• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    8°C 5.6°C / 8.6°C
    3 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.0°C / 4.6°C
    3 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    6°C 4.0°C / 9.5°C
    3 BF
    53%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -3°C -3.1°C / -3.1°C
    1 BF
    68%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.1°C / -1.1°C
    2 BF
    59%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    3°C 0.9°C / 4.0°C
    1 BF
    48%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.6°C / 0.1°C
    3 BF
    54%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    2°C -0.4°C / 7.6°C
    2 BF
    40%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.7°C / 10.2°C
    4 BF
    55%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    4 BF
    55%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 7.4°C / 9.1°C
    2 BF
    70%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.6°C / 4.6°C
    5 BF
    55%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    2 BF
    49%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    0°C -1.1°C / 1.6°C
    0 BF
    47%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    4°C -0.6°C / 5.1°C
    1 BF
    57%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 3.8°C / 7.7°C
    3 BF
    45%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 4.9°C / 8.7°C
    3 BF
    43%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.7°C / 4.4°C
    3 BF
    40%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.1°C / 4.7°C
    2 BF
    58%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.2°C / -2.2°C
    2 BF
    57%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αλλάζουν τον νόμο για το cash rebate

  • A-
  • A+
Η ενίσχυση των οπτικοακουστικών παραγωγών στην Ελλάδα αποδυναμώνεται με μια νέα ρύθμιση, που επιτρέπει την αναγνώριση δαπανών και με τιμολόγια από το εξωτερικό.

Μοιάζει απίστευτο αλλά με αυτήν την κυβέρνηση τίποτα τελικά δεν είναι απίστευτο: μία τροπολογία στο νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού, που ήρθε στη Βουλή και θα συζητηθεί την επόμενη εβδομάδα, αλλάζει τον χαρακτήρα και τη λειτουργία του άκρως επιτυχημένου προγράμματος της ενίσχυσης των οπτικοακουστικών παραγωγών στην Ελλάδα, του περίφημου cash rebate, που ξεκίνησε ο νόμος 4487/ 2017, γνωστός και ως νόμος Κρέτσου. Νόμος που στην αρχή λοιδορήθηκε από την τότε αντιπολίτευση και τα φιλικά της ΜΜΕ αλλά στη συνέχεια έγινε ευαγγέλιο απ' όλους, οπότε πλέον διαβάζουμε ρεπορτάζ με τίτλους «Χόλιγουντ έγινε η Ελλάδα».

Το cash rebate προβλέπει ότι το 40% των επιλέξιμων δαπανών μιας κινηματογραφικής ή τηλεοπτικής παραγωγής επιστρέφεται μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων εντός της ελληνικής επικράτειας. Ο πρώην υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής κ. Κρέτσος το είχε στο 35%, ο νυν κ. Πιερρακάκης το αύξησε, σωστά, στο 40%. Μέχρι τώρα όλα τα τιμολόγια που μετρούν στη χρηματοδότηση πρέπει να είναι ελληνικά.

Με τη νέα τροπολογία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης όμως επιτρέπεται πλέον στις ξένες εταιρείες παραγωγής να χρηματοδοτούνται από το ΕΚΟΜΕ και με ξένα τιμολόγια σε ποσοστό μέχρι και 50% των επιλέξιμων δαπανών της παραγωγής. Τέλος λοιπόν τα αμιγώς ελληνικά τιμολόγια για τις ταινίες και τις τηλεοπτικές σειρές που γυρίζονται στην Ελλάδα.

Αυτό πρακτικά σημαίνει λιγότερα γυρίσματα στην Ελλάδα και μεταφορά χρημάτων του ελληνικού λαού σε αμοιβές αλλοδαπών συντελεστών παραγωγής, δεδομένου ότι οι πόροι που διαχειρίζεται το ΕΚΟΜΕ προέρχονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Και ο Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Εργων (ΣΑΠΟΕ) και η Ενωση Σκηνοθετών - Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ) και η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών εξέδωσαν αιχμηρές ανακοινώσεις κατά των συντακτών της τροπολογίας και ζητούν την άμεση παρέμβαση του πρωθυπουργού.

«Το σκεπτικό όσων αντιδρούν είναι τελείως λανθασμένο» δήλωσε χθες στην «Καθημερινή» ο πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ, Πάνος Κουάνης. «Είναι θέμα στρατηγικής να περάσεις στην επόμενη πίστα. Το ίδιο το εργαλείο του rebate είναι δυναμικό, αλλάζει συνεχώς σε όλο τον κόσμο διότι ακολουθεί την αγορά. Οι ικανοί επαγγελματίες του χώρου δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα· ίσα ίσα, ο ανταγωνισμός και η γνώση που θα αποκομίσουν θα τους κάνει καλύτερους».

Επικίνδυνη η νέα ρύθμιση

Του Λευτέρη Κρέτσου*

Για να μπορέσει να δημιουργηθεί το ΕΚΟΜΕ και να λειτουργήσει το πρώτο επενδυτικό κίνητρο για την οπτικοακουστική βιομηχανία στην Ελλάδα χρειάστηκαν 16 νομοθετικές παρεμβάσεις, δεκάδες διοικητικές πράξεις και αποφάσεις, αμέτρητες συσκέψεις, συναντήσεις, επισκέψεις, παρουσιάσεις, εγκρίσεις, απορρίψεις κ.λπ. Ετσι, η Ελλάδα μετά από πολλά χρόνια κατάφερε να προσελκύει το ενδιαφέρον της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας στον χώρο του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, ενώ επέστρεψε δυναμικά η μυθοπλασία στην ελληνική τηλεόραση με ταυτόχρονη αύξηση της απασχόλησης στον κλάδο.

Το κλειδί της επιτυχίας του μέτρου ήταν ότι το αγκάλιασε σύσσωμη η εγχώρια κοινότητα της οπτικοακουστικής βιομηχανίας (εταιρείες παραγωγής, εργαζόμενοι, τηλεοπτικοί σταθμοί, λοιποί επαγγελματίες του κλάδου), αφού διατύπωσε επίσημα και ανεπίσημα τις ενστάσεις και τις διαφωνίες της και οι οποίες τις περισσότερες φορές εισακούστηκαν.

Σήμερα, και μετά τα θετικά αποτελέσματα της προηγούμενης περιόδου, η νέα ρύθμιση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι εξαιρετικά προβληματική και επικίνδυνη για ποικίλους λόγους:

Πρώτον, μειώνει σημαντικά ή και εξαφανίζει την ανταποδοτικότητα του μέτρου, καθώς είναι πιθανός ο κίνδυνος να μειωθεί κατά 50% το ποσοστό των δαπανών που θα γίνονται στην Ελλάδα, κάτι που ήταν και το αρχικό ζητούμενο.

Δεύτερον, η νέα ρύθμιση οδηγεί σε μεταφορά πόρων στο εξωτερικό, όταν την ίδια στιγμή υπάρχουν τεράστιες ανάγκες κάλυψης άλλων κοινωνικών αναγκών και κυρίως στον τομέα της υγείας. Δηλαδή, οι φορολογούμενοι θα στέλνουν χρήματα για πνευματικά δικαιώματα έργων και αμοιβές εργαζόμενων εκτός Ελλάδας.

Τρίτον, με δεδομένο ότι ένα οπτικοακουστικό έργο (π.χ. κινηματογραφικό έργο, τηλεοπτική σειρά, animation, video game) μπορεί να χρηματοδοτηθεί μόλις ξοδέψει το 60% των επιλέξιμων δαπανών, με τη νέα ρύθμιση ελλοχεύει ο κίνδυνος η εταιρεία παραγωγής και δικαιούχος της ενίσχυσης να καταθέσει στο ΕΚΟΜΕ τιμολόγια εξωτερικού για το 50% και επομένως στην Ελλάδα να εκτελείται μόνο το 10% του έργου. Ακόμη και αν έρθουν περισσότερα έργα από το εξωτερικό υπάρχει ο κίνδυνος να μειωθούν τα γυρίσματα αλλά και ο κίνδυνος αποθάρρυνσης άλλων επενδύσεων από εγχώριους παραγωγούς.

Τέταρτον, η δυνατότητα αναγνώρισης τιμολογίων εξωτερικού μπορεί να οδηγήσει σε πολλές παρενέργειες στις εργασιακές σχέσεις και στην απασχόληση του κλάδου και σε σημαντικές απώλειες φορολογικών και ασφαλιστικών εσόδων.

* πρώην υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Ρόλο στη διαβούλευση ζητά το ΕΣΡ
Μπορεί ο ρόλος του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης να αναφέρεται περισσότερες από 15 φορές μέσα στο νομοσχέδιο για την επικείμενη αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών, αλλά το αίτημά του για 15ήμερη παράταση...
Ρόλο στη διαβούλευση ζητά το ΕΣΡ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Κερνάει μισθούς στους διορισμένους επικεφαλής
Σήμερα εισάγεται στην Ολομέλεια για ψήφιση άλλη μια κοινοτική οδηγία για τον τρόπο λειτουργίας των ΜΜΕ, εμπλουτισμένη φυσικά με την εγχώρια κυβερνητική αντίληψη για τον τρόπο ελέγχου των δημόσιων ΜΜΕ.
Κερνάει μισθούς στους διορισμένους επικεφαλής
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Τι κρύβει η αφωνία του ΕΣΡ
Ζητήσαμε από τον Γιώργο Πλειό, ο οποίος είναι μέλος του ΕΣΡ (είναι καθηγητής και διευθυντής του Εργαστηρίου Κοινωνικής Ερευνας στα ΜΜΕ του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού...
Τι κρύβει η αφωνία του ΕΣΡ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Υπερσυγκέντρωση ΜΜΕ στα χέρια του Μαρινάκη
Με 33.999.999 ευρώ ο γνωστός εφοπλιστής αγόρασε ολόκληρο το Mega. Αν αποκτήσει τελικά και τη Νόβα, μαζί με τον ΔΟΛ, θα έχει ξοδέψει εντός δύο ετών πάνω από 100 εκατ. ευρώ.
Υπερσυγκέντρωση ΜΜΕ στα χέρια του Μαρινάκη
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Ο πολιτικός επιστήμονας και οικονομολόγος
Νέος υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής ορίστηκε ο Κυριάκος Πιερρακάκης, ο διευθυντής ερευνών του οργανισμού έρευνας και ανάλυσης «διαΝΕΟσις». Αυτός θα παραλάβει το χαρτοφυλάκιο του υπουργείου που ίδρυσε η...
Ο πολιτικός επιστήμονας και οικονομολόγος
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Πώς κατασκευάστηκε ένα σκάνδαλο
Η διήμερη βόλτα του υφυπουργού Λ. Κρέτσου με κότερο που φαντάστηκαν κάποια κάποια ΜΜΕ, ήταν... κρουαζιέρα για 25 εκπροσώπους αμερικανικών στούντιο.
Πώς κατασκευάστηκε ένα σκάνδαλο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας