Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι ενστάσεις των Οικολόγων Πράσινων για το ν/σ του αιγιαλού
EUROKINISSI

Οι ενστάσεις των Οικολόγων Πράσινων για το ν/σ του αιγιαλού

  • A-
  • A+

Τις διαφωνίες τους αναφορικά με το νομοσχέδιο για τον αιγιαλό εκφράζουν οι Οικολόγοι Πράσινοι, σε δελτίο Τύπου που εξέδωσαν. Δηλώνουν, δε, ότι οι βουλευτές μέλη τους θα καταψηφίσουν τις διατάξεις και το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, αν δεν γίνουν οι σχετικές αναμορφώσεις.

Δελτίο Τύπου

Η προστασία του αιγιαλού και των παραλιών της χώρας βασικό πρόταγμα, μπροστά και στην κλιματική αλλαγή

Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ, μετά και τις σχετικές συζητήσεις στη Βουλή για το Νομοσχέδιο για τον Αιγιαλό, τις τοποθετήσεις των περιβαλλοντικών φορέων, αλλά και του βουλευτή Γιάννη Τσιρώνη, μέλους των Οικολόγων Πράσινων, δημοσιοποιούν σήμερα τις βασικές αντιρρήσεις στο κατατεθέν Νομοσχέδιο.

Βασική εκτίμηση είναι ότι έχουν προκύψει ήδη σοβαρά θέματα που απαιτούν - έστω και την τελευταία στιγμή - ευρύτερη και αναλυτικότερη διαβούλευση, με δεδομένο τις πολλές περιπτώσεις υφιστάμενων αυθαιρεσιών, χρόνιων προβλημάτων αλλά και τις μεγάλες πιέσεις για χρήσεις και έργα στον αιγιαλό και την παραλία. Ειδικότερα:

α) οι ρυθμίσεις για τακτοποίηση υφιστάμενων αλλά και μελλοντικών αυθαιρεσιών,

β) οι προβλέψεις για επείγοντα έργα που θα νομιμοποιούνται οριστικά χωρίς περιβαλλοντική αδειοδότηση, αλλά και

γ) οι προβλέψεις και ασάφειες παραχώρησης ευαίσθητων περιοχών για έργα με σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, καταλήγουν να επισκιάζουν τις θετικές προβλέψεις που περιλαμβάνονται σε αυτό το Νομοσχέδιο.

Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ επιμένουν από πλευράς τους στην προτεραιότητα προστασίας των σημαντικών και πολύτιμων οικοσυστημάτων των ακτών. Τονίζουν επιπλέον, ότι η κλιματική αλλαγή και οι προβλεπόμενες επιπτώσεις της σε παράκτιες περιοχές θα πρέπει να οδηγήσουν σε ριζική αλλαγή νοοτροπίας και προτεραιοτήτων σε σχέση με χρήσεις και έργα επί του αιγιαλού.

Δηλώνουν, τέλος, ότι οι βουλευτές μέλη των Οικολόγων ΠΡΑΣΙΝΩΝ θα καταψηφίσουν τις διατάξεις και το Νομοσχέδιο, αν δεν γίνουν οι σχετικές αναμορφώσεις.

Προκειμένου, εν τέλει, να αναδειχθεί το Νομοσχέδιο σε πραγματικό θεσμικό εργαλείο για την περιβαλλοντική προστασία αλλά και τη βιώσιμη προοπτική των παράκτιων περιοχών της χώρας, που συνιστούν σημαντικό φυσικό, συλλογικό και αναπτυξιακό κεφάλαιο.

Πιο συγκεκριμένα επικεντρώνουμε την κριτική μας στα εξής σημεία:

Άρθρο 23

Τροποποίηση του άρθρου 1 του ν. 2971/2001

Παρ. 2: Θετική η πρόβλεψη αναφορικά με το ελάχιστο πλάτος της παραλίας 30 μέτρα. Θα έπρεπε όμως να συμπληρωθεί με αναφορά στα Περιφερειακά Σχέδια Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή που ενδεχομένως ορίζουν μεγαλύτερες αδόμητες αποστάσεις από την θάλασσα σε κάποιες περιοχές.

Παρ. 8: Να προστεθεί χωρίο στο τέλος της αναφοράς για τα λιμενικά έργα σχετικά με την προστασία των παράκτιων οικοσυστημάτων: αλλά και των παράκτιων οικοσυστημάτων, τα οποία δύνανται να εκτείνονται και πέραν της παραλίας, στην περιοχή του παλαιού αιγιαλού και απώτερον ακόμα.

Άρθρο 24

Τροποποίηση του άρθρου 2 του ν. 2971/2001

Παρ. 2: Σχετικά με την προστασία των κοινόχρηστων πραγμάτων, να προστεθεί η πρόβλεψη που υπήρχε στην προηγούμενη διατύπωση του νόμου και αφαιρέθηκε: “και η προστασία του οικοσυστήματος των ζωνών αυτών”.

Παρ. 3: Να αναφέρεται ξεκάθαρα ότι δεν παρακωλύεται η πρόσβαση διά ξηράς και ότι, σε περίπτωση αποκλεισμού υπαρχούσης διαδρομής, θα γίνεται αντικατάστασή της και μετατόπισή της.

Άρθρο 28

Τροποποίηση του άρθρου 11 του ν. 2971/2001

Παρ. 2: Δεν ορίζεται σαφώς και αποτελεί επικίνδυνο ‘παράθυρο’ για νομιμοποιήσεις η αναφορά σε τεχνικά έργα και εγκαταστάσεις που συνδέονται λειτουργικά με τα νομίμως κατασκευασθέντα έργα. Ποιος θα το κρίνει;

Άρθρο 29

Τροποποίηση του άρθρου 12 του ν. 2971/2001

Για όλα τα έργα σε περιοχές προστασίας και Natura, να αναφέρεται συγκεκριμένα ως προϋπόθεση οι προβλέψεις των Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών και η σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου Φορέα Διαχείρισης. Μέχρι την ολοκλήρωση των Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών, να μη γίνεται καμία παραχώρηση έργου από τα αναφερόμενα στο άρθρο.

Παρ. 1: Σε περίπτωση που η διάβρωση διαπιστωθεί ότι προήλθε από μη νόμιμες ενέργειες ή έργα, θα έπρεπε πέραν των διοικητικών και ποινικών κυρώσεων να προβλέπεται: διαδικασία καθαίρεσης /αναίρεσης της αυθαίρετης ενέργειας ή έργου που θα συνεχίσει να επιβαρύνει την ακτή, καθιστώντας ενδεχομένως και το νέο έργο μη λειτουργικό ή επιβαρυντικό.

Άρθρο 30

Προσθήκη άρθρου 12Α στο ν. 2971/2001

Επείγοντα έργα επί του αιγιαλού.

Οπωσδήποτε ισχύει ότι, ιδιαίτερα με τις τελευταίες φυσικές καταστροφές και την κλιματική αλλαγή, απαιτούνται πολλές φορές επείγοντα έργα και πάνω στον αιγιαλό, για την ασφάλεια των πολιτών. Είναι απαράδεκτο όμως το γεγονός ότι τα επείγοντα έργα μονιμοποιούνται (και νομιμοποιούνται) χωρίς καμιά παραπέρα αδειοδότηση! Προτείνουμε να συμπληρωθεί, με την συμπλήρωση παραγράφου που διαγράφηκε στο τελευταίο σχέδιο, ενώ υπήρχε στο σχέδιο του 4/2018:

Σε περίπτωση που τα έργα επείγοντος χαρακτήρα τροποποιούν τον αρχικό σχεδιασμό των υφιστάμενων έργων ή αποτελούν νέα έργα μόνιμου χαρακτήρα, ο φορέας εκτέλεσης του έργου μεριμνά για την αμελλητί και πάντως εντός έξι [(6]) μηνών από την ολοκλήρωση του επείγοντος έργου, υποβολή αίτησης για την έκδοση απόφασης περιβαλλοντικής αδειοδότησης, ανάλογα με την κατηγορία του έργου, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 1 επ. του ν. 4014/2011 (Α’ 209). Εντός προθεσμίας έξι (6) μηνών από την έγκριση της ανωτέρω περιβαλλοντικής αδειοδότησης ο φορέας εκτέλεσης υποβάλλει πλήρη τεχνικό φάκελο στην αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία, συνοδευόμενο από την απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, για τη νόμιμη διαδικασία έκδοσης απόφασης παραχώρησης των αναγκαίων χώρων, όπως ορίζεται στο άρθρο 14 . Σε περίπτωση που δεν απαιτείται απόφαση περιβαλλοντικής αδειοδότησης ο τεχνικός φάκελος συνοδεύεται από τη σχετική απόφαση εξαίρεσης. Εάν εντός της ως άνω εξάμηνης προθεσμίας ο φορέας εκτέλεσης δεν υποβάλλει πλήρη φάκελο, τα έργα κρίνονται παράνομα και κατεδαφιστέα, για δε την κατεδάφισή τους ακολουθείται η διαδικασία του άρθρου 27 .

Άρθρο 32

Προσθήκη άρθρου 13Α στο ν.2971/2001

Ειδικές περιπτώσεις παραχώρησης απλής χρήσης

Για όλες τις ειδικές περιπτώσεις παραχώρησης σε περιοχές προστασίας και Natura, να αναφέρεται συγκεκριμένα ως προϋπόθεση οι προβλέψεις των Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών και η σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου Φορέα Διαχείρισης. Μέχρι την ολοκλήρωση των Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών, να μη γίνεται καμία παραχώρηση απλής χρήσης από τις αναφερόμενες στο άρθρο.

Παρ. 6, 8, 9 και 11: Να υπάρχει σαφής έγκριση δημόσιας αρχής για την διαπίστωση ότι οι προβλεπόμενες δραστηριότητες, που μπορεί να είναι ιδιαίτερα επιβαρυντικές, δεν αντίκειται στην περιβαλλοντική νομοθεσία.

Άρθρο 33

Τροποποίηση του άρθρου 14 του ν. 2971/2001

Παραχώρηση αιγιαλού για την εκτέλεση έργου

Για όλα τα έργα σε περιοχές προστασίας και Natura, να αναφέρεται συγκεκριμένα ως προϋπόθεση οι προβλέψεις των Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών και η σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου Φορέα Διαχείρισης. Μέχρι την ολοκλήρωση των Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών, να μη γίνεται καμία παραχώρηση έργου από τα αναφερόμενα στο άρθρο.

Παρ. 2: Δεν είναι αποδεκτός ως σκοπός παραχώρησης αιγιαλού: για έρευνες ενεργειακών αποθεμάτων.

Παρ. 4.β: Να προβλεφθεί εκπρόσωπος της ΕΓΥ στην επταμελή επιτροπή (είναι υπεύθυνοι και για την Θαλάσσια Στρατηγική και για την ποιότητα υδάτων της παραγράφου 18).

Παρ. 17.α: Να προστεθεί στο τέλος: με πρόβλεψη έργων αποκατάστασης των κινδύνων για το περιβάλλον ή τους χρήστες.

Άρθρο 34

Προσθήκη άρθρου 14 Α στο ν. 2971/2001

Παρ. 1.α: Είμαστε αντίθετοι στη νομιμοποίηση αυθαιρέτων εγκαταστάσεων ή προσθηκών στον αιγιαλό: ο βασικός λόγος για τον οποίο δεν έγιναν τα έργα αυτά νόμιμα ήταν ακριβώς το γεγονός ότι βρίσκονταν μέσα στον αιγιαλό. Κι αυτό θεωρούμε ότι δεν πρέπει να αλλάξει τώρα, με βάση και τα δεδομένα της κλιματικής αλλαγής.

Παρ. 1.β: Είναι απολύτως ασαφείς οι σκοποί για τους οποίους προβλέπεται εξαίρεση από την κατεδάφιση για έργα ή δραστηριότητες κατά παρέκκλιση από κάθε γενική ή ειδική διάταξη.

Επίσης ασαφής ο ορισμός και το ποιος αποφασίζει σχετικά με “έργα που αποτελούν οργανικό σύνολο με νομίμως κατασκευασθέν έργο».

Προτείνεται η απαλοιφή του άρθρου 34.

Άρθρο 36

Τροποποίηση άρθρου 16 ν. 2971/2001

Παρ. 1: Να αποκλειστεί τελείως η παραχώρηση βραχονησίδων.

Να γίνει σαφής αναφορά σχετικά με τις υπόλοιπες παραχωρήσεις στις προβλέψεις Ειδικών Περιβαλλοντικών μελετών για περιοχές Νatura και σε γνωμοδότηση των αρμόδιων φορέων διαχείρισης. Μέχρι την ολοκλήρωση των Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών να μη γίνεται καμμία παραχώρηση σε περιοχές Natura.

 

 

ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ 2019
Ενα πολυεπαγγελματικό και πολυσυλλεκτικό ψηφοδέλτιο
Πολυσυλλεκτικό και πολυεπαγγελματικό χαρακτήρισε ο υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων, Γιάννης Τσιρώνης, το ψηφοδέλτιο της παράταξής «ΟικοΑθήνα – Εναλλακτική Παρέμβαση Πολιτών», ανακοινώνοντας σε χθεσινή συνέντευξη...
Ενα πολυεπαγγελματικό και πολυσυλλεκτικό ψηφοδέλτιο
ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
Δεκαεπτά υποψήφιοι και 10 προτεραιότητες
Στην εκδήλωση ανακοίνωσης των υποψηφίων, οι Ο.Π. έδωσαν έμφαση στο γεγονός πως είναι σημαντικό για τους ίδιους «να αναδειχθούν νέοι άνθρωποι στις Ευρωεκλογές του Μαΐου», όπως και το να μπουν οι Ο.Π. της...
Δεκαεπτά υποψήφιοι και 10 προτεραιότητες
ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
Οι προτεραιότητες και οι υποψήφιοι των Οικολόγων Πράσινων
Ο περιβαλλοντολόγος Μιχάλης Μπάκας και η αρχιτέκτων μηχανικός Μαρία Πετεινάκη είναι οι επικεφαλής του ευρωψηφοδελτίου των Οικολόγων Πράσινων, ενώ ανακοινώθηκαν και τα άλλα ονόματα των υποψηφίων για τις...
Οι προτεραιότητες και οι υποψήφιοι των Οικολόγων Πράσινων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μήπως το μέλλον της Ευρώπης μας αφορά περισσότερο από όσο κάποιοι θέλουν να πιστεύουμε;
Η Ευρωπαϊκή ταυτότητα βρίσκεται σε κρίση σε μια περίοδο όπου η σύνθεση, η συναίνεση και η σύγκλιση κάνουν τόπο στην πόλωση και τη μισαλλοδοξία.
Μήπως το μέλλον της Ευρώπης μας αφορά περισσότερο από όσο κάποιοι θέλουν να πιστεύουμε;
ΕΛΛΑΔΑ
Τουλάχιστον συμφώνησαν στα βασικά
Εξι υποψήφιοι δήμαρχοι της Αθήνας, συζήτησαν για τον ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης απέναντι στη ρατσιστική βία και ξενοφοβία, συμφωνώντας όλοι στην ανάγκη απομόνωσης της Χρυσής Αυγής.
Τουλάχιστον συμφώνησαν στα βασικά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας