Αθήνα, 6°C
Αθήνα
Αραιές νεφώσεις
6°C
6.8° 4.6°
3 BF
73%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
3°C
4.5° 1.6°
2 BF
66%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
8°C
7.7° 5.0°
4 BF
54%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
-4°C
-4.1° -4.1°
1 BF
93%
Αλεξανδρούπολη
Αραιές νεφώσεις
0°C
-0.1° -0.4°
0 BF
69%
Βέροια
Αίθριος καιρός
4°C
4.3° 3.0°
1 BF
80%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
-1°C
0.6° -0.6°
0 BF
86%
Αγρίνιο
Ελαφρές νεφώσεις
4°C
4.1° 4.1°
1 BF
78%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
8°C
8.8° 6.5°
5 BF
80%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
6°C
6.0° 3.5°
2 BF
62%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
8°C
8.4° 6.6°
5 BF
61%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
5°C
4.6° 4.6°
5 BF
57%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
6°C
5.9° 5.9°
3 BF
57%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
3°C
3.0° 2.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
5°C
4.5° 4.5°
1 BF
83%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
8°C
8.2° 4.8°
0 BF
50%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
5°C
6.0° 4.2°
0 BF
80%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
0°C
0.5° 0.5°
1 BF
71%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
4°C
5.0° 4.2°
1 BF
80%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
0°C
0.2° 0.2°
1 BF
86%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 10 Φεβρουαρίου, 2025
Διάνοιξη οδού στην κορυφογραμμή του όρους Κασιδιάρης στην Ηπειρο, για τη δημιουργία αιολικού σταθμού, κατά την οποία κόπηκαν χιλιάδες δέντρα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Διάνοιξη οδού στην κορυφογραμμή του όρους Κασιδιάρης στην Ηπειρο, για τη δημιουργία αιολικού σταθμού, κατά την οποία κόπηκαν χιλιάδες δέντρα

«Οι δασικοί δρόμοι αυξάνουν τον κίνδυνο για πυρκαγιές»

Τεκμηριωμένη επιστημονική έρευνα καταρρίπτει τον κυβερνητικό ισχυρισμό ότι η διάνοιξη δρόμων για την εγκατάσταση ανεμογεννητριών συμβάλλει στην αντιπυρική θωράκιση των δασών

Με άρθρο της στον ιστότοπο dasarxeio.com (7/1/2025) η Βασιλική Κατή, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και υπεύθυνη του Εργαστηρίου Biodiversity Conservation Lab, τεκμηριώνει ότι «οι δασικοί δρόμοι αυξάνουν τον κίνδυνο δασικών πυρκαγιών», γεγονός που καταρρίπτει το περιεχόμενο πρόσφατης εγκυκλίου του γενικού γραμματέα Δασών με την οποία καλεί τις δασικές υπηρεσίες να συνυπολογίζουν ότι η διάνοιξη δρόμων μέσα σε δάση για την εγκατάσταση ανεμογεννητριών συμβάλλει στην αντιπυρική θωράκιση και την επιτήρηση των δασών.

Το άρθρο της Β. Κατή, που συνοδεύεται από εκτενή επιστημονική βιβλιογραφία, επιβεβαιώνει πλήρως σχετικό ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.» στο οποίο αποδεικνυόταν ότι με την εγκύκλιο του γ. γ. Δασών επιχειρείται η διευκόλυνση διάνοιξης δρόμων για το αιολικό λόμπι, παρ’ όλο που είναι βλαπτική για τα δασικά οικοσυστήματα και, μεταξύ άλλων, ευνοεί και την πρόκληση πυρκαγιών («Δρόμοι για τις ανεμογεννήτριες στο όνομα της πυροπροστασίας», 8/1/2025).

Στο άρθρο της Β. Κατή αναφέρεται ότι:

● Μόνο οι σωστά σχεδιασμένοι δρόμοι μπορούν να έχουν θετικό ρόλο στην πυρασφάλεια/πυρόσβεση. Οι νέοι δασικοί δρόμοι αντιπυρικής προστασίας στη χώρα μας δεν σχεδιάζονται με σύγχρονα πολυπαραγοντικά μοντέλα που συνυπολογίζουν το ιστορικό της φωτιάς, την τοπική τοπογραφία, τον τύπο της δασικής βλάστησης, τη διαθεσιμότητα της καύσιμης ύλης, την υγρασία του εδάφους, τις τοπικές μετεωρολογικές συνθήκες, τις χρήσεις γης (π.χ. βόσκηση) και το υπάρχον οδικό δίκτυο πρόσβασης.

● Οι δρόμοι αυξάνουν το ρίσκο εκδήλωσης πυρκαγιάς. Εχει αποδειχτεί για όλη την περιοχή της Μεσογείου, την Ισπανία, τη νότια Ιταλία ή τη Σαρδηνία. Το ίδιο ισχύει και για υγρότερα δάση στη Ρωσία και στις Δυτικές ΗΠΑ. Η δε διάνοιξη δρόμων σε πιο αδιατάρακτα φυσικά οικοσυστήματα χαμηλής ανθρωπογενούς όχλησης έχει αποδειχτεί πως εντείνει ακόμη περισσότερο τον κίνδυνο πυρκαγιάς.

● Πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων απέδειξε πως οι δασικές περιοχές χωρίς δρόμους είναι πολύ πιο ανθεκτικές στις πυρκαγιές. Η έρευνα χειρίστηκε τα δεδομένα των δασικών πυρκαγιών για την Ελλάδα την περίοδο 2008-2022 (European Forest Fire Information System). Οπως καταδείχτηκε, το ποσοστό των καμένων δασικών εκτάσεων ανά 100 τετραγωνικά χιλιόμετρα ήταν 2,7 φορές μικρότερο εντός Περιοχών Ανευ Δρόμων (ΠΑΔ) από ό,τι εκτός. Η συχνότητα εκδήλωσης της πυρκαγιάς (αριθμός πυρκαγιών ανά 100 τ.χλμ.) ήταν επίσης μικρότερη στις δασικές εκτάσεις εντός των ΠΑΔ. «Επομένως, έχουμε μια πρώτη ένδειξη πως νέοι δρόμοι στις ΠΑΔ μάλλον θα αυξήσουν τις δασικές πυρκαγιές στις πιο οικολογικά πολύτιμες και σημαντικές άγριες φυσικές περιοχές της χώρας» επισημαίνεται.

Το άρθρο καταλήγει με τρεις προτάσεις για τον σχεδιασμό δασικών δρόμων και τη δασική προστασία, βάσει των οποίων κανένας νέος δρόμος δεν πρέπει να διανοιχτεί στο εξής στα αρχέγονα και παλαιά δάση, κανένας νέος δρόμος δεν πρέπει να διανοιχτεί στο εξής στις Περιοχές Ανευ Δρόμων μεγαλύτερων ή ίσων των 10 τετραγωνικών χιλιομέτρων και ότι κάθε νέος δασικός δρόμος θα πρέπει να συνοδεύεται από ολοκληρωμένη μελέτη σκοπιμότητας.

«Η διάνοιξη νέων δασικών δρόμων πυρασφάλειας/πυρόσβεσης είναι πιο πιθανό να φέρει αντίθετα αποτελέσματα αύξησης του κινδύνου εκδήλωσης πυρκαγιών από ό,τι συνεισφοράς στην πυρόσβεση, πλέον των λοιπών σοβαρών αρνητικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων που επιφέρουν οι νέοι δρόμοι». Και υπενθυμίζει τα λόγια του αείμνηστου καθηγητή Δασολογίας, Σπύρου Ντάφη, που είχε πει ξεκάθαρα: «Η διάνοιξη αντιπυρικών λωρίδων, που απαιτείται από ορισμένους ανίδεους, το μόνο που καταφέρνει είναι να προσβάλλει βάναυσα το τοπίο και να προκαλεί τη διάβρωση του εδάφους χωρίς να αποτρέπει τη διάδοση της πυρκαγιάς».

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Οι δασικοί δρόμοι αυξάνουν τον κίνδυνο για πυρκαγιές»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας