Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Περσινά ξινά σταφύλια το πρόγραμμα Ν.Δ.
EUROKINISSI/ ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Περσινά ξινά σταφύλια το πρόγραμμα Ν.Δ.

  • A-
  • A+
Αναμάσημα ήδη γνωστών έργων περιλαμβάνει το πρόγραμμα υποδομών που παρουσίασε η Νέα Δημοκρατία, με τη διαφορά ότι οι ιδιωτικές εταιρείες θα έχουν ρόλο πρωταγωνιστή. Πάντως, ο Κυριάκος Μητσοτάκης παραδέχτηκε πως στο παρελθόν υπογράφηκαν «λεόντειες συμβάσεις» υπέρ των εργολάβων.

Αναμάσημα γνωστών έργων και πρωταγωνιστικός ρόλος των... ιδιωτών είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του προγράμματος υποδομών που παρουσίασε χθες η Ν.Δ., στο πλαίσιο του κυβερνητικού αφηγήματος για βασικούς τομείς της οικονομίας και της κοινωνίας.

Ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης, αλλά και όλοι οι εισηγητές της χθεσινής εκδήλωσης έκαναν εγκωμιαστικές αναφορές στο «Πρόγραμμα Καινοτομία», για το οποίο επισημάνθηκε ότι εναρμονίζεται με τις φιλοσοφικές αρχές του κόμματος.

Σε γενικές γραμμές, το... καινοτόμο σύστημα που ανέλυσε ο Νίκος Σταθόπουλος από το Γραφείο Προγράμματος της Ν.Δ. προβλέπει ότι ιδιωτικοί φορείς θα εκπονούν ολοκληρωμένες μελέτες για τα έργα υποδομών, τα οποία θα επιλέγουν με καθοριστική παράμετρο τη βιωσιμότητά τους, στη συνέχεια θα τις υποβάλλουν στο αρμόδιο υπουργείο, που θα έχει τρίμηνη προθεσμία να τις εγκρίνει ή να κάνει αλλαγές.

Θα ακολουθεί η δημοπράτησή τους και σε περίπτωση που η ομάδα μελέτης δεν προσφέρει τη χαμηλότερη τιμή, θα έχει τη δυνατότητα να διαπραγματευτεί με τον μειοδότη αποζημιώνοντάς τον με το 2%!

Εχει πάντως ενδιαφέρον ότι για πρώτη φορά αναφέρεται δημοσίως και μάλιστα από τη Ν.Δ. ότι η συμμετοχή των ιδιωτών στα έργα παραχώρησης, όπως οι αυτοκινητόδρομοι, περιορίζεται στο 10-15%, ενώ έως τώρα υποστήριζαν ότι τα ίδια κεφάλαια των εργολάβων αντιπροσωπεύουν το ένα τρίτο του συνολικού προϋπολογισμού.

Ανακοινώθηκε επίσης ότι το Δημόσιο καλύπτει το 40% των «αυτοχρηματοδοτούμενων» έργων, ενώ το υπόλοιπο 40-45% προέρχεται από τραπεζικό δανεισμό.

Οι συμπράξεις

Μοναδικό σημείο αυτοκριτικής για τις διαχρονικές ευθύνες στις παθογένειες των μεγάλων έργων ήταν μια αναφορά του Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος προς το τέλος της ομιλίας του παραδέχθηκε ότι στο παρελθόν υπογράφηκαν και «λεόντειες συμβάσεις» υπέρ των εργολάβων. Προανήγγειλε ότι η Ν.Δ. θα επαναδημοπρατήσει την Αττική οδό, πριν από το 2024 που λήγει η σύμβαση παραχώρησης, υποσχόμενος ότι θα διαθέσει τα έσοδα για έργα σε ολόκληρη τη χώρα και όχι μόνον στην Αττική.

Εμμέσως άσκησε κριτική στην επιλογή του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη για διετή παράταση της σύμβασης, με υποχρέωση των εργολάβων της Αττικής οδού να χρηματοδοτήσουν τις μελέτες επέκτασης του αυτοκινητόδρομου ώς το Λαύριο και τη Ραφήνα, της Περιφερειακής Υμηττού ώς τη λεωφόρο Βουλιαγμένης και την ολοκλήρωση της λεωφόρου Κύμης.

Το πρόγραμμα υποδομών της Ν.Δ. επενδύει στις συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα (ΣΔΙΤ) και περιορίζεται σε ευχολόγια ότι θα αυξήσει την οικονομική συμμετοχή του στα έργα στο 20-30%, με κάποιες αόριστες αναφορές για χρηματοδοτήσεις από το πρόγραμμα InvestEU.

Ο προϋπολογισμός για την επόμενη τετραετία ανέρχεται σε 10-12 δισ. ευρώ, από τα οποία μόνον 3-4 δισ. θα προέλθουν από το νέο ΕΣΠΑ. Ενα δισ. θα εξασφαλιστεί από «νοικοκύρεμα» των δημόσιων υπηρεσιών, αναφέρθηκαν ενδεικτικά η ΔΕΗ και η ΕΥΔΑΠ, χωρίς να δοθούν περισσότερες πληροφορίες, ενώ έχουν ενδιαφέρον οι συχνές αναφορές στις δημόσιες συγκοινωνίες της πρωτεύουσας για τις οποίες κατηγόρησαν την κυβέρνηση ότι τις έχει ενισχύσει με 500 εκατ. ευρώ.

Ο περιορισμός του προγράμματος σε 10 βασικά έργα δικαιολογήθηκε με τη φράση ότι «η Ν.Δ. είναι το κόμμα των μεγάλων έργων και όχι των μεγάλων λόγων», κατηγορώντας τον ΣΥΡΙΖΑ ότι μοίρασε «υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα».

Τα απορρίματα

Είναι χαρακτηριστικό ότι το Αγρίνιο δεν συνδέεται με την Ιόνια οδό, η οποία σταματά στα Γιάννενα και δεν φτάνει ώς την Κακαβιά, στα ελληνο-αλβανικά σύνορα. Η Εγνατία οδός «ξέχασε» μεγάλες πόλεις της βόρειας Ελλάδας όπως η Δράμα.

Η Ν.Δ. πάντως θυμήθηκε με μεγάλη καθυστέρηση τη νέα εθνική οδό Ελευσίνας-Θήβας-Υλίκης, που θα βελτιώσει τη σύνδεση Βορρά-Νότου χωρίς να επιβαρύνεται η δυτική Αττική, «ξεχνώντας» βέβαια ότι τα έργα δεν προωθήθηκαν γιατί θα λειτουργούσαν ανταγωνιστικά προς την Αττική οδό.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτήρισε -σωστά- «εθνική απειλή» τα απορρίμματα, εντόπισε όμως το πρόβλημα στην Αττική και στην Κέρκυρα, σημειώνοντας με νόημα ότι αφορούν περιφέρειες που διαχειρίζεται ο ΣΥΡΙΖΑ και ζήτησε την εκλογή των υποψηφίων της Ν.Δ. για να προχωρήσει η διαχείρισή τους με ΣΔΙΤ, χωρίς να αποκλείσει την καύση σκουπιδιών. Κατηγόρησε επίσης την κυβέρνηση για «ανευθυνότητα, ιδεοληψία και μιζέρια» στην περίπτωση του Ελληνικού, για το οποίο είπε ότι θα αποτελέσει «σύμβολο της νέας αρχής» που υπόσχεται η Ν.Δ.

Ο αντιπρόεδρος της Ν.Δ. Κωστής Χατζηδάκης, που άνοιξε την εκδήλωση, έθεσε ως βασική προτεραιότητα τον εθνικό σχεδιασμό των έργων και επισήμανε την ανάγκη συνεργασίας με τις περιφέρειες.

Ο υπεύθυνος Υποδομών Κώστας Αχ. Καραμανλής πρότεινε ο προγραμματισμός των έργων να υπάγεται απευθείας στον πρωθυπουργό και, παρά την κριτική της Ν.Δ., είπε ότι δεν θα γίνουν αλλαγές στον 4412/2016, τον βασικό νόμο των έργων, γιατί θα φέρει αναστάτωση στην αγορά και αποτελεί στο μεγαλύτερο μέρος του εφαρμογή κοινοτικών οδηγιών.

«Δεν θα τους δοθεί η ευκαιρία»

«Επιστροφή στο παρελθόν» χαρακτηρίζει το αρμόδιο υπουργείο τις χθεσινές ανακοινώσεις της Ν.Δ. για τις υποδομές και παραθέτει σημαντικά έργα, όπως η παράκαμψη Χαλκίδας, η σύνδεση των αυτοκινητόδρομων στην Πελοπόννησο και ο κάθετος άξονας Αμφίπολη-Δράμα.

Τονίζει ότι τα περισσότερα από τα προτεινόμενα έργα έχουν δημοπρατηθεί ή έχουν δρομολογηθεί και καταλήγει: «Ευτυχώς για τις δημόσιες υποδομές, τις μεταφορές, τις αστικές συγκοινωνίες, τα αεροδρόμια και τα λιμάνια της χώρας, δεν θα τους δοθεί η ευκαιρία».

ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
Αλ. Τσίπρας: Επιεικής η στάση της κυβέρνησης με τα «εγκλήματα του λευκού κολάρου»
Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, τέσσερις μήνες μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης από τη Νέα Δημοκρατία, επικρίνει τη στάση της κυβέρνησης αναφέροντας ότι παρά την «επίδειξη πυγμής και της ρητορικής περί "νόμου και...
Αλ. Τσίπρας: Επιεικής η στάση της κυβέρνησης με τα «εγκλήματα του λευκού κολάρου»
ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
«Φτηνό τακτικισμό» καταγγέλλει ο ΣΥΡΙΖΑ
Με σφοδρά πυρά απάντησε ο ΣΥΡΙΖΑ στη διαφαινόμενη επιλογή της κυβέρνησης να ζητήσει προανακριτική επιτροπή για τη Novartis που θα διερευνήσει τυχόν ποινικές ευθύνες από τον τέως αναπληρωτή υπουργό Δικαιοσύνης...
«Φτηνό τακτικισμό» καταγγέλλει ο ΣΥΡΙΖΑ
ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
Αντιπαράθεση επί πλεονασμάτων μετά τη ΔΕΘ
Πόλεμος ανακοινώσεων ξέσπασε μεταξύ κυβέρνησης και ΣΥΡΙΖΑ μετά την τοποθέτηση του Αλέξη Τσίπρα στη Θεσσαλονίκη για τα πρωτογενή πλεονάσματα, όμως η Νέα Δημοκρατία φαίνεται να... αγνοεί τις θέσεις του Ευκλείδη...
Αντιπαράθεση επί πλεονασμάτων μετά τη ΔΕΘ
ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
Η απάντηση του ΣΥΡΙΖΑ στη Ν.Δ. για την εκλογή προέδρου
«Ο κ. Μητσοτάκης χρειάστηκε να συνωμοτήσει με τον κ. Σαμαρά ώστε να οδηγήσει την πρώτη ψηφοφορία σε φιάσκο και να αποτρέψει την βέβαιη τότε εκλογή του κ. Μεϊμαράκη»
Η απάντηση του ΣΥΡΙΖΑ στη Ν.Δ. για την εκλογή προέδρου
ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
KKE: Σε νέες θυσίες μεταφράζονται οι εξαγγελίες Μητσοτάκη
Τις χθεσινές δηλώσεις του πρωθυπουργού κατά την κοινή συνέντευξη με τον Γάλλο πρόεδρο σχολιάζει το Κομμουνιστικό Κόμμα υπογραμμίζοντας πως «οι...
KKE: Σε νέες θυσίες μεταφράζονται οι εξαγγελίες Μητσοτάκη
ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
Τίποτα δεν θα πέφτει κάτω
Η δευτερολογία του Αλ. Τσίπρα το βράδυ της Δευτέρας έδωσε το στίγμα της επόμενης μέρας, ενώ η απουσία απαντήσεων από τον πρωθυπουργό, σε μια σειρά από κρίσιμα ερωτήματα της Κουμουνδούρου, αφήνει μεγάλο πεδίο...
Τίποτα δεν θα πέφτει κάτω

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας