Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Μανώλης Γλέζος και το Μακεδονικό

Ο Μανώλης Γλέζος με φόντο το αγαπημένο του Απεράθου

ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΦΩΤΟ/ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΠΑΡΔΑΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Μανώλης Γλέζος και το Μακεδονικό

  • A-
  • A+

Ο πόλεμος είχε στραφεί κατά του Γλέζου και έμμεσα κατά της Ενωσης Κέντρου, με την οποία έλεγαν πως «συνοδοιπορούσε». Το έναυσμα το έδωσε προκλητικό δημοσίευμα του γαλλικού πρακτορείου από τη Μόσχα, το οποίο απέδιδε στον ήρωα της Ακρόπολης δηλώσεις για «αυτονόμηση της Μακεδονίας και για ύπαρξη αντίστοιχης μειονότητας»

Από το βιβλίο του Στέργιου Α. Σαββίδη, φυσικού-περιβαλλοντολόγου, με τίτλο «Στον αστερισμό της παράνοιας» (εκδόσεις Ερωδιός, Θεσσαλονίκη), ένα μικρό απόσπασμα που έχει σχέση με τη στάση του Μανώλη Γλέζου αλλά και της Αριστεράς για το Μακεδονικό από το 1964, που προκάλεσε πολύ θόρυβο τότε στις εκλογές του Φεβρουαρίου, τόσο στην πόλη της Φλώρινας όσο και στην ελληνική Βουλή.

Οι εκλογές εκείνες (Φεβρ. 1964) δεν ήταν συνηθισμένες, εμπεριείχαν το σπέρμα του διχασμού, καθώς έπασχαν από βαριά πόλωση. Ηταν εντυπωσιακό πώς ένας όρος παρμένος από τη Φυσική περίγραφε τόσο επιτυχημένα την πολιτική κατάσταση!

Η σύγκρουση ήταν μεγάλη, αν σκεφτεί κανείς πως η καθαρόαιμη αριστερά, διευκολύνοντας την ανατροπή, κατέβασε υποψηφίους σε ορισμένες μόνον περιοχές. Μια τέτοια περιοχή ήταν και η ιδιαίτερή μου πατρίδα, η Φλώρινα, όπου το αντιαριστερό μένος πήρε κολοσσιαίες διαστάσεις.

Ο πόλεμος είχε στραφεί κατά του Μανώλη Γλέζου και έμμεσα κατά της Ενωσης Κέντρου, με την οποία έλεγαν πως «συνοδοιπορούσε». Το έναυσμα το έδωσε ένα προκλητικό δημοσίευμα του γαλλικού πρακτορείου ειδήσεων από τη Μόσχα. Εκεί ο Γλέζος, πηγαίνοντας να παραλάβει το βραβείο «Λένιν» για την ειρήνη, έκανε δηλώσεις στις οποίες αναφέρθηκε και στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με τα γραφόμενα, έκανε λόγο για «αυτονόμηση της Μακεδονίας και για ύπαρξη αντίστοιχης μειονότητας». Το θέμα αποτελούσε πολιτικό ταμπού και η αναφορά του προκάλεσε θυελλώδεις αντιδράσεις. Ακολούθησαν διχαστικές κραυγές για προδοσία και εθνική μειοδοσία. Ο καυγάς που άναψε ήταν αποκαλυπτικός μιας πραγματικότητας με ενδιαφέρουσες πτυχές.

Ο Γλέζος χαρακτηρίζει τα γραφόμενα «αποκυήματα φαντασίας» και δηλώνει με έμφαση πως «δεν υπάρχει θέμα Μακεδονικό και κατά συνέπεια ούτε θέμα αυτονόμησης, ούτε αποσπάσεως εδαφών». Ταυτόχρονα μια δήλωση από τη Μόσχα τόνιζε πως «για τη Σοβιετική Ενωση δεν υπάρχει Μακεδονικό ζήτημα».

«Καταγγέλλει το πρακτορείο για ψεύδη και για πρόκληση εντυπώσεων προς εκμετάλλευση, καταθέτει μήνυση εναντίον του και αποδίδει σε δόλο το δημοσίευμα».

Η συζήτηση καλά κρατεί και φτάνει τελικά στην ελληνική Βουλή μέσα σε κλίμα αναμέτρησης. Ο Ηλίας Ηλιού, ο Νέστορας της αριστεράς, δηλώνει:

«Δεν υπάρχει για την ΕΔΑ ζήτημα ανεξαρτήτου Μακεδονίας, ούτε Μακεδονίας του Αιγαίου, ούτε αυτόνομης περιοχής».

Κάνει λόγο «για σλάβικο γλωσσικό ιδίωμα, ούτε σέρβικο ούτε βουλγάρικο, με τα δικά του ήθη και έθιμα και πολιτιστικές παραδόσεις».

Αποκαλύπτει ταυτόχρονα πως «η δεξιά διά της κυβερνήσεώς της υπέγραψε τα δώδεκα πρωτόκολλα, όπου αναγνώρισε σλαβομακεδονικό διαβατήριο και σλαβομακεδονική γλώσσα».

Ο λόγος ήταν ξεκάθαρος πολιτικά και άψογος εθνικά, όπως καμιά άλλη φορά στο παρελθόν. Από κοντά και ο βουλευτής της ΕΡΕ Ματθαιουδάκης δηλώνει πως «από τας στατιστικάς προκύπτει θέμα γλωσσικής μειονότητας, δεν υπάρχει σλαυομακεδονική εθνότητα».

Στο Μακεδονικό αυτό γαϊτανάκι μπαίνει και ο Γεώργιος Παπανδρέου:

«Υπάρχουν σλαβόφωνοι Ελληνες, το λένε και οι στατιστικές επετηρίδες. Ο Καρολίδης εις την ιστορίαν του αναγράφει ότι οι αλλόφωνοι Ελληνες είναι άξιοι πολύ μεγαλυτέρας τιμής, διότι απoλέσαντες την μητρικήν των γλώσσα από τας περιπετείας της ιστορίας, διατήρησαν την εθνική των συνείδησιν».

Σε μια κίνηση κατευνασμού ο Γλέζος, λίγο πριν από τις εκλογές, προγραμμάτισε επίσκεψη στην περιοχή για να ξεκαθαρίσει το ζήτημα. Πράγματι, κινούμενος προεκλογικά, κατευθύνθηκε από μια γειτονική επαρχία προς τη δική μας. Είχε σκοπό να μιλήσει στην πλατεία της πόλης και να άρει τις παρεξηγήσεις.

Κατά την πορεία του και ενώ περνούσε από το χωριό μας, τον υποδέχτηκε θορυβωδώς μια ομάδα, στην πλειοψηφία της γυναίκες. Χτυπούσαν γκαζοτενεκέδες και εκστόμιζαν ακατονόμαστες φράσεις –τι ντροπή!– σε βάρος του, μια πρόγευση του τι θα συναντούσε σε λίγο.

Κατευθυνόμενος, λοιπόν, προς στην πλατεία της πόλης, ανάμεσα από φωνές και ύβρεις και με συνοδεία τριών πούλμαν Λαμπράκηδων από τη Θεσσαλονίκη, βρέθηκε μπροστά σε εχθρικό περιβάλλον. Μεγάλες δυνάμεις χωροφυλακής, πυροσβεστικής, ακόμη και στρατού είχαν ζώσει την πλατεία, ενώ μια δυναμική συγκέντρωση αντιφρονούντων τραγουδούσε:

«Τι ζητούν οι Βούλγαροι στη Μακεδονία...»

Ενα ντεκόρ απίθανο, δηλωτικό μιας πολιτικής οπισθοδρόμησης δεκαετιών. Και ήταν απορίας άξιο για το ποιοι αποτελούσαν το καθαυτό πολιτικό ακροατήριο! Μόλις ο Γλέζος ανέβηκε στην εξέδρα που έστησαν εργάτες-οικοδόμοι και πριν προλάβει να αποτελειώσει τη φράση «με κατηγορούν πως...» δέχτηκε πρωτοφανή επίθεση. Δεκάδες ακροδεξιοί τραμπούκοι όρμησαν από το χώρο της αντισυγκέντρωσης, αλαλάζοντας και φωνάζοντας:

«Γλέζο, προδότη», «Γλέζο, Βούλγαρε».

Ας είναι καλά, σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες, ο επικεφαλής αξιωματικός, ο οποίος είχε δώσει αυστηρή διαταγή στους χωροφύλακες: «Να διαλύσετε τους τραμπούκους και να επιβάλλετε την τάξη».

Οπως πολύ αργότερα εκμυστηρεύτηκαν κάποιοι από εκείνους, για τη «δουλειά» που ανέλαβαν να κάνουν, ο καθένας τους είχε πληρωθεί με 50 δρχ.! Και να ήταν μόνον αυτοί! Συντεταγμένοι ουλαμοί μαθητών και πολυάριθμες ομάδες σπουδαστών κυκλοφορούσαν στους δρόμους, φωνάζοντας συνθήματα κατά του Γλέζου και της συνοδείας του. Ηταν ένας επιφανής «μη νομιμόφρων» και θα έπρεπε να τύχει ειδικής μεταχείρισης. Να πάρει μαθήματα μιας «καθώς πρέπει» πολιτικής κουλτούρας!

Αλλά σε μια περιοχή όπου είχε κριθεί ο εμφύλιος, όπου η Δημοκρατία είχε ξεθωριάσει επικίνδυνα και ο πολιτικός λόγος σκιάζονταν από απύθμενο μίσος, κανένας διάλογος δεν μπορούσε να ευδοκιμήσει.

ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
Ακροδεξιές κορόνες
«Κομμουνιστικό δάκτυλο» πίσω από την εισαγωγή της απλής αναλογικής στις δημοτικές εκλογές ανακαλύπτει η Ν.Δ. Με αυτόν τον τρόπο επιλέγει να μεταφέρει τη σκληρή δεξιά ατζέντα που ακολουθεί στα εθνικά ζητήματα...
Ακροδεξιές κορόνες
ΒΟΥΛΗ
«Να μην αφήσουμε την Δημοκρατία να γλιστρήσει από τα χέρια μας»
Η πρόεδρος της Βουλής στην ομιλία της στην εκδήλωση για την 41η επέτειο αποκατάστασης της Δημοκρατίας, μίλησε για ωμή παρέμβαση στις εσωτερικές διαδικασίες της χώρας μας, καλώντας σε αντίσταση.
«Να μην αφήσουμε την Δημοκρατία να γλιστρήσει από τα χέρια μας»
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ποιους ενοχλεί η Πρόεδρος της Δημοκρατίας;
Δυσαρέσκεια προκάλεσε σε κύκλους της σκληρής Δεξιάς η επιλογή της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, να δημοσιεύσει άρθρο στην «Εφ.Συν.» ● Ανύπαρκτο για ΕΡΤ και ΑΠΕ.
Ποιους ενοχλεί η Πρόεδρος της Δημοκρατίας;
ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
Τσίπρας: Σπάνια για τη δημοκρατική παράδοση της Ευρώπης η νομοθέτηση της κυβέρνησης
Ότι «νομοθετεί σαν το κλέφτη» κατηγόρησε την κυβέρνηση ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία.
Τσίπρας: Σπάνια για τη δημοκρατική παράδοση της Ευρώπης η νομοθέτηση της κυβέρνησης
ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
«Αντιλαμβάνεται ο πρωθυπουργός την ευθύνη για την κατάλυση των αρχών της δημοκρατίας;»
«Αναλαμβάνει την ευθύνη για την παραβίαση όλων των υγειονομικών κανόνων κατά την προσαγωγή και σύλληψη των πολιτών;» ρωτάει μεταξύ άλλων τον Κυριάκο Μητσοτάκη ο Γιάνης Βαρουφάκης, σε επίκαιρη ερώτησή του.
«Αντιλαμβάνεται ο πρωθυπουργός την ευθύνη για την κατάλυση των αρχών της δημοκρατίας;»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας