Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στην Ολομέλεια με το «τυράκι» των αλλαγών το επιτελικό κράτος

Ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης

EUROKINISSI /ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στην Ολομέλεια με το «τυράκι» των αλλαγών το επιτελικό κράτος

  • A-
  • A+
Αν και ο υπουργός Επικρατείας Γ. Γεραπετρίτης ανακοίνωσε ορισμένες αλλαγές στο επίμαχο νομοσχέδιο που εισάγει η κυβέρνηση, μετά τη σφοδρή κριτική για την υπερσυγκέντρωση εξουσιών στο Μαξίμου, η φιλοσοφία που θεσπίζει ένα «παράκεντρο εξουσίας» δίπλα στο Υπουργικό Συμβούλιο παραμένει ακέραιη.

Σε σειρά αλλαγών προχώρησε ο αρμόδιος υπουργός Επικρατείας Γ. Γεραπετρίτης στο νομοσχέδιο για το «επιτελικό κράτος» μετά τη σκληρή κριτική που δέχτηκε από τους φορείς και τα κόμματα της αντιπολίτευσης, για το ξήλωμα των στοιχειωδών κανόνων που διασφάλιζαν ανεξάρτητους ελέγχους στη δημόσια διοίκηση, καθώς και για την υπερσυγκέντρωση εξουσιών στο Μαξίμου.

Ωστόσο, η φιλοσοφία του νομοσχεδίου, που θεσπίζει στην ουσία ένα παράκεντρο εξουσίας δίπλα στο υπουργικό συμβούλιο, δεν αλλάζει· ούτε αλλάζει φυσικά και η απόφαση της κυβέρνησης να καταργήσει τα ανεξάρτητα Σώματα ελέγχου, ενώ όσα διατηρούνται θα βρίσκονται πλέον κάτω από την ομπρέλα μιας και μόνο Αρχής (Διαφάνειας) και ενός και μόνο επικεφαλής. Το νομοσχέδιο αναμένεται να εισαχθεί στην Ολομέλεια και να ψηφιστεί στις αρχές της εβδομάδας.

  • Ο κ. Γεραπετρίτης μείωσε, μάλλον συμβολικά, τα μόρια της προφορικής συνέντευξης στην επιλογή των υπηρεσιακών γραμματέων από 50% σε 40% του συνολικού υπολογισμού μοριοδότησης. Μετά δε τις καίριες παρατηρήσεις των φορέων και ειδικότερα της προέδρου του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης Ι. Καμτζίδου, η προφορική συνέντευξη θα είναι πλήρως δομημένη ούτως ώστε να εξασφαλίζεται κατά το δυνατό η αντικειμενική κρίση («Αγριο σφυροκόπημα στο νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος», «Εφ.Συν.» 31.7.2019).
  • Καταργήθηκε η κραυγαλέα αντισυνταγματική διάταξη που απαγόρευε σε όσα δημόσια στελέχη προσέφεραν υπηρεσία και κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης από τον ΣΥΡΙΖΑ να συμμετάσχουν στη διαδικασία επιλογής γενικού γραμματέα.
  • Καταργήθηκε, επίσης, η δυνατότητα να καταλάβει τη θέση του επικεφαλής της Αρχής Διαφάνειας ένας απλός μετακλητός υπάλληλος. Με τη νέα ρύθμιση, ο επικεφαλής θα πρέπει να προέρχεται αποκλειστικά από τη δημοσιοϋπαλληλία. Επανήλθαν οι προβλέψεις του ν. 4590/19 αναφορικά με τον πολυετή στρατηγικό προγραμματισμό προσλήψεων και απαλείφθηκε η απαράδεκτη διάταξη περί δυνατότητας τοποθέτησης ιδιωτών σε θέσεις προϊσταμένων της υπό σύσταση Εθνικής Αρχής Διαφάνειας.
  • Κατά την επιλογή υπηρεσιακών γραμματέων το Σώμα που θα επιλέγει θα είναι 5μελές, με τα 4 μέλη να προέρχονται από το ΑΣΕΠ, ενώ το πέμπτο θα είναι ο πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.
  • Καταργείται η αναφορά στο κώλυμα από σύμβαση εξ επαχθούς αιτίας. Στα ασυμβίβαστα και στα κωλύματα των μελών της κυβέρνησης και των διοικήσεων ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ επιστρέφει η διατύπωση για απαγόρευση σύμβασης με το Δημόσιο εάν υπήρχε οικονομικό όφελος.
  • Μειώνεται ο χρόνος θητείας του μεταβατικού διοικητή (που θα είναι επιλογή του υπουργού) και των άλλων προισταμένων με μάξιμουμ όριο τα δύο χρόνια.
  • Μειώνεται η στρατιά μετακλητών που θα στελεχώσουν την προεδρία της κυβέρνησης, με ανώτατο και απαραβίαστο πλαφόν τα 100 άτομα. Παραμένει ωστόσο το γεγονός ότι μειώνονται τα τυπικά προσόντα για τους μετακλητούς και αυξάνονται οι αποδοχές τους.
  • Αποφασίστηκε να δημιουργηθεί ένα πρόσθετο κυβερνητικό Συμβούλιο Θεσμών και Δημόσιας Διοίκησης που θα αποφασίζει. Παράλληλα, αν υπάρξει διαφωνία εντός του Υπουργικού Συμβουλίου, δεν θα αποφασίζει ο «παντοδύναμος» πρωθυπουργός, αλλά θα διεξάγεται ψηφοφορία και στη συνέχεια θα ανακοινώνεται επίσημα η απόφαση. Σε κάθε περίπτωση και οι αρμοδιότητες μεταξύ των βαθμίδων της διοίκησης παραμένουν ασαφείς.
  • Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας καθίσταται καθολικός διάδοχος όλων των αρμοδιοτήτων των προηγούμενων Αρχών (δηλαδή εκείνων που δεν καταργούνται). Ειδικά για το ΣΕΠΕ προβλέπεται ότι ο γενικός διευθυντής θα προέρχεται από το Σώμα των Επιθεωρητών για να εξασφαλίζεται η συνέχεια. Ο ίδιος αναβαθμίζεται σε γενικό επιθεωρητή εργασίας.
  • Σε ό,τι αφορά τις σφοδρές διαφωνίες στις διατάξεις που μοιραία περιορίζουν τη δυνατότητα πλήρους διερεύνησης των μεγάλων εκκρεμών ποινικών υποθέσεων (ειδικά με την κατάργηση του θεσμού του ΓΕΔΔ και την υποβάθμιση των άλλων σωμάτων όπως ΣΔΟΕ, ΣΕΠΕ κλπ.) ο υπουργός αρκέστηκε να δηλώσει ότι «θα πρέπει να υπάρξει προγραμματισμός δημοσίων πολιτικών και παρακολούθησή τους και σημαντική μεταφορά αρμοδιοτήτων στη δημοσιοϋπαλληλία, για να καταστεί βασικός πυλώνας συνέχειας του κράτους χωρίς πολιτική επιρροή».

Ωστόσο, παραμένει το γεγονός ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο όπως και όλα τα πρώτα εξίσου υπερεπείγοντα νομοσχέδια Μητσοτάκη καταργούν πρόσφατους νόμους που είχαν ψηφιστεί ύστερα από πολύμηνη επεξεργασία και διαβούλευση, χωρίς να δοθεί καν η δυνατότητα εφαρμογής τους.

Για παράδειγμα, όπως ειπώθηκε και στη διάρκεια της επιτροπής από τον αρμόδιο εκπρόσωπο, καταργείται ο Νόμος για τη λειτουργία της Κεντρικής Επιτροπής Κωδικοποίησης (ΚΕΚ) που ήταν πρόταση της ίδιας της Επιτροπής και των καταξιωμένων μελών της, αλλά ιδρύεται νέα ΚΕΚ. Μοναδικός προφανής στόχος εδώ είναι απλά να καθαιρεθούν τα υφιστάμενα μέλη και να τοποθετηθούν άλλα στη θέση τους. Αξίζει να τονιστεί, επίσης, ότι δεν προηγήθηκε καμία συνεννόησης με την Κεντρική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή (ΚΕΝΕ). Θυμίζουμε ότι η ΚΕΝΕ είναι ένα ανεξάρτητο Σώμα δικαστικών λειτουργών και καθηγητών πανεπιστημίου που λειτουργεί στη γ.γ. της Κυβέρνησης και έχει καθιερωθεί ως μείζων εγγύηση καλής νομοθέτησης.

Η συζήτηση στην Ολομέλεια αναμένεται να διεξαχθεί εν μέσω μεγάλων αντιδράσεων από την αντιπολίτευση στη νεοφιλελεύθερου τύπου προσπάθεια οικοδόμησης ενός πανίσχυρου μηχανισμού ελέγχου (Αρχή Διαφάνειας) αλλά και με τη δημιουργία της υδροκέφαλης Προεδρίας της Κυβέρνησης που θα αναλαμβάνει και νομοθετικό έργο, ελέγχοντας και παρακάμπτοντας και το ίδιο το Υπουργικό Συμβούλιο. Ο δρόμος για την αποκομματικοποίηση του κράτους μοιάζει ήδη με ανέκδοτο!

ΒΟΥΛΗ
Με ενστάσεις από την αντιπολίτευση η συζήτηση για το «επιτελικό κράτος»
Tο ν/σ συγκέντρωσε τα βέλη των ομιλητών από την αντιπολίτευση που έκαναν λόγο για υπερσυγκέντρωση εξουσιών από το Μαξίμου, ενώ στάθηκαν στο ζήτημα του αριθμού των μετακλητών υπαλλήλων, καθώς και της...
Με ενστάσεις από την αντιπολίτευση η συζήτηση για το «επιτελικό κράτος»
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ρυθμίσεις-εξπρές του μεσονυχτίου
Με μεταμεσονύχτια προσθήκη σε νομοσχέδιο επανέρχεται η φωτογραφική διάταξη με την οποία παύεται η Βασιλική Θάνου από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Ρυθμίσεις-εξπρές του μεσονυχτίου
ΒΟΥΛΗ
Δεκτό κατά πλειοψηφία από την Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης το νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος
Την πολιτική δέσμευση πως θα ολοκληρωθούν όλες οι έρευνες που βρίσκονται σε εξέλιξη ανέλαβε χθες ο υπουργός Επικρατείας κλείνοντας στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης της Βουλής την επεξεργασία του νομοσχεδίου...
Δεκτό κατά πλειοψηφία από την Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης το νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος
ΒΟΥΛΗ
Ψηφίστηκε στην Ολομέλεια το νομοσχέδιο για το ΑΣΕΠ
Το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας δεν επιβεβαίωσε τις προσδοκίες της αντιπολίτευσης να καταδείξει σοβαρή κυβερνητική «δυσλειτουργία», αφού το νομοσχέδιο εγκρίθηκε και με αυξημένη πλειοψηφία μάλιστα, καθώς...
Ψηφίστηκε στην Ολομέλεια το νομοσχέδιο για το ΑΣΕΠ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας