• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.1°C / 16.3°C
    4 BF
    57%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.1°C / 16.4°C
    2 BF
    65%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 18.0°C
    2 BF
    48%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.4°C / 13.9°C
    6 BF
    35%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    1 BF
    66%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 14.0°C / 15.0°C
    1 BF
    73%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.6°C / 11.4°C
    2 BF
    58%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    3 BF
    60%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.2°C / 21.5°C
    4 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.0°C / 14.9°C
    4 BF
    67%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.4°C / 15.8°C
    6 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 13.5°C / 13.5°C
    6 BF
    53%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    4 BF
    64%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    0 BF
    77%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.5°C / 14.5°C
    2 BF
    75%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.4°C / 20.8°C
    3 BF
    76%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.4°C / 15.4°C
    3 BF
    64%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 10.3°C / 10.3°C
    2 BF
    66%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 11.7°C / 15.3°C
    1 BF
    71%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 9.1°C / 9.1°C
    2 BF
    83%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια σύμβαση που η Ν.Δ. θέλει να ξεχάσει...

  • A-
  • A+

Διαρκές σκάνδαλο της Ν.Δ. είναι το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», αφού αν είχε υλοποιηθεί η συμφωνία που μονογράφηκε τον Σεπτέμβριο του 1993 από την τότε κυβέρνηση Κωνσταντίνου Μητσοτάκη και τον γερμανικό όμιλο Hochtief, το Δημόσιο θα είχε ζημιωθεί κατά 330 εκατ. ευρώ από διατάξεις που καταργήθηκαν και, το σπουδαιότερο, δεν θα υπήρχε το τίμημα του 1,115 δισ. ευρώ για την 20ετή παράταση της σύμβασης ώς το 2046.

Λίγες ώρες μετά τις επίσημες εξαγγελίες του 1993 στα Σπάτα, η κυβέρνηση της Ν.Δ. είχε οδηγηθεί σε παραίτηση λόγω της αποστασίας βουλευτή της και η χώρα σε πρόωρες εκλογές, τις οποίες είχε κερδίσει το ΠΑΣΟΚ. Ο επόμενος υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κώστας Λαλιώτης προχώρησε σε επαναδιαπραγμάτευση που κατέληξε σε νέα συμφωνία, η οποία κυρώθηκε με τον νόμο 2338/1995 και έφερε τρεις σημαντικές αλλαγές:

● Τη μείωση της διάρκειας παραχώρησης από 50 σε 30 χρόνια, με δυνατότητα παράτασης για άλλα 20 χρόνια αλλά μετά από διαπραγμάτευση και επιπλέον τίμημα. Είναι ενδεικτικό ότι τότε ο πρώην υπουργός Στέφανος Μάνος αρθρογραφούσε κατά του χρονικού «ψαλιδίσματος» της σύμβασης και υποστήριζε ότι θα έχει αρνητική επίδραση στην ποιότητα των εγκαταστάσεων του νέου αεροδρομίου. Είναι η αλλαγή που αξιοποιήθηκε από τη σημερινή κυβέρνηση και, μετά από παρέμβαση των Βρυξελλών, εξασφάλισε το τίμημα του 1,115 δισ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), που θα είχε χαθεί στο σύνολό του αν εφαρμοζόταν η συμφωνία της Ν.Δ.

● Την αύξηση της συμμετοχής του Δημοσίου στην εταιρεία διαχείρισης από 40% σε 55%, ενώ η Hochtief περιορίστηκε από το 60% στο 40% καταβάλλοντας ίδια κεφάλαια 160 εκατ. ευρώ, όσα προέβλεπε και η συμφωνία του 1993. Οι Γερμανοί έχουν πουλήσει από χρόνια το μερίδιό τους σε καναδικό fund, το οποίο, όπως και οι προκάτοχοί του, έχει το management του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, της εταιρείας διαχείρισης του αεροδρομίου. Το 30% της συμμετοχής του Δημοσίου έχει μεταβιβαστεί από το 2011 στο ΤΑΙΠΕΔ και μέσα στους επόμενους μήνες θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την πώλησή του. Το υπόλοιπο 25%, που θα ήταν μόλις 10% με τη συμφωνία της Ν.Δ., θα παραμείνει στο Δημόσιο και θα εξασφαλίζει σημαντικά έσοδα από το κερδοφόρο αεροδρόμιο.

● Την κατάργηση του όρου που εξασφάλιζε στην κατασκευάστρια εταιρεία Hochtief δικαιώματα εκμετάλλευσης για 99 χρόνια στη λεγόμενη «ουδέτερη ζώνη», που καλύπτει απαλλοτριωμένη έκταση 22.000 στρεμμάτων γύρω από το αεροδρόμιο. Εκθεση του διεθνούς οίκου Ernst & Young, που είχε υποβληθεί στη Βουλή το 2001, υπολόγιζε ότι τα οφέλη του Δημοσίου από αυτή τη σημαντική αλλαγή, καθώς και άλλες διατάξεις της αρχικής συμφωνίας, έφταναν τα 330 εκατ. ευρώ, σε τιμές 1995.

Οι κοστολογημένες επιπτώσεις από την αρχική συμφωνία «ξεχάστηκαν» από η Ν.Δ., η οποία, με αρκετή καθυστέρηση και μέσα στη γενικότερη στροφή της προς τη σκανδαλολογία, επιχείρησε στα τέλη του 2018 να αξιοποιήσει το λάθος στον υπολογισμό του αρχικού τιμήματος για την παράταση της σύμβασης, το οποίο στις αρχές του 2017 συμφωνήθηκε στα 480 εκατ. ευρώ από την εταιρεία του αεροδρομίου και το ΤΑΙΠΕΔ.

Είχε εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια υποβλήθηκε στην ευρωπαϊκή Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp), η οποία τον Σεπτέμβριο του 2017 επέστρεψε τη συμφωνία, ζητώντας την αναπροσαρμογή του τιμήματος στο 1,115 δισ. ευρώ. Στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ είχαν εξηγήσει ότι οι εκτιμητές του είχαν βασιστεί σε στοιχεία του αεροδρομίου για το 2015. Τη συγκεκριμένη χρονιά το «Ελ. Βενιζέλος», μετά από μια διετία χαμηλών επιδόσεων, είχε καταγράψει αύξηση-ρεκόρ της επιβατικής κίνησης κατά 19%!

Από τότε καταγράφει αλλεπάλληλες... απογειώσεις και την περασμένη χρονιά εξυπηρέτησε 24,1 εκατ. επιβάτες, 11% περισσότερους από το 2017. Υπολογίζεται ότι τα καθαρά ετήσια έσοδα του αεροδρομίου διαμορφώνονται στα 150 εκατ. ευρώ και θα αυξηθούν κατά 70 εκατ. ευρώ τον χρόνο από το 2021 που θα έχει αποπληρώσει τα δάνεια για την κατασκευή των εγκαταστάσεών του.

Η επιστολή

Τις τελευταίες ημέρες αποκαλύφθηκε νέο... σκάνδαλο. Αφορμή ήταν η επιστολή του γενικού διευθυντή του αεροδρομίου Γ. Παράσχη προς τον υπουργό Οικονομικών και τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, με την οποία ζητά την επίσπευση των διαδικασιών επικύρωσης της σύμβασης. Η διαρροή του εγγράφου έγινε από την ιστοσελίδα capital.gr, με σαφείς αντικυβερνητικές αναφορές, αφού συνοδεύτηκε από πληροφορίες ότι το «Ελ. Βενιζέλος» θα επιβαρύνεται από 1/1/2019 με 330.000 ευρώ για κάθε ημέρα έως την υπογραφή της συμφωνίας για την παράταση της σύμβασης, ενώ αποδίδονται ευθύνες στην κυβέρνηση για τις καθυστερήσεις.

Στην πραγματικότητα η ρήτρα περιλαμβάνεται στη συμφωνία που έχουν υπογράψει στα τέλη Αυγούστου η διοίκηση του αεροδρομίου με το ΤΑΙΠΕΔ και αποτελεί εναρμόνιση με τη γνωμοδότηση της DG Comp, η οποία προέβλεψε ότι το τίμημα θα είναι 1,115 δισ. ευρώ εφόσον η σύμβαση κυρωθεί έως το τέλος του 2018.

Θα προσαυξάνεται κατά 10%, περίπου 330.000 ευρώ την ημέρα, σε περίπτωση καθυστέρησης, η οποία δεν μπορεί να υπερβεί την 30ή Απριλίου 2019. Η ίδια προθεσμία προβλέπεται και στις δανειακές συμβάσεις που έχει υπογράψει το «Ελ. Βενιζέλος» με τις τράπεζες Εθνική και Πειραιώς για τη χορήγηση δανείου 660 εκατ. ευρώ, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για την καταβολή του τιμήματος.

Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης απορρίπτει τις έμμεσες αναφορές σε καθυστερήσεις που επικαλείται ο Γ. Παράσχης στην επιστολή του. Ενημερωμένη πηγή επισήμανε στην «Εφ.Συν.» ότι η διαδικασία έληξε στις 18 Δεκεμβρίου, τρεις ημέρες πριν από το κλείσιμο της Βουλής, ενώ διαβεβαίωσε ότι καταβάλλονται προσπάθειες να κλείσουν κάποιες εκκρεμότητες και να εξουσιοδοτηθεί τις επόμενες ημέρες ο Ευκλείδης Τσακαλώτος για να υπογράψει τη σύμβαση, ώστε να υποβληθεί στη συνέχεια στη Βουλή για κύρωση.

Η διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στον Ιανουάριο και, όπως μας επισήμαναν με νόημα, η πλευρά του αεροδρομίου, λόγω των αντιρρήσεων που προέβαλαν οι Καναδοί για το αυξημένο τίμημα, χρειάστηκε ένα εξάμηνο για να συμφωνήσει στη νέα προσφορά.

  

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Βαρόμετρο το «Ελ. Βενιζέλος»
Από το «πράσινο φως» των Βρυξελλών στη βελτιωμένη σύμβαση για την 20ετή παράταση της σύμβασης για το «Ελ. Βενιζέλος», ύψους 1,115 δισ. ευρώ, θα εξαρτηθεί η φετινή επίτευξη των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις, τα...
Βαρόμετρο το «Ελ. Βενιζέλος»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πώς υπερδιπλασιάστηκε το τίμημα για το «Ελ. Βενιζέλος»
Σε παρωχημένα στοιχεία του 2015 και όχι στην κατακόρυφη αύξηση της επόμενης διετίας στηρίχτηκε το αρχικό τίμημα για την 20ετή παράταση της σύμβασης του «Ελ. Βενιζέλος», που υπερδιπλασιάστηκε μετά από παρέμβαση...
Πώς υπερδιπλασιάστηκε το τίμημα για το «Ελ. Βενιζέλος»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η νέα σύμβαση και το...προπατορικό αμάρτημα
Μια λάθος εκτίμηση για το τίμημα της 20ετούς παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος» επιστράτευσε αυτή τη φορά η Ν.Δ. για να συντηρήσει το κλίμα σκανδαλολογίας στο οποίο επενδύει το τελευταίο διάστημα ● Πώς αυξήθηκε...
Η νέα σύμβαση και το...προπατορικό αμάρτημα
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ γνώριζαν για τα αρχαία στο Ελληνικό
Σοβαρά ερωτήματα προκαλούν οι εμπρηστικές δηλώσεις της Ν.Δ. αλλά και του ΠΑΣΟΚ για το θέμα των αρχαιοτήτων στο Ελληνικό, αφού ως «συνέταιροι» στην κυβέρνηση Σαμαρά γνώριζαν τις επιβαρυντικές για το Δημόσιο...
Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ γνώριζαν για τα αρχαία στο Ελληνικό
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Τροχάδην για αεροδρόμια, έργα, ΕΣΠΑ και τηλεοπτικές άδειες
Ο Χρήστος Σπίρτζης, που επανέρχεται ως υπουργός, δίνει έμφαση στο νέο θεσμικό πλαίσιο για τα δημόσια έργα, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση τον Οκτώβριο και να ψηφιστεί ώς το τέλος του χρόνου.
Τροχάδην για αεροδρόμια, έργα, ΕΣΠΑ και τηλεοπτικές άδειες
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«Καραμπόλες» στην κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου
Ο Κώστας Καραμανλής καλεί τους εργολάβους να μην προτάξουν το γινάτι τους, όταν το δικό του και του κ. Μητσοτάκη το γινάτι βγάζει μάτι για το τι έχουν στο μυαλό τους, ενώ θα περιμένουν, λέει, την απάντηση των...
«Καραμπόλες» στην κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας