Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δωράκι για προμηθευτές λεωφορείων με λίζινγκ

Αυξάνεται καθημερινά ο αριθμός των λεωφορείων της ΟΣΥ που παραμένουν στο αμαξοστάσιο λόγω βλάβης

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ/EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δωράκι για προμηθευτές λεωφορείων με λίζινγκ

  • A-
  • A+
Οι όμιλοι Παπαδάκη (ΜΑΝ, Mercedes), Σαρακάκη (Volvo) και Εθνική Λίζινγκ (Irisbus, Solaris) μοιράζονται, σύμφωνα με πληροφορίες, την προμήθεια των 300 οχημάτων στην ΟΣΥ.

Χωρίς έκπτωση αλλά και με... μπόνους τα τέλη κυκλοφορίας θα μισθώσει μέσω λίζινγκ η κυβέρνηση τα 300 λεωφορεία που διατυμπανίζει εδώ και μήνες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.

Ο διαγωνισμός για τη μίσθωση των 300 λεωφορείων, τα οποία θα έρθουν μεταχειρισμένα από χώρες του εξωτερικού, ξεκίνησε τον περασμένο Σεπτέμβριο με προϋπολογισμό 50 εκατομμυρίων ευρώ που περιλαμβάνει τα μισθώματα 4 ετών (3 έτη+1 προαίρεση) μαζί με τον ΦΠΑ 24%. Σύμφωνα με πληροφορίες, η συμφωνία έχει ήδη κλείσει με τρεις προμηθευτές που κατέθεσαν προσφορές, ενώ όλοι ζήτησαν την ανώτατη επιτρεπόμενη τιμή μίσθωσης των 2.800 ευρώ ανά μήνα (χωρίς ΦΠΑ).

Η κυβέρνηση όμως αποφάσισε να προσφέρει και ένα... δωράκι στους προμηθευτές. Πώς; Στην προκήρυξη που δημοσιεύτηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο από την εταιρεία Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) στην παράγραφο 4.7 αναφερόταν ρητώς ότι «ο Ανάδοχος αναλαμβάνει κατά 100% τις ευθύνες ταξινόμησης, αδειών κυκλοφορίας, έκδοση πινακίδων, τέλη κυκλοφορίας και ασφάλιση αστικής ευθύνης και οχημάτων κατά ΚΟΚ».

Ομως στο νομοσχέδιο-σκούπα που ψηφίστηκε παραμονές Χριστουγέννων και έγινε ο νόμος 4764 με ρυθμίσεις για την προστασία από τον κορονοϊό και άλλες διατάξεις, «παρεισέφρησε» διάταξη (άρθρο 134) η οποία μεταβιβάζει την ευθύνη για τα τέλη κυκλοφορίας στην ΟΣΥ με «πονηρό» τρόπο. Ξεκινά δηλαδή από την ταξινόμηση και λέει ότι, προκειμένου να επιταχυνθεί η διαδικασία έκδοσης των αδειών κυκλοφορίας, τα λεωφορεία που θα έρθουν με λίζινγκ απαλλάσσονται από την υποχρέωση υποβολής τεχνικής μελέτης μηχανολόγου-μηχανικού και θα αρκεί το Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου και η πρωτότυπη άδεια κυκλοφορίας της χώρας προέλευσης. Αυτό από μόνο του αποτελεί παρέκκλιση, καθώς αφήνει το περιθώριο να μπουν στην κυκλοφορία οχήματα χωρίς αναλυτικό έλεγχο. Παρακάτω όμως κρύβεται και το «μπόνους» καθώς λέει ότι μετά 4 μήνες «χορηγούνται οι οριστικές άδειες κυκλοφορίας, αφού καταβληθούν από την Ο.ΣΥ. Α.Ε. τα προβλεπόμενα τέλη κυκλοφορίας».

Τα τέλη αυτά δεν είναι βεβαίως αστρονομικά ποσά και κυμαίνονται περί τα 500 ευρώ ανά όχημα. Ομως οι εταιρείες που θα μισθώσουν τα λεωφορεία θα γλιτώσουν έτσι 150.000 ευρώ ετησίως ή 600.000 για την τετραετία.

Σύμφωνα με πληροφορίες, την προμήθεια λίζινγκ των 300 λεωφορείων μοιράζονται τρεις εταιρείες: ο Ομιλος Παπαδάκη (ΜΑΝ, Mercedes), ο Ομιλος Σαρακάκη (Volvo) και η Εθνική Λίζινγκ Οχημάτων (Irisbus, Solaris). Αγνωστο παραμένει το αν τελικά θα μπορέσουν να εξασφαλίσουν μέσα στα 300 οχήματα και 90 αρθρωτά, τις γνωστές «νταλίκες» των 18 μέτρων που εξασφαλίζουν μεγαλύτερη χωρητικότητα και αποστάσεις ανάμεσα στους επιβάτες για καλύτερη προστασία από τον κορονοϊό. Θεωρείται πιθανό να μην εξασφαλιστούν τα 90 αρθρωτά και στην περίπτωση αυτή θα αυξηθεί ο αριθμός των 210 κανονικών 12μετρων που περιέγραφε η προκήρυξη.

Οι συμβάσεις με τους τρεις αναδόχους βρίσκονται τώρα στο στάδιο της μελέτης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, που θα πρέπει να δώσει τη συγκατάθεσή του προκειμένου τα λεωφορεία να μπουν στην κυκλοφορία. Αγνωστο παραμένει το αν τα συγκεκριμένα λεωφορεία θα διαθέτουν ανοιγόμενα παράθυρα, όπως όριζε η εγκύκλιος του γενικού γραμματέα Δημόσιας Υγείας, Παναγιώτη Πρεζεράκου, στις 13/11/2020.

Οπως αναφέραμε και σε πρόσφατο δημοσίευμα (28/12/20, «Απόλυτη σύγχυση για το αν πρέπει να ανοίγουν τα παράθυρα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς»), η εγκύκλιος εκείνη ζητούσε «για λόγους προστασίας από τη μετάδοση του κορονοϊού, σε κάθε περίπτωση τα παράθυρα των οχημάτων να είναι συνεχώς ανοιχτά, από την αφετηρία και καθ’ όλη τη διάρκεια των διαδρομών, για επαρκή αερισμό ταυτόχρονα ή και ανεξαρτήτως της χρήσης του κλιματισμού». Ομως στέλεχος του ΟΑΣΑ, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα πολίτη, ανέφερε στις 24/12 ότι «τα ανοιγόμενα παράθυρα είναι κατασκευαστική αντίληψη παρωχημένη και ξεπερασμένη από την τεχνολογία».

Ενα άλλο ερώτημα είναι το πότε θα αρχίσουν να κυκλοφορούν τα συγκεκριμένα λεωφορεία. Οι προμηθευτές πάντως πιέζουν αυτό να συμβεί γρήγορα προκειμένου να ξεκινήσει και η καταβολή των μισθωμάτων και καθώς ορισμένα από αυτά βρίσκονται εδώ και καιρό επί ελληνικού εδάφους. Στην επίσπευση της εμφάνισής τους ενδεχομένως να συμβάλει και το γεγονός ότι τις τελευταίες μέρες ξεκίνησαν να εμφανίζονται πολλές βλάβες στα λεωφορεία της ΟΣΥ. Από την περασμένη Δευτέρα καθημερινώς αυξάνεται ο αριθμός των οχημάτων που μένουν εκτός για επισκευή και αυτό θα αρχίσει σύντομα να φαίνεται στον δρόμο, αφού χάνονται καθημερινώς δεκάδες δρομολόγια.

ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ανεπιθύμητα τα... καινούργια λεωφορεία
Ο Γ. Πατούλης ανακαλεί τη δέσμευση της Ρ. Δούρου για πλήρη χρηματοδότηση του αιτήματος για 29,96 εκ. ευρώ. Αδιαφορία από το υπουργείο Μεταφορών.
Ανεπιθύμητα τα... καινούργια λεωφορεία
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Υπ. Μεταφορών: διατάξεις για συντήρηση λεωφορείων, «σπατόσημο» κ.ά.
Την ανάθεση της συντήρησης του τροχαίου υλικού των δημόσιων συγκοινωνιών σε ιδιώτες, σε συνδυασμό με προγράμματα προμήθειας λεωφορείων, τρόλεϊ και άλλων μέσων, προβλέπει το άρθρο 33 του πολυνομοσχεδίου.
Υπ. Μεταφορών: διατάξεις για συντήρηση λεωφορείων, «σπατόσημο» κ.ά.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Κακοδιαχείριση και σπατάλες έριξαν έξω τον ΟΑΣΘ
Ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης αποκαλύπτει ότι οι κρατικές ενισχύσεις για φέτος ανέρχονται σε 88,96 εκατ. ευρώ, όταν ο ΟΣΥ, ο αντίστοιχος δημόσιος συγκοινωνιακός φορέας στο Λεκανοπέδιο, με πενταπλάσιους...
Κακοδιαχείριση και σπατάλες έριξαν έξω τον ΟΑΣΘ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αστυνομία του συρμού
Λίγη από τη δόξα του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη αλλά και της Νίκης Κεραμέως φαίνεται πως θέλει να «κλέψει» ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, εξαγγέλλοντας χθες ότι σχεδιάζεται «αστυνομία...
Αστυνομία του συρμού
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Επιστολή των ΟΣΥ στην «Εφ.Συν.»
Επιστολή από το γραφείο Τύπου της δημόσιας εταιρείας Οδικές Συγκοινωνίες σχετικά με δημοσίευμα της εφημερίδας μας.
Επιστολή των ΟΣΥ στην «Εφ.Συν.»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η ΟΣΥ για το δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» και η απάντηση του συντάκτη
Απάντηση στο δημοσίευμά μας με τίτλο «Δωράκι για προμηθευτές λεωφορείων με λίζινγκ» , λάβαμε από το Γραφείο Τύπου της δημόσιας εταιρείας ΟΣΥ που διαχειρίζεται λεωφορεία και τρόλεϊ.
Η ΟΣΥ για το δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» και η απάντηση του συντάκτη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας