• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    26°C 21.2°C / 26.8°C
    2 BF
    50%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.4°C / 24.8°C
    3 BF
    72%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 27.0°C
    3 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    1 BF
    60%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.8°C / 23.2°C
    1 BF
    86%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.4°C / 19.4°C
    1 BF
    77%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 22.4°C
    1 BF
    63%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 28.2°C
    3 BF
    55%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 21.2°C / 24.9°C
    2 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 24.9°C
    3 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    3 BF
    64%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.8°C / 21.9°C
    0 BF
    83%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 21.5°C / 25.5°C
    1 BF
    60%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.4°C / 25.8°C
    3 BF
    39%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.8°C / 26.0°C
    0 BF
    58%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 23.8°C
    1 BF
    59%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.7°C / 22.5°C
    1 BF
    93%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 19.1°C / 19.1°C
    0 BF
    77%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Το ξέραμε όλοι μαζί»: δεν πιάνει το επιχείρημα της «συλλογικής ευθύνης»

  • A-
  • A+
Μπορούμε να πούμε τι μπορούσατε να κάνετε εσείς ως υπουργός Πολιτισμού. Και τότε και τώρα. Τότε, πριν διορίσετε, θα έπρεπε να ελέγξετε, ακόμα και σε «κουτσομπολιό» θα έπρεπε να είχατε ενδώσει, ακόμα και τις «φήμες» θα έπρεπε να είχατε καταδεχτεί ν’ ακούσετε προκειμένου να είστε ήσυχη για την επιλογή σας. Και τώρα θα έπρεπε να σταθείτε συντετριμμένη στο ύψος της θέσης, της ευθύνης σας, και όχι να βάζετε στο παιχνίδι την κομματική αντιπαράθεση.

Η Λυδία Κονιόρδου έπαιξε μαζί του, η Ελενα Ακρίτα επαίνεσε τον Οιδίποδά του, ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Εθνικού Θεάτρου εξακολουθεί να είναι ο ίδιος που όρισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Κάπως έτσι, μ’ αυτήν τη νοικοκυρεμένη και απενοχοποιημένη λογική φτάνουμε στη λυτρωτική παραδοχή της συλλογικής ευθύνης. Αυτής που εδώ και μερικά χρόνια έχει βρει την αφοπλιστική, τη βαθιά δημοκρατική διατύπωσή της σ’ εκείνο το κλισέ-πασπαρτού για τα δύσκολα, αυτό που κλείνει τις πόρτες της αλήθειας, της ευθύνης και του μυαλού μας: «Το ξέραμε (ή δεν το ξέραμε) όλοι μαζί»...

Η κακή παράσταση της κυρίας Μενδώνη για τα... έργα του Δ. Λιγνάδη

Αυτό μας είπε εν πολλοίς η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη. Δηλαδή: Ολοι εσείς που μας εγκαλείτε, αν ξέρατε, τότε γιατί μας... επιτρέψατε να τον διορίσουμε καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου; Γιατί δεν μας λέγατε ότι πρόκειται για βιαστή ανηλίκων κατά συρροή;

Δεν σκέφτεται, δηλαδή, πως κανείς δεν θα την εγκαλούσε για το αν ήξερε ή δεν ήξερε αν τη στιγμή που έσκαγε η πρώτη συνέντευξη θύματος (20/20 Magazzine) σηκωνόταν κεραυνοβολημένη από την καρέκλα της κι έπιανε δουλειά μαζί με όλους τους ευαίσθητους συμβούλους της. Αντί να ζητάει από τον ίδιο τον φερόμενο ως θύτη, τον καλλιτεχνικό διευθυντή, να της επιβεβαιώσει ή διαψεύσει τις «φήμες», να πήγαινε τρέχοντας να ρωτήσει άλλους.

Να ρωτήσει καλλιτέχνες, παράγοντες, σωματεία, ιδιωτικά σχολεία, σχολάρχες, δημοσιογράφους, νέους και παλιούς, δεξιούς, αριστερούς, κεντρώους. Να ανατρέξει σε παλιές υποθέσεις με μαχαιρώματα, να κάνει γρήγορα τη δική της έρευνα και γρήγορα να πάρει αποφάσεις, γρήγορα να σταθεί με την πλευρά των θυμάτων που αυξάνονταν καθημερινά μέσω των μαρτυριών τους, γρήγορα να σταθεί με την πλευρά του πολιτισμού και όχι με την πλευρά της φρίκης. Να σταθεί με την πλευρά των ηθοποιών, οι οποίοι δεν ξημερώθηκαν ένα πρωί άπαντες Συριζαίοι με σκοπό να την ξεκάνουν.

Αντί γι’ αυτά, ό,τι δηλαδή θα έκανε ένας πολίτης, ένας πατέρας ή μητέρα για να προστατεύσει το σπίτι του, την οικογένειά του αν κάτι άκουγε, αν κάτι έπεφτε στην αντίληψή του, ζήτησε από τον καταγγελλόμενο να της... ορκιστεί πως όλα είναι ψέματα, δάκτυλος των άλλων, των αντιπάλων... Εκείνος φταίει, μας είπε, διά της υποκριτικής του δεξιοτεχνίας, την εξαπάτησε την... θεάτρια. Οπως και εμάς όλους εξαπάτησε, αφήνει να εννοηθεί η υπουργός στη συνέντευξή της -εκτός κι αν ξέραμε, αφήνει επίσης να εννοηθεί, γι’ αυτό σιωπούσαμε. Δεν έπαιξαν κανένα ρόλο οι δεκάδες επώνυμες καταγγελίες, ούτε οι μηνύσεις - στις 5/2 κατατέθηκε η πρώτη. Ο λόγος του σκηνοθέτη-ηθοποιού, σε αυτή την «παράσταση» για λίγους, «τους έπεισε».

Εμμονή

Ας μιλήσουμε για το επιχείρημα της «συλλογικής ευθύνης» σε ό,τι αφορά τη συγκεκριμένη περίπτωση. Αν ξέραμε, γιατί δεν μιλούσαμε; μας επιπλήττει η υπουργός. Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι ξέραμε. Οτι στο μικρό πολιτιστικό μας καντόνι ήταν γνωστό πάνω από 25 χρόνια τώρα ότι κάποιος παρενοχλούσε σεξουαλικά μόνο μικρά παιδιά. Οτι αυτό ήταν το πάθος, η εμμονή, η νόσος του - ταβάνι σχεδόν στις προτιμήσεις του τα 18 χρόνια...

Ας υποθέσουμε ότι ξέραμε την υπόθεση ενός πατέρα που πείστηκε να σιωπήσει κάποτε· ας υποθέσουμε ότι είχαμε δει τον καταγγελλόμενο να τρώει, να περπατάει, να τηλεφωνιέται, να χαριεντίζεται με παιδιά· ας υποθέσουμε ότι είχαμε ακούσει τι γινόταν στα σχολεία και στις σχολές όπου δίδασκε· ας υποθέσουμε ότι είχαμε μάθει πόσο γρήγορα και με ποια κρατική αρωγή έκλεισε η υπόθεση μαχαιρώματος.

Ας υποθέσουμε ότι είμαστε μάρτυρες μιας τέτοιας σεξουαλικής παρενόχλησης μέσα στο κλίμα «ελευθεριότητας» που -υποτίθεται- είναι σύμφυτο με τον χώρο του θεάτρου. Ας υποθέσουμε ότι τολμήσαμε κάποτε να ακροθίξουμε το θέμα στο περιθώριο μιας συνέντευξης με κάποιον καλλιτεχνικό διευθυντή. Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε, κυρία Μενδώνη, χωρίς καμιά απόδειξη - είδαμε κάποτε ακόμα και με δημόσια έγγραφα πόσο ευκολάκι είναι να δημοσιοποιείς στοιχεία. Μήπως να τρυπώναμε σε διαμερίσματα του Μεταξουργείου, σε δωμάτια ξενοδοχείων, σε πλατείες και μπαράκια με κρυφές κάμερες και μικρόφωνα; Ή μήπως δεν γνωρίζαμε καλά το σφιχταγκάλιασμα με όλων των ειδών τις εξουσίες;

Μπορούμε όμως να πούμε τι μπορούσατε να κάνετε εσείς ως υπουργός Πολιτισμού. Και τότε και τώρα. Τότε, πριν διορίσετε, θα έπρεπε να αφουγκραστείτε, να ερευνήσετε, να ελέγξετε, ακόμα και σε «κουτσομπολιό» θα έπρεπε να είχατε ενδώσει, ακόμα και τις «φήμες» θα έπρεπε να είχατε καταδεχτεί ν’ ακούσετε προκειμένου να είστε ήσυχη για την επιλογή σας. Και τώρα θα έπρεπε να σταθείτε συντετριμμένη στο ύψος της θέσης, της ευθύνης σας, και όχι να βάζετε στο παιχνίδι την κομματική αντιπαράθεση, γιατί αυτή καθόλου δεν αφορά την κοινωνία στη συγκεκριμένη περίπτωση και κυρίως καθόλου δεν αφορά τα θύματα.

Με το επιχείρημα της εξαπάτησης και τον όψιμο θυμό σας (που εξαπατηθήκατε) στερήσατε ακόμα κι αυτό το τεκμήριο της αθωότητας από τον φερόμενο ως θύτη ονομάζοντάς τον «επικίνδυνο» πριν ακόμα κλητευθεί από τον εισαγγελέα.

Τα θύματα ήταν οι μόνοι που σίγουρα ήξεραν και μπορούσαν να μιλήσουν, και όχι οι συνεργάτες του καλλιτεχνικού διευθυντή στο θέατρο επί ολόκληρες δεκαετίες. Τα θύματα, που χάρη στο me too, χάρη στην εκκίνηση αυτού του δραματικού μαραθωνίου που έκανε δυναμικά η Σοφία Μπεκατώρου, άνοιξαν επιτέλους το στόμα τους. Βρήκαν το κουράγιο να εκτεθούν, να ξεθάψουν βαθιές πληγές, να ανακαλέσουν το βίαιο αίσθημα ντροπής και ταπείνωσης μπροστά σε μια κάμερα. Να σταθούν μπροστά σε μια κάμερα, κάποιοι για πρώτη φορά στη ζωή τους, και η μαρτυρία τους να ορμήσει μέσα στα σπίτια νοικοκυραίων με παιδιά ή χωρίς παιδιά, σκορπίζοντας τον τρόμο, την παράλυση.

Η υπουργός Πολιτισμού δεν βρίσκει κανένα λόγο να παραιτηθεί ωσάν να χειρίστηκε θαυμάσια την υπόθεση. Αλλά την υπόθεση τη χειρίστηκαν θαυμάσια κάποιοι άλλοι. Αλλοι έχουν οδηγήσει στη Δικαιοσύνη το θέμα του τέως καλλιτεχνικού διευθυντή και όχι η υπουργός Πολιτισμού, ακόμα και 40 μηνυτήριες αναφορές ν’ αρχίσει τώρα να στέλνει στον εισαγγελέα. Αυτοί οι άλλοι είναι οι ελάχιστοι δημοσιογράφοι που υπάρχουν ακόμα στον χώρο. Οι τηλεπαρουσιάστριες ξανθιές, κοκκινομάλλες, καστανές, που για πρώτη φορά αξιοποίησαν και μάλιστα αξιοπρεπώς -εδώ δεν έχει καμιά σημασία πόσο μέτρησε το πιασάρικο, το ευπώλητο με όρους gossip θέμα- αυτό το τεράστιο εργαλείο που λέγεται τηλεόραση επ’ ωφελεία της κοινωνίας. Οι ίδιοι οι καλλιτέχνες και ο κόσμος στα μέσα μαζικής δικτύωσης που έβαζαν καθημερινά το αίτημα για την αποκάλυψη της αλήθειας, το καθολικό αίτημα για κάθαρση με όποιο κόστος.

Αντιπολίτευση

Κι αφού πια φαίνεται να ξεπεράσαμε το επιχείρημα ότι πρόκειται για βρομοδουλειά της αντιπολίτευσης, αφού δηλαδή καταλάβαμε πως ένας άνθρωπος δεν ήρθε από το Βερολίνο στην Ελλάδα να δώσει μια τέτοια μαρτυρία προκειμένου να εξυπηρετήσει συμφέροντα του ΣΥΡΙΖΑ, συζητάμε για το πόσο υπάρχει κομματική εκμετάλλευση της υπόθεσης που πλέον έχει οδηγηθεί στη Δικαιοσύνη. Θα περίμενε δηλαδή κανείς η αξιωματική αντιπολίτευση να μην αντιδρούσε σε όλα αυτά που συμβαίνουν;

Να μην πάρει θέση; Και επειδή η αντιπολίτευση αντιδρά, θα ταυτίσουμε την αντίδραση των καλλιτεχνών, της ίδιας της κοινωνίας, με κομματικές σκοπιμότητες; Για να γίνουν όλα, ξανά, Ολυμπιακός - Παναθηναϊκός επειδή βολεύει; Για να πάει ξανά η μπάλα στην εξέδρα; Το καλό σ’ αυτή την περίπτωση είναι πως κανείς μας δεν νοιάζεται για τα κομματικά σας συμφέροντα. Το καλό είναι πως τώρα η ίδια η κοινωνία είναι μπροστά και δεν σας έχει ανάγκη. Γιατί τα θύματα βρήκαν φωνή και μιλάνε. Κι ούτε θέλουμε να μάθουμε τι ψηφίζουν κι ούτε που μας ενδιαφέρει.

Τον γύρο του κόσμου κάνει η σύλληψη Λιγνάδη

Θέμα στα σημαντικότερα διεθνή μέσα ενημέρωσης αποτέλεσε η σύλληψη του Δημήτρη Λιγνάδη και το ελληνικό #metoo. Μέσα όπως το βρετανικό BBC και ο Guardian, το διεθνές πρακτορείο Reuters, οι New York Times, το γαλλικό πρακτορείο AFP, το Euronews κ.ά. φιλοξενούν σχετικά ρεπορτάζ.

Η ΝΥΤ επισημαίνει ότι έχει ξεκινήσει καταιγίδα καταγγελιών για σεξουαλική παρενόχληση στον ελληνικό καλλιτεχνικό χώρο, ενώ αναφέρεται και στη συνέντευξη Τύπου της Λίνας Μενδώνη την Παρασκευή. Σύμφωνα με τον Guardian, το τελευταίο διάστημα έχουν αυξηθεί κατακόρυφα οι καταγγελίες για σεξουαλική παρενόχληση σε μια χώρα που αποτελούσαν ταμπού, ιδιαίτερα στον χτυπημένο από την πανδημία καλλιτεχνικό τομέα.

Στο ρεπορτάζ με τίτλο «Ελληνικό #metoo: Ο διακεκριμένος ηθοποιός Δημήτρης Λιγνάδης κρατείται με κατηγορίες για βιασμό», το BBC ασχολείται με την παραίτηση Λιγνάδη από τη θέση του διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου και την εμφάνιση του ελληνικού #metoo. Την είδηση μετέδωσε και το ιταλικό πρακτορείο Ansa αναφέροντας ότι η σύλληψη του Δ. Λιγνάδη έγινε μερικές εβδομάδες μετά την αποκάλυψη της Σοφίας Μπεκατώρου για σεξουαλική κακοποίηση από παράγοντα της Ελληνικής Ομοσπονδίας Ιστιοπλοΐας, η οποία πυροδότησε το ελληνικό κίνημα #metoo. Τα περισσότερα διεθνή μέσα δεν παραλείπουν, τέλος, να επισημάνουν και τις πολιτικές προεκτάσεις που έχει λάβει η υπόθεση.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΥΠΟΘΕΣΗ
«Αν δεν ρισκάρω, δεν αναπνέω»
Δημήτρης Λιγνάδης. Το όνομά του έγινε συνώνυμο ελληνικού τυφώνα που εβδομάδες τώρα σαρώνει τα πάντα: υπουργεία, θεσμούς, θεατρική κοινότητα, κόμματα, Κοινοβούλιο, μέσα μαζικής ενημέρωσης, Διαδίκτυο, την ίδια...
«Αν δεν ρισκάρω, δεν αναπνέω»
ΒΟΥΛΗ
Εμμένει στη στήριξη της Μενδώνη, με αντεπίθεση στον ΣΥΡΙΖΑ
Απόλυτη στήριξη στη Λίνα Μενδώνη παρείχε ο πρωθυπουργός, κατά τη συζήτηση στη Βουλή, επιλέγοντας ταυτόχρονα να αποπροσανατολίσει και να μεταθέσει ευθύνες στον ΣΥΡΙΖΑ για τη συγκάλυψη στην υπόθεση Λιγνάδη.
Εμμένει στη στήριξη της Μενδώνη, με αντεπίθεση στον ΣΥΡΙΖΑ
ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
Ο Τσίπρας καλεί τον Μητσοτάκη να αποπέμψει τη Μενδώνη
Ολομέτωπη επίθεση κατά του πρωθυπουργού εξαπολύει ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την υπόθεση Λιγνάδη και την απόπειρα συγκάλυψής της. Για «καμπάνια χυδαιότητας«» μιλάει το Μαξίμου.
Ο Τσίπρας καλεί τον Μητσοτάκη να αποπέμψει τη Μενδώνη
ART - ΝΕΑ
Μπουρδούμης: Η υπόθεση Λιγνάδη μπορεί να ρίξει την κυβέρνηση
Σφοδρότατες παραμένουν οι αντιδράσεις του καλλιτεχνικού χώρου στις εξελίξεις αναφορικά με την σύλληψη και την ποινική δίωξη κατά του πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Δημήτρη Λιγνάδη.
Μπουρδούμης: Η υπόθεση Λιγνάδη μπορεί να ρίξει την κυβέρνηση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας