Η «πράσινη μετάβαση» θα εμβαθύνει τους εδραιωμένους κοινωνικο-οικονομικούς φραγμούς για τους αυτόχθονες πληθυσμούς. Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε αυτό τον μήνα και επικεντρώθηκε στη χρήση και την κατάχρηση της γνώσης των αυτοχθόνων για την επίλυση της κλιματικής αλλαγής. Παρά την έλλειψη δικαιωμάτων ψήφου, πρόσθεσαν οι ερευνητές, τα αυτόχθονα έθνη παραμένουν οι καλύτεροι διαχειριστές της γης.
Εστιασμένη στις περιβαλλοντικές προφορικές ιστορίες της ινδιάνικης φυλής Lenape του Ντέλαγουερ της Οκλαχόμα, η μελέτη εξέτασε πώς αυτή η εθνότητα ενίσχυσε την εθνική κυριαρχία της, αναζωογονώντας τις συνδέσεις με τη γη. Αυτό περιλάμβανε την επανεισαγωγή μυδιών γλυκού νερού στο οικοσύστημα ως τρόπο καθαρισμού των τοπικών υδάτινων οδών και την καλλιέργεια προγονικών φυτών για τρόφιμα, φάρμακα και υφάσματα σε αστικές περιοχές.
«Εμείς ως λαός, και όλοι οι ιθαγενείς της Ανατολικής Ακτής, αντιμετωπίζουμε περιβαλλοντικές αλλαγές εδώ και χιλιάδες χρόνια», δήλωσε στους ερευνητές ο Ντένις Ουάιτ Οτερ Κόκερ, ο ανώτερος αρχηγός της ινδιάνικης φυλής Lenape του Ντέλαγουερ, στην έκθεση.
Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι είναι αδύνατο να διαχωριστούν οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής από την ιστορία της στέρησης γης και της βίας που υπέστησαν οι αυτόχθονες πληθυσμοί και υποστηρίζουν ότι αυτή η «κληρονομιά» συνεχίζεται στις δυτικές επιστημονικές πρακτικές που στοχεύουν στην εξεύρεση κλιματικών λύσεων.
Υψηλή ευπάθεια
Για παράδειγμα, προηγούμενες μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι οργανισμοί όπως η Διακυβερνητική Επιτροπή για την Κλιματική Αλλαγή (IPCC) είναι προκατειλημμένοι σχετικά με τις γνώσεις των ιθαγενών και οι αναφορές τους «προβληματικά αναμφισβήτητες», ανεξαρτήτως του ότι σε άλλες αναφορές του ίδιου του διεθνούς οργανισμού γίνεται παραδεκτό ότι η αποικιοκρατία είναι βασικός παράγοντας στην κλιματική αλλαγή.
«Περιφέρειες και άνθρωποι (3,3 έως 3,6 δισ. σε αριθμό) με σημαντικούς αναπτυξιακούς περιορισμούς έχουν υψηλή ευπάθεια στους κλιματικούς κινδύνους. Η ευπάθεια επιδεινώνεται από την ανισότητα και την περιθωριοποίηση που συνδέεται π.χ. με το φύλο, την εθνικότητα, τα χαμηλά εισοδήματα, τις άτυπες κατοικίες, την αναπηρία, την ηλικία, και ιστορικά και συνεχιζόμενα πρότυπα ανισότητας όπως η αποικιοκρατία, ειδικά για πολλούς αυτόχθονες πληθυσμούς και τοπικές κοινότητες», αναφέρει η IPCC.
«Η δυτική επιστήμη είναι πραγματικά αυτό που κυριαρχεί στον τρόπο με τον οποίο μιλάμε για την προσαρμογή του κλίματος», δήλωσε στον μη κερδοσκοπικό ανεξάρτητο δημοσιογραφικό ιστότοπο Grist η Λίντσεϊ Νέιλορ από το Πανεπιστήμιο του Ντέλαγουερ που συμμετείχε στη μελέτη. Πρόσθεσε ότι η δυτική επιστήμη δυσκολεύεται να ενσωματώσει ουσιαστικά προγράμματα των αυτόχθονων φυλών στην έρευνα, μερικές φορές, απορρίπτοντας εντελώς τις γνώσεις τους.
Οι Δυτικοί ερευνητές έχουν συχνά μια εκμεταλλευτική σχέση με φυλές όπου τα ερευνητικά ιδρύματα πηγαίνουν σε κοινότητες, παίρνουν ό,τι χρειάζονται και φεύγουν. «Η γηγενής γνώση είτε επισκιάζεται είτε οικειοποιείται», λέει η Νέιλορ. Είναι σαν να λένε «Γεια σου, αυτό είναι χαριτωμένο, αλλά ξέρουμε τι κάνουμε».
Αποψίλωση δασών
Ωστόσο, παρά τις προαναφερόμενες προκαταλήψεις, τα αυτόχθονα έθνη ενσωματώνουν την παραδοσιακή γνώση για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής σε όλο τον κόσμο. Από τις πεδιάδες της Βόρειας Αμερικής, όπου οι φυλές επανεισάγουν τα βουβάλια ως τρόπο υποστήριξης υγιών οικοτόπων και οικοσυστημάτων, έως τον βραζιλιάνικο Αμαζόνιο, όπου οι προστατευόμενες από αυτόχθονες περιοχές εμφανίζουν 83% χαμηλότερα ποσοστά αποψίλωσης των δασών σε σχέση με τις περιοχές που ελέγχονται από εποίκους.
Αυτό δείχνει ότι οι αυτόχθονες κοινότητες μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο περιβαλλοντικής διαχείρισης βοηθώντας στην πρόληψη της αποψίλωσης των δασών από αυτούς που καταπατούν τα εδάφη τους. Ετσι, η γηγενής επιστήμη και ο έλεγχος κρατούν τα κλειδιά για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.
Οι μπαταρίες
Επιπλέον, αυτές οι αυτόχθονες καινοτομίες εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν προκλήσεις, ιδίως από την αποκαλούμενη «πράσινη μετάβαση». Στην Αριζόνα, για παράδειγμα, οι Απάτσι στην περιοχή Σαν Κάρλος αγωνίζονται εδώ και χρόνια για να προστατεύσουν το Oak Flat, μια περιοχή υψίστης θρησκευτικής σημασίας για τη φυλή και έναν κρίσιμο βιότοπο άγριας ζωής, από την εξόρυξη χαλκού.
Το προτεινόμενο ορυχείο θα είναι αναπόσπαστο μέρος της παραγωγής μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα, ενώ παράλληλα θα εδραιώνει τις μακροπρόθεσμες κλιματικές επιπτώσεις, θα καταστρέφει ένα αναπόσπαστο κομμάτι της κουλτούρας των Απάτσι και θα εξαφανίσει τη σημαντική οικολογία στην περιοχή.
Ο Φαϊζάλ Μπιν Ισλάμ, που ειδικεύεται στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής σε αποικιακές συνθήκες και συμμετείχε επίσης στην έρευνα, δήλωσε στον Grist ότι οι δυτικές επιστήμες έχει ένα «σωτήριο σύμπλεγμα» και με το να συνεχίζουν να αγνοούν την ιστορική και σύγχρονη αποικιακή βία στις αυτόχθονες κοινότητες απλώς βαθαίνουν αυτούς τους τρόπους της σκέψης.
«Σε ένα αποικιακό μέλλον εποίκων, μπορεί να καταλήξουμε να εφεύρουμε μια τεχνολογία ή μια διαδικασία που μειώνει σημαντικά τις εκπομπές για να αποτρέψει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής», είπε. «Ωστόσο, δεν θα τερματίσει την αποικιακή αφαίρεση περιουσιών και τη βία».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας