• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.8°C / 22.3°C
    0 BF
    47%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    18°C 14.6°C / 20.5°C
    1 BF
    71%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.0°C / 19.0°C
    1 BF
    42%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.9°C / 15.3°C
    0 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    0 BF
    82%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.0°C / 19.7°C
    2 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.2°C / 13.4°C
    2 BF
    33%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.6°C / 14.6°C
    1 BF
    46%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.8°C / 22.5°C
    2 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.9°C / 18.9°C
    2 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.1°C / 23.4°C
    4 BF
    46%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.6°C / 19.0°C
    2 BF
    52%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    2 BF
    69%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 13.5°C
    0 BF
    71%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    17°C 13.5°C / 16.7°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    22°C 13.8°C / 22.7°C
    0 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.0°C / 22.5°C
    1 BF
    48%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    20°C 14.3°C / 19.9°C
    1 BF
    68%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.7°C / 20.5°C
    2 BF
    98%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.8°C / 13.8°C
    1 BF
    32%

Το βιβλίο-αφιέρωμα 100 σελίδων που θα κυκλοφορήσει με την «Εφημερίδα των Συντακτών» στις 2 Φεβρουαρίου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο άνθρωπος που πλήρωσε τη σιωπή του με τη ζωή του

  • A-
  • A+
Μια πλούσια έκδοση 100 σελίδων της «Εφ.Συν.» για τον στιχουργό Αλκη Αλκαίο στο φύλλο του ερχόμενου Σαββατοκύριακου ● Γράφουν συνεργάτες και φίλοι του από το σύνολο της διαδρομής του στο ελληνικό τραγούδι ● Χειρόγραφοι στίχοι του για πρώτη φορά στη δημοσιότητα.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ο Αλκης Αλκαίος έφυγε από τη ζωή στις 10 Δεκεμβρίου του 2012. Μέχρι τότε ελάχιστα πράγματα γνωρίζαμε για τη ζωή του. Από τις μετέπειτα αφηγήσεις, κυρίως του Θάνου Μικρούτσικου και του Μίλτου Πασχαλίδη, άρχισε να σχηματίζεται το περίγραμμά του. Μάθαμε πως η υγεία του καταστράφηκε ύστερα από βασανιστήρια που υπέστη στη χούντα. Θα πει κάποιος: «Και γιατί εγώ πρέπει να ξέρω ως ακροατής τα βιώματα του δημιουργού;». Η αλήθεια είναι πως κανονικά δεν θα έπρεπε να μας αφορά η κρυμμένη ιστορία πίσω απ’ το τραγούδι. Αλλά όπως και να το κάνουμε η λέξη «σιωπή», στη «Ρόζα», αποκτά άλλη βαρύτητα όταν μιλάμε για έναν άνθρωπο που πλήρωσε τη σιωπή του με τη ζωή του.

Τα πιο πολλά τραγούδια του ο Αλκαίος τα έγραψε με το άλλο του μισό στη μουσική, τον Θάνο Μικρούτσικο. Και φυσικά ο Μικρούτσικος ήταν ο πρώτος που προσέγγισα για αυτό το βιβλίο-αφιέρωμα 100 σελίδων που φτιάξαμε και θα κυκλοφορήσει με την «Εφημερίδα των Συντακτών» του επόμενου Σαββατοκύριακου. Τον Θάνο Μικρούτσικο, λοιπόν, αλλά δυστυχώς δεν προλάβαμε. Ο ίδιος όμως είχε τοποθετηθεί έγκαιρα, πλήρως και επί της ουσίας για τον Αλκαίο. Η σύζυγός του, Μαρία Παπαγιάννη, μου παραχώρησε κάποιες από αυτές τις τοποθετήσεις του και φυσικά τις συμπεριέλαβα στην έκδοση.

Εξάλλου, ένα αφιέρωμα στον Αλκαίο χωρίς τον Μικρούτσικο θα ήταν εξ ορισμού ελλιπές. Παρ’ όλα αυτά σκοπός της συγκεκριμένης έκδοσης ήταν κατά βάση να μιλήσουν όλοι εκείνοι οι οποίοι βρέθηκαν κοντά του ως συνεργάτες και φίλοι, αλλά μέχρι τώρα δεν είχαν μιλήσει για τον ποιητή.

Αναλυτικά συμμετέχουν (με αλφαβητική σειρά): ο Μανώλης Ανδρουλιδάκης, ο Βαγγέλης Βελώνιας, ο Παντελής Θαλασσινός, ο Χρήστος Θηβαίος, η Μαρία Θωίδου, ο Κώστας Θωμαΐδης, ο Οδυσσέας Ιωάννου, η Λιζέτα Καλημέρη, η Μελίνα Κανά, ο Δημήτρης Κανέλλος, ο Μίλτος Καρατζάς, ο Χάρης Κατσιμίχας, η Φωτεινή Λαμπρίδη, ο Δημήτρης Λέντζος, ο Μανώλης Λιδάκης, ο Πέτρος Μάλαμας, ο Σωκράτης Μάλαμας, ο Μανώλης Μητσιάς, το συγκρότημα «Αρμός», ο Απόστολος Μπουλασίκης, ο Γιώργος Νταλάρας, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, ο Θύμιος Παπαδόπουλος, ο Μίλτος Πασχαλίδης, ο Μπάμπης Στόκας, ο Δημήτρης Ψαρράς και οι Social Waste. Ιδιαίτερα τιμητική είναι και η συμμετοχή των δύο στενών φίλων του Αλκη Αλκαίου, του Ηλία Γεράκη και του Σταύρου Δούμα. Χωρίς τη βοήθειά τους η έκδοση αυτή θα ήταν πολύ διαφορετική.

Επίσης συμμετέχουν ο Θανάσης Γκαϊφύλλιας, η Μάρω Δούκα και η οικογένεια του Μάριου Τόκα. Τους αναφέρω ξεχωριστά και τους ευχαριστώ διπλά, διότι, εκτός των άλλων, άνοιξαν το αρχείο τους και μοιράστηκαν σε αυτό το αφιέρωμα χειρόγραφους στίχους του Αλκη Αλκαίου. Χειρόγραφα από το προσωπικό του αρχείο παραχώρησε και ο Ηλίας Γεράκης. Αξίζει να σημειωθεί πως μιλάμε για κάποια από τα χειρόγραφα που ταξίδεψαν μέχρι τη Μόσχα και επρόκειτο να μελοποιηθούν από τον Μάνο Λοΐζο. Ο Λοΐζος, δυστυχώς, έφυγε από τη ζωή πριν τα μελοποιήσει. Τα τραγούδια αυτά τελικά τα γνωρίσαμε μέσα από τις μελοποιήσεις του Θάνου Μικρούτσικου.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι αλλαγές στις οποίες προέβη ο Αλκαίος στο μεσοδιάστημα. Μετά το 1986 η υγεία του χειροτέρεψε. Αν κάποιος τοποθετήσει τα τεκμήρια αυτά με χρονολογική σειρά, θα δει πώς αλλάζει ο γραφικός του χαρακτήρας καθώς επιδεινώνεται η υγεία του. Δεν θα ήταν υπερβολή να πει κανείς πως είναι ηρωικό ένας άνθρωπος που δυσκολεύεται να σταθεί στα πόδια του, που δυσκολεύεται να κρατήσει τον στυλό, να δίνει ώς το τέλος της ζωής του στίχους, γραμμένους στο χέρι.

Εδωσε ελάχιστες συνεντεύξεις. Ολες την περίοδο της κυκλοφορίας του «Εμπάργκο». Η μοναδική τηλεοπτική του παρουσία έγινε το 1990. Αποσπάσματα από τις συνεντεύξεις του αναδημοσιεύονται στη συγκεκριμένη έκδοση της «Εφ.Συν.». Ο Αλκαίος επέλεγε να εκφράζεται μόνο μέσα από τα γραπτά του.

Πρόσεξε τις λέξεις του όσο κανείς άλλος. Δεν είναι τυχαίο πως το έργο του έχει μελετηθεί περισσότερο από οποιουδήποτε άλλου στιχουργού. Επέλεξα να συμπεριλάβω στο αφιέρωμα το κείμενο της Μαρίας Γεωργιάδου με τίτλο «Τα μότο ως διακείμενα στο έργο του Αλκη Αλκαίου», διότι νιώθω ότι ο Αλκαίος μπορεί να παρέμεινε όλα αυτά τα χρόνια μακριά από τον δημόσιο διάλογο, συνομίλησε ωστόσο, μέσω του έργου του, με όλους όσους αγάπησε.

Τυγχάνει η κυκλοφορία να συμπίπτει με μια πολύ ιδιαίτερη συγκυρία που, κατά μία έννοια, καθιστά επίκαιρο τον λόγο για τον οποίο στήθηκε όλο αυτό το εγχείρημα. Διότι η άποψη πως άλλο πράγμα ο καλλιτέχνης και άλλο το έργο του, στον απόηχο όλων αυτών των ανατριχιαστικών αποκαλύψεων που γίνονται καθημερινά, δείχνει να μη λειτουργεί στην πράξη. Στην ερώτηση λοιπόν «γιατί τον Αλκαίο;», απαντώ ότι στον Αλκαίο δεν χρειάζεται να απομονώσεις το έργο από τη στάση ζωής· γιατί ξέρεις ότι εκεί που ψάχνεις μόνο φως μπορείς να βρεις.

ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ο πολιτικός Μάνος Λοΐζος
Ο τρόπος με τον οποίο η κοινωνία μεταχειρίζεται τον καλλιτέχνη -σαν παραγωγό κέρδους και όχι σαν ευαίσθητο δέκτη και πομπό- αλλά και τα αγνοημένα οικονομικά δικαιώματα των δημιουργών, έκαναν τον Μάνο Λοΐζο να...
Ο πολιτικός Μάνος Λοΐζος
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Στην «Εφ.Συν. - Σαββατοκύριακο» 17.04.2020
Το Θέμα της «Εφ.Συν.»: Ένας μήνας καραντίνα ♦ Δημ. Κουτσούμπας: «Η πανδημία δεν θα φέρει το τέλος του νεοφιλελευθερισμού» ♦ Συνέντευξη: Τομ Χανκς ♦  Infowar ♦ Νησίδες.
Στην «Εφ.Συν. - Σαββατοκύριακο» 17.04.2020
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«Πρώτη φορά Αριστερά»
Ενα βιβλίο για την άνοδο του ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση πριν από πέντε χρόνια, προσφορά στους αναγνώστες της «Εφ.Συν. - Σαββατοκύριακο» στις 25 Ιανουαρίου.
«Πρώτη φορά Αριστερά»
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«Γνωριμία με τον Γκορμπατσώφ»
Στο φύλλο της «Εφ.Συν.» του Σαββατοκύριακου, οι αναγνώστες μας θα έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν την ταινία των Βέρνερ Χέρτζογκ και Αντρέ Σίνγκερ «Γνωριμία με τον Γκορμπατσώφ» («Meeting Gorbachev», παραγωγής...
«Γνωριμία με τον Γκορμπατσώφ»
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Το «βλάσφημο» βιβλίο του Βελόπουλου
Αύριο Σάββατο κυκλοφορεί με την «Εφ.Συν.» το βιβλίο του Δημήτρη Ψαρρά «Τα “λίγο ναζιστικά” του Κυριάκου Βελόπουλου». Παρακάτω δημοσιεύουμε ένα μικρό απόσπασμα από το 3ο Κεφάλαιο, που φέρει τον τίτλο «Ο Ιησούς...
Το «βλάσφημο» βιβλίο του Βελόπουλου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τραγούδια για την αντίσταση και την ελευθερία
Οι τίτλοι δύο μεγάλων τραγουδιών του Πάνου Τζαβέλλα -που έχουν αφήσει το στίγμα τους στη μουσική, έχουν περάσει στον δημόσιο λόγο και παραμένουν επίκαιρα εδώ και τέσσερις δεκαετίες- γίνονται ένας για το cd με...
Τραγούδια για την αντίσταση και την ελευθερία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας