• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.5°C / 14.6°C
    1 BF
    49%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    9°C 7.6°C / 10.5°C
    0 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.6°C / 13.4°C
    3 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 7.0°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.1°C / 9.9°C
    3 BF
    62%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.2°C / 10.0°C
    1 BF
    60%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 4.5°C / 7.8°C
    0 BF
    45%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.6°C / 12.6°C
    1 BF
    65%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.4°C / 17.0°C
    5 BF
    51%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.9°C / 11.9°C
    2 BF
    58%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 15.2°C
    3 BF
    35%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.8°C / 12.6°C
    4 BF
    55%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.9°C / 12.9°C
    0 BF
    58%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 12.5°C
    3 BF
    61%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    12°C 10.6°C / 12.5°C
    2 BF
    55%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 14.3°C
    2 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.6°C / 14.8°C
    2 BF
    43%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.1°C / 9.3°C
    1 BF
    54%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    9°C 7.9°C / 11.1°C
    2 BF
    57%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    2 BF
    68%

Μεταξύ των σημαντικών συνεργατικών εγχειρημάτων, είναι το ελεύθερο λειτουργικό σύστημα GNU/Linux και η ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια Wikipedia.

Η ανάδυση της ομότιμης παραγωγής

  • A-
  • A+

Το φαινόμενο της ομότιμης παραγωγής αποτελεί αντικείμενο συζήτησης την τελευταία, περίπου, εικοσαετία.

Κάτι που δεν αποτελεί σύμπτωση, είναι η ευρεία διάδοση των Τεχνολογιών Πληροφόρησης και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) την ίδια χρονική περίοδο, η οποία έχει συντελέσει στο να αλλάξει σε σημαντικό βαθμό ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε την παραγωγή γενικότερα.

Στον κόσμο των ΤΠΕ τα βασικά μέσα παραγωγής, π.χ. οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, γίνονται συνεχώς φτηνότερα και βρίσκονται ήδη στα χέρια μεγάλου μέρους του παγκόσμιου πληθυσμού.

Η βασική «πρώτη ύλη», η πληροφορία, είναι σε αφθονία και τα μέσα διανομής και επικοινωνίας πιο γρήγορα και αποτελεσματικά από ποτέ.

Σε έναν τέτοιο κόσμο, λοιπόν, παρατηρήθηκε για πρώτη φορά η ανάδειξη σημαντικών συνεργατικών εγχειρημάτων, όπως το ελεύθερο λειτουργικό σύστημα GNU/Linux και η ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια Wikipedia.

Από το GNU Project το 1983 και τον παγκόσμιο ιστό το 1991, μια σειρά σημαντικών γεγονότων στην εξέλιξη των ΤΠΕ συντελούν στην παράλληλη εξέλιξη της σχέσης των ανθρώπων μεταξύ τους, αλλά και με τα μέσα παραγωγής πληροφορίας.

Μια σχέση με κεντρικό σημείο το ενδιαφέρον για τη δημιουργία, την εξερεύνηση, τον πειραματισμό και το ξεπέρασμα των ορίων αυτών που μπορούν να πραγματοποιηθούν, στοιχεία που εντοπίζονται ήδη από τη δεκαετία του 1970 στην κουλτούρα των χάκερ.

Παρατηρείται έτσι σταδιακά η συνειδητή διαμόρφωση και διάδοση μιας κοινής, συλλογικής και συστηματικής ηθικής από μια κρίσιμη μάζα ατόμων.

Μια ηθική στη βάση της οποίας βρίσκεται ο διαμοιρασμός γνώσης και πληροφορίας και η ελευθερία της χρήσης των τεχνολογικών μέσων για την ανάπτυξή τους, μέσα από τη συνεργασία και τη συμμετοχική δημιουργία

Παρ’ όλα αυτά, η ομότιμη παραγωγή δεν είναι κάτι εντελώς καινούργιο, τόσο στην ιστορία των ανθρώπινων κοινωνιών όσο και στην ελληνική πραγματικότητα.

Η ίδια ξεχωριστή ελευθερία η οποία χαρακτηρίζει τα ομότιμα εγχειρήματα του ελεύθερου λογισμικού, χαρακτηρίζει και παραδοσιακά πολιτιστικά αγαθά, όπως το ελληνικό δημοτικό τραγούδι, ανέκδοτες ιστορίες, παραμύθια, συνταγές μαγειρικής και παιδικά παιχνίδια.

Είναι η ελευθερία που αφορά την ανεμπόδιστη αναπαραγωγή και τροποποίηση των δημιουργικών έργων, την ανοιχτή συμμετοχή και τα κίνητρα των δημιουργών, καθώς και την από-στόμα-σε-στόμα διάδοσή τους πέρα από χωρικά και πολιτισμικά όρια.

Χωρίς να υπάρχει κεντρικός συντονισμός, οι ομότιμοι δημιουργοί μοιράζονται άυλους πόρους, όπως γνώση και πληροφορία, ανάλογα με τις ανάγκες τους και προσφέρουν στην κοινή δημιουργία ανάλογα με τις ικανότητές τους.

Ετσι, ως ομότιμη παραγωγή ορίζεται η συνεργασία αυτο-οργανωμένων ομάδων ατόμων, τα οποία συμμετέχουν σε ισότιμη βάση, με σκοπό την επίτευξη ενός κοινού σκοπού

Στη βάση της, η ομότιμη παραγωγή είναι μια μορφή ανθρώπινης συνεργασίας, κατανομής κοινών πόρων και προσπάθειας σε ισότιμο πλαίσιο, προς την επίτευξη ενός κοινού αποτελέσματος.

Οπως αναφέρθηκε ήδη, δεν είναι η πρώτη φορά ιστορικά που παρατηρείται μια τέτοια μορφή αποκεντρωμένης συνεργασίας και παραγωγής.

Ωστόσο, την τελευταία εικοσαετία είμαστε σε θέση να εντοπίσουμε ένα σημαντικό οικονομικό αποτέλεσμα μιας τέτοιας μορφής οργάνωσης και παραγωγής.

Ιδιαίτερα στο πλαίσιο της λειτουργίας της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας, εκεί όπου το κίνητρο της μεγιστοποίησης του ατομικού κέρδους δεν αποτελεί αυτοσκοπό οποιασδήποτε μορφής συνεργασίας, μπορεί να γίνει αισθητή η ιδιαίτερη δυναμική της ομότιμης παραγωγής στον εντοπισμό, την κινητοποίηση και την κατανομή της ανθρώπινης δημιουργικότητας.

Στον κόσμο της ομότιμης παραγωγής οι άνθρωποι συνεργάζονται, δημιουργούν και παράγουν, χωρίς προκαθορισμένη ιεραρχία και δομή, μοιράζονται τους παραγωγικούς πόρους και αυτο-προσδιορίζουν τη συνεισφορά τους ανάλογα με τα κίνητρά τους.

Η ωφέλεια έτσι είναι συλλογική, όχι αποκλειστικά ατομική, και αφορά πράγματα που έχουν σημασία να παραχθούν, να διαδοθούν και να χρησιμοποιηθούν από την κοινωνία.

Οι κοινωνικές και παραγωγικές σχέσεις επαναπροσδιορίζονται και νέα επιχειρηματικά μοντέλα αναδύονται, τα οποία βρίσκονται πιο κοντά στα ανθρώπινα χαρακτηριστικά που κάνουν τους ανθρώπους να συνεργάζονται και να μοιράζονται για το κοινό καλό, παρά σε αυτά που τους κάνουν να εκμεταλλεύονται ο ένας τον άλλο για το ψυχρό, ατομικιστικό όφελος, μετρημένο αποκλειστικά σε ιδιόκτητους πόρους

Στο P2P Lab λοιπόν, μια συνεργατική προσπάθεια νεαρών ερευνητών με έδρα τα Ιωάννινα, προσπαθούμε να κατανοήσουμε τις δυναμικές της ομότιμης παραγωγής και των προϊόντων της και να προτείνουμε τρόπους για την αξιοποίησή τους στο ελληνικό και διεθνές πλαίσιο.

*μέλους του P2P Lab

[email protected]

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΓΙΑ Κ.ΑΛ.Ο
Ερώτηση ΣΥΡΙΖΑ για την Κοινωνική Οικονομία
Το γεγονός ότι στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης δεν υπήρχε καμία αναφορά στην Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία προκάλεσε ανησυχίες στους σχετικούς φορείς και τις επιχειρήσεις.
Ερώτηση ΣΥΡΙΖΑ για την Κοινωνική Οικονομία
ΓΙΑ Κ.ΑΛ.Ο
Η Κ.ΑΛ.Ο. στην Ελλάδα: μικρά βήματα, μεγάλος δρόμος
Το οικοσύστημα της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας στην Ελλάδα παραμένει σε εξαιρετικά πρώιμο στάδιο και είναι επιτακτική η ανάγκη για βελτίωση της βιωσιμότητας των φορέων του και άμεση στήριξή τους.
Η Κ.ΑΛ.Ο. στην Ελλάδα: μικρά βήματα, μεγάλος δρόμος
ΓΙΑ Κ.ΑΛ.Ο
Είναι χρήσιμο να είμαστε όλοι... Κ.ΑΛ.Ο.μαθημένοι!
Η εκπαιδευτική πλατφόρμα kalomathe.gr απευθύνεται σε άτομα και συλλογικότητες που ενδιαφέρονται να δημιουργήσουν ένα εγχείρημα Κοινωνικής Αλληλέγγυας Οικονομίας, καθώς και σε μέλη υφιστάμενων εγχειρημάτων.
Είναι χρήσιμο να είμαστε όλοι... Κ.ΑΛ.Ο.μαθημένοι!
Σκηνή από το ντοκιμαντέρ «Καθολικό Βασικό Εισόδημα - Δικαίωμα στη Ζωή»
ΓΙΑ Κ.ΑΛ.Ο
Βασικό εισόδημα άνευ όρων: ουτοπία ή χειροπιαστή λύση;
Πρωτοβουλίες, όπως οι «Ανθρωπιστές για το Καθολικό Βασικό Εισόδημα», υποστηρίζουν ότι κάθε πολίτης δικαιούται ένα Καθολικό Βασικό Εισόδημα, που θα του δίνεται αδιαπραγμάτευτα και εφ’ όρου ζωής, χωρίς...
Βασικό εισόδημα άνευ όρων: ουτοπία ή χειροπιαστή λύση;
ΓΙΑ Κ.ΑΛ.Ο
«Το προϊόν μας είναι αυτό που μας χρηματοδοτεί»
Δυναμικά επιστρέφει για έξι ημέρες, από σήμερα μέχρι και το Σάββατο 23 Φεβρουαρίου, η Πανελλήνια Εκθεση Προϊόντων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας «Παράγω-επιχειρώ κοινωνικά» στην πολυσύχναστη αίθουσα...
«Το προϊόν μας είναι αυτό που μας χρηματοδοτεί»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας