Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οικογιορτή στην Εύβοια χωρίς σπόνσορες και χορηγούς...

Από τις εκδηλώσεις της Οικογιορτής

Οικογιορτή στην Εύβοια χωρίς σπόνσορες και χορηγούς...

  • A-
  • A+

Σε μια ειδυλλιακή πευκόφυτη τοποθεσία δίπλα στη θάλασσα, που ήταν σχεδόν απρόσιτη και άγνωστη, στο πάρκο του Φάρου στη Χαλκίδα πραγματοποιήθηκε το προηγούμενο τριήμερο η 7η Πανευβοϊκή Οικογιορτή. Μια γιορτή αυτοοργανωμένη, χωρίς σπόνσορες και χορηγούς, που προτάσσει την αμεσοδημοκρατία, τη συνεργασία, τη δημιουργία που σέβεται τη φύση, τους φυσικούς πόρους και τους ανθρώπους με στόχο την αυτάρκεια.

Μια γιορτή ενημέρωσης για τα περιβαλλοντικά ζητήματα που απασχολούν κάθε πολίτη, ανταλλαγής εμπειριών μέσα από σειρά συζητήσεων και δημιουργικά εργαστήρια αυτάρκειας και βιωσιμότητας, με δραστηριότητες για παιδιά και φυσικά μουσική και γλέντι.

Φέτος συμμετείχαν περισσότεροι από 50 εκθέτες-παραγωγοί ή μεταποιητές από όλη την Ελλάδα και συλλογικότητες για τους σπόρους, την αλληλέγγυα οικονομία και το δίκαιο εμπόριο, με κύριο μέλημα να έχουν χρησιμοποιήσει αγρο-οικολογικούς τρόπους παραγωγής χωρίς φυτοφάρμακα ή χημικά λιπάσματα, με χρήση σπόρων και όχι μεταλλαγμένων υβριδίων, ακόμη και κτηνοτρόφοι που προσέχουν το πώς μεγαλώνουν τα ζώα και το πώς τρέφονται, ενώ παράλληλα όλοι οι συμμετέχοντες παραγωγοί προσέχουν να μη χρησιμοποιούν πλαστικές συσκευασίες και υλικά που επιβαρύνουν το περιβάλλον.

Οι ανεμογεννήτριες

Οι ομιλητές, όπως μας ενημερώνει ένας από τους συνδιοργανωτές της Οικογιορτής, ο Τάσος Τσακάλης, έθιξαν καίρια ζητήματα για έναν διαφορετικό τρόπο συνύπαρξης με τη φύση. Ενα από τα κεντρικά θέματα ήταν «οι ανεμογεννήτριες που αποτελούν πρόβλημα όχι μόνο στην Εύβοια αλλά πανελλαδικά, καθώς προγραμματίζεται η δημιουργία βιομηχανικών αιολικών πάρκων ακόμη και σε προστατευόμενες περιοχές «Natura», για τα οποία μεθοδεύεται να αρκεί να έχουν απλώς ένα καλό αιολικό δυναμικό για να εκδοθούν οι άδειες, παραβλέποντας τους περιορισμούς που οφείλουν να υπάρχουν.

Και ενώ προβλέπεται η επέκτασή τους και πληρώνονται από τον λογαριασμό του καταναλωτή προκειμένου να μειωθούν τα εργοστάσια παραγωγής ρεύματος από λιγνίτη, τελικά δεν κερδίζουμε ούτε σε προστασία του περιβάλλοντος επειδή δεν έχουν σταθερή παραγωγή με αποτέλεσμα να πρέπει να υπάρχουν και άλλοι τρόποι παραγωγής ρεύματος -υδροηλεκτρικά ή εργοστάσια λιγνίτη-, ενώ η ενέργεια που παράγουν δεν αποθηκεύεται.

Επιπλέον, καθώς έχουν σύντομο χρόνο ζωής (μια 15ετία) και τεράστιο κόστος αφαίρεσης, συνήθως δεν αφαιρούνται πληγώνοντας έτσι το τοπίο, ώστε τελικά καταλήγουν να μην είναι τόσο πράσινη και φτηνή ενέργεια όπως μας λένε» υποστηρίζει ο συνομιλητής μας, μεταφέροντας τον προβληματισμό που εκφράστηκε σε μία από τις ενημερωτικές συζητήσεις η οποία έγινε με καλεσμένους και από άλλα μέρη της Ελλάδας που αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα με τα αιολικά πάρκα.

Ενα ακόμη θέμα που απασχολεί την Εύβοια και συζητήθηκε είναι αυτό του υδροβιότοπου Κωλοβρέχτη «που μπορεί να έχει και αρχαιολογική σημασία λόγω παλαιολιθικών ευρημάτων, αλλά υπάρχει παντελής αδιαφορία από το κράτος για το γεγονός ότι καταπατείται δημόσια έκταση κι αντί να κυνηγά τους καταπατητές, επιδοτεί κιόλας τις καλλιέργειές τους...» μας λέει ο κ. Τσακάλης.

Η τοπικοποίηση

Μία ακόμη συζήτηση αφορούσε το θέμα της αποανάπτυξης και της τοπικοποίησης ως μια διαφορετική προσέγγιση και επιστροφή στην ανάπτυξη «όχι τη βιομηχανική που εξαντλεί τους φυσικούς πόρους, οδηγεί στη φτωχοποίηση, τη μείωση μισθών και θέσεων εργασίας ενώ ωφελούνται μόνο οι μεγάλες μονάδες, αλλά ως μια ευκαιρία να αναπτύξουμε τη δυναμική του τόπου μας, την τοπική οικονομία και τον πρωτογενή τομέα...».

Αλλωστε, σύμφωνα με τις αρχές συμμετοχής του Δικτύου Πανελλαδικών Γιορτών Οικολογικής Γεωργίας και Χειροτεχνίας, οι οικογιορτές γίνονται για να στηρίξουν τους μικρούς παραγωγούς οι οποίοι παράγουν με τρόπο που δεν επιβαρύνει το περιβάλλον, με το κέρδος να μοιράζεται και να ανακυκλώνεται στην κοινότητα χωρίς μεσάζοντες αντί να συγκεντρώνεται στα χέρια λίγων εκλεκτών.

Επιπλέον είναι και αυτοοργανωμένες καθώς οι ίδιοι οι παραγωγοί αναλαμβάνουν το κόστος της παρουσίας τους στη γιορτή, ενώ προτάσσονται οι σχέσεις αλληλεγγύης και συνεργατικότητας αλλά και η τήρηση αυστηρών κανόνων αγρο-οικολογικής παραγωγής για τα προϊόντα που διατίθενται, με απαραίτητη προϋπόθεση να είναι οι ίδιοι παραγωγοί αλλά ακόμη και οι συσκευασίες τους να έχουν όσο το δυνατόν ελάχιστο πλαστικό, να αφήνουν ελάχιστα σκουπίδια και να ανακυκλώνονται.

Οι οικογιορτές ξεκίνησαν πριν από 24 χρόνια με στόχο κάθε χρόνο να πραγματοποιούνται σε μια διαφορετική πόλη της Ελλάδας και μέσα σε αυτό το διάστημα μερικές πόλεις, ανάμεσά τους και η Χαλκίδα, οργανώνουν τις δικές τους τοπικές οικογιορτές αποδεικνύοντας ότι είναι δυνατό να προστατευτεί το περιβάλλον, να ενθαρρυνθεί ο μικροπαραγωγός, να δημιουργηθούν σχέσεις εμπιστοσύνης και οριζόντια δίκτυα αλληλεγγύης.

Και όπως σημειώνει και η οργανωτική ομάδα της Οικογιορτής στην Εύβοια, η πρότασή της είναι «η σταδιακή απεξάρτηση από το σύστημα που εξακολουθεί και καταπατά τον άνθρωπο και τις ανάγκες του και αδιαφορεί για το περιβάλλον και την ομορφιά του».

[email protected]

 

ΓΙΑ Κ.ΑΛ.Ο
Υπάρχει κι άλλος δρόμος: επιστροφή στη φύση, αειφορία, αυτάρκεια
Στην εργασία για απλή επιβίωση απαντούν «επιστροφή στη φύση, παραγωγική αυτάρκεια και ευζωία με λιτή αφθονία». Μεταξύ άλλων, έχουν οργανώσει ενημερωτικές δράσεις για την αποανάπτυξη και τη συνεργατική...
Υπάρχει κι άλλος δρόμος: επιστροφή στη φύση, αειφορία, αυτάρκεια
ΓΙΑ Κ.ΑΛ.Ο
Μπολιάζοντας τη φύση με την κοινωνία
Αρχικός στόχος τους ήταν η επιστροφή σε έναν φυσικό τρόπο ζωής. Οχι ότι ήταν ακριβώς ειδικοί/ές, αλλά είχαν κάποια επαφή με τη φύση ως ερασιτέχνες καλλιεργητές, ενώ την παρέα συμπλήρωναν δύο μελισσοκόμοι....
Μπολιάζοντας τη φύση με την κοινωνία
ΓΙΑ Κ.ΑΛ.Ο
Ο παραδοσιακός σπόρος περνά από χέρι σε χέρι και από γενιά σε γενιά
Φανταστείτε μια κοινωνία της οποίας όλη η διατροφική αλυσίδα εξαρτάται από μια χούφτα εταιρείες. Δυστοπία; Κι όμως αυτό συμβαίνει σήμερα: το 95% των κηπευτικών στην Ευρώπη ανήκουν σε 5 εταιρείες που...
Ο παραδοσιακός σπόρος περνά από χέρι σε χέρι και από γενιά σε γενιά
ΓΙΑ Κ.ΑΛ.Ο
Ελληνοτουρκικό φεστιβάλ αλληλεγγύης από τον «Άλλο Άνθρωπο»
Σε μια γιορτή αλληλεγγύης, ανθρωπιάς και... ελληνοτουρκικής συνεργασίας καλεί η κοινωνική κουζίνα «Ο Άλλος Άνθρωπος» 12 και 13 Οκτωβρίου, από τις 6 μ.μ. στον Κεραμεικό. Θα συζητηθούν τρόποι κοινής δράσης...
Ελληνοτουρκικό φεστιβάλ αλληλεγγύης από τον «Άλλο Άνθρωπο»
ΓΙΑ Κ.ΑΛ.Ο
Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας από τα κάτω: το ευρωπαϊκό παράδειγμα
​Την ώρα που το σχέδιο νόμου για τις Ενεργειακές Κοινότητες του ΥΠΑΠΕΝ ετοιμάζεται να κατατεθεί στη Βουλή, η εμπειρία των ενεργειακών συνεταιρισμών στην Ευρώπη γίνεται πολύτιμο παράδειγμα του πώς η κοινωνική...
Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας από τα κάτω: το ευρωπαϊκό παράδειγμα
ΓΙΑ Κ.ΑΛ.Ο
«Να στοιχηματίσουμε υπέρ της λιτής ζωής· μπορούμε να ζήσουμε καλύτερα με λιγότερα»
«Να ζούμε καλύτερα με λιγότερα». Δεν είναι μόνο εφικτό αλλά και αναγκαίο σε έναν πλανήτη που εξαντλεί τους πόρους του, υποστηρίζει ο Κάρλος Τάιμπο, καθηγητής Πολιτικών Επιστημών στο Αυτόνομο Πανεπιστήμιο της...
«Να στοιχηματίσουμε υπέρ της λιτής ζωής· μπορούμε να ζήσουμε καλύτερα με λιγότερα»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας