείου. Είναι η σημαία της νεοφιλελεύθερης-αυταρχικής ανακατασκευής του εκπαιδευτικού συστήματος, με την υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου και τη σταδιακή εκθεμελίωση πολλών θετικών κατακτήσεων της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.

Απέναντι σε αυτήν την πολιτική, ο ΣΥΡΙΖΑ εργάζεται για την οικοδόμηση του ενιαίου μετώπου αγώνα και διεκδικήσεων μαθητών, φοιτητών, εκπαιδευτικών και γονέων, δίνοντας μάχης μέσα και έξω από τη Βουλή, με στόχο την προοδευτική διέξοδο και την υπεράσπιση του δημόσιου, δημοκρατικού σχολείου της ποιότητας, της ισότητας και της συμπερίληψης».

ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
«Εθνικό σύμβολο η σημαία, όχι έπαθλο, ούτε φορέας διχασμού και διακρίσεων»
Απόπειρα εξευμενισμού της ακροδεξιάς πτέρυγας της Νέας Δημοκρατίας και των σκοτεινών εθνικιστικών κύκλων, αποδίδει ο Νίκος Φίλης στη Νίκη Κεραμέως και την απόφασή της να επαναφέρει το θέμα της σημαίας στις...
«Εθνικό σύμβολο η σημαία, όχι έπαθλο, ούτε φορέας διχασμού και διακρίσεων»
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ
Πώς είπατε;
Γράφαμε πρόσφατα ότι η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να αλλάξει τον τρόπο επιλογής των σημαιοφόρων για τις μαθητικές παρελάσεις του Δημοτικού έρχεται σε αντίθεση τόσο με την κείμενη νομοθεσία όσο και με...
Πώς είπατε;
ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
Άμεση σύγκληση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ
Βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης σημειώνουν πως η Διαρκής Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων δεν έχει συνεδριάσει για διάστημα μεγαλύτερο των δύο μηνών, παρά το γεγονός ότι η νέα ηγεσία του υπουργείου...
Άμεση σύγκληση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ
ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
Ο Νίκος Φίλης για τη μη αναγραφή του θρησκεύματος στα απολυτήρια
«Θετική» χαρακτηρίζει την απόφαση της υπουργού Παιδείας να συμμορφωθεί με την υπ’ αριθ. 28/2019 Απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ) και να καταργήσει την αναγραφή του...
Ο Νίκος Φίλης για τη μη αναγραφή του θρησκεύματος στα απολυτήρια
ΕΛΛΑΔΑ
Εμπρός η «αριστεία» και ο εθνικισμός
Κάθε μέρα που περνάει η υπουργός Παιδείας προσθέτει στη λίστα νέες αποσύρσεις ρυθμίσεων επί ΣΥΡΙΖΑ, με στόχο φυσικά να τις εξαφανίσει όλες και να επανέλθει η παιδεία στην προτέρα κατάσταση.
Εμπρός η «αριστεία» και ο εθνικισμός
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η κλήρωση για τους σημαιοφόρους «πέρασε» από το ΣτΕ
Νόμιμη είναι η επιλογή των σημαιοφόρων με κλήρωση στα Δημοτικά σχολεία, καθώς το ΣτΕ έκρινε συνταγματική τη σχετική διάταξη του προεδρικού διατάγματος για την οργάνωση και λειτουργία των Νηπιαγωγείων και...
Η κλήρωση για τους σημαιοφόρους «πέρασε» από το ΣτΕ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας