Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
356 συστάσεις στη νέα εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ

Η νέα μελέτη για τον ανταγωνισμό ασχολείται με ΜΜΕ, τον κατασκευαστικό κλάδο, τη φαρμακοβιομηχανία, το ηλεκτρονικό εμπόριο, τις χημικές βιομηχανίες και το χονδρεμπόριο

EUROKINISI-ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ)

356 συστάσεις στη νέα εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ

  • A-
  • A+

Με ολετήρα την 3η εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ καλείται πλέον η κυβέρνηση να κατεδαφίσει τα οδοφράγματα του ανταγωνισμού και να απελευθερώσει ακόμη περισσότερες αγορές και επαγγέλματα στην Ελλάδα.

Η νέα μελέτη του ΟΟΣΑ που παραδόθηκε στην ελληνική κυβέρνηση και πρόκειται να παρουσιαστεί επίσημα σήμερα από τον αναπληρωτή γενικό γραμματέα του οργανισμού Ριντάρο Ταμάκι, ασχολείται με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης (πλην τηλεοπτικών σταθμών λόγω της εκκρεμότητας του νόμου Παππά στο ΣτΕ), τον κατασκευαστικό κλάδο, τη φαρμακοβιομηχανία (γενόσημα), το ηλεκτρονικό εμπόριο, τις χημικές βιομηχανίες (απορρυπαντικά-φυτοφάρμακα) και το χονδρεμπόριο, ενώ καταλήγει σε 356 συστάσεις για αλλαγές του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου προκειμένου να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός.

Το αν η κυβέρνηση θα συγκρουστεί με βαθιά ριζωμένα συμφέροντα δεκαετιών στους κλάδους αυτούς και θα αναλάβει το πολιτικό κόστος των συνεπειών που μπορεί να έχει σε χιλιάδες εργαζομένους και επαγγελματίες, θα φανεί τους επόμενους μήνες από το περιεχόμενο των νομοθετημάτων που θα προωθήσει, ειδικά στους πιο δύσκολους τομείς, όπως οι εργολάβοι δημοσίων έργων, τα media, οι φαρμακευτικές εταιρείες, οι εταιρείες πετρελαιοειδών και οι μεσάζοντες του εμπορίου.

Οι παραπάνω κλάδοι αντιπροσωπεύουν το 11,2% του ΑΕΠ και το 16,7% της απασχόλησης, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ.

Για τη σύνταξη της τρίτης εργαλειοθήκης, ο ΟΟΣΑ εξέτασε συνολικά 1.288 νομοθετήματα και ανέλυσε 577 πιθανούς κανονιστικούς φραγμούς, ενώ καταλήγει στην εκτίμηση πως αν η κυβέρνηση υιοθετήσει τις συστάσεις και καταργήσει τα εμπόδια, η θετική επίδραση στην οικονομία θα μπορούσε να φτάσει με συντηρητικούς υπολογισμούς στα 414 εκατ. ευρώ και μακροπρόθεσμα να είναι σημαντικά υψηλότερη.

Οι περισσότεροι περιορισμοί εντοπίστηκαν στον κλάδο του χονδρεμπορίου (συνολικά 265), άλλα 88 εμπόδια εντοπίστηκαν στον κλάδο των φαρμακευτικών προϊόντων και επιπλέον 80 στους κλάδους μεταποίησης, 68 στην αγορά των μέσων μαζικής ενημέρωσης (σ.σ. βλέπε ρεπορτάζ στη σελίδα 32), 61 στον κλάδο των κατασκευών και 15 ρυθμιστικά εμπόδια στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Σύμφωνα με την κυβέρνηση, το 10% των συστάσεων αφορά απαρχαιωμένες διατάξεις που δεν ισχύουν πλέον και πρέπει να καταργηθούν ώστε να μη δημιουργείται νομική αβεβαιότητα, ενώ περίπου το 1/3 των υπόλοιπων έχει ήδη υιοθετηθεί.

Χονδρεμοπόριο

Με την έκθεση του ΟΟΣΑ συστήνεται η κατάργηση του περιορισμού για την ύπαρξη μόνο μίας κεντρικής κρατικής χονδρεμπορικής αγοράς σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για τις προμήθειες κρεάτων, φρούτων, λαχανικών και αλιευμάτων.

Η σύσταση είναι πλέον να επιτραπεί να μπορούν να δημιουργούνται και ιδιωτικές αγορές από χονδρέμπορους προκειμένου να δημιουργηθεί ανταγωνισμός.

Αυτό στην πράξη δεν αποκλείεται να ανοίξει τον δρόμο ακόμη και για «ιδιωτικοποίηση» των σημερινών κεντρικών αγορών, παρότι η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι με τις αλλαγές που θα γίνουν δεν θα επηρεαστεί ο δημόσιος χαρακτήρας τους.

Με την ίδια έκθεση επιχειρείται παρέμβαση και στη χονδρεμπορική αγορά των καυσίμων ώστε να διευκολυνθεί η είσοδος νέων παικτών στην αγορά.

Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται να τροποποιηθούν τα όρια του ελάχιστου όγκου αποθηκευτικών χώρων (σε 1.500 από 4.500 κυβικά μέτρα) για μια εταιρεία εμπορίας πετρελαιοειδών και να μειωθεί σε 100.000 από 300.000 ευρώ το ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο.

Επίσης προτείνεται να διευκρινίζεται ρητά στον νόμο ότι η μέγιστη διάρκεια των αποκλειστικών συμβάσεων των εταιρειών εμπορίας με τους βενζινοπώλες δεν μπορεί να υπερβαίνει τα πέντε χρόνια, ακόμη κι αν το ακίνητο (πρατήριο) ανήκει στον χονδρέμπορο.

Θα αποσυνδεθεί έτσι η διάρκεια της αποκλειστικής συμφωνίας με το καθεστώς ιδιοκτησίας του ακινήτου, απελευθερώνοντας τους πρατηριούχους.

Ο ΟΟΣΑ συνιστά επίσης να αναθεωρηθεί το νομικό πλαίσιο για τα φορτηγά ιδιωτικής χρήσης ώστε να μη γίνονται διακρίσεις με βάση τη νομική μορφή των μεταφορικών εταιρειών.

Οι απαιτήσεις για την απόκτηση άδειας οδικών μεταφορών δεν πρέπει να ευνοούν εταιρείες με συγκεκριμένη νομική μορφή, όπως ανώνυμες εταιρείες, εις βάρος εταιρειών με νομική μορφή που συνήθως έχουν μικρές επιχειρήσεις.

Ακόμα, συνιστά τη σταδιακή κατάργηση του δικαιώματος που έχει παραχωρηθεί στις ήδη δραστηριοποιούμενες εταιρείες μεταφορών, να λειτουργούν με ρήτρες κεκτημένων δικαιωμάτων.

Ηλεκτρονικό εμπόριο

Οι παρεμβάσεις για τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας στο ηλεκτρονικό εμπόριο ανοίγουν τον δρόμο ώστε να θεσπιστεί ενιαίος ορισμός τόσο για τον «καταναλωτή» όσο και για τον «προμηθευτή» στην Ελλάδα, αλλά και να μπει τάξη στο ζήτημα των εγγυήσεων.

Σήμερα, λόγω της πληθώρας των κοινοτικών οδηγιών, επικρατούν διαφορετικοί ορισμοί για καταναλωτές και προμηθευτές, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται κυρίως νομικά προβλήματα κατά την αντιμετώπιση υποθέσεων στα δικαστήρια.

Μέχρι σήμερα σε κάθε αγορά τους οι καταναλωτές έχουν διετή εγγύηση και δεν είναι σαφές αν οι έμποροι υποχρεούνται να προσφέρουν και πρόσθετη εγγύηση (εμπορική εγγύηση).

Λόγω της σύγχυσης, ο καταναλωτής συχνά κατέληγε να πληρώνει και για τις δύο εγγυήσεις. Αν εφαρμοστεί η σύσταση του ΟΟΣΑ, θα αποσαφηνιστεί ότι όλα τα αγαθά καλύπτονται από δωρεάν διετή εγγύηση που υποχρεούται να προσφέρει κάθε έμπορος, ενώ και οι έμποροι δεν θα είναι υποχρεωμένοι να προσφέρουν περαιτέρω εγγύηση.

Χημικά προϊόντα

Ο ΟΟΣΑ συνιστά να επιτραπεί η χύμα πώληση απορρυπαντικών σε επίπεδο χονδρεμπορίου, δίνοντας τη δυνατότητα στις εταιρείες να εξοικονομήσουν κόστος από τις συσκευασίες.

Επιπλέον, οι αποφάσεις του Γενικού Χημείου του Κράτους για την απόσυρση απορρυπαντικών πρέπει να δημοσιοποιούνται, ώστε να ενισχυθεί η προστασία των καταναλωτών, η διαφάνεια και ο ανταγωνισμός. Προτείνεται επίσης η κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για την ισοπροπυλική αλκοόλη.

Επίσης για τα φυτοφάρμακα, συστήνει την κατάργηση των περιοριστικών προδιαγραφών για τους αποθηκευτικούς χώρους καθώς και την απλοποίηση των απαιτήσεων εμπορίας, σύμφωνα με τις οποίες προβλέπεται η επίβλεψη ειδικού επαγγελματία κατά τη χρονική στιγμή της πώλησης.

Διευκόλυνση επιχειρήσεων

Ο ΟΟΣΑ συστήνει να καταργηθεί η προέγκριση σχετικά με την τήρηση των όρων ασφαλούς λειτουργίας για όλες τις νομικές μορφές επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων των Ο.Ε., Ε.Ε. και ΕΠΕ.

Επίσης να επιτρέπεται η μετατροπή μιας Ο.Ε. σε Ε.Ε. που σήμερα απαγορεύεται, ώστε οι μικρότερες επιχειρήσεις να μπορούν να περιλάβουν νέους μετόχους στη σύνθεσή τους.

Ανάγκη αναθεώρησης τιμολογίων στον κατασκευαστικό τομέα

Υπέρ των μεγάλων του κατασκευαστικού τομέα λειτουργούν, εκ των πραγμάτων, οι προτάσεις της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ για το άνοιγμα του επαγγέλματος του μηχανικού. 

Οι εισηγητές της πρότασης επισημαίνουν ότι ο πρόσφατος νόμος 4412/2016 έχει ενσωματώσει πολλές από τις υποδείξεις, που απορρέουν άλλωστε από τις κοινοτικές Οδηγίες 24 και 25, αλλά στέκονται στο καθεστώς που υπάρχει σήμερα και συγκεκριμένα σε δύο σημεία, τα οποία θεωρούν ότι δεν βοηθούν τον ανταγωνισμό.

Το πρώτο αφορά την κατάταξη των εταιρειών σε επτά κατηγορίες, ανάλογα με τη στελέχωση, τον εξοπλισμό και την εμπειρία τους. 

Με βάση αυτή την κατηγοριοποίηση, οι «μικροί» δεν μπορούν να διεκδικήσουν έργα που υπερβαίνουν τις οικονομικές και τεχνικές δυνατότητές τους, αλλά και οι «μεγάλοι» αφήνουν χώρο για διαγωνισμούς με χαμηλό και μεσαίο προϋπολογισμό. 

Το δεύτερο αναφέρεται στην πρόβλεψη που περιορίζει το αντικείμενο μιας εταιρείας σε δύο από τις συνολικά 28 κατηγορίες μελετών και έργων, καθώς και στους γεωγραφικούς περιορισμούς. 

Πρόκειται για διατάξεις που προστατεύουν την επέκταση των ισχυρών ειδικοτήτων, κυρίως των πολιτικών μηχανικών, σε συγγενείς κλάδους με μικρότερη επιρροή, καθώς και τους μηχανικούς στην περιφέρεια, όπου δημοπρατούνται λιγότερα έργα σε σχέση με τα μητροπολιτικά κέντρα.

Οι ειδικοί του ΟΟΣΑ στέκονται σωστά στην ανάγκη αναθεώρησης των τιμολογίων, που εξακολουθούν να στηρίζονται σε στοιχεία του 2005 και οδηγούν σε μεγάλες εκπτώσεις. 

Ωστόσο το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών έχει ήδη ξεκινήσει τη διαδικασία εκπόνησης νέων καταλόγων.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν τα στοιχεία για τις τεχνικές εταιρείες, παρόλο που αναφέρονται στο 2013. 

Αποκαλύπτουν ότι στην ανώτερη (7η) κατηγορία είχαν απομείνει έξι εταιρείες, μόλις το 30% σε σχέση με τα επίπεδα του 2004, ενώ και οι μονοπρόσωπες εταιρείες έχουν συρρικνωθεί κατά 50%.

Χαρά Τζαναβάρα

Φτηνότερα γενόσημα ζητά ο ΟΟΣΑ

Αναθεώρηση των κανόνων, ώστε να διασφαλιστεί ότι τα γενόσημα φάρμακα θα είναι ακόμη φτηνότερα απ’ ό,τι είναι σήμερα με τους ισχύοντες κανόνες και έτσι να διευρυνθούν τα περιθώρια ανταγωνισμού και να επιτραπεί μεγαλύτερη διείσδυση της κατηγορίας αυτής φαρμάκων στην αγορά, προτείνει μεταξύ άλλων για τον χώρο του φαρμάκου στη χώρα μας η έκθεση του ΟΟΣΑ.

Για τα γενόσημα οι ειδικοί του ΟΟΣΑ εξηγούν ότι η σχετική νομοθεσία προβλέπει τη μέγιστη μείωση της τιμής στην κατηγορία αυτή των φαρμάκων κατά τη διαδικασία ανατιμολόγησης.

Σε περίπτωση που η αναθεωρημένη τιμή του γενοσήμου υπερβαίνει εκείνη του προϊόντος αναφοράς, η τιμή του τελευταίου διορθώνεται προς τα πάνω ώστε οι δύο τιμές να εξισωθούν.

Αυτό, επισημαίνουν, στερεί από τα γενόσημα το πλεονέκτημα τιμής που έχουν σε σχέση με το προϊόν αναφοράς, δίχως να αφήνουν περιθώρια ανταγωνισμού ή περαιτέρω διείσδυσής τους στην αγορά.

Για τους λόγους αυτούς, προτείνουν ο κανόνας της μέγιστης μείωσης τιμής να εφαρμόζεται μόνον όταν η αναθεωρημένη τιμή του γενόσημου είναι κάτω από αυτήν του φαρμάκου αναφοράς (εκτός πατέντας).

Οπως επισημαίνεται στην έκθεση, οι κλάδοι στους οποίους υπάρχει εντονότερος ανταγωνισμός παρουσιάζουν εν γένει υψηλότερους ρυθμούς αύξησης της παραγωγικότητας.

Τα οφέλη από τον ανταγωνισμό, όπως σημειώνεται, περιλαμβάνουν τη μείωση των τιμών καταναλωτή, τη διεύρυνση των επιλογών για τους καταναλωτές, την υψηλότερη ποιότητα προϊόντων και υπηρεσιών, τη δημιουργία περισσότερων θέσεων εργασίας και την αύξηση των επενδύσεων στην καινοτομία.

Ακόμα όσον αφορά το φάρμακο τονίζεται ότι το νομικό πλαίσιο για τη διαφήμιση των Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων (ΜΗΣΥΦΑ) θα πρέπει να επικαιροποιηθεί και να ευθυγραμμιστεί με τις πρόσφατες τροποποιήσεις περί απελευθέρωσης των καναλιών διανομής των Γενικής Διάθεσης Φαρμάκων (ΓΕΔΙΦΑ) ως υποκατηγορίας των ΜΗΣΥΦΑ.

Επιπλέον, ότι η διαφήμιση των ωφελημάτων προς το κοινό με τη μορφή των εκπτώσεων θα επιτρέψει μεγαλύτερη ευελιξία στην προώθηση των ΜΗΣΥΦΑ.

Τέλος, ο Οργανισμός συστήνει να αρθούν οι περιορισμοί που προβλέπουν ότι οι φαρμακαποθήκες δεν επιτρέπεται να διαθέτουν πάνω από μία βοηθητική μονάδα και ότι αυτή πρέπει να βρίσκεται στην ίδια περιφέρεια με τη φαρμακαποθήκη.

Επίσης δείχνουν προς την κατεύθυνση της κατάργησης της νομοθεσίας που προβλέπει ότι οι φαρμακαποθήκες μπορούν να εγκαθίστανται μόνο σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές.

Ντάνι Βέργου

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αποκαρδιωτικοί οι πρόδρομοι δείκτες για την πορεία της οικονομίας
​Αρνητική εικόνα για την πορεία της ελληνικής οικονομίας εκπέμπουν οι περισσότεροι από τους πρόδρομους δείκτες που παρακολουθούν τις επιμέρους επιδόσεις της πραγματικής οικονομίας και των επιχειρήσεων, με...
Αποκαρδιωτικοί οι πρόδρομοι δείκτες για την πορεία της οικονομίας
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Υφεση δείχνει το... καλό σενάριο
Σε χαμένη χρονιά εξελίσσεται το 2016 για την οικονομία και την κοινωνία, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, που προβλέπει νέα βουτιά σε ύφεση κοντά στο 1% για το σύνολο της χρονιάς και μεγαλύτερη ανεργία, στο 25,2%. Οι...
Υφεση δείχνει το... καλό σενάριο
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Απελευθέρωση με όρους
Mε κριτήριο την προστασία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και επαγγελματιών που θίγονται από την αλλαγή της νομοθεσίας, θα επιχειρήσει η κυβέρνηση να εφαρμόσει τις συνταγές του ΟΟΣΑ για την απελευθέρωση αγορών...
Απελευθέρωση με όρους
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εμπόδια στο δρόμο της ανάκαμψης
Ερευνα που πραγματοποίησε η εταιρεία MRB για λογαριασμό του ΣΕΒ διαπιστώνει ότι το τρένο της επιχειρηματικότητας κινείται ακόμη στις ράγες της απαισιοδοξίας για την επόμενη μέρα, καθώς μια σειρά από σημαντικά...
Εμπόδια στο δρόμο της ανάκαμψης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Προσφυγή στο ΣτΕ για τις Κυριακές
Νέα προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της νομοθετικής ρύθμισης που θα φέρει η κυβέρνηση για το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές σε τουριστικές περιοχές προτίθενται να καταθέσουν οι εκπρόσωποι...
Προσφυγή στο ΣτΕ για τις Κυριακές
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Μισή» απελευθέρωση των Κυριακών
Μέχρι και 32 Κυριακές τον χρόνο θα μπορούν να ανοίγουν τα εμπορικά καταστήματα, τα σούπερ μάρκετ, τα Malls και τα εκπτωτικά χωριά. Την επίσημη πρώτη της «μισής» απελευθέρωσης στην κυριακάτικη λειτουργία των...
«Μισή» απελευθέρωση των Κυριακών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας