Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Με το Δημόσιο συμφέρον ή με τους καναλάρχες
EUROKINISSI

Με το Δημόσιο συμφέρον ή με τους καναλάρχες

  • A-
  • A+

Χρειάστηκαν μόλις 27 χρόνια για να καταθέσει πρόταση νόμου η Νέα Δημοκρατία που να αφορά τις τηλεοπτικές άδειες και τα κανάλια.

Δεν είναι δα και η αιωνιότητα, κι ας χρειάστηκε 8 μήνες ο ΣΥΡΙΖΑ για να φέρει σχετικό νόμο στη Βουλή και να τον ψηφίσει - οπότε, ας μη γινόμαστε... υπερβολικοί.

Τουλάχιστον, έστω και τώρα, μας δίνεται η ευκαιρία να συγκρίνουμε τις απόψεις των δύο πλευρών, να δούμε τι προκρίνει ο καθένας τους και να καταγράψουμε τα θετικά και αρνητικά.

Σημειώνουμε εδώ ότι η Ν.Δ. επιμένει στην κατάργηση και των 15 άρθρων του Νόμου 4339, ενώ μέχρι στιγμής γνωρίζουμε ότι το ΣτΕ αποφάνθηκε και αποφάνθηκε ως προς το αντισυνταγματικό της μεταβίβασης αρμοδιοτήτων από το ΕΣΡ στον υπουργό Επικρατείας.

◾  Η Ν.Δ. αναθέτει την αποκλειστική αρμοδιότητα χορήγησης των αδειών στο ΕΣΡ, αλλά όχι με δημοπρασία.

Προτείνει, όπως λέει, «ξεκάθαρη αδειοδοτική διαδικασία, βάσει αντικειμενικών και διαφανών κριτηρίων, έναντι ενός τιμήματος, ενιαίου για όλους τους παρόχους, υφιστάμενους και νέους, και ενός περιοδικού τέλους χρήσης του φάσματος. Το ύψος του τιμήματος και του περιοδικού τέλους ορίζεται από το ΕΣΡ».

Στον νόμο Παππά προβλεπόταν πλειοδοτικός διαγωνισμός, ο οποίος ως γνωστόν πραγματοποιήθηκε με επιτυχία και χωρίς ουδείς (σχεδόν) να αμφισβητήσει το αδιάβλητο της διαδικασίας.

Συγκεντρώθηκαν έτσι 250 εκατομμύρια ευρώ (με υποχρέωση καταβολής μέσα σε δύο χρόνια) από τέσσερις μόλις πλειοδότες. Στον Νόμο Παππά, ωστόσο, δεν υπήρχε κάποιο ετήσιο τέλος χρήσης σαν αυτό που βάζει ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

◾  Η Ν.Δ. δίνει τη δυνατότητα στο ΕΣΡ να αποφασίσει τον αριθμό των τηλεοπτικών αδειών χωρίς διαγωνιστική διαδικασία, πράγμα το οποίο σημαίνει πως θα πάρουν άδεια όλοι όσοι πληρούν τα κριτήρια.

Τίθεται ένα ερώτημα: κι αν είναι περισσότεροι από όσους χωρούν στο φάσμα;

Εφόσον θα προηγούνται με βάση τα κριτήρια που ορίζει η Ν.Δ. όσοι ήδη εκπέμπουν κι έχουν τεχνικό εξοπλισμό, τότε είναι βέβαιο ότι θα αναπαραχθεί το ίδιο καρτέλ.

Επίσης, το ΕΣΡ, σύμφωνα με τη Ν.Δ. μπορεί «να παρεκτείνει τον αριθμό των χορηγούμενων αδειών, εφόσον η ζήτηση καλύψει το υφιστάμενο όριο, και αυξηθεί η τεχνική δυνατότητα, που θα επιτρέπει την έκδοση νέων αδειών».

Ο ΣΥΡΙΖΑ περιόριζε τις άδειες στον αριθμό 4 (τέσσερα), μία λανθασμένη απόφαση που πυροδότησε -δικαίως- αντιδράσεις.

Και οι δύο πλευρές προτείνουν οι άδειες να είναι δεκαετούς διάρκειας.

◾  Οι εργαζόμενοι, σύμφωνα με την πρόταση Μητσοτάκη, δεν διασφαλίζονται ούτε σε αριθμό θέσεων και ειδικοτήτων ούτε στα εργασιακά τους δικαιώματα.

Θα θυμάστε, άλλωστε, την τροπολογία του 2014 των Ν.Δ./ΠΑΣΟΚ που κατατέθηκε «νύχτα» στη Βουλή και ψηφίστηκε: έβαζε ταφόπλακα στα δικαιώματα των εργαζομένων στα ΜΜΕ και έδινε τη δυνατότητα για μεταφερόμενους ή ενοικιαζόμενους εργαζόμενους και εργολαβίες.

Νύχτα είχε κατατεθεί, ωστόσο, και η τροπολογία Παππά για τα μη αδειοδοτημένα κανάλια, άσχετα αν λίγο αργότερα αποσύρθηκε.

Τώρα, η πρόταση νόμου της Ν.Δ. αφήνει απολύτως ανεξέλεγκτο το εργασιακό καθεστώς, με το ΕΣΡ να μην έχει την αρμοδιότητα ελέγχου των εργασιακών συνθηκών στα τηλεοπτικά ΜΜΕ.

Αντιθέτως, με τον νόμο Παππά, «το προσωπικό των υποψηφίων προς αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου πρέπει να απαρτίζεται τουλάχιστον από τετρακόσια (400) άτομα για άδεια εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού χαρακτήρα γενικού περιεχομένου».

Τετρακόσια (400) άτομα και δη πλήρους απασχόλησης. Είναι φανερό ότι η Ν.Δ. αυξάνει τα δικαιώματα των καναλαρχών σε βάρος των συμφερόντων των εργαζομένων, όπως και του Δημοσίου.

◾  Ο Νόμος Παππά ξεχωρίζει με ειδική διάταξη τις διαφορετικές προϋποθέσεις για τις ραδιοτηλεοπτικές άδειες των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενώ η πρόταση Μητσοτάκη αναφέρει γενικώς ότι «όλα τα είδη και ο αριθμός των τηλεοπτικών αδειών καθορίζονται από το ΕΣΡ».

◾  Ο Νόμος Παππά προβλέπει ονομαστικοποίηση μετοχών στο σύνολό τους, ακόμα κι αν ανάμεσά τους βρίσκονται Α.Ε. ή εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό, πράγμα που δεν προβλέπεται στην πρόταση νόμου Μητσοτάκη.

Η τελευταία επαναλαμβάνει απλά τις γενικές διατάξεις περί βασικού μετόχου και παράλληλης δραστηριότητας σε δημόσια έργα, οι οποίες ισχύουν και στις διατάξεις του νόμου Παππά.

Και οι δύο ορίζουν προϋποθέσεις περί απαγόρευσης αδειοδότησης σε περιπτώσεις ποινικών εμπλοκών και παράνομων δραστηριοτήτων.

Ο νόμος Παππά επιβάλλει σαφώς την αναγκαιότητα ελέγχου του «πόθεν έσχες».

Κοινή είναι επίσης η απαγόρευση συμμετοχής σε επιχειρήσεις ερευνών και σε διαφημιστικές.

◾  Στο ζήτημα των κτιριακών υποδομών και του τεχνολογικού εξοπλισμού, η Νέα Δημοκρατία όχι μόνο δεν προβλέπει κάτι, αλλά αντίθετα ζητάει την κατάργηση ανάλογων προϋποθέσεων που περιέχονται στα 15 άρθρα του νόμου Παππά.

Να υποθέσουμε πως στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι βέβαιοι ότι θα συνεχίσουν να εκπέμπουν οι ίδιοι ή ότι θα γίνονται κάθε τύπου «θολές» συμπράξεις ομίλων όπως προέβλεπε και η τροπολογία του 2014;

Η Νεοδημοκρατική πρόταση κάνει μια γενική αναφορά για το ότι θα πρέπει να υπάρχει ελάχιστο περιεχόμενο σε δελτία ειδήσεων και σε εκπομπές λόγου, τέχνης, πολιτισμού και θεάτρου, τηρουμένων των διατάξεων των άρθρων 17 και 18 του Π.Δ. 109/2010 για την προώθηση των ευρωπαϊκών έργων, συμπεριλαμβανομένων και των ανεξαρτήτων παραγωγών.

Στον Νόμο Παππά υπάρχει αντίστοιχη αλλά περισσότερο αναλυτική περιγραφή για το τι οφείλει να περιλαμβάνει το πρόγραμμα προκειμένου να πληροί τις προϋποθέσεις για ενημέρωση αλλά και για τις υπόλοιπες προδιαγραφές ενός ολοκληρωμένου προγράμματος

Να δούμε μόνο πώς θα τηρηθούν οι μίνιμουμ προϋποθέσεις που θα εξασφαλίζουν το συνταγματικό δικαίωμα στην πολυφωνία και στην ενημέρωση των τηλεθεατών.

Διότι θυμόμαστε πως ακόμα και όταν λειτουργούσε το ΕΣΡ όλοι οι τηλεθεατές έγιναν κοινωνοί της μονοφωνικής ενημέρωσης εφόσον δεν υπήρχαν ούτε οι στοιχειώδεις προϋποθέσεις για το περιεχόμενο του προγράμματος.

Στην πρόταση της Ν.Δ. δεν γίνεται λόγος ούτε για την ενημέρωση των ατόμων με ειδικές ανάγκες, κάτι που προβλέπεται από άρθρο του Νόμου Παππά.

Σωκράτης Φάμελλος, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ:

«Η πρόταση της Ν.Δ. μειώνει τις υποχρεώσεις των καναλαρχών»

EUROKINISSI

Ζητήσαμε έναν πρώτο σχολιασμό της πρότασης Μητσοτάκη από τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ και πρόεδρο της εξεταστικής επιτροπής για τα δάνεια κομμάτων και ΜΜΕ, Σωκράτη Φάμελλο:

H κοινωνική απαίτηση για αδειοδότηση και τάξη στο τηλεοπτικό τοπίο οδηγεί τη Ν.Δ., μετά 27 ολόκληρα χρόνια μη τήρησης της συνταγματικής νομιμότητας, στην κατάθεση της πρότασής της. Χρησιμοποιώντας την απόφαση του ΣτΕ για την αντισυνταγματικότητα της παραγράφου 2α του Ν. 4339/2015 και την παγίδα που κατασκεύασε η ίδια, μη συναινώντας στη συγκρότηση του ΕΣΡ, επιχειρεί να ακυρώσει και άλλα σημαντικά άρθρα του νόμου.

Η πρότασή της ουσιαστικά μειώνει τις υποχρεώσεις των καναλαρχών εις βάρος των δικαιωμάτων της πολιτείας.

Δεν περιέχει καμία προδιαγραφή για τους εργαζομένους στα τηλεοπτικά ΜΜΕ, αφήνοντας περιθώρια για ελαστικές και εργολαβικές σχέσεις εργασίας, δίνοντάς τους βορά στις ορέξεις των εργοδοτών, επιλογή που πλήττει επίσης την ποιότητα της ενημέρωσης και του προγράμματος.

Ουσιαστικά η Ν.Δ. προτείνει κατάργηση της διαγωνιστικής διαδικασίας και περιορισμό των δημόσιων εσόδων. Ταυτόχρονα ο ορισμός περιοριστικού αριθμού καναλιών, στον οποίο δεν ξεκαθαρίζεται πώς θα “χωρέσουν” επιχειρήσεις, οι οποίες θα πληρούν τα κριτήρια, δημιουργεί ένα τεχνικά ανέφικτο στάδιο. Με όσα δημοσιεύτηκαν, η διαδικασία δεν προβλέπεται να ολοκληρωθεί.

Ετσι όμως ναρκοθετείται η επόμενη ημέρα και πριμοδοτείται το σημερινό καρτέλ των καναλιών.

Εμείς έχουμε εντολή αδειοδότησης των καναλιών και γι’ αυτό καλούμε τη Ν.Δ. και συνολικά την αντιπολίτευση σε μια συνθετική δημοκρατική διαδικασία για μια πραγματική Ανεξάρτητη Αρχή, που θα επιβλέπει τη διαγωνιστική διαδικασία και τη λειτουργία των καναλιών.

Και βέβαια θα διασφαλίζει τον πλουραλισμό και την αντικειμενικότητα της πληροφόρησης, καθώς και το δημόσιο συμφέρον και όφελος.

Αναστολή διάταξης για παράκαμψη του ΕΣΡ

Κατατέθηκε και επίσημα χθες στη Βουλή, λίγο πριν από τη συνεδρίαση των προέδρων, η διάταξη που αναστέλλει το άρθρο 2Α του Ν. 4339/2015 σύμφωνα με την οποία οι αρμοδιότητες του ΕΣΡ για τις τηλεοπτικές άδειες αλλά και ο αριθμός τους είχαν περάσει στην αρμοδιότητα του υπουργού Επικρατείας.

Η αναστολή ισχύει μέχρι τη δημοσίευση της απόφασης του ΣτΕ επί των αιτήσεων ακυρώσεως, οπότε θα γίνει γνωστό και το σκεπτικό της απόφασης

 

ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
Τι προβλέπει η πρόταση της Ν.Δ. για το τηλεοπτικό τοπίο
Με καθυστέρηση 27 χρόνων η Νέα Δημοκρατία έδωσε στη δημοσιότητα τα βασικά σημεία της νομοθετικής πρότασης που θα καταθέσει για τη ρύθμιση του τηλεοπτικού τοπίου. Μεταξύ αυτών, η πλήρης κατάργηση του νόμου...
Τι προβλέπει η πρόταση της Ν.Δ. για το τηλεοπτικό τοπίο
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Μετωπική ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ για τις τηλεοπτικές άδειες
Οξεία είναι η αντιπαράθεση μεταξύ Νέα Δημοκρατίας και ΣΥΡΙΖΑ αναφορικά με τον διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες. Η Νέα Δημοκρατία, μέσω Γιώργου Κουμουτσάκου, κάνει λόγο για «οσμή απόπειρας χειραγώγησης των...
Μετωπική ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ για τις τηλεοπτικές άδειες
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Μετωπική Συγγρού Κουμουνδούρου
Τα δύο θέματα που κυριαρχούν στην εγχώρια πολιτική ατζέντα, της αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών και του εκλογικού νόμου, αποτελούν για το Μαξίμου και την Κουμουνδούρου «συγκοινωνούντα δοχεία». Σύμφωνα με...
Μετωπική Συγγρού Κουμουνδούρου
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Αναδοχή και υιοθεσία με «προσπάθεια εμπλοκής και ιδιωτικών φορέων»
Στο νόμο για την αναδοχή και υιοθεσία που έφερε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και τον «εγκαινιάζει για δεύτερη φορά ο Κυριάκος Μητσοτάκης» αναφέρθηκε η Θεανώ Φωτίου.
Αναδοχή και υιοθεσία με «προσπάθεια εμπλοκής και ιδιωτικών φορέων»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Απεχθάνομαι την προδοσία. Σιχαίνομαι τους προδότες»
Εισαγγελέας που χειρίστηκε μεγάλες υποθέσεις δημοσίου ενδιαφέροντος και συμφέροντος, επικεφαλής της ΕΥΠ και αν. υπουργός Δικαιοσύνης της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ο Δημήτρης Παπαγγελόπουλος, αποτελεί ένα πρόσωπο που...
«Απεχθάνομαι την προδοσία. Σιχαίνομαι τους προδότες»
ΒΟΥΛΗ
Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο για το ενιαίο ευρωπαϊκό δίκτυο σιδηροδρόμων
Με τις ψήφους Νέας Δημοκρατίας, ΣΥΡΙΖΑ και Κινήματος Αλλαγής ψηφίστηκε επί της αρχής, επί των άρθρων και στο σύνολο του από την Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη...
Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο για το ενιαίο ευρωπαϊκό δίκτυο σιδηροδρόμων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας