Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η επιστήμη εξηγεί, μα κάποιοι δεν ακούνε...

Εργα στο σταθμό Βενιζέλου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η επιστήμη εξηγεί, μα κάποιοι δεν ακούνε...

  • A-
  • A+
Επί τρεις ώρες χθες ανέλυε ο μελετητής, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΜΤ ΑΤΕ στο Πολυτεχνείο Θεσσαλονίκης όλους τους λόγους που συντείνουν στο ότι η μοναδική βιώσιμη λύση για τον σταθμό Βενιζέλου είναι η παραμονή των αρχαιοτήτων στο σημείο ● Πρόκειται για τον συντάκτη της αδιάψευστης μελέτης που... αγνοούσε ο κ. Μητσοτάκης και είχε αποκαλύψει η «Εφ.Συν.».

Η μοναδική λύση που υπάρχει σήμερα για τον σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία διαθέτει και μελέτη κατασκευής, είναι αυτή που προβλέπει και κατασκευή σταθμού και διατηρεί κατά χώρα τις ανεπανάληπτες αρχαιότητες που έχουν βρεθεί.

Εξι μήνες από την αποκάλυψη της «Εφ.Συν.» (11.9.2019, «Ιδού η... ανύπαρκτη μελέτη για τον σταθμό Βενιζέλου, κ. Μητσοτάκη»), που είχε προκαλέσει σάλο, ο μελετητής-λύτης του δήθεν άλυτου προβλήματος εμφανίστηκε χθες το μεσημέρι στο Πολυτεχνείο Θεσσαλονίκης (καλεσμένος του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών) για να εξηγήσει λεπτομερώς όλες τις φάσεις του σχεδιασμού που κράτησε περίπου ένα χρόνο, προκειμένου να παραδώσει στις αρχές Αυγούστου 2019 στην «Αττικό Μετρό» (Α.Μ.) τη μελέτη με την οποία και ο σταθμός μπορούσε να κατασκευαστεί και οι αρχαιότητες να διατηρηθούν ανέγγιχτες στη θέση τους και το μετρό παράλληλα να λειτουργεί.

Κοντά τρεις ώρες παρουσίαζε το έργο του γραφείου ο μελετητής, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΤΜ ΑΤΕ Παναγιώτης Βέττας, εξηγώντας όλα τα προβλήματα που έπρεπε να αντιμετωπιστούν, τις επιλογές που εξετάστηκαν και απορρίφθηκαν, προσκομίζοντας ακόμη και τα αρχικά σχέδια αυτών των λύσεων και λέγοντας χαρακτηριστικά ότι το ζήτημα λύθηκε με «στοχαστικό προβληματισμό».

Καθηλωτικός –ούτε τρίξιμο καρέκλας δεν ακούστηκε στο γεμάτο αμφιθέατρο της Πολυτεχνικής όσο μιλούσε-, μένοντας στην αυστηρά επιστημονική ανάλυση και παρουσίαση, δεν απέφυγε την πρόκληση «θα περίμενα σήμερα να δω και συναδέλφους από τους φορείς που κατασκευάζουν ή επιβλέπουν το έργο…», ενώ μόνο προς το τέλος αρκέστηκε στο σχόλιο «αντιλαμβάνομαι ότι οι συνάδελφοι της “Αττικό Μετρό” εργάζονται υπό πίεση». Ολοι κατάλαβαν...

Ηταν σαφής και καίριος όταν έλεγε ότι «θλίβομαι γιατί ένα τεχνικό ζήτημα, ενδιαφέρον αλλά απλό, έγινε αντικείμενο έριδας, (…) αλλά τον τελευταίο καιρό βρίσκουμε διάφορα θέματα που διχάζουν, άλλα αστεία άλλα σοβαρά» και χαρακτήρισε το εγχείρημα του γραφείου του «δύσκολο και συναρπαστικό, όχι εξωφρενικών απαιτήσεων αλλά δυσκολιών».

Πολύ απλά εξήγησε τις λύσεις που έδωσαν, καθώς «υπήρχαν απαιτήσεις λειτουργικότητας και ασφάλειας (…) δεν ήταν έργο σε ιδανικές συνθήκες εδάφους (…) όλα τα έργα μπορούσαν να γίνουν από μικρές διόδους, με μικρά μηχανήματα, μικρά τμήματα υλικών, ταυτοχρόνως δε με μικρό κόστος και τον μικρότερο χρόνο κατασκευής». Οπότε «κατασκευάσαμε τον σταθμό στη λογική ότι ταυτοχρόνως θα περνούσαν από κάτω συρμοί του μετρό σε λειτουργία, με μια μικρή διακοπή για τη σύνδεση του σταθμού με τις αποβάθρες επιβίβασης».

Αυτά που υπαινίχθηκε ο κ. Βέττας τα είπε καθαρά ο Χρήστος Αναγνωστόπουλος, καθηγητής του Πολυτεχνείου, σύμβουλος της Α.Μ. επί μακρόν: «Εμεινα έκπληκτος όταν άκουσα τέλη Αυγούστου 2019 ότι δεν υπάρχει λύση - κι ενώ είχε πάει η μελέτη στην Α.Μ. Υστερα είπαν ότι είχε προβλήματα αξιοπιστίας. Ποια; Η μελέτη που δεν υπήρχε; Και έκαναν και… παρατηρήσεις, αλλά το σχετικό φύλλο συντάχθηκε με άλλη λογική και πάντως όχι αυτή της επιστήμης. Το παραμύθι ότι δεν υπάρχει μελέτη πρέπει να σταματήσει. Υπάρχει και είναι πλήρης».

Ενα μικρό μέρος από τα αρχαία

ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ / ΦΑΝΗ ΤΡΥΨΑΝΗ

Ή, όπως το είπε ο πρόεδρος του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ Παναγιώτης Πρίνος, «δεν πρόκειται για απόδειξη της εφικτότητας της λύσης, αλλά για λύση καινοτόμα και έξυπνη».

Μιλώντας ως καθηγητής ξανά πλέον του Πολυτεχνείου, ο τέως πρόεδρος της Α.Μ. Γιάννης Μυλόπουλος σχολίασε πως «μόνη νόμιμη λύση, σύμφωνα με τον αρχαιολογικό νόμο του 2002, είναι η κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με παραμονή του αρχαιολογικού συμπλέγματος στη θέση του. Οσο η τεχνική αυτή λύση υπάρχει και είναι εφικτή, η απόσπαση των αρχαίων είναι λύση εκτός νομιμότητας». Επιπλέον, τόνισε πως στο τέλος του 2020 μπορεί να λειτουργεί το μετρό με τους 12 από τους 13 σταθμούς του.

Η συνάντηση ολοκληρώθηκε με την παρέμβαση του Γιάννη Μπουτάρη, που είπε χαρακτηριστικά ότι «το πρόβλημα δεν είναι τεχνικό, είναι πολιτικό και κατάπτυστο», θύμισε ότι η προηγούμενη κατασκευάστρια κοινοπραξία «είχε φαληρίσει –αυτό ήταν αιτία των καθυστερήσεων- και πήρε και 180 εκατομμύρια “χαρτζιλίκι” ως αποζημίωση. Τώρα ξανατρίβουν τα χέρια τους με την ανακοίνωση Μητσοτάκη και τον καλώ να κάνει “κωλοτούμπα” γι’ αυτό το θέμα. Μάλιστα, πέρα από τις προσφυγές στο ΣτΕ, σκεφτόμαστε και άλλους τρόπους αντίδρασης…».

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η ακαδημαϊκή κοινότητα παίρνει θέση για το μετρό
Οι κοσμήτορες πέντε σχολών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου ενώθηκαν για να ανακοινώσουν ένα μεγάλο συνέδριο, για να βγει κεντρική θέση στο ζήτημα των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου ● Σαφείς οι αποστάσεις από τη...
Η ακαδημαϊκή κοινότητα παίρνει θέση για το μετρό
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η Σύγκλητος «σφάζει με το βαμβάκι» το ΚΑΣ
Ηχηρό ράπισμα στην επίμαχη απόφαση του ΚΑΣ, στις επιλογές του υπουργείου Πολιτισμού και της Αττικό Μετρό από τη Σύγκλητο του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης για το θέμα των αρχαιοτήτων τού υπό...
Η Σύγκλητος «σφάζει με το βαμβάκι» το ΚΑΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αρχαία με... αυτοκτονικές τάσεις
Το ΚΑΣ αποφάσισε μόνο το αποτρόπαιο: να ξεπατώσει τις ανεπανάληπτες αρχαιότητες χωρίς να υφίσταται καμία μελέτη απόσπασης παρά μόνο με ένα σχολιαστικό κείμενο της... μελέτης
Αρχαία με... αυτοκτονικές τάσεις
ΕΛΛΑΔΑ
Με υπογραφή ΚΑΣ το έγκλημα της απόσπασης αρχαιοτήτων από το σταθμό Βενιζέλου
«Μαύρη μέρα» για τη Θεσσαλονίκη καθώς το ΚΑΣ αποφάσισε να αποσπαστούν οι αρχαιότητες από τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Με υπογραφή ΚΑΣ το έγκλημα της απόσπασης αρχαιοτήτων από το σταθμό Βενιζέλου
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ
Αβάσταχτη ελαφρότητα
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας κατέβηκε στην Αθήνα να μιλήσει στο ΚΑΣ και να υποστηρίξει ότι οι αρχαιότητες στη Βενιζέλου πρέπει να φύγουν.
Αβάσταχτη ελαφρότητα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Βενιζέλου και Εγνατία η δίκη μας Πομπηία»
Εκκωφαντική απάντηση έδωσαν χθες βράδυ οι πολίτες της Θεσσαλονίκης στα κυβερνητικά σχέδια για αποξήλωση των αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό.
«Βενιζέλου και Εγνατία η δίκη μας Πομπηία»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας