Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η Κ.ΑΛ.Ο. ανθεί, οργανώνεται, διεκδικεί

Η «Εφ.Συν.», συνδιοργανώτρια του 4ου Πανευρωπαϊκού Συνεδρίου Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας

Η Κ.ΑΛ.Ο. ανθεί, οργανώνεται, διεκδικεί

  • A-
  • A+

Το πώς ένα σύμπαν Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας είναι εφικτό και μπορεί να αποτελέσει κομμάτι της λύσης στην κρίση που βιώνουμε πανευρωπαϊκά, συζητήθηκε το τριήμερο που μας πέρασε στο 4ο Πανευρωπαϊκό Συνέδριο UniverSSE 2017 στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο.

Οι Ελληνες συμμετέχοντες συμφώνησαν στην πρώτη διακήρυξη για την Πανελλαδική Δικτύωση Συνεργατικών Εγχειρημάτων Κ.ΑΛ.Ο., ενώ όλοι οι συμμετέχοντες στο Συνέδριο εξέδωσαν ψήφισμα στήριξης προς την αυτοδιαχειριζόμενη ΒΙΟΜΕ. 

Η «Εφ.Συν.» ήταν εκεί όλο το τριήμερο συμμετέχοντας στο πάνελ για τα ελληνικά συλλογικά εγχειρήματα ενημέρωσης, όπως και στην αντίστοιχη 1η Ευρωπαϊκή Συνάντηση Εναλλακτικών ΜΜΕ και Κ.ΑΛ.Ο.

Από τη Γεωπονική πέρασαν πάνω από 1.000 συμμετέχοντες με πολύ διαφορετικές προελεύσεις και έλαβαν χώρα 53 συζητήσεις πάνω σε ένα πλήθος θεματικών ενοτήτων: από τον υπεύθυνο τουρισμό, την αγροοικολογία, την αποανάπτυξη, την αλληλέγγυα εκπαίδευση ή την ένταξη των προσφύγων στις ευρωπαϊκές κοινωνίες, έως τις πρακτικές των κοινών, τη συνεταιριστική κατοικία και ιδιοκτησία, τις κοινωνικές αγορές, τα εναλλακτικά νομίσματα, την εναλλακτική χρηματοδότηση, τη νομοθεσία για την Κ.ΑΛ.Ο σε ευρωπαϊκό επίπεδο, την αμφισβήτηση του νεοφιλελευθερισμού, αλλά και τον ρόλο των εναλλακτικών ΜΜΕ σε αυτό το σύμπαν των νέων κοινωνικών και οικονομικών σχέσεων.

Στην εναρκτήρια εκδήλωση της Παρασκευής, ξεχώρισε η ανάλυση του Βραζιλιάνου φιλόσοφου και οικονομολόγου, Ευκλείδη Μάνσε.

Κατηγοριοποιώντας την Κ.ΑΛ.Ο στην επιβίωση, την αντίσταση και την απελευθέρωση, εστίασε στην τελευταία τονίζοντας ότι είναι εκείνη που καταπολεμά τις δομές του κεφαλαίου, απελευθερώνει παραγωγικές και κοινωνικές δυνάμεις και δημιουργεί ένα νέο είδος σχέσεων στην παραγωγή και την κοινωνία.

Αυτή τη στιγμή, τόνισε, η απελευθέρωση δεν γίνεται εφικτή καθώς τα προϊόντα της Κ.ΑΛ.Ο εντάσσονται στο σύστημα συναλλαγών του κεφαλαίου και η υπεραξία που παράγεται συσσωρεύεται στο μη παραγωγικό κεφάλαιο της αγοράς και έτσι δεν μπορεί να επιστρέψει στις κοινωνίες ή σε αλληλέγγυα σχήματα που το έχουν ανάγκη.

Ο Βραζιλιάνος στοχαστής ρωτήθηκε και για το ψηφιακό νόμισμα του bitcoin, τονίζοντας ότι δεν μπορεί να αποτελέσει λύση για ένα εναλλακτικό οικονομικό σύστημα, καθώς επίσης επιτρέπει τη συσσώρευση κεφαλαίου και πρότεινε τη δημιουργία ενός «faircoin» από διαφορετικά δίκτυα αλληλέγγυας οικονομίας.

«Η νεοφιλελεύθερη οικονομία προωθεί παντού την είσοδο των αγορών, νέες μορφές συγκέντρωσης κεφαλαίου. Η αλληλέγγυα οικονομία αποτελεί εναλλακτική σε οικονομικό, κοινωνικό και πολιτιστικό επίπεδο», τόνισε από την πλευρά της η Πατρίσια Κόλερ από το κίνημα για την αλληλέγγυα οικονομία MES, της Γαλλίας.

Οσον αφορά την περίπτωση της Ελλάδας, ο Ανδρέας Καρίτζης από τον «Κόμβο για την Κ.ΑΛ.Ο, Ενδυνάμωση και Καινοτομία», έκανε λόγο για μία συρρίκνωση του κλασικού οικονομικού κυκλώματος και απόσυρση του κράτους από τις υποχρεώσεις του για την ικανοποίηση αναγκών των πολιτών με μεταφορά ζωτικών υποδομών στις δυνάμεις της αγοράς.

Ετσι, μέσω της αλληλέγγυας οικονομίας οι πολίτες που αποκλείονται μπορούν να οργανώσουν τη ζωή τους με άλλους τρόπους, συμμετέχοντας ταυτόχρονα σε ένα παραγωγικό οικοσύστημα με αξίες διαφορετικές από το κυρίαρχο οικονομικό κύκλωμα.

«Θέλουμε να βάλουμε την Κ.ΑΛ.Ο με έναν ορατό τρόπο μέσα στην ελληνική και τις ευρωπαϊκές κοινωνίες», είπε κατά το κλείσιμο του συνεδρίου την Κυριακή ο Χρήστος Γιοβανόπουλος, μέλος της οργανωτικής επιτροπής.

Αλλοι κοινοί τόποι στους οποίους στάθηκαν οι συμμετέχοντες όλο το τριήμερο ήταν η αναζήτηση οικονομιών κλίμακας για τους φορείς της Κ.ΑΛ.Ο σε ευρωπαϊκό επίπεδο και η δημιουργία υποστηρικτών και χρηματοδοτικών εργαλείων (π.χ. συνεταιριστικές τράπεζες) χωρίς απαραίτητα την κρατική στήριξη.

«Ηταν το 4ο μας συνέδριο. Είμαστε ένα νέο δίκτυο. Συμμετείχαν από τουλάχιστον 18 χώρες. Χαίρομαι που υπήρξε ενισχυμένη συμμετοχή από τα ελληνικά δίκτυα. Θέλουμε να υπάρξει σύγκλιση και διαμόρφωση δημόσιων πολιτικών, διάλογος με τις αρχές. Είμαστε χαρούμενοι που έγιναν πολλές νέες συνεργασίες. Θα συνεχίσουμε τη μάχη μαζί», τόνισε κάνοντας έναν απολογισμό ο Ερικ Λαβιλουνιέ, γενικός συντονιστής του RIPESS Europe.

«Το συνέδριο λειτούργησε πάρα πολύ στη δικτύωση και στην ανταλλαγή τεχνογνωσίας. Βλέπαμε συνέχεια οι ομάδες να ανταλλάσσουν εμπειρίες και να δημιουργούνται πολλές συνεργασίες. Τα πράγματα ήταν έτοιμα και ώριμα. Ο χώρος και το πεδίο στην Ελλάδα έχει πάρα πολύ μέλλον και έχει φτάσει σε ένα σημείο που μπορεί να συνεργάζεται σε μία πιο μόνιμη βάση και όχι ευκαιριακά.

»Εχουμε τη διακήρυξη της πρώτης πανελλαδικής δικτύωσης συνεργατικών εγχειρημάτων, ενώ το το commons fest (το φεστιβάλ των κοινών) με το φεστιβάλ συνεργατικής οικονομίας θα γίνουν για πρώτη φορά από κοινού τον Οκτώβριο.

»Η δικτύωση είναι ψηλά στην ατζέντα, οι συμμετέχοντες θεωρούν ότι δεν θα προχωρήσουν ο καθένας μόνος του, αλλά όλοι μαζί. Το συνέδριο μας έδειξε ότι είμαστε έτοιμοι όχι μόνο να μιλήσουμε για το πόσο αναγκαία είναι η Κ.ΑΛ.Ο, αλλά πώς στην πράξη θα λειτουργούμε καλύτερα για να γίνουμε πιο βιώσιμοι και να έχουμε διάρκεια στον χρόνο», μας είπε η Γεωργία Μπεκριδάκη (Dock, συνεργατικός χώρος για την Κ.ΑΛ.Ο) εκ μέρους της οργανωτικής επιτροπής.

[email protected]

 

ΓΙΑ Κ.ΑΛ.Ο
Μια άλλη ενημέρωση είναι εφικτή
«Τα ΜΜΕ είναι σε κρίση. Κανείς δεν ξέρει πώς χρηματοδοτούνται. Εμείς χρηματοδοτούμαστε από τους αναγνώστες μας. Θέλουμε να βρούμε πόρους να ανταγωνιστούμε ισότιμα τα κυρίαρχα ΜΜΕ, κάνοντας ποιοτική,...
Μια άλλη ενημέρωση είναι εφικτή
ΓΙΑ Κ.ΑΛ.Ο
Η Κ.ΑΛ.Ο ως μέσο χειραφέτησης των προσφύγων
Η κοινωνική αλληλεγγύη προϋποθέτει τη δημιουργία ισχυρών δεσμών ανάμεσα στα κοινωνικά κινήματα, έτσι ώστε να αλληλοστηρίζονται και να αλληλοτροφοδοτούνται αναζητώντας και βρίσκοντας δημιουργικές, πρακτικές και...
Η Κ.ΑΛ.Ο ως μέσο χειραφέτησης των προσφύγων
ΓΙΑ Κ.ΑΛ.Ο
Ενα πλαίσιο για μια κοινή αφήγηση της Κ.ΑΛ.Ο.
Μεταξύ 9 και 11 Ιουνίου θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα το 4ο Πανευρωπαϊκό Συνέδριο για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία (Κ.ΑΛ.Ο.), με αφορμή και την 6η ετήσια συνέλευση του δικτύου RIPESS Europe στην...
Ενα πλαίσιο για μια κοινή αφήγηση της Κ.ΑΛ.Ο.
ΓΙΑ Κ.ΑΛ.Ο
Εμπρακτη στήριξη στην αλληλέγγυα οικονομία
Με επιμέρους αλλαγές από τις σχετικές εξαγγελίες και τα όσα προέβλεπε η προδημοσίευση της πράξης τον περασμένο Φεβρουάριο δημοσιεύτηκε η πρόσκληση υποβολής αιτήσεων χρηματοδότησης των Κέντρων Στήριξης της...
Εμπρακτη στήριξη στην αλληλέγγυα οικονομία
ΓΙΑ Κ.ΑΛ.Ο
«Να στοιχηματίσουμε υπέρ της λιτής ζωής· μπορούμε να ζήσουμε καλύτερα με λιγότερα»
«Να ζούμε καλύτερα με λιγότερα». Δεν είναι μόνο εφικτό αλλά και αναγκαίο σε έναν πλανήτη που εξαντλεί τους πόρους του, υποστηρίζει ο Κάρλος Τάιμπο, καθηγητής Πολιτικών Επιστημών στο Αυτόνομο Πανεπιστήμιο της...
«Να στοιχηματίσουμε υπέρ της λιτής ζωής· μπορούμε να ζήσουμε καλύτερα με λιγότερα»
ΓΙΑ Κ.ΑΛ.Ο
Υπάρχει κι άλλος δρόμος: επιστροφή στη φύση, αειφορία, αυτάρκεια
Στην εργασία για απλή επιβίωση απαντούν «επιστροφή στη φύση, παραγωγική αυτάρκεια και ευζωία με λιτή αφθονία». Μεταξύ άλλων, έχουν οργανώσει ενημερωτικές δράσεις για την αποανάπτυξη και τη συνεργατική...
Υπάρχει κι άλλος δρόμος: επιστροφή στη φύση, αειφορία, αυτάρκεια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας