Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι ηγέτες στον διαδικτυακό πόλεμο και η προώθηση προϊόντων
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι ηγέτες στον διαδικτυακό πόλεμο και η προώθηση προϊόντων

  • A-
  • A+

Τα μεγαλύτερα πολιτικά κόμματα στην Ελλάδα προωθούνται καθημερινά από πλήθος bots τα οποία συνδέονται με συγκεκριμένους λογαριασμούς πολιτικών στελεχών, influencers του διαδικτύου, δημοσιογράφων και μέσων ενημέρωσης. Πρόκειται για το συμπέρασμα της πολύμηνης έρευνας μας, κατά την οποία περιγράφεται η διαδικασία επηρεασμού της κοινής γνώμης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με επίκεντρο το Τwitter μέσω της κατασκευής εικονικών ψηφιακών δικτύων, τα οποία στοχεύουν στην πολιτική προπαγάνδα πολιτικών και κομμάτων, αλλά και στην προώθηση εμπορικών τηλεοπτικών προϊόντων. 

Επιλέξαμε ως παράδειγμα αναφοράς ένα από τα μεγαλύτερα, προκαθορισμένα, εσωτερικά πολιτικά γεγονότα του 2018 για το οποίο γνωρίζαμε εκ προοιμίου πως θα υπάρχει μεγάλη πολιτική αντιπαράθεση: τη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης του Σεπτεμβρίου του 2018. Μια έκθεση που σημαδεύτηκε μεταξύ άλλων από την έντονη αντιπαράθεση για τη Συμφωνία των Πρεσπών του Ιουνίου 2018.

Μια πρώτη σημαντική διαπίστωση για μας ήταν η δημιουργία αρκετών λογαριασμών λίγο διάστημα πριν από την περίοδο αναφοράς της έρευνας (7.9.2018-17.9.2018), οι οποίοι έπειτα από λίγες εβδομάδες έκλεισαν είτε από τους ίδιους τους χρήστες είτε από το Τwitter.

Ενα ποσοστό 40,6% των λογαριασμών που αναλύσαμε είτε δεν είχε καμία πολιτική τοποθέτηση είτε δεν μπορούσε να κατηγοριοποιηθεί πολιτικά σε έναν γραμμικό άξονα από την Ακρα Αριστερά ώς την Ακρα Δεξιά και τους ναζιστές της Χ.Α.

Από το υπόλοιπο 59,4%, το 8,2% των χρηστών εξέφραζε σαφέστατα απόψεις κοντά στον χώρο της κομμουνιστικής Αριστεράς, της εξωκοινοβουλευτικής Αριστεράς και της αναρχίας.

Κατά προσέγγιση το 14,23% των λογαριασμών ταυτιζόταν με απόψεις κοντά στον χώρο της ευρύτερης Κεντροαριστεράς, ενώ το 19,08 % ήταν πιο κοντά στον χώρο του φιλελεύθερου κέντρου και της Κεντροδεξιάς.

Περίπου 14,64% εξέφραζε απόψεις από τις παρυφές της συντηρητικής παράταξης, της λαϊκής Δεξιάς ώς την εθνικιστική, μισαλλόδοξη ακροδεξιά. Τέλος, το 3,3% των λογαριασμών ήταν είτε ανοιχτά υπερασπιστές της Χρυσής Αυγής είτε φίλα προσκείμενοι σε ναζιστικές και φασιστικές ιδέες.

Τα παραπάνω ποσοστά είναι ενδεικτικά, καταγράφουν μια τάση και προφανώς ενέχουν και υποκειμενικές κρίσεις των δημοσιογράφων. Σε καμία περίπτωση τα παραπάνω ποσοστά δεν αντανακλούν δυνητικές αποτυπώσεις του εκλογικού αποτελέσματος, καθώς τα δημογραφικά χαρακτηριστικά του Τwitter δεν επαρκούν για την εξαγωγή τέτοιων συμπερασμάτων.

Στον πίνακα 1 παρουσιάζεται ο βαθμός αυτοματοποίησης των λογαριασμών που συλλέξαμε.

◼ Εντοπίσαμε 476 bots σε σύνολο 3.698 λογαριασμών (12,87%)

◼ Τα bots παρήγαγαν το 57% των συνολικών ενεργειών (tweets, retweets, mentions, quotes, replies, likes) κατά την περίοδο αναφοράς

◼ Βρέθηκαν bots υποστηρικτικά όλων τα κομμάτων του Κοινοβουλίου πλην της Ενωσης Κεντρώων

◼ ΣΥΡΙΖΑ και ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ κατέχουν τη μερίδα του λέοντος ως προς την αυτοματοποίηση και μάλιστα με πολύ μεγάλη διαφορά σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο πολιτικό κόμμα

◼ Κατά τη διάρκεια των ομιλιών του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και του Κυριάκου Μητσοτάκη στην ΔΕΘ 2018, λίγες ώρες πριν και λίγες ώρες μετά, αυξήθηκε εντυπωσιακά ο όγκος των ενεργειών που έκαναν οι χρήστες. Αναλογικά αυξημένη είναι και η δραστηριότητα των bots στο ίδιο χρονικό διάστημα με στόχο την προώθηση της πολιτικής προπαγάνδας

◼ Πολλά bots συνδέονται μεταξύ τους και χρησιμοποιούνται και για την προώθηση τηλεοπτικών προϊόντων

◼ Δεν έχει τόση αξία ο απόλυτος αριθμός των αυτοματοποιημένων λογαριασμών όσο ο όγκος και η ένταση του ψηφιακού θορύβου που παράγουν. Μικρός αριθμός bots αρκούν για να επιδράσουν στην κοινή γνώμη

◼ Δημιουργήσαμε προγραμματιστικά έναν γράφο, όπου απεικονίζονται όλα τα δίκτυα των ελληνικών λογαριασμών (αυθεντικών και bots) του δείγματός μας. Κάθε κόμβος (node) σε αυτόν τον γράφο απεικονίζει έναν διαφορετικό λογαριασμό (twitter account). Χρησιμοποιώντας αλγορίθμους αναζητήσαμε τις δυνάμεις που έλκουν τους χρήστες μεταξύ τους, συγκροτώντας ένα δίκτυο, αλλά και τις δυνάμεις που έλκουν τα μεταξύ τους δίκτυα (modularity).

To μέγεθος του κάθε κόμβου (δηλαδή ενός λογαριασμού στο Τwitter) εξαρτάται από τους βαθμούς (degrees) των διαδράσεων-συσχετίσεων (edges) αυτού του λογαριασμού με όλους τους υπόλοιπους μέσα σε ένα δίκτυο.

Με άλλα λόγια, όσο μεγαλύτερο είναι το όνομα που απεικονίζεται στον γράφο τόσο περισσότεροι λογαριασμοί έχουν διαδράσει και αναπαράξει το περιεχόμενό του. Αντίστοιχα όσο μεγαλύτερος είναι ένας κόμβος, τόσο περισσότερους λογαριασμούς έχει ο ίδιος αναπαράξει. Και με αυτόν τον τρόπο εντάσσεται σε κάποιο δίκτυο (cluster).

Τι μάθαμε όμως από όλα αυτά;

◼ Επιβεβαιώσαμε και προγραμματιστικά αυτό που βρέθηκε μέσω της δημοσιογραφικής ανάλυσης: πως τα δυο μεγάλα πολιτικά κόμματα έχουν την ηγεμονία ως προς το συνολικό περιεχόμενο που παράγεται και μάχονται μεταξύ τους γι’ αυτήν.

◼ Επιβεβαιώσαμε πως τα πολιτικά κόμματα, κυρίως τα δυο μεγάλα, προωθούνται σε σημαντικό βαθμό από bots με τρόπο αδιαφανή και αντιδεοντολογικό.

◼ Εντοπίσαμε με ποιο τρόπον συγκεκριμένα φυσικά πρόσωπα (είτε επώνυμοι χρήστες είτε ανώνυμοι) συνδέονται με αυτοματοποιημένους λογαριασμούς.

◼ Εντοπίσαμε 6 βασικές συστοιχίες δικτύων (clusters), που απεικονίζονται στον γράφο. Δώσαμε διαφορετικό χρώμα σε καθένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα. Ετσι, με μπλε χρώμα στον γράφο βλέπετε το δίκτυο της Ν.Δ., με φούξια αυτό του ΣΥΡΙΖΑ και με ροζ παστέλ το δίκτυο όσων ασχολούνται με το τηλεοπτικό ριάλιτι «Greece’s Next Top Model».

Ανάμεσά τους υπάρχουν οι γαλάζιοι χρήστες (κόμβοι), οι οποίοι εμφανίζουν μεν υψηλή δραστηριότητα, ωστόσο δεν εντάσσονται σε κανένα από τα παραπάνω τρία δίκτυα. Πρόκειται για έναν ενδιάμεσο χώρο στον οποίο συναντάμε από πολύ ενεργούς χρήστες διαφόρων πολιτικών αποχρώσεων, μέχρι influencers του διαδικτύου, οι οποίοι διασυνδέονται με κανονικούς λογαριασμούς και bots.

Με λευκό χρώμα στο γράφο κοντά στο δίκτυο της Νέας Δημοκρατίας, απεικονίζεται το δίκτυο των λογαριασμών με εθνικιστικές και ακροδεξιές αντιλήψεις. Με πορτοκαλί χρώμα παρουσιάζονται τα bots εκείνα που έχουν μια γενικευμένη συμπεριφορά με ατάκες φασόν ή αλληλοχαιρετισμούς (καλημέρα-καληνύχτα) προκειμένου να ξεγελάσουν ότι πρόκειται για κανονικούς ανθρώπους.

Αξίζει να σημειωθεί πως, μετά την παραγωγή του γράφου διασύνδεσης των λογαριασμών, παρατηρήσαμε ότι περιφερειακά ή πολύ κοντά στο δίκτυο της Ν.Δ. ή του ΣΥΡΙΖΑ βρίσκονται ορισμένοι, λίγοι, λογαριασμοί χρηστών οι οποίοι είναι γνωστό πως δεν είναι υποστηρικτές του συγκεκριμένου πολιτικού κόμματος.

Αυτό συμβαίνει γιατί υπάρχει συχνή διάδραση μεταξύ των χρηστών (για παράδειγμα, δημοσιογράφοι που αναπαράγουν tweets πολιτικών ή λογαριασμοί οι οποίοι δέχονται πολλά επιθετικά σχόλια). Γι’ αυτό και ο επίσημος λογαριασμός του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα (@PrimeministerGR) δεν βρίσκεται εντός του στενού πυρήνα του δικτύου του ΣΥΡΙΖΑ αλλά στον χώρο μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και Ν.Δ. καθώς, όπως είναι εύλογο, αναπαράγεται και σχολιάζεται από όλους.

◼ Η εγγύτητα σε κάποιο από τα βασικά δίκτυα δεν συνεπάγεται απαραίτητα πολιτική ταύτιση.

◼ Το ακροδεξιό (με λευκό χρώμα) δίκτυο βρίσκεται πολύ κοντά και αλληλεπιδρά συχνότερα με το δίκτυο της Ν.Δ.

Οπως είναι εύλογο, παρατηρείται πως γύρω από τον κόμβο του πρωθυπουργού βρίσκονται πολλά μέσα ενημέρωσης σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους (όπως το ΑΠΕ, η «Εφ.Συν.»., cnn.gr, news247, Το Ποντίκι, tvxs, zougla, ert3 social, enikos, naftemporiki). Για παράδειγμα, η «Εφ.Συν.» βρίσκεται πιο κοντά στις παρυφές του δικτύου του ΣΥΡΙΖΑ, εκτός όμως του κλειστού πυρήνα στον οποίο, για παράδειγμα, είναι η «Αυγή» και το «Κουτί της Πανδώρας» του Κ. Βαξεβάνη.

Στον αντίποδα, ο λογαριασμός του skai.gr βρίσκεται πιο κοντά στον πυρήνα της Ν.Δ., στο κέντρο του οποίου, εκτός από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Αδωνι Γεωργιάδη, εντοπίζεται και ο Νίκος Σωτηρόπουλος, από τους πιο ενεργούς υποστηρικτές της Νέας Δημοκρατίας, με καταγωγή από την Πάτρα.

Στο ίδιο δίκτυο συναντάμε και τα «Παραπολιτικά», το bankingnews.gr, τον «Ελεύθερο Τύπο», το protagon.gr, το Τhe President του Γιώργου Μουρούτη, καθώς και τους δημοσιογράφους Γιάννη Πρετεντέρη και Πάσχο Μανδραβέλη.

Αξίζει να σημειωθεί πως στον συνολικό γράφο δεν εμφανίζεται, όπως αναμενόταν, ως επιδραστικός παράγοντας ο δημοσιογράφος και εκδότης Κώστας Βαξεβάνης, παρότι ο ίδιος είναι πολύ ενεργός χρήστης του twitter (425.000 ακόλουθοι, 92500 tweets).

Ο λόγος έγκειται στο γεγονός πως στη ΔΕΘ του 2018 ο Κ.Βαξεβάνης είχε λίγες αναπαραγωγές (19 retweets) από άλλους χρήστες σε σχόλια του που είχαν το hashtag της ΔΕΘ.


Εντεκα τρόποι να καταλάβεις ένα bot στο Τwitter

Βάσει της πολύμηνης έρευνάς μας και της σχετικής διεθνούς βιβλιογραφίας παραθέτουμε ορισμένα βασικά κριτήρια αξιολόγησης ώστε οι χρήστες στο Τwitter να είναι πιο υποψιασμένοι, να μπλοκάρουν, ακόμα και να καταγγέλλουν στην τεχνολογική πλατφόρμα, ύποπτους λογαριασμούς και πιθανά δίκτυα bots.

Υπενθυμίζουμε πως στο Τwitter δεν χρειάζεται, όπως στο Facebook, να σε αποδεχτεί κάποιος ως φίλο, αλλά υπάρχει η δυνατότητα παρακολούθησης οποιουδήποτε χρήστη, εκτός αν έχουν επιλέξει να διατηρούν ιδιωτικό προφίλ (protected tweets).

1) Δραστηριότητα

Είναι η πιο βασική ένδειξη για την πιθανή αυτοματοποίηση. Ο μέσος αριθμός ενεργειών ενός χρήστη μέσα σε μια ημέρα μπορεί να υπολογιστεί εύκολα, διαιρώντας τον συνολικό αριθμό των ενεργειών διά του αριθμού των ημερών ζωής του λογαριασμού (το Τwitter δείχνει την ημερομηνία έναρξης ενός λογαριασμού). Το όριο των ενεργειών που δημιουργεί υποψίες για αυτοματοποιημένη λειτουργία ποικίλλει.

Σύμφωνα με την ομάδα του Oxford Internet Institute, που διενήργησε την έρευνα για την προγραμματιστική προπαγάνδα στο διαδίκτυο, οποιοσδήποτε λογαριασμός έχει περισσότερες από 50 ενέργειες την ημέρα θεωρείται ιδιαίτερα ύποπτος.

Σύμφωνα με το DFRlab, το όριο τοποθετείται στις 72 ενέργειες την ημέρα (έως μια ενέργεια κάθε 10 λεπτά επί 12 συνεχόμενες ώρες). Προσοχή όμως: υπάρχουν και πολλά bots, τα οποία κάνουν λίγες ενέργειες την ημέρα και σε συγκεκριμένα γεγονότα αυξάνουν κατακόρυφα τη δραστηριότητά τους.

2) Ανωνυμία

Μια από τις καλύτερες ενδείξεις είναι το προφίλ ενός χρήστη. Η ανωνυμία σε καμία περίπτωση δεν αποδεικνύει την παρουσία bot, ωστόσο, αν λείπει η φωτογραφία προφίλ ή δεν υπάρχει κανένα προσωπικό βιογραφικό στοιχείο αρχίζει κανείς να υποψιάζεται. Σε γενικές γραμμές, όσο λιγότερες προσωπικές πληροφορίες τόσο περισσότερες οι πιθανότητες να υπάρχει κάποιας μορφής αυτοματοποίηση.

3) Ενισχυτής

Πρόκειται για καθοριστικό δείκτη. Ενας από τους βασικούς ρόλους ενός bot είναι να δίνει ώθηση και να αυξάνει τη διάδοση ενός μηνύματος κάποιου άλλου χρήστη. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της αναπαραγωγής αυτούσιου περιεχομένου (retweets), μέσω των likes αλλά και της αναφοράς (mention) σε κάποιον.

Μια τυπική χρονική ακολουθία σε αυτήν την περίπτωση θα αποτελείται από δεκάδες ή εκατοντάδες στη σειρά retweets, με ακριβή αναπαραγωγή σχολίων από τίτλους ειδήσεων και με ελάχιστα (αν όχι καθόλου) πρωτογενή σχόλια. Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να ανιχνεύσεις μια τέτοια συμπεριφορά είναι μέσω της προγραμματιστικής σάρωσης ενός μεγάλου αριθμού σχολίων. Ωστόσο, ακόμα και μια προσεκτική επισκόπηση των τελευταίων 50-100 σχολίων (ή απαντήσεων) κάποιου αρκεί για να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα.

4) Λίγα ποσταρίσματα, υψηλά αποτελέσματα

Τα bots επιτυγχάνουν αποτελέσματα μέσω της μαζικής προώθησης περιεχομένου ακόμα και από έναν χρήστη. Εναλλακτικός τρόπος για το ίδιο αποτέλεσμα είναι η δημιουργία ενός μεγάλου δικτύου ψεύτικων λογαριασμών οι οποίοι αναπαράγουν το ίδιο σχόλιο (tweet) μια φορά ο καθένας. Ενα δίκτυο bot στην υπηρεσία της προπαγάνδας. Αυτά τα δίκτυα εντοπίζονται εύκολα αν οι λογαριασμοί δεν παρουσιάζουν μια φυσιολογική δραστηριότητα.

Για παράδειγμα, στις ΗΠΑ στις 24 Αυγούστου 2017 ένας λογαριασμός με το όνομα @KirstenKellog_ (έχει ανασταλεί η λειτουργία του) έκανε ένα σχόλιο επιτιθέμενος στον δημοσιογραφικό οργανισμό Propublica. Ο συγκεκριμένος λογαριασμός έμοιαζε αδιάφορος, με ελάχιστη δραστηριότητα. Είχε ποστάρει μόλις 12 φορές, ενώ 11 από τα σχόλια είχαν διαγραφεί. Είχε μόλις 76 ακολούθους και δεν ακολουθούσε κανέναν. Κι όμως, το συγκεκριμένο επιθετικό post αναπαρήχθη και απέσπασε θετικά σχόλια πάνω από 23.000 φορές μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα.

5) Ψεύτικη ή κλεμμένη φωτογραφία προφίλ

Αρκετά bots είναι πιο προσεκτικά σχεδιασμένα και επιχειρούν να κρύψουν την ανωνυμία τους με πραγματικές φωτογραφίες από διάφορες πηγές. Ενα καλό τεστ είναι η αντίστροφη αναζήτηση της φωτογραφίας προφίλ του λογαριασμού («Search Google for Image» και στους άλλους περιηγητές, δεξί κλικ στη φωτογραφία και στη συνέχεια αντιγραφή της διεύθυνσης της φωτογραφίας, εισαγωγή της στην αναζήτηση της Google μέσω των φωτογραφιών).

Συχνά συμβαίνει λογαριασμοί με αντρικά ονόματα να χρησιμοποιούν ψεύτικες φωτογραφίες όμορφων γυναικών. Παρατηρείται και η αντίστροφη διαδικασία, σε πολύ μικρότερο βαθμό όμως.

6) Αλφαριθμητικά στοιχεία μετά το @

Η χρήση αλφαριθμητικών στοιχείων αντί ονόματος σε μια φράση ή λέξη χωρίς νόημα είναι ενδεικτική για το ότι ο λογαριασμός έχει παραχθεί από μια γεννήτρια χαρακτήρων με στόχο την αυτοματοποίηση.

Τα ονόματα αυτά μοιάζουν κάπως έτσι (πηγή DFRlab)

LvppLxATOrh5dlE

BVBOPkbWksovV

MZKXUU5yiLfyll5

AyGyMHIHKQbL6X7

BSkhBDCfRoNogIU

aOavx5DuoPrlAr3


Στη δική μας έρευνα εντοπίσαμε δεκάδες τέτοιους λογαριασμούς. Για παράδειγμα, ο λογαριασμός με το ακατανόητο όνομα χρήστη @ChuckCh00323644, ο οποίος σήμερα έχει αναστείλει τη λειτουργία του. Δημιουργήθηκε μόλις έναν μήνα πριν από τη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης του 2018 με προσήλωση σε συγκεκριμένο στόχο, αναπαράγοντας πολιτικά σχόλια κατά του ΣΥΡΙΖΑ και υπέρ του Κυριάκου Μητσοτάκη. Στον αντίποδα, εκείνη την περίοδο υπήρχε ο @X34iNxBHcYJ4qY4.

Διαβάζοντας ένα προς ένα τα σχόλια του συγκεκριμένου πολύ ενεργού ψεύτικου λογαριασμού (πάνω από 93 ενέργειες την ημέρα) παρατηρήσαμε ότι το συγκεκριμένο bot πόσταρε ασταμάτητα στη ΔΕΘ υπέρ του Αλέξη Τσίπρα και της κυβέρνησης. Λίγο καιρό αργότερο η λειτουργία του αναστάλθηκε.

7) Βαβέλ γλωσσών

Είναι αρκετά σύνηθες οι αυτοματοποιημένοι εμπορικοί λογαριασμοί, οι οποίοι ενίοτε κάνουν και πολιτική προπαγάνδα, να παρουσιάζουν μια εξαιρετικά μεγάλη ποικιλία από αναρτήσεις σε διαφορετικές γλώσσες (π.χ. μεταφράσεις σε αραβικά, αγγλικά, ισπανικά και γαλλικά του ίδιου tweet) με στόχο να αποκτήσουν πρόσβαση σε μεγαλύτερα ακροατήρια.

Επιπλέον, παρατηρείται ότι πολλά bots, ενώ η «μητρική» τους γλώσσα είναι, π.χ., τα ελληνικά, συχνά αναπαράγουν περιεχόμενο σε διαφορετικές γλώσσες καθώς είναι προγραμματισμένα να αντιδρούν σε συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά ή και hashtags #.

8) Εμπορικό-κοινότoπο περιεχόμενο

Η ύπαρξη συχνού διαφημιστικού περιεχομένου είναι ένα κλασικός δείκτης ενός δικτύου αυτοματοποιημένων λογαριασμών. Δεν είναι απίθανο τέτοιοι εμπορικοί λογαριασμοί να μετατρέπονται για ένα διάστημα σε πολιτικά bots και στη συνέχεια να επιστρέφουν στην τυπική τους εμπορική δραστηριότητα.

Κατά την έρευνά μας στο ελληνικό Τwitter δεν συναντήσαμε πολλές περιπτώσεις αμιγώς διαφημιστικών λογαριασμών, αλλά κυρίως εντοπίσαμε εκατοντάδες λογαριασμούς με κοινότοπο περιεχόμενο (τυπικές καλημέρες-καληνύχτες στους χρήστες, γενικόλογες ατάκες-φασόν, αποφθέγματα, αμπελοφιλοσοφίες, μαγευτικά τοπία, ζωάκια, καλλίγραμμα μοντέλα κτλ).

9) Retweets και likes

Ενας βασικός τρόπος ανίχνευσης ενός bot είναι η παρατήρηση των σχολίων που αναπαράγει. Χιλιάδες είναι οι λογαριασμοί οι οποίοι μπορεί να έχουν προγραμματιστεί ώστε να κάνουν retweet ή like σε ένα συγκεκριμένο σχόλιο, κάποιες φορές και την ίδια χρονική στιγμή με πανομοιότυπο τρόπο.

10) Σημειολογία των tweets

Οι αυτοματοποιημένοι λογαριασμοί, ειδικά οι πιο πρόχειροι, σχεδιάζονται για πολύ συγκεκριμένες λειτουργίες, οπότε πολλές φορές δείχνουν «εμμονικοί» με μια ορισμένη θεματολογία ή ένα συγκεκριμένο θέμα και δεν αναρτούν τίποτα διαφορετικό.

Η χρήση της ανθρώπινης γλώσσας παραμένει μια πολύπλοκη επεξεργασία για τις μηχανές. Κατά συνέπεια, τα tweets ενός bot μπορεί να αποκαλύψουν εύκολα την αλγοριθμική λογική με την οποία σχεδιάστηκε.

Επιπλέον, αν κάποιος «χάσει» ένα προφανές αστείο σε έναν διάλογο ή αλλάξει απότομα και αφύσικα κουβέντα σε μια συνομιλία, τότε εγείρονται αμφιβολίες για το αν κρύβεται από πίσω κάποιο φυσικό πρόσωπο.

11) Συνολικά παράξενη συμπεριφορά

Παραδείγματα:

● Να σε ακολουθήσει κάποιος και μετά να αναιρέσει αυτή του την κίνηση με σκοπό να τραβήξει το ενδιαφέρον σου.
● Να λάβεις αμέσως προσωπικό μήνυμα (DM) τη στιγμή που ακολουθείς κάποιον.
● Να λάβεις μια απάντηση τη στιγμή που κάνεις ένα tweet για ένα θέμα το οποίο σχετίζεται με κάποια εμπορική προσφορά.
● Να σε ακολουθήσουν λογαριασμοί οι οποίοι έχουν τεράστιο αριθμό σχολίων με πολύ διαφορετική θεματολογία.
● Να δεχτείς προσωπικά μηνύματα με διαφημιστικό και εμπορικό περιεχόμενο.

Ολα τα παραπάνω ασφαλώς μπορούν να πραγματοποιηθούν και από ένα φυσικό πρόσωπο. Ωστόσο έχει παρατηρηθεί πως το 5% των ενεργών χρηστών του Τwitter απαντούν με ένα αυτοματοποιημένο προσωπικό μήνυμα μόλις κάποιος τούς ακολουθεί (πηγή Quora.com, Shameel Abdulla, Co founder, CEO Cloohawk).

  Για την έρευνα συνεργάστηκαν οι δημοσιογράφοι και μέλη του MIIR: Κώστας Ζαφειρόπουλος, Ελβίρα Κρίθαρη, Ιωάννα Λουλούδη, Νίκος Μορφονιός, Μαρία Σιδηροπούλου, Ηλίας Σταθάτος. Η παρούσα έρευνα υλοποιήθηκε σε συνεργασία με τον Δημήτρη Παπαευαγγέλου, μηχανικό λογισμικού και συνιδρυτή του MediaWatch.io, Civic Information Office.

ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Μοντέλα, πολιτική και bots
Τι μπορεί να συνδέει τον υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής Νίκο Παππά με τη νικήτρια του διαγωνισμού του Greece’s Next Top Model Ειρήνη Καζαριάν; Ή τον επικεφαλής του ευρωψηφοδελτίου της Ν.Δ. Βαγγέλη Μεϊμαράκη με τον...
Μοντέλα, πολιτική και bots
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Twitterbots υπέρ του ΣΥΡΙΖΑ και της Ν.Δ.
Στην πολύμηνη έρευνα του ΜIIR περιγράφεται η διαδικασία επηρεασμού της κοινής γνώμης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με επίκεντρο το Τwitter μέσω της κατασκευής εικονικών ψηφιακών δικτύων, τα οποία στοχεύουν...
Twitterbots υπέρ του ΣΥΡΙΖΑ και της Ν.Δ.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Κάνοντας θόρυβο στο διαδίκτυο
Αυτοματοποίηση, το παιχνίδι των αριθμών: Η χρήση αλγορίθμων για τη διάδοση της πολιτικής προπαγάνδας είναι «ένα από τα ισχυρότερα εργαλεία κατά της δημοκρατίας», προειδοποιούσαν κορυφαίοι ακαδημαϊκοί μέσω μιας...
Κάνοντας θόρυβο στο διαδίκτυο
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Οι ευρωεκλογές και τα bots στο Τwitter
Το MIIR απευθύνθηκε στο Twitter ζητώντας απαντήσεις σχετικά με τις ενέργειές του για την καταπολέμηση των bots, ειδικά εν όψει των ευρωεκλογών.
Οι ευρωεκλογές και τα bots στο Τwitter
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ενα bot στην υπηρεσία της Χρυσής Αυγής
Τιτιβίσματα στη σκοτεινή πλευρά του διαδικτύου: Εξετάζοντας τους λογαριασμούς με τις περισσότερες ενέργειες ανά ημέρα που σχολίασαν τη ΔΕΘ, πέσαμε πάνω σε έναν με το όνομα «Ξενοφών Βασιλόπουλος», άμεσα...
Ενα bot στην υπηρεσία της Χρυσής Αυγής
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το Τwitter «απειλεί» τους δημοσκόπους
Η χρονιά που διανύουμε θα ολοκληρωθεί με μια σειρά εκλογικών αναμετρήσεων, ενώ δεκάδες δημοσκοπήσεις θα δημοσιευτούν. Κι όμως, είναι πιο πιθανό να καταλάβουμε αν ο Αλ. Τσίπρας ή ο Κ. Μητσοτάκης θα είναι ο...
Το Τwitter «απειλεί» τους δημοσκόπους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας