Μια νέα ανάλυση των πτήσεων ιδιωτικών τζετ που χρησιμοποιούνται από τα πιο πλούσια άτομα του πλανήτη σε ευρωπαϊκούς προορισμούς διακοπών καταδεικνύει τις επιπτώσεις των ταξιδιών πολυτελείας στο περιβάλλον εις βάρος των ευάλωτων πληθυσμών.
Η ανάλυση, που ανατέθηκε από το γραφείο της Greenpeace στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη στο T3 Transportation Think Tank, αποκαλύπτει κατακόρυφη αύξηση των πτήσεων ιδιωτικών τζετ σε ευρωπαϊκούς προορισμούς διακοπών το 2023, με τη μεγαλύτερη αύξηση να συμβαίνει κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου. Στους ευρωπαϊκούς προορισμούς διακοπών οι αφίξεις πτήσεων με ιδιωτικά τζετ αυξήθηκαν ώς και 250% κατά τη διάρκεια της περιόδου διακοπών, γεγονός που αναδεικνύει ότι οι περισσότερες από τις πτήσεις αυτές έγιναν για σκοπούς αναψυχής. Καταγράφηκαν περισσότερες από 117. 965 πτήσεις με ιδιωτικά τζετ σε 45 προορισμούς διακοπών όλη τη χρονιά, κάτι που οδήγησε σε εκπομπές 526.071 τόνων διοξειδίου του άνθρακα (CO₂). Η Νίκαια, η Γενεύη και η Πάλμα ντε Μαγιόρκα ήταν οι τρεις πιο δημοφιλείς προορισμοί.
Η ανάλυση επικεντρώνεται σε προορισμούς που προωθούνται από τους ταξιδιωτικούς πράκτορες και γραφεία πολυτελείας και τις εταιρείες ιδιωτικών τζετ. Η πλειονότητα των πτήσεων με ιδιωτικά τζετ έγινε στη Μεσόγειο κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και μεταφέρθηκε στην περιοχή των Αλπεων τους ψυχρότερους μήνες. Τα δεδομένα αποκαλύπτουν μια σημαντική εποχική αύξηση, τονίζοντας την αυξημένη χρήση των τζετ για αναψυχή και διακοπές.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της ανάλυσης, οι αφίξεις ιδιωτικών τζετ στα περισσότερα αεροδρόμια συγκεντρώνονται κατά την περίοδο των θερινών διακοπών. Το 42,6% του συνόλου των πτήσεων πραγματοποιείται την περίοδο μεταξύ 1ης Ιουνίου και 30ής Σεπτεμβρίου, προκαλώντας το 41,6% των εκπομπών CO₂. Στους καλοκαιρινούς προορισμούς (στα 41 από τα 45 αεροδρόμια) η χρήση των ιδιωτικών τζετ κορυφώνεται κατά την καλοκαιρινή περίοδο διακοπών, με αύξηση στις αφίξεις ώς και 250% (σύγκριση Ιουλίου με Ιανουάριο), κάτι που δείχνει ότι οι πτήσεις αυτές γίνονται κυρίως για αναψυχή και όχι για επαγγελματικούς σκοπούς.
Κατά μέσο όρο η αύξηση στις αφίξεις ιδιωτικών τζετ σε καλοκαιρινούς προορισμούς (41 από τα 45 αεροδρόμια) την τουριστική περίοδο (Ιούνιος-Σεπτέμβριος) φτάνει το 106% σε σύγκριση με τη μη τουριστική περίοδο (Οκτώβριος-Μάιος). Τα ιδιωτικά τζετ εκπέμπουν 2 έως 9 φορές περισσότερο CO₂ ανά θέση επιβάτη σε σχέση με ένα τυπικό εμπορικό αεροσκάφος. Οι εκπομπές CO₂ μιας μέσης πτήσης ιδιωτικού τζετ (4,46 τόνοι CO₂) είναι σχεδόν τόσο υψηλές όσο οι ετήσιες εκπομπές CO₂ ενός μέσου Ευρωπαίου πολίτη το 2023 (5,37 τόνοι CO₂).
Το 11,9% όλων των πτήσεων είναι πτήσεις μικρών αποστάσεων έως 250 χιλιόμετρα. Το 34,7% όλων των πτήσεων είναι μικρότερες των 500 χλμ., κάτι που δείχνει ότι περισσότερο από το ένα τρίτο όλων των πτήσεων είναι εξαιρετικά μικρών αποστάσεων. Το 93,2% αυτών είναι μέσα στην Ευρώπη. Εξάλλου οι επαγγελματικές εκδηλώσεις και οι εκδηλώσεις αναψυχής μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά τις αφίξεις ιδιωτικών τζετ στα κοντινά αεροδρόμια.
Στην Ελλάδα
Πέντε από τα 45 αεροδρόμια που αναλύθηκαν συνολικά βρίσκονται στην Ελλάδα: Αθήνα, Κρήτη (Ηράκλειο και Χανιά), Μύκονο και Σαντορίνη. Συνολικά 9.751 ιδιωτικά τζετ προσγειώθηκαν σε αυτά τα πέντε αεροδρόμια το 2023. Περίπου το 70% αυτών των ιδιωτικών τζετ προήλθαν από άλλες χώρες, ενώ περίπου το 30% ήταν πτήσεις εσωτερικού. Το ποσοστό CO₂ των εποχικών πτήσεων (Ιούνιος-Σεπτέμβριος) ξεπέρασε κατά πολύ το 50% σε όλα τα ελληνικά αεροδρόμια που αναλύθηκαν.
Αυτό σημαίνει ότι περισσότερο από το 50% των ετήσιων εκπομπών CO₂ προκλήθηκε κατά την καλοκαιρινή περίοδο. Το υψηλότερο ποσοστό καταγράφηκε στο αεροδρόμιο της Μυκόνου και ανήλθε στο 89%. Πρόκειται για το υψηλότερο ποσοστό εποχικών εκπομπών από όλα τα 45 αεροδρόμια που αναλύθηκαν!
Οι περισσότερες διεθνείς πτήσεις με ιδιωτικό τζετ προήλθαν από την Ιταλία (860 πτήσεις), την Τουρκία (705), τη Γαλλία (641), το Ηνωμένο Βασίλειο (575) και την Ελβετία (388). Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που αναλύθηκε με υψηλό αριθμό αφίξεων με ιδιωτικό τζετ από τη Μέση Ανατολή, με 275 πτήσεις από το Ισραήλ, 162 από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και 136 από τη Σαουδική Αραβία να είναι οι πιο δημοφιλείς χώρες αναχώρησης. Ενα σύνολο 2.266 ιδιωτικών τζετ αναχώρησε από την Ελλάδα για τους 40 προορισμούς διακοπών εκτός Ελλάδας, με τους πιο δημοφιλείς από αυτούς την Ιταλία (456 πτήσεις), τη Γαλλία (441) και την Κύπρο (417). Οι 9.751 πτήσεις με ιδιωτικό τζετ σε ελληνικούς προορισμούς διακοπών προκάλεσαν περίπου 57.500 τόνους CO₂. Αυτό αντιστοιχεί στις ετήσιες εκπομπές περίπου 38.300 οχημάτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα.
«Η έρευνα αυτή ρίχνει φως στη βιομηχανία των ιδιωτικών τζετ, που αποτελούν την πιο άνιση, διχαστική και ρυπογόνο μορφή μεταφορών. Σε έναν πλανήτη που η παγκόσμια ενεργειακή και κλιματική κρίση απειλούν εκατομμύρια ζωές, είναι πολύ σημαντικό να αποκαλυφθεί η κοινωνική και περιβαλλοντική ζημιά που η βιομηχανία αυτή προκαλεί» αναφέρει η Greenpeace. Και απαιτεί τον άμεσο τερματισμό των ιδιωτικών τζετ, αφού αυτή η πολυτέλεια ωφελεί μόνο λίγους ανθρώπους, ενώ απειλεί τους πιο ευάλωτους πληθυσμούς. Ζητά την εισαγωγή αναδιανεμητικών μηχανισμών στην Ευρώπη, όπως ένας ειδικός φόρος για τους δισεκατομμυριούχους οι οποίοι όχι μόνο μπορούν να συμβάλουν στην κλιματική δικαιοσύνη, αλλά και να βοηθήσουν στη χρηματοδότηση προσβάσιμων, προσιτών και βιώσιμων μεταφορών.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας